Web Analytics Made Easy - Statcounter

اسماعیل محمود آبادی با بیان اینکه امسال با نهاد بسیج مهندسان کشاورزی استان برای اجرای طرح آموزشی همگام با کشاورزی قراردادی را منعقد کرده ایم، گفت: در این زمینه ۵۰ روستای استان با استفاده از توان مهندسان بسیجی حوزه کشاورزی تحت پوشش آموزش های به روز کشاورزی قرار گرفته اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اسماعیل محمود آبادی، مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: افزایش دانش و تغییر نگرش در روش های تولید بهره برداران بخش کشاورزی به منظور افزایش بهره وری در تولید از جمله اهداف و برنامه های در دستور کار واحد ترویج سازمان جهاد کشاورزی است تا کشاورزی استان دانش محور شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



محمودآبادی در ادامه با یادآوری این مطلب که در خراسان شمالی عمده بهره برداران بخش کشاورزی کم سواد و میان سال هستند و تعدادی دیگر از آنان از کشاورزان پیشرو هستند، عنوان کرد: انتقال دانش روز کشاورزی به این بهره برداران برای افزایش بهره وری در تولید بسیار مهم است.

وی درباره نیروهای در اختیار برای انتقال دانش روز کشاورزی به بهره برداران استان بیان کرد: در حال حاضر نیروهای در اختیار واحد مدیریت ترویج جهاد کشاورزی استان شش نفر هستند که آنان در بخش اداری و اجرایی این واحد نیز فعالیت می کنند.

وی افزود: علاوه بر این نیروها، تمامی روسای ادارات جهاد کشاورزی شهرستان های خراسان شمالی به همراه کارشناسان و پرسنل واحد ترویج خود به امر آموزش و ترویج بهره برداران در سطح شهرستان ها مشغول هستند.

مدیر ترویج جهاد کشاورزی خراسان شمالی درباره روش های اجرای برنامه های ترویجی برای انتقال دانش روز به بهره برداران در سطح شهرستان ها نیز عنوان کرد: هر ساله برای بهره برداران بخش کشاورزی در استان برگزاری دوره های آموزشی یک روزه، برگزاری کارگاه های آموزشی، برگزاری دوره های مهارتی، برگزاری دوره های بازدید از مزارع الگویی و کانون های یادگیری همچنین برگزاری دوره های آموزشی مدرسه در مزرعه و استفاده از رسانه ها و فضای مجازی برای انتشار فیلم، موشن گرافی و ارسال پیامک اجرا می شود.

وی در ادامه با تصریح بر این مطلب تعداد بهره برداران در استان زیاد و تعداد نیروهای ترویجی کم است، افزود: سازمان جهاد کشاورزی استان برای جبران کمبود نیروهای ترویجی خود، امسال قراردادی را با نهاد بسیج مهندسان کشاورزی استان منعقد کرده است.

محمودآبادی گفت: این دو مجموعه با عقد این قرارداد درصدد برآمده اند تا در قالب طرح همگام با کشاورزی، ۵۰ روستای خراسان شمالی را با استفاده از توان ۷۰ مهندس کشاورزی بسیجی تحت پوشش آموزش های به روز کشاورزی قرار دهند که در حال اجرا است.

وی یادآور شد: تحصیلات این نیروهای بسیجی در رشته های کشاورزی و مرتبط با کشاورزی است. هدف از این همکاری آن است تا میانگین تولید در واحد سطح کشاورزان غیر پیشرو و غیر برتر را به میزان تولید متوسط و حتی بالاتر از متوسط افزایش دهیم.

افزون بر این، مدیر هماهنگی واحد ترویج جهاد کشاورزی خراسان شمالی به همکاری یاوران تولید نیز اشاره و اظهار کرد: کارشناسان بخش های مختلف کشاورزی استان در قالب طرح یاوران تولید، سوالات و مسائل جاری بهره برداران بخش کشاورزی استان در حوزه های کشاورزی را به صورت میدانی پاسخ می دهند.

وی همچنین گفت: بهره برداران معتمد روستاها که رهبران محلی بخش کشاورزی هستند آنچه را که آموزش دیده اند را به سایر بهره برداران منطقه خود انتقال می دهند. تمامی اقدامات ترویجی انجام شده در بخش کشاورزی استان موجب شده است که در حال حاضر میزان تولید بهره برداران استان از زیر متوسط به متوسط تولید ارتقا پیدا کند.

