Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهنگ غنی غذایی ایران چند سالی است جای خود را با سبک‌های ناسالم عوض کرده است. کارشناسان تغذیه اعتقاد دارند ایرانیان در گذشته با سوخت و ساز بدن آشنا بودند و‌ می‌دانستند که در هر فصل چه غذایی باید استفاده کنند. خبرگزاری میزان _ روزنامه جام جم نوشت: واقعا چی شد که به این روز افتادیم؟ مگر آن خانه‌های آجری با در و پنجره‌های چوبی و شیشه‌های رنگی چه ایرادی داشت؟ مگر حوض و باغچه چه بدی داشت؟ مگر گچبری و شیشه‌کاری خُلق چه کسی را تنگ کرده‌بود که کوبیدید و این‌جوری بی‌ریخت کردید خانه‌ها را؟ مگر غذا‌های ایرانی با آن‌همه رنگ و عطر و طعم حال چه کسی را بد کرده‌بود که قرار را عوض کردید و غذایی را جلویمان گذاشتید که به جای عطر ادویه ایرانی، بوی چربی و روغن سوخته می‌دهد و بعد از خوردن به جای این‌که احساس انرژی و حال خوب کنی، سنگین می‌شوی و احساس می‌کنی یک حیوان مرده درون معده‌ات در حال هضم‌شدن است! چه ایرادی داشت غذا پختن با آن‌همه سبزی تازه و خوش‌عطر که از سفره‌هایمان حذف شد و حالا یک عده پز گیاهخواری می‌دهند و می‌گویند نباید مردارخواری کرد و رژیم گیاهخواری خود را از فلان سایت خارجی می‌خرند یا آنلاین با فلان دکتر و روان‌شناس صحبت می‌کنند و رژیم سبزی و سالادخواری می‌گیرند که مردارخواری (گوشت‌خواری) را کنار بگذارند که حال جسم و حال روحشان خوب باشد و مهربان باشند و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

