Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرانجام تئاتر کشور پس از نزدیک به دو سال تعطیلی بازگشایی شده است، این بازگشایی در اوایل فروردین سال ۱۴۰۰ بار دیگر به تعطیلی کشانده شد، اما سریعا با تغییر گروه شغلی تماشاخانه‌ها آغاز به کار کردند.

خبرگزاری میزان - سرانجام تئاتر کشور پس از نزدیک به دو سال تعطیلی بازگشایی شده است، این بازگشایی در اوایل فروردین سال ۱۴۰۰ بار دیگر به تعطیلی کشانده شد، اما سریعا با تغییر گروه شغلی تماشاخانه‌ها آغاز به کار کردند، اما باز هم با آغاز شیوع موج چهارم کرونا باز هم عرصه نمایش به تعطیلی کشیده شد، و حالا بار دیگر سالن‌های تئاتر با دسترو ستاد ملی مبارزه با کرونا بازگشایی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار تئاتر طی هفته جاری اینجا کلیک کنید

به همین مناسبت خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان به مهمترین اخبار تئاتر در هفته جاری پرداخته است:

افتتاح نشریه نمایشی «چرند و پرند» در رادیو نمایش

مجموعه طنز نمایشی صبحگاهی «چرند و پرند» با برداشتی آزاد از «چرند و پرند» زنده یاد علی اکبر دهخدا هر هفته شنبه تا چهارشنبه، از آنتن رادیو نمایش پخش می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رادیو نمایش امیر زنده دلان کارگردان مجموعه رادیویی «چرند و پرند» درباره شکل گیری ایده این برنامه رادیویی گفت:مدت‌ها منتظر فرصتی بودم که بتوانم برای چندمین بار برنامه طنز فاخری را با بچه‌های خوب رادیو نمایش که همه از کار بلد‌ها و درجه یک‌های این عرصه هستند کار کنم، بعد از صورتک در سال ۹۰ که آثار فاخر طنز ایران و جهان را کار کردیم وهمینطور مربای کاکتوس که یک طنز انتقادی – اجتماعی رفتار‌های شهروندی در رادیو نمایش بود، امسال با حمایت‌ها و تعاملی که جناب آقای دکتر سوهانی مدیریت رادیو نمایش و به واسطه نگاه متفاوت و جوان گرایانه‌ای که به هنرمندان دارند، طرح اولیه چرند و پرند، با این نیت که بتوانیم شخصیت‌های کتاب چرند و پرند دهخدا را در نمایش رادیویی زنده کنیم و در عین حال برداشتی آزاد و به روز از آن داشته باشیم، شکل گرفت و با همکاری جناب آقای فرزام محبی مدیر گروه برنامه‌های مستند و ترکیبی رادیو نمایش در جلسات متعدد روی شخصیت‌ها کار شد.

بنا شد که شخصیت‌های این مجموعه نمایشی -که تلفیقی از شخصیت‌های سنتی و قدیمی با خبر‌ها و اتفاقات روز هستند- در یک نشریه طنز صبحگاهی به اسم چرند و پرند شروع به کار کنند.

زنده دلان تأکید کرد: هر اثر هنری با مخاطبش زنده است و نمایش رادیویی و به خصوص طنز رادیویی نیز از این قاعده مستثنی نیست. از آنجایی که همیشه مخاطب رسانه چه در رادیو و چه در تلویزیون به دنبال شنیدن حرف دل خودش است و از طرفی خیلی‌ها ظرفیت و تاب پذیرفتن نقد را ندارند، طنز به عنوان یکی از بهترین ابزار می‌تواند در انتقال انتقاد و خواسته و نیاز و حرف دل مردم موثر واقع شود.

این کارگردان رادیویی خاطرنشان کرد: در نمایش چرند و پرند ما سعی می‌کنیم خبر‌های داغ روز را با نگاهی نقادانه و طنازانه مد نظر قرار بدهیم، یعنی از هزل و هجو که البته درجایگاه خودشان کارساز هستند فاصله بگیریم و با طنز فاخر بتوانیم آن چیزی را که مناسب حال شنونده امروز رادیو و به خصوص رادیونمایش است را تقدیمشان کنیم.

