Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین، خبرگزرای فارس، گفت‌وگویی را با آیت‌الله سیّد احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و عضو شورای نگهبان ترتیب داده است که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید:

دشمن در ۲۸ خرداد ناکام ماند حضور مردم را در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری چگونه دیدید؟

آیت‌الله خاتمی: در همه انتخابات تنها مسئله اول برای نظام حضور گسترده مردم بوده است و در مجموع میانگین حضورها قابل قبول و ستودنی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما حضور این بار چند ویژگی منحصر به فرد داشت. یک اینکه شرایط گوناگونی در کشور بود و کسانی نگران بودند با حضور گرفتار آن شوند. دوم اینکه دستگاه الکترونیکی تشخیص هویت از آغاز تا پایان مدام قطع و وصل می شد بویژه هنگام صبح که حضور متدینین بیشتر است. 

نکته سوم این است که هجمه دشمنان مبنی بر آنکه رای ندهید با لحن های مختلف حتی لحن التماس، تا جائیکه آنها انتظار حدود ده یا پانزده درصدی حضور را داشتند می توان گفت که تلاش دشمن برای بازداشتن مردم از حضور در عرصه فضای مجازی به مراتب بیشتر از گذشته بود.

با توجه به این سه نکته باید گفت آرا بیش از چهل و هشت درصدی یک موفقیت است و به نحوی می توان آن را ناکام گذاشتن دشمن نامید.

شرایط انتخابات ۲۸ خرداد با رفراندوم اول انقلاب فرق داشت برخی انتخابات ۲۸ خرداد را با رفراندوم (همه پرسی جمهوری اسلامی) مقایسه می کنند. نظرتان در رابطه با این مقایسه چیست؟

آیت‌الله خاتمی: با آنچه در پاسخ سوال اول گفته شد این مقایسه نادرست است. آن زمان نه این دشمنان را داشتیم نه شرایط کودتایی داشتیم و نه این سطح از مشکلات. بر این اساس این قیاس قیاس مع الفارق است.

برخی مشارکت ۴۸/۸ درصدی را در حد پایین ترین میزان در انتخابات ها نامیده اند. نظرتان در این باره چیست؟

آیت‌الله خاتمی: اگر شرایط مساوی بود این سخن قابل قبول بود. باتوجه به شرائط نامساوی که گفته شد این سخن غیر منصفانه است.

آنچه درباره استقبال از نامزدی رئیسی گفتم، واقعیت بود شما در سخنرانی در جمع اساتید بسیج دانشگاه گفته اید که بعد از انقلاب استقبال فوق العاده مردمی را از نامزدی آیت الله رئیسی در مورد دیگری سراغ ندارم. این مبالغه نیست؟

آیت‌الله خاتمی: آری من از استقبال فوق العاده مردمی از نامزدی گفته ام و این یک حقیقت است که همه کسانی که شرایط قبل از نامزدی ایشان را در جریان هستند تصدیق می کنند. ایشان نمی خواستند در عرصه ریاست جمهوری بیایند و مایل بودند که در همان عرصه قوه قضائیه خدمتگزار باشند، لکن استقبال فوق العاده مردمی چه عموم مردم چه نخبگان چه گروه ها او را به این میدان کشاند. من نگفتم بالاترین حضور را شاهد بودیم یا رأی ایشان بالاترین رأی بود که پاسخ دادند ۶۸-۷۶-۸۴-۹۲ آرا بیشتر بوده است. بر این اساس سخن من از استقبال از نامزدی ایشان بوده است. الان هم بر همان باورم.

کسانی که تهمت تملق می‌زنند را به خدا واگذار می‌کنم برخی این سخن را تملق آمیز و تعریف نجومی  نامیده اند. نظرتان چیست؟

آیت‌الله خاتمی: تملق و زیاده گویی در ستایش است ولی به اندازه سخن گفتن تملق نیست من یک واقعیت را گفته ام. و محور حرفم استقبال از نامزدی ایشان بوده نه حضور یا میزان آراء ایشان. من این عنوان تملق را بی انصافی می دانم. امیرمومنان علی (ع) فرمود: الثناء باکثر من الاستحقاق ملق و التقصیر عن الاستحقاق عی او الحسد. بیش از اندازه ستودن تملق است و کمتر از آنچه حق است ناتوانی یا حسادت است. من این جواب را برای ثبت در تاریخ گفتم تا برخی نگویند تملق بودن را خاتمی با سکوتش تایید کرد. بند بند وجودم از تملق بیزار بوده و هست و از آن به خدا پناه می برم و این اتهام را نزد خدا شکایت می برم و آنان را به خدا واگذار می کنم.

گفته اند نصیحت شود که این تعاریف به کار برده نشود...

آیت‌الله خاتمی: من هم نصحیت می کنم در گفتار اشخاص دقت شود، درست فهم شود تا سر از بی انصافی و خلاف واقع گویی در نیاورد.

به هیچ دولتی چک سفید امضاء نمی‌دهیم برخورد شما با دولت جناب آقای رئیسی چه خواهد بود؟

آیت‌الله خاتمی: نسبت به دولت های پس از انقلاب حامی ناصحیم. حمایت می کنیم چون دولت اسلامی است، ناصحیم یعنی خوبی ها و عملکردهای شایسته را می بینیم و تجلیل و تشویق می کنیم و عملکرد های نادرست را مورد نقد سازنده که همان امر به معروف و نهی از منکر است قرار خواهیم داد و به عبارت دیگر ما به هیچ دولتی چک سفید امضا نداده ایم و نخواهیم داد و به باور بنده این نگاه دینی در برخورد با دولت ها است.

دولت رئیسی نیامده، برخی تخریب را کلید زده‌اند به نظر شما برخورد مخالفان رئیسی با دولت ایشان چگونه خواهد بود؟

آیت‌الله خاتمی: من پیشگو نیستم ولی به نظر می رسد مخالفان منصف با انصاف برخورد می کنند و در ارزیابی‌شان هم نقاط قوت را می‌بینند هم نقاط ضعف را، آنگاه قضاوت می کنند. این دسته، کینه توزانه و مغرضانه برخورد نمی کنند. لیکن برخی از کسانی که هنوز دولت آقای رئیسی شروع نشده لباس مخالفت به تن کرده و با کلید واژه مطالبه گری از آغاز، درصدد تخریب دولت ایشان  خواهند بود. اصل مطالبه گری یعنی این طلب که به وعده تان وفا کنید این اصل دینی است و به تعبیر مولی علی (ع) کلمه حق ولی برخی از اینان مطالبه گری می گویند و تخریب مرادشان است. ولکن یراد بها الباطل که این برخورد غیر اسلامی و ناجوانمردانه است.

تأیید دولت به‌معنای به‌به گفتن نیست، بلکه به‌معنای تشویق بجا و نقد بجاست برخورد اسلامی در این رابطه چیست؟

آیت‌الله خاتمی: رئیس محترم جمهور منتخب خود را رئیس جمهور همه بداند چه آنان که به او رأی داده اند چه آنان که به او رأی نداده اند و حتی کسانی که در انتخابات شرکت نکرده اند. چون همه شهروند این کشورند و باید چتر حمایتی ایشان بر سر همه باشد. و از طرفی مردم، نخبگان در حد توان خود دولت را کمک کنند تا بتواند گره از مشکلات بگشاید و گرفتاری مردم را برطرف کند و این با حضور فعال ناصحانه است. مدام به به گفتن به‌معنای تأیید نیست و تأیید یعنی تشویق بجا و نقد بجا و سازنده.

رئیسی دولت‌های قبل از خود را مورد ارزیابی قرار دهد اگر بخواهید در این رابطه یعنی ریاست جمهوری سخنی با رئیس جمهور منتخب بگویید، چیست؟

آیت‌الله خاتمی: بنده حرف های گفتنی با ایشان دارم که حضوراً آن‌ها را خواهم گفت، ولی اینک در پاسخ سوال شما یک جمله دارم و آن این است به رئیس جمهور منتخب عرض می‌کنم یک دور دولت های پیش از خود را ارزیابی نقادانه داشته باشند؛ نقاط قوت آنها را بگیرند و دنبال کنند و نقاط ضعف آنها را یافته و از آنها کناره گزینند. این از رموز موفقیت است.

کد خبر 610318 برچسب‌ها سید ابراهیم رئیسی شورای نگهبان آیت‌الله سیداحمد خاتمی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سید ابراهیم رئیسی شورای نگهبان آیت الله سیداحمد خاتمی آیت الله خاتمی دولت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۶۲۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولتی‌ها به جای رقابت، نظارت کنند

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد کلان خبرگزاری صدا و سیما، بعد از اینکه رهبر انقلاب نام سال را "جهش تولید با مشارکت مردم" اعلام کردند، صحبت های مختلفی درباره راهکارهای مشارکت مردم در تولید اتفاق افتاد. از کاهش تصدی گری دولت تا هویت بخشیدن به کسب و کارهایی که تاکنون دیده نمی شدند.

آقای کاشانی که یکی از فعالان بخش خصوصی در حوزه جواهرات است، در گفت و گو با خبرگزاری صدا و سیما، عمده ترین دلیل مردمی نشدن اقتصاد طی این سال ها را ایجاد انحصار می داند. او می گوید: برای همه تجربه جنگ یک نمونه موفق مشارکت مردم برای پیشبرد یک هدف است. باید در حوزه های اقتصادی هم چنین فرصتی را به مردم داد. اقتصاد فقط نفت نیست و رشد در تولید نفت هم منجر به جهش تولید نمی شود.

اقتصاد فقط نفت نیست

آقای کاشانی می گوید: هر چقدر دامنه اقتصاد گسترده شود جهش تولید بهتر اتفاق می افتد. حوزه هایی نظیر هوش مصنوعی، تولیدات تکنولوژی محور و جلوگیری از خام فروشی در کشور می تواند چرخ تولید را به چرخش در بیاورد.

صحبت های فعالان بخش خصوصی همگی به یک نقطه می رسد و آن هم باز شدن میدان مشارکت برای بخش خصوصی و کاهش موانع بر سر راه فعالان اقتصادی. موانعی که از ابتدای آغاز یک کسب و کار فعال اقتصادی را کلافه می کند.

۶۰ درصد اقتصاد کشور شبه دولتی است

آقای آل اسحاق، عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق نیز در گفت و گو با خبرگزاری صدا و سیما می گوید: همچنان ۶۰درصد اقتصاد کشور دولتی و شبه دولتی است. واگذاری ها بر اساس اصل قانون اساسی هم مطابق هدف نتوانست نقش مردم را در مدیریت تولید و اقتصاد مشخص کند.

این عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: باید به بخش خصوصی ابتدا اعتماد شود و در مرحله دوم نقش بخش دولتی را از رقابت و معاملات بازار کمررنگ کرد. دولت نباید با فعال اقتصادی رقابت کند بلکه باید حمایت و نظارت کند تا این بخش خصوصی محصولات تولیدی خود را با قیمت مناسب به دولت بفروشد.

در اصل ۴۴ قانون اساسی، عنوان شده است که با توجه به ضرورت شتاب گرفتن رشد و توسعه اقتصادی کشور مبتنی بر اجرای عدالت اجتماعی و فقرزدایی در چارچوب چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور باید نقش دولت از مالکیت و مدیریت مستقیم بنگاه به سیاستگذاری و هدایت و نظارت تغییر کند، بخش‌های خصوصی و تعاونی در اقتصاد توانمند شوند. بنگاه‌های داخلی جهت مواجهه هوشمندانه با قواعد تجارت جهانی در یک فرایند تدریجی و هدفمند آماده‌سازی شوند، سرمایه انسانی دانش پایه و متخصص توسعه پیدا کرده، استاندارهای ملی با استانداردهای جهانی مطابقت کند و ۸۰ درصد از سهام بنگاه‌های دولتی مشمول صدر اصل ۴۴ به بخش‌های خصوصی شرکت‌های تعاونی سهامی عام و بنگاه‌های عمومی غیردولتی واگذار شوند.

وزارت اقتصاد فهرست فعالیت های اقتصادی که دولت نباید ورود کند را تهیه کند

آقای علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این باره می گوید: باید وزارت اقتصاد فهرستی از فعالیت هایی که دولت نباید در آن ها ورود کند را آماده سازی کرده و آن را به تمامی دستگاه ها ابلاغ کند تا از ورود بخش های دولتی به بازاری که بخش خصوصی درآن حضور دارد خودداری شود. دولت ها طبق گفته رهبری باید بروند به سمت فعالیت هایی که برای مردم ممکن نیست.

نمونه ای از این رقابت دولتی ها یا نهادهای عمومی با بخش خصوصی، در نمایشگاه دستاوردهای کارآفرینان دیده شد که رهبر انقلاب هم به این موضوع اشاره کرده و می گویند" ستاد اجرایی فرمان امام بخش خصوصی نیست" و از وزیر نفت می خواهد تا طرح های کلان نفتی را به بخش خصوصی واقعی واگذار کند.

یا در قسمتی دیگر بخش خصوصی تولید کننده تجهیزات پزشکی در کشور، از فعالیت هلال احمر در بازار این تجهیزات گلایه می کنند و می گویند: ما در کرونا کشور را با تولیداتمان مدیریت کردیم حالا در بازارمان با بخش دولتی رقابت می کنیم و بازارمان بهم می ریزد.

آقای پزشکی، تولید کننده تجهیزات پزشکی در گفت و گو با خبرگزاری صدا و سیما، می گوید: من بخش خصوصی که چندسالی است بازارمان رونق گرفته برای این که در مزایده ای شرکت کنیم و از بخش دولتی جلو بزنیم مجبور به کاهش قیمت می شویم. چرا بخش خصوصی باید با بخش های دولتی و عمومی در یک مزایده شرکت کند؟ ما توانمندی لازم برای تولید و تامین بازار تجهیزات پزشکی را داریم اما دولتی ها با امکانات بیشتر و دسترسی های ویژه، بخش خصوصی را ناامید می کنند.

موضوعی که این عضو اتاق بازرگانی به آن اشاره کرد یعنی فروش کالا یا خدمت به دولت توسط بخش خصوصی، صحبت مشترک او با رئیس سازمان برنامه و بودجه است. آقای منظور که در نخستین روز سال ۱۴۰۳  با خبرگزاری صدا و سیما گفتگو کرد. چند مثال برای این نوع مشارکت بیان کرد.

به گفته آقای منظور، اکثر نیروگاه ها و آزادراه هایی که به تازگی در کشور افتتاح شده، با روش مشارکت عمومی خصوصی بوده است. یعنی یک بخش خصوصی با گرفتن تسهیلات و یا خط اعتباری خارجی توانسته طرحی مثل نیروگاه یا آزادراه را بسازد و طبق توافقی، از سود بعد از به جریان افتادن آن طرح ها استفاده کند. دولت دیگر نباید خودش بسازد و خودش بهره ببرد بلکه باید با بخش خصوصی همکاری کرده و محصولات تولید شده از بخش خصوصی را برای تنظیم بازارهایش خریداری کند.

این گفته آقای منظور یکی از بندهای مهم برنامه هفتم است. ۳ بند با چندین الحاقیه که واگذاری سهام دولت در شرکت های دولتی به بخش خصوصی و مشارکت مردم در تکمیل طرح های نیمه تمام و استفاده از توان مردم در رشد اقتصادی را در خود جای داده است.

برنامه هفتم بخش های مختلفی را برای مشارکت عمومی و خصوصی مشخص می کند تا دولت ها دست از ایفای نقش در بازارها برداشته و برای جهش تولید از بازوی بخش خصوصی استفاده کنند. موضوعی که هر ساله رهبر انقلاب آن را بازگو کرده بودند و این بار جدی تر، آن را هدفی برای کل کشور در سال  ۱۴۰۳ بیان کردند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • حضور سرمایه‌گذاران در غرفه استان فارس قابل توجه بود
  • کودتا در کاخ سفید/ تلاش‌های نافرجام برای برکناری سخنگوی دولت بایدن
  • خوشحالم کلوپ رفت: قدبلند با دندانهای خیلی سفید!‏
  • دولتی‌ها به جای رقابت، نظارت کنند
  • پاسداران باید قدر فرصت حضور و خدمت در سپاه را بدانند
  • آیت‌الله خاتمی، خطیب نماز جمعه تهران: حجاب نباید جامعه را دو قطبی کند/ دشمنی با ایران بازی با دم شیر است/ دشمنان ما در هر نقطه جهان که هستند بدانند رژیم صهیونیستی نابود شدنی است
  • آیت الله خاتمی: در مساله عفاف و حجاب دوقطبی ساخته نشود
  • متدینین در مسئله عفاف و حجاب، منطقی بحث کنید
  • امام جمعه تهران خطاب به متدینین: انگ زدن به یکدیگر مصلحت نیست
  • دستور امام جمعه تهران به وزیر کار دولت رئیسی /نیروهای مسلح اجازه کمترین تعرض به کشور را نمی دهند