Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ــ ایل‌راه دره‌سرد و جوخانه از دیرباز شهرستان سردسیری بویراحمد را به شهرستان گرمسیری چرام متصل می‌کرد اما این روزها دیگر حال و روز خوشی ندارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، یکی از محورهای که به نوعی محل عبور و مرور ییلاق و قشلاق عشایر کهگیلویه و بویراحمد بوده جاده دره‌سرد-جوخانه بوده که هم اکنون حکم نوستالژی برای حداقل 50 درصد جمعیت کهگیلویه و بویراحمد را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با رفتن به سمت زندگی ماشینی کم کم زندگی عشایری رنگ باخت و هم اکنون تنها 11درصد جمعیت استان جزو جامعه عشایری است که همین تعداد نیز بخش زیادی از آن، یکجا نشین بوده و برخی شاخص‌های عشایری از جمله دامدار بودن را دارا هستند و شاید کوچ‌رو نباشند.

دل پر مردم از مسئولان دولتی 

یکی از اهالی بخش لوداب به تسنیم گفت: بی توجهی به بهسازی و احداث جاده قدیمی عشایری و مال‌رو «جوخانه و دره سرد» که از دیرباز تاکنون شهرستان بویراحمد را از طریق بخش لوداب به شهرستان چرام بخش سرفاریاب متصل می‌کند، مورد انتقاد مردم است.

ابراهیم دانش افزود: پیگیری‌های انجام شده چندین ساله برای بهسازی و احداث 13 کیلومتر جاده جوخانه_دره سرد راه به جایی نبرده ولی امیدواریم در دوره مدیریت جدید امور عشایر این کار انجام شود.

وی خواستار توجه بیش از پیش مسئولان به مشکلات و نارسایی‌ها شد و ادامه داد: روستاهای بخش لوداب بویراحمد به عنوان یکی از دورافتاده‌ترین مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود برخورداری از منابع طبیعی فراوان در بخش‌های مختلف از مشکلات و تنگناهای زیادی رنج می برد.

لزوم خرید تضمینی دام عشایر استان ایلام/ مسئولان از متضررشدن عشایر جلوگیری کنند22 میلیون رأس دام سبک در بخش عشایری کشور وجود دارد/ 8.5 میلیون تن نیاز علوفه‌ای عشایر370 میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های زیربنایی آب در بخش عشایری کشور اختصاص یافت

یکی دیگر از اهالی لوداب افزود: ضروری است روستای محروم این بخش با سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی بهنگام و تخصیص منابع مالی به سمت آبادانی رهنمون شوند زیرا روستاهای این مناطق در محرومیت و نبود امکانات به سر می‌برد و از قافله پیشرفت دور مانده و نیازهای مردم بی پاسخ مانده است.

حمید جهانبین افزود: ساکنان روستاهای بخش لوداب از بی مهری مدیران دولتی اعم از استانی و شهرستانی گلایه دارند زیرا با وجود اینکه به صورت مستمر در دل مردم از نبود امکانات بگوش ناشنوای مدیران می‌رسد ولی متاسفانه هیچگونه اقدامی برای رفع نارسایی‌ها صورت نگرفته است.

وعده مدیرکل امور عشایر برای بهسازی جاده دره‌سرد ـ جوخانه

مدیرکل امور عشایر مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه به تسنیم گفت: جاده دره‌سرد ـ جوخانه با ماشین آلات این اداره بازگشایی شده و هم اکنون امکان و عبور مرور عشایر وجود دارد.

فضل‌الله آذر افزود: بهسازی و احداث این جاده و حذف چندین گردنه نیازمند 10 میلیارد ریال اعتبار است که هم اکنون با مشکل تامین این میزان اعتبار روبه‌رو هستیم.

 وی با اشاره به اینکه طبق اطلاعات به دست آمده امکان عبور و مرور خودرو سبک از این محور در این شرایط وجود دارد، یادآور شد: قول میدهیم امسال برای بهسازی و احداث جاده عشایری دره سرد_جوخانه اعتبار بگذاریم و در برنامه برای کد دار شدن است.

انتهای پیام/541/س

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کشاورزی ۸ ۴۲ درصد ۳ ۴۶ درصد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بهسازی و احداث امور عشایر بخش لوداب هم اکنون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۴۹۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عشایر نقش پررنگی در تحقق شعار سال دارند

فرماندار شهرستان نقده گفت: عشایر در خصوص تأمین گوشت و لبنیات یکی از ذخایر اصلی کشور هستند و نقش مهمی در تحقق شعار سال دارند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، محمد نوبخت‌نیا، امروز _سه‌شنبه چهارم اردیبهشت_ در جلسه بررسی مسائل عشایری شهرستان با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که عشایر ذخایر انقلاب هستند، اظهار کرد: عشایر در خصوص تأمین گوشت و لبنیات یکی از ذخایر اصلی کشور بوده و نقش مهمی در تحقق شعار سال دارند.

فرماندار نقده با اشاره به فرارسیدن فصل کوچ عشایر شهرستان نقده افزود: سرکشی و کمک به عشایر و رفع مشکلات آنان باعث تأمین غذایی کشور و افزایش تولیدات خواهد بود و همچنین موجبات دلگرمی آنان را نیز فراهم می‌کند.

بهروز قنبری، رئیس اداره امور عشایر شهرستان نقده نیز در این جلسه در خصوص توزیع نهاده در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: ۴۷۰ تن جو ۳۰۰ تن کنسانتره، ۱۶۰ تن ذرت و ۳۰۰ تن آرد بین عشایر منطقه توزیع شده است.

وی در خصوص مناطق ییلاقی افزود: مناطق ییلاقی عشایر نقده دو منطقه شاهین‌دژ، بیجار، لیگ بن، کانی زرد، کانی هوارجو و سه منطقه پیرانشهر شامل قمطره، کفارستان و کلاشین اشنویه است.

رئیس اداره امور عشایری شهرستان نقده گفت: هزار ۶۸۲ نفر عشایر عضو شرکت هستند که ایل مامش با سه طایفه، قره پاپاق ۳۲ طایفه و شاهسون دو تیره هستند.

قنبری ادامه داد: از پانزدهم اردیبهشت کوچ میان‌بند عشایر شروع و تا پانزدهم خرداد ادامه داشته و از پانزدهم خرداد موقع کوچ اصلی شروع و تا پانزدهم شهریور ادامه دارد.

وی یادآور شد: ارائه خدمات به کوچندگان، رفع مشکل آرد، توزیع پنل‌های خورشیدی ۳۷ مورد، سه‌ونیم کیلومتر لوله‌گذاری در شیخ معروف، توزیع دو هزار و ۷۰۰ متر لوله بین عشایر برای انتقال آب از چشمه، توزیع آبشخور ۱۴ مورد، پنج تانکر به صورت امانی، ۲۰ کیلومتر مرمت جاده‌های عشایری، پرداخت تسهیلات اشتغالزایی از تبصره ۱۶ به مبلغ شش میلیارد و ۷۰ میلیون تومان از اهم فعالیت‌های این اداره در سال گذشته بوده است،

کد خبر 747237

دیگر خبرها

  • اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان به راه‌های عشایری خسارت دیده از سیل در کهگیلویه و بویراحمد
  • بازگشایی و ترمیم جاده‌های عشایری شهرستان لنده
  • همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات
  • جعفرآباد مغان میزبان دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر از فردا
  • بهسازی ۳۰۰ کیلومتر از راه‌های عشایر استان مرکزی آغاز شد
  • کوچ بهاره بیش از ۱۱ هزار خانوار عشایری به مناطق ییلاقی لرستان
  • عشایر نقش پررنگی در تحقق شعار سال دارند
  • افزایش تعداد جایگاه پمپ بنزین در کهیگلویه و بویراحمد
  • گردنه بیژن در کهگیلویه و بویراحمد بازگشایی شد
  • آغاز کوچ بهاره عشایر بروجرد