محمودآبادی افزود: به طور مثال در حال حاضر متوسط  عملکرد تولید در دیم زارهای استان در واحد سطح از ۹۰۰ کیلوگرم به بیش از یک و نیم تن و در مزارع آبی از دو هزار و ۲۰۰ تن در هر هکتار به سه و نیم در هر هکتار برسد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: بهره برداران بخش کشاورزی ترویج جهاد کشاورزی برگزاری دوره کشاورزی استان خراسان شمالی روز کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۷۰۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابلاغ برنامه‌ ارتقای بهره‌وری دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی

رئیس سازمان مدیریت و برنام ریزی خراسان جنوبی از ابلاغ برنامه‌های ارتقای بهره‌وری به دستگاه‌های اجرایی استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، حمید جهانشاهی از ابلاغ برنامه‌های ارتقای بهره‌وری توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی به دستگاه‌های اجرایی استان خبر داد و اظهار داشت: طی سال‌های اخیر در اسناد بالادستی کشور موضوع بهره‌وری و رویکردهای ارتقای عوامل تولید در سیاست‌ها، راهبردها و برنامه‌های عملیاتی کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مورد توجه ویژه قرار گرفته است که در این زمینه می‌توان به سیاست‌های کلی اصلاح نظام اداری، سند تحول دولت مردمی، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، برنامه جامع بهره‌وری کشور و قوانین پنج‌ساله برنامه توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی (برنامه چهارم، پنجم، ششم و هفتم) اشاره کرد.

وی افزود: نظام‌نامه چرخه مدیریت بهره‌وری در راستای افزایش مشارکت دستگاه‌های اجرایی کشور در حرکت ملی بهره‌وری و تحقق رشد اقتصادی هدف، در بند اول سیاست‌های کلی برنامه پنج ساله هفتم ابلاغی مقام معظم رهبری تدوین و توسط معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در شهریورماه 1402، ابلاغ شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی تصریح کرد: در همین راستا با عنایت به اینکه توجه به حل مسائل کلیدی استان، در قالب شاخصه اصلی در اجرای نظام نامه مزبور مطرح است، سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی به عنوان یک سازمان تنظیم کننده و تسهیلگر در گام اول، با تمرکز بر حل مسائل نابهره‌ور استان به عنوان یک چرخه نظام‌مند، تکرار شونده و مستمر، استقرار چرخه مدیریت بهره‌وری را در اولویت کاری قرار داد.

جهانشاهی افزود: در گام دوم این چرخه، بر اساس سند آمایش و اسناد توسعه‌ای استان، 1- افزایش بهره‌وری آب 2- ارتقای بهره‌وری محصولات منتخب بخش کشاورزی زعفران و زرشک در واحد سطح 3- اصلاح و بهینه‌سازی مصرف انرژی 4- افزایش کیفیت و ایمنی زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل جاده‌ای 5- افزایش ظرفیت استخراج زغال سنگ کک شو به عنوان مهمترین اولویت‌های تحول بهره‌وری استان خراسان جنوبی تعیین و پس از ریشه یابی مسائل دارای اولویت، اقدامات پیشران بهره‌وری و پشتیبان برای حل مسائل نابهره‌ور استان ارائه شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی اظهار داشت: تشـکیل جلسـات شـورای راهبـری خراسان جنوبی بـا موضـوع بهره‌وری به منظور بررسی برنامه‌ها و اهداف ارتقای بهره‌وری، تشکیل کمیته‌های بهره‌وری دستگاه‌های اجرایی و استخراج عوامل موثر بر عدم بهره‌وری، ارسـال بـه‌موقـع گـزارش پیشـرفت اقدامـات مصـوب در قالـب اسـتقرار چرخـه بهره‌وری و حضور فعال در نشست‌ها و جلسات و حفـظ تعامـلات شایسـته بـا سـازمان ملی بهره‌وری کشور، از مهمترین اقدامات سازمان در راستای تدوین برنامه‌های ارتقای بهره‌وری استان است.

به گفته جهانشاهی برنامه ارتقای بهره‌وری استان، در جلسه شورای راهبری توسعه مدیریت خراسان جنوبی که به ریاست استاندار برگزار شد تصویب و پس از بررسی و تایید توسط سازمان ملی بهره‌وری ایران به استان ابلاغ شد. بر اساس این ابلاغیه تمام دستگاه‌های اجرایی استان مکلف هستند مصوبات مربوط به نظام‌نامه چرخه مدیریت بهره‌وری را اجرا و گزارش پیشرفت اقدامات خود را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ارسال کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی افزود: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و استانداری خراسان جنوبی نیز در تعامل مشترک؛ گزارش اقدامات صورت پذیرفته و پیشرفت اقدامات را در اختیار سازمان ملی بهره‌وری ایران قرار خواهند داد.

انتهای پیام/ 252

دیگر خبرها

  • آغاز طرح ارتقای ایمنی تردد عابران و موتورسواران در گیلان
  • برگزاری همایش جهش تولید در دیم زار‌های روستای امام قیس شهرستان بروجن
  • اجرای طرح جهش تولید گندم در دیم‌زارهای چهارمحال‌وبختیاری
  • ابلاغ برنامه‌ ارتقای بهره‌وری دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی
  • خسارت جبران‌ناپذیره بهره‌برداران به دلیل کشت غیراصولی پسته
  • کشت غیراصولی پسته خسارت جبران‌ناپذیری به بهره‌برداران وارد کرده است
  • تولید مازاد بر نیاز مرغ در استان قزوین
  • کیفیت‌سنجی بیش از ۳۵هزار تُن انواع کود وارده به استان گلستان
  • بهره برداری از طرح آبرسانی روستای گل سفید کیار
  • افتتاح ۴ طرح عمرانی در شهرستان کیار