زنده دلان همچنین درباره نحوه کارگردانی و انتخاب بازیگران برای مجموعه رادیویی «چرند و پرند» گفت: کارگردانی در رادیو بیشتر از هرچیزی انتخاب درست صدا‌ها در کنار هم است و وقتی یک کارگردان بازیگرانش را انتخاب می‌کند مثل یک رهبر ارکستریست که سازهایش را در کنار هم میچیند و اگر این کار به درستی انجام شود کارگردان ۸۰ درصد مسیر را به خوبی طی کرده است و اگر او بعد از انتخاب درست بازیگران، حواس و تمرکزش به ریتم و ضرباهنگ باشد و خودش را جای شنونده و مخاطب قرار بدهد به نظرم به هدف زده است.

وی درادامه افزود: همیشه آرزو داشتم که با درجه یک‌های رادیو نمایش که از توانمندی بسیار بالایی برخوردار هستند کار کنم و خدا رو شکر این اتفاق در چرند و پرند افتاد و مطمئنم که همین یک شاخصه باعث می‌شود هم مخاطب و هم گروه برنامه ساز و مدیران با حمایت‌هایی که خواهند کرد کار‌های درخشان و ماندگار طنز از این مجموعه بیرون بیاید.

زنده دلان عنوان کرد: به نظر من رادیو تصویری‌ترین رسانه دنیاست و اینکه می‌گویند تنها صداست که می‌ماند نه به خاطر عنصر صدا بلکه به خاطر وقوع تخیل و تصوری است که همراه صدا باعث می‌شود یک تصویر ناب و شخصی از هر پدیده‌ای در ذهن مخاطب ایجاد شود و سپس آن ماندگاری اتفاق بیفتد، پس صدا باعث می‌شود عنصر تخیل پویا شود و بنابراین تصویری که از تخیل نشأت می‌گیرد، ناب‌ترین تصویر برای مخاطب و در نتیجه، ماندگارترین خواهد بود.

زنده دلان در پایان تأکید کرد: «چرند و پرند» مشت نمونه خرواریست از یک جامعه و تمامی اقشار آن و برای همه، حرف برای گفتن دارد و همین جا از کسانی که انتقاد پذیر نیستند دعوت می‌کنم این برنامه را گوش ندهند چرا که شاید در طول شبانه روز هشتاد تا نود درصد برنامه‌ها رویکردشان اینگونه باشد که همه چیز گل و بلبل است، اما ما در «چرند و پرند» می‌خواهیم بگوییم در لایه‌های زیرین جامعه اتفاق‌هایی می‌افتد که در ظاهر دردناکند، ولی ما می‌توانیم به جای انتقال درد، با ابزار طنز، هشدار‌هایی را به مخاطب مسئول و غیر مسئولمان بدهیم و در عین اینکه آن‌ها را وادارمی کنیم که با دید ظریف و ذره بینی طنز به قضایا نگاه کنند، در پذیرش ناملایمات هم کمی صبورتر باشند و با نگاه ظریفتری به مشکلات بتوانیم راه حل‌های بهتری برای آن‌ها پیدا کنیم.

پس شخصیت‌های این مجموعه همه اعضای یک جامعه و قطعاً خاکستری هستند، به عبارتی آن‌ها نه سیاه هستند و نه سفید.