... یکی نیست بگوید خانم و آقای محترم ما ایرانی‌ها از معدود مردمانی بودیم که همراه غذایمان سبزی می‌خوردیم، آن‌هم چه سبزی‌های تازه و خوش‌عطر و خوش‌هضمی. ما ایرانی‌ها اصل غذایمان لبنیات بود و میوه و سبزی چه به شکل تازه‌اش و چه خشک‌شده‌اش.   تازه‌اش بهار و تابستان سرسفره‌هایمان بود و خشکش پاییز و زمستان. ما اصلا اهل خوردن گوشت به شکل افراطی نبودیم که قلب‌مان سنگین شود و روح‌مان کسل. پایه و اصل غذای ما ایرانی‌ها، غذای چوپانی یا همان غذای ایلیاتی بود، چون شغل اصلی‌مان کشاورزی بود، چون ایران سرزمین پهناور و چهارفصلی بود که انگار خدا آن را آفریده بود برای کشاورزی. اگر گوشتی هم خورده می‌شد آن‌قدر میزان و اندازه بود که جسم از هم نپاشد. در گرما و تابستان که کلا ایرانی‌ها دور گوشت را خط می‌کشیدند و با لبنیات در اشکال مختلف خود را سیر می‌کردند، چون با سوخت‌وساز بدن آشنا بودند و می‌دانستند که تابستان باید مواد غذایی خنک خورد تا جسم رنجور نشود.   کشک را چرا حذف کردید؟ مرتضی عارف حکیمی، سرآشپز و یکی از داوران برنامه دستپخت شبکه یک درباره سبک غذایی ما ایرانی‌ها در تابستان می‌گوید: ایران سرزمین گرمی است و بیشتر نقاط ایران در تابستان گرم است. ایرانی‌ها از همان قدیم و ۲۵۰۰ سال قبل می‌دانستند که در تابستان باید غذا‌هایی بخورند که طبع خنک داشته باشد. پایه بیشتر این غذا را لبنیات تشکیل می‌داد. یکی از این غذا‌ها که تقریبا از بین رفته «گُورماست» بود که ترکیب شیر و ماست بود و سبزی‌های تازه. انواع اشکنه هم بود که پرمصرف‌ترین آن‌ها اشکنه کشک بود که به نظرم عالی بود. کشک سرشار از کلسیم است، برای همین زنان و مردان ایرانی استخوان‌بندی قرص و محکمی داشتند. از زمانی که کشک از سفره ایرانی‌ها حذف شد بیماری‌های استخوانی و در زنان و دختران، پوکی استخوان فراگیر شد. کشک را با غذا‌های دیگر هم می‌خوردند، چون می‌دانستند آن‌ها را سلامت نگه می‌دارد.   آب‌دوغ خیار که هنوز هم مرسوم است و گاهی در برخی خانه‌ها خورده می‌شود هم یکی از غذا‌های پرطرفدار بود. ماست چکیده را با دوغ قاطی می‌کردند و به آن سبزی تازه یا خشک و خیار اضافه می‌کردند و کشمش و گردو تا سردی ماست و دوغ را خنثی کند. در اروپایی که امروزه خیلی‌ها دوست دارند از سبک غذایی آن‌ها استفاده کنند، در فصل تابستان غذا‌هایی باب است به‌نام سوپ سرد. مثلا در اسپانیا به آن می‌گویند کاسپاچو، اما واقعیت این است که این کاسپاچو از ایران به اسپانیا رفت و همان اشکنه‌ها و غذا‌های لبنی ما بود که در تابستان می‌خوردیم. گوشت هم اگر می‌خوردیم به شکل امروزی نبود. ایرانی‌ها قورمه می‌پختند. گوشت را به تکه‌های کوچک می‌بریدند و آن‌ها را با چربی گوسفند سرخ می‌کردند و بعد آن‌ها را در خیک (پوست گوسفند) یا سیرابی خشک شده نگهداری می‌کردند و گاهی چند تکه از آن را لای نان می‌گذاشتند و می‌خوردند. اصلا به این شکل نبود که در هر وعده حجم زیادی گوشت بخورند.   این ایرانی‌های میوه‌خور ایران سرزمین میوه بود و هست. ما پنیر را که جزو لبنیات است با میوه‌هایی مثل خیار، طالبی، خربزه، انگور، انجیر، هندوانه و... می‌خوردیم نه به عنوان میان‌وعده که به عنوان غذای اصلی. ۲۰۰۰سال قبل در ایران نان بلوط می‌پختند و با پنیر و انجیر وحشی می‌خوردند. ایرانی‌ها غذا می‌خوردند که سالم بمانند نه فقط سیر شوند. ما انواع کال‌جوش را داشتیم. در تابستان لبنیات را خشک می‌کردیم با طعم سبزی‌های مختلف برای زمستان و حتی در تابستان هم با کال‌جوش‌ها انواع آش و سوپ سبک را می‌پختیم.۱۲۰نوع اشکنه در ایران به ثبت رسیده که هر کدام طعم و کیفیت خاص خود را دارد. در قدیم ما ۳۰نوع لقمه داشته‌ایم برای بچه‌ها که به مدرسه می‌رفتند یا مردان و زنانی که اداره‌رو شده‌بودند؛ همه را، اما کنار گذاشتیم و چسبیدیم به غذا‌هایی که اصلا مال ما نیست و به کار سبک زندگی و طبع و مزاج ما نمی‌خورد. برای همین است که همه ما بیمار شده‌ایم. تحقیقات نشان می‌دهد بیشتر از ۴۰درصد ایرانی‌ها قند پنهان دارند و مبتلا به دیابت‌اند. کبد چرب در ایران بیداد می‌کند و ایرانی جماعت که روزی روزگاری بدنی ترکه‌ای و ورزیده داشت، امروز در خطر چاقی مفرط قرار دارد.   پای پول در میان است حکیمی می‌گوید: از دهه۵۰ بود که سبک غذایی ما ایرانی‌ها تغییر کرد. آرزومانیان و میکائیلیان کارخانه کالباس و سوسیس‌سازی در ایران راه‌اندازی کردند و پای ساندویچ به ایران باز شد و چرخش اقتصادی این موادغذایی آنقدر زیاد بود که به مرور غذا‌های آماده و فست‌فود جای غذا‌های ایرانی را گرفت. من به این می‌گویم تهاجم غذایی. غذایمان که خراب شد، کل سیستم زندگی‌مان هم عوض شد. ما ۱۲۰  نوع شربت و مربا داریم برای همه فصل‌ها، ماه‌ها و همه طبع‌ها. اما همه را از ما گرفتند و به جایش نوشابه‌های مضر به ما دادند. به نظرم تهاجم غذایی از هر تهاجم دیگری مهلک‌تر است، چون مستقیم سلامت آدم‌ها را تهدید می‌کند. اینجاست که پای کارخانه‌های داروسازی به وسط می‌آید. چرخ اقتصادی آن‌ها اجازه نمی‌دهد مردم ایران غذای ایرانی بخورند تا سلامت باشند. پای میلیارد‌ها دلار پول در میان است. کسی با این کارتل‌ها نمی‌تواند شوخی کند، همان‌گونه که نمی‌توانیم با اقتصاد غذا‌های آماده و فست‌فود کاری کنیم.   غذا را با گروه‌خونی هماهنگ کنید به نظرم باید فرهنگ‌سازی درباره غذای ایرانی را با بچه‌ها، مهدهای‌کودک، مدارس و دانشگاه‌ها شروع کنیم. رسانه‌ها تاثیر زیادی در این فرهنگ‌سازی دارند. باید به مردم بگوییم بنا به طبع و گروه‌خونی خود غذا بخورند تا سرحال باشند. باید به مادر‌ها بگوییم سلامت خانواده آن‌ها در گرو این است که چه می‌خورند. هم پدر‌ها و هم مادر‌ها وقت بگذارند و غذای ایرانی بپزند و فرزندان خود را عادت بدهند به غذای ایرانی. راستش را بخواهید اگر مادر‌ها کمی بیشتر برای غذا پختن وقت بگذارند، سبک تغذیه ایرانی‌ها اصلاح می‌شود. مدیریت زمان می‌تواند حتی برای مادران شاغل هم وقتی برای پختن غذا فراهم کند. در این راه حتما پدر‌ها هم کمک خواهندکرد. اگر پدر و مادر سبک غذایی خود را اصلاح کنند، فرزندان هم حتما از فست‌فود و غذا‌های آماده دوری خواهندکرد. اگر مادری نمی‌تواند بنا به طبع و گروه‌خونی اهل خانه چندجور غذا بپزد، با جست‌وجو در اینترنت یا مراجعه به کتاب‌های آشپزی حتما متوجه خواهدشد چطور غذا بپزد که همه بخورند و دوست داشته‌باشند. گاهی فقط با اضافه یا کم‌کردن یک ادویه می‌توان مشکل را حل کرد. مساله این است که برای تغذیه سالم وقت بگذاریم. بیشتر بخوانید: تولید سالانه ۳۵ میلیون تن ضایعات غذایی در ایران انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود. برچسب ها: تهاجم غذایی فرهنگ غذایی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: تهاجم غذایی فرهنگ غذایی ما ایرانی ها غذای ایرانی تهاجم غذایی سبک غذایی خانه ها غذا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۶۵۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سبک زندگی اسلامی-ایرانی اولین مسئله‌ در برش استانی نقشه مهندسی کشور است

نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز گفت: در برش استانی نقشه مهندسی کشور اولین مسئله‌ای که مدنظر قرار گرفته سبک زندگی اسلامی و ایرانی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، آیت‌الله لطف الله دژکام ظهر امروز_ جمعه هفتم اردیبهشت_ در خطبه‌های نماز جمعه شیراز به دو موضوع جنگ اقتصادی و جنگ فرهنگی اشاره و اظهار کرد: در عرصه نبرد جنگ اقتصادی ۸ کار به‌عنوان الزامات اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد و ایشان فرمودند که این اقدامات در کشور اجرا شود.

وی در تشریح این ۸ الزام اقتصاد مقاومتی، افزود: حمایت مسئولان از تولید ملی به عنوان اولین اقدام است و هر مدیری در کشور ما اگر جنسی می‌خواهد مصرف کند باید خود جنس ایرانی را مصرف کند و جنس خارجی نخرد.؛ اقدام دوم افزایش بهره‌وری است و ما در رابطه با بهره‌برداری مناسب از سرمایه‌های خود چه انسانی و چه مادی و مالی ضعف داریم و در جنگی که قرار داریم باید جلوی اسراف گرفته شود و سومین اقدام اگر کسی پول دارد به جای اینکه بخواهد به دلالی بپردازد به سرمایه‌گذاری تولیدی بپردازد و مدیریت باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند و دلالی را تعطیل کند و این نکته‌ای است که باید بانک‌ها و همه مدیران توجه داشته باشند تا یک سرمایه‌گذاری تولیدی شود بعد سود بیاید.

نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز ادامه داد: چهارمین اقدام، خرید اجناس داخلی است و مردم باید جنس داخلی بخرند؛ این در حالی است که این اقدام هم راستا با شعار سال جاری یعنی سال جهش تولید با مشارکت مردم است، بر همین اساس مردم با خرید جنس ایرانی باید به تولید کننده ایرانی کمک کنند.

