Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-05-06@16:23:08 GMT

شوک گورهای جمعی در کانادا

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۴۴۷۶۸

صد‌ها گور بی نام و نشان در محل یک مدرسه مسکونی در ایالت ساسکاچوان کانادا پیدا شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، مسئولان بومی یکی از استان‌های کانادا، از کشف مجدد گور جمعی حاوی صدها جسد که احتمالا بیشتر آنها کودک هستند، خبر دادند. پایگاه اینترنتی آکسیوس اعلام کرد: پیدا شدن این گور جمعی نشان می‌دهد گور‌های جمعی بیشتری از اجساد ۲۱۵ کودک از بومیان کانادا که هفته گذشته در محل یک مدرسه در شهر کاملوس ایالت بریتیش کلمبیا پیدا شد وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بسیاری از حدود ۱۵۰ هزار کودک از بومیان کانادا از سال ۱۸۸۳ تا سال ۱۹۹۶ مجبور شدند با حضور در مدارسی خاص که عمدتا مبلغان دینی کاتولیک آن‌ها را اداره می‌کردند، در جامعه کانادا ادغام می‌شوند.
این کودکان بر اساس انچه «کمیسیون حقیقت و آشتی کانادا» سال ۲۰۱۵ «نسل کشی فرهنگی» خواند، مورد بی توجهی و آزار قرار گرفتند.
این کمیسیون در گزارشی اعلام کرد که حدود ۳۲۰۰ کودک در این مدارس فوت کرده اند. رهبران بومیان کانادا خواستار عذرخواهی کلیسای کاتولیک شده اند. پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان گفته از پیدا شدن این قبر‌ها متاسف است ولی عذرخواهی نکرده است.
تازه‌ترین مدرسه‌ای که این گور‌های جمعی در آنجا پیدا شده از سال ۱۸۹۹ تا ۱۹۹۷ فعالیت داشته است. زبان دراز مدعیان حقوق بشر یک تراژدی بزرگ انسانی در سابقه کانادا وجود دارد که هیچ اسمی نمی‌توان گذاشت جز نسل کشی، نسل کشی علیه ساکنان و بومی این کشور. جای تأسف دارد کشوری که سعی دارد خود را پشت نقاب بشردوستانه پنهان کند در سابقه خود چنین روز‌های ننگینی داشته است. همه این‌ها شرم تاریخی برای کاناداست. دولت کانادا به خاطرش باشد هر وقت خواست ژست حقوق بشری بگیرد یادش باشد که در سرزمین خود چنین اقداماتی را صورت داده است. برچسب ها: گور ، کانادا ، جمعی ، بومیان

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: گور کانادا جمعی بومیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۴۴۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«کارگری که یسنا را دزدیده بود، قصد فروش او را داشت»

ظهر یکشنبه، نهم اردیبهشت‌ماه جاری، یسنا دیدار، کودک چهارساله همراه مادرش به مزرعه نخودفرنگی در روستای یلی بدراق کلاله رفته بود که ناگهان مفقود می‌شود. خانواده موضوع را به بخشداری مرکزی کلاله گزارش می‌دهد و بلافاصله جست‌وجو‌ها برای یافتن این کودک چهار ساله آغاز می‌شود. یسنا در نهایت پس از چند روز جست‌وجو توسط یک کایت‌سوار از نیرو‌های داوطلب هلال‌احمر زنده در علفزار پیدا می‌شود.

به گزارش اعتماد، با توجه به اینکه مادر یسنا نمی‌تواند فارسی صحبت کند. یکی از افراد نزدیک به خانواده یسنا که تمایل ندارد نامش در گزارش منتشر شود، می‌گوید: «پدر یسنا معلول است و نمی‌تواند راه برود. روز حادثه مادر یسنا طبق معمول فرزندانش را سر زمین برده بود تا نخودفرنگی برداشت کنند. خواهر و برادر یسنا هم مشغول کار بودند. یسنا به مادرش می‌گوید که آب می‌خواهد. مادر یسنا از همسایه‌شان یک لیوان آب می‌گیرد و به یسنا می‌دهد. بعد از این موضوع ناگهان یسنا گم می‌شود. مادرش تا نیم ساعت متوجه گم شدن یسنا نمی‌شود. بعد از نیم ساعت متوجه می‌شود و اهالی شروع به جست‌وجو برای یافتن یسنا می‌کنند. هر جا را می‌گشتیم یسنا نبود تا اینکه بعد از ۵ روز یک کایت‌سوار داوطلب هلال‌احمر یسنا را در علفزار نزدیک جایی که مفقود شده بود، زنده پیدا کرد.»

این فرد در ادامه می‌گوید: «دو، سه نفر در این رابطه بازداشت شدند، اما کارگری حدودا ۳۵ ساله مظنون اصلی بود و وقتی متوجه شد خبر گم شدن یسنا منتشر شده از کلاله خارج که توسط پلیس دستگیر می‌شود. او قصد فروش یسنا را داشته است. غیر از این فرد یکی، دو نفر دیگر هم به عنوان مظنون بازداشت هستند.»

این فرد در واکنش به این سوال که با توجه به اینکه یسنا ربوده شده و در حال حاضر در بیمارستان کلاله بستری است، آیا امکان آزار و اذیت یا تعرض از سوی متهمان وجود داشته، می‌گوید: «هیچ‌گونه آزار و اذیتی صورت نگرفته است. یسنا فقط از نظر روحی و جسمی تضعیف شده که فعلا باید در بیمارستان بستری باشد.»

روز گذشته «محمدسعید فاضل‌دادگر»، فرمانده انتظامی گلستان در مورد گم شدن یسنا عنوان کرد: «پلیس بیش از ۵۰ نفر را به عنوان مطلع احضار کرد و سه نفر را به عنوان مظنون مورد تحقیق و بازجویی قرار داد و به این ترتیب دامنه اشراف اطلاعاتی خود را گسترش داد و در نهایت سه مظنون از بین این افراد شناسایی شدند که یکی از آن‌ها بازداشت شد. با اشراف اطلاعاتی دو نفر از عاملان ربایش که یکی از آن‌ها در شهرستانی دیگر متواری و مخفی شده بود نیز دستگیر شدند و پس از بازجویی‌های فنی پلیس به جرم خود اعتراف کردند. ربایندگان پس از اینکه متوجه شدند در تور اطلاعاتی پلیس قرار گرفتند، عرصه را بر خود تنگ دیدند و برای رد گم کردن و فرار از چنگ قانون با توجه به آشنایی به منطقه در یک فرصت مناسب کودک را در مزارع محل رها کردند.»

فاضل‌دادگر در ادامه گفت: «پس از گم شدن دختربچه خردسال بود که تلاش ماموران پلیس، تیم‌های هلال‌احمر و ده‌ها نفر از مردم بومی و غیربومی برای پیدا کردن او شروع شد. سپس با توجه به حساسیت موضوع کارشناسان پلیس اطلاعات و آگاهی شهرستان و سرتیم اطلاعات جنایی پلیس آگاهی استان و رییس پلیس آگاهی استان به محل اعزام شدند. این اقدامات پلیس کنار تلاش‌های بی‌وقفه گروه‌های مردمی، بسیج و به ویژه هلال‌احمر بود که جست‌وجو‌های میدانی را انجام می‌دادند که در نهایت هم یسنا پیدا شد و به آغوش گرم خانواده برگشت.»

پس از خبر پیدا شدن یسنا دیدار، «جواد میردوستی»، دادستان کلاله اعلام کرد: «با توجه به شواهد و قراین ظن بازپرس پرونده مبنی بر ربوده شده بودن یسنا تقویت شد و در پی تحقیقات با دستور بازپرس پرونده چند نفر به عنوان مظنون به پلیس آگاهی احضار شدند. تحقیقات درباره مفقودی یسنا کودک کلاله‌ای تا زمان شناسایی و دستگیری همه عوامل ادامه دارد. پس از اینکه خبر ناپدید شدن یسنا در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، ده‌ها نفر از شهروندان همراه با گروه‌های داوطلب امدادی و سگ‌های زنده‌یاب از سراسر ایران به کلاله رفتند و در روند جست‌وجو برای یافتن این کودک خردسال شرکت کردند.»

دیگر خبرها

  • ربایندگان «یسنا» حرفه‌ای بودند
  • پیگیری‌های پلیس نبود، «یسنا» را آزاد نمی‌کردند
  • «کارگری که یسنا را دزدیده بود، قصد فروش او را داشت»
  • درخواست الجزایر از شورای امنیت درباره گورهای جمعی غزه
  • شورای امنیت درباره غزه تشکیل جلسه می‌دهد
  • شورای امنیت درباره گورهای جمعی غزه تشکیل جلسه می‌دهد
  • درخواست الجزایر برای نشست شورای امنیت درباره گورهای جمعی غزه
  • درخواست الجزایر برای برگزاری جلسه شورای امنیت سازمان ملل
  • درخواست الجزایربرای برگزاری جلسه شورای امنیت سازمان ملل
  • اسپوتنیک: الجزایر خواستار برگزاری نشست شورای امنیت درباره گورهای جمعی در غزه شد