گفتنی است مجموعه طنز نمایشی صبحگاهی «چرند و پرند» تولید گروه برنامه‌های مستند و ترکیبی نمایشی رادیو نمایش به تهیه کنندگی انسیه سمیع پور، کارگردانی امیر زنده دلان، نویسندگی سوگند ایرانمنش، امیر زنده دلان، ریحانه یزدان دوست، فائزه مصطفی لو، معصومه نورزاد، آهنگسازی سیاوش قمصری، صدابرداری حیدر صفدری و علی حاجی نوروزی و با بازی علیرضا جاویدنیا، سیما خوش چشم، رامین پورایمان، مینو جبارزاده، نازنین مهیمنی، نورالدین جوادیان، میرطاهر مظلومی، شیرین سپهراد، امیر زنده دلان، محمد آقامحمدی، معصومه نورزاد و علی نوبخت، هر هفته شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۰۰ تا ۸:۰۰ صبح از رادیو نمایش بر روی موج اف ام، ردیف ۵/۱۰۷ مگاهرتز پخش می‌شود.

«مک موردو» از فردا روی صحنه می‌رود

نمایش «مک موردو» از فردا به مدت ۱۸ شب روی صحنه می‌رود.

۲۹ نمایش از هفته نخست تیرماه روی صحنه می‌روند. یکی از این نمایش‌ها، «مک موردو» است که از فردا (یک‌شنبه ۶ تیر ماه) اجرای خود را در سالن شماره ۲ خانه نمایش مهرگان آغاز می‌کند.

«مک موردو» نمایش برگزیده اولین فستیوال تئاتر دانشجویی فرهنگ و هنر است که به مدت ۱۸ شب با تهیه‌کنندگی مجتبی حصامی و کارگردانی ناصر کاظمی روی صحنه می‌رود.

این نمایش برنده دیپلم افتخار بهترین متن (ناصر کاظمی)، دیپلم افتخار بهترین گریم (سحر خسروگرجی) و دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد (علی بوستانی) از اولین فستیوال تئاتر دانشجویی فرهنگ و هنر در سال ۱۳۹۸ شده است.

در خلاصه نمایش مک موردو آمده است: «آن‌هایی که مرگی موقت را تجربه کرده‌اند و سپس دوباره زنده شده‌اند، همگی متفق‌القولند در لحظه مرگ، برای چند ثانیه کل زندگی‌شان از مقابل چشمانشان عبور می‌کند.»

خرید و پیش‌خریدِ بلیت، از طریق تیوال انجام می‌شود. برخی دیگر از عوامل نمایش «مک‌موردو» عبارتند از: دراماتورژ: آنا هوشیدری‌فرد/ نویسندگان (به ترتیب صحنه): ناصر کاظمی، لعیا عسلی‌نژاد، سیدحامد قریشی، علی بوستانی/ بازیگران (به ترتیب ورود): ناصر کاظمی، لعیا عسلی نژاد، سیدحامد قریشی، علی بوستانی/ نورپرداز و دستیار کارگردان: گلنوش باده بدست، امین رحیمی/ گریم: سحر خسروگرجی/ طراح صحنه: ناصر کاظمی.

نمایش برگزیده جشنواره تئاتر مقاومت روی صحنه می‌رود

«خاطرات خانه‌ای که ...» نمایش برگزیده جشنواره تئاتر مقاومت از هفته آینده روی صحنه می‌رود.

«خاطرات خانه‌ای که ...» بر اساس نمایشنامه‌ای از کامران شهلایی و کارگردانی امین اشرفی در تماشاخانه سرو اجرا می‌شود.

این نمایش که از سوی منتقدان در هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت برگزیده شده بود، از روز یکشنبه ۶ تیر ماه در تماشاخانه سرو انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس از ساعت ۱۹:۳۰ میزبان علاقمندان خواهد بود.

سیروس سپهری، رستا رضوی، حمیدرضامرادی، بنیامین صیادی نیا و کیانا سپهری بازیگران نمایش «خاطرات خانه‌ای که...» را تشکیل می‌دهند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: خانواده‌ای کرمانشاهی در سال۱۳۶۵ روزگار خوشی را در کنار هم سپری می‌کنند. در التهاب روز‌های جنگ، خانواده در کنار هم جمعه‌ها ناهار را کباب می‌خورند. تا این‌که در یکی از همین جمعه