آیت‌الله دژکام در ادامه این اقدامات از اصلاح الگوی مصرف به‌عنوان پنجمین توصیه رهبر انقلاب نام برد و تصریح کرد: ترویج فرهنگ کار ششمین اقدام است و سند فرهنگ کار را باید به میدان آورده شود و با توجه به اینکه فارس در زمینه فرهنگی یک سند دارد اما در باب فرهنگ کار هنوز سند مصوب شده نداریم.

وی خاطر نشان کرد: ایجاد اشتغال هفتمین اقدام است و در حوزه ایجاد اشتغال وضع ما بد نیست اما می‌خواهیم به یک افق بالاتر برسیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز اظهار کرد: مبارزه با فساد اقتصادی گام هشتم اقدام اقتصاد مقاومتی است و در این خصوص مبارزه با فساد اقتصادی جدای از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب یک فرمان هشت ماده‌ای داده‌اند.

آیت‌الله دژکام در خطبه دوم نماز جمعه شیراز ضمن گرامیداشت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای، اظهار کرد: شهر شیراز در این زمینه حرف بسیاری برای گفتن دارد.

وی با اشاره به پیش رو بودن روز معلم و روز شهادت استاد شهید مطهری افزود: همه ما بدهکار معلمان عزیز هستیم و منزلت معلم بر کسی پوشیده نیست.

نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز خاطر نشان کرد: مسلماً اهمیت جایگاه معلم به جهت نقش وی در تعلیم و تربیت است و اگر آن‌ها تربیت نکنند جامعه انسانی تبدیل به جامعه حیوانی می‌شود و فرق انسان و حیوان در همین تربیت و تعلیم است که خودش را نشان می‌دهد. از این جهت بایستی به مسئله تعلیم و تربیت و وظیفه دستگاه آموزش و پرورش بار دیگری توجه ویژه کنیم.

آیت‌الله دژکام اضافه کرد: در برش استانی نقشه مهندسی کشور اولین مسئله‌ای که مدنظر قرار گرفته است سبک زندگی اسلامی و ایرانی است؛ اگر بچه‌های ما بزرگ شوند و تفاوت بین مرز ایران همیشه پایبند به فرهنگ و ارزش‌ها و آن طرف که از قدیم مخالف ارزش‌های اصیل انسانی بوده‌اند را نفهمند و در رفتار خود نشان ندهند ضرر بزرگی کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: این شاخصه ایرانی بودن و اسلامی بودن است و اگر بخواهیم آن را تغییر دهیم یعنی تسلیم آن‌هایی شده‌ایم که به ارزش‌های انسانی پای بند نبوده‌اند و نیستند؛ همان‌هایی که موشک می‌دهند و اسرائیلی که موشک می‌زند سفارت شما را خراب می‌کند. لذا بچه‌ها را مطابق فرهنگ آن‌ها نباید بزرگ کرد بلکه مطابق فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی خود باید بار بیاوریم و این کار معلمان است و جا دارد که بر دست هر معلمی که تلاش می‌کند بوسه بزنیم که این کار خیلی بزرگی است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز ابراز امیدواری کرد: با همت عالی مدیران آموزش و پرورش شاهد اجرایی شدن سند تعلیم و تربیت و سند نقشه مهندسی استان فارس باشیم و سال ۱۴۰۳ به این مسئله تاکید بیشتری شود.

کد خبر 748110

دیگر خبرها

  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران
  • تأکید مدیر شبکه آموزش بر پاسداشت زبان فارسی و شعر و موسیقی اصیل ایرانی
  • ترویج فرهنگ غذای سالم متناسب با آموزه‌های طب ایرانی
  • سنندج؛ خاستگاه فرهنگ و هنر اصیل ایرانی
  • زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید تقویت و توسعه می‌یابد
  • سبک زندگی اسلامی-ایرانی اولین مسئله‌ در برش استانی نقشه مهندسی کشور است
  • گردشگری، مردمی‌ترین سهم ما در اقتصاد است
  • گردشگری و صنایع دستی،‌ مردمی‌ترین نوع اقتصاد است
  • تأکید بر حفظ فرهنگ ایرانی اسلامی و ترویج  فرهنگ حجاب و عفاف در مهاباد
  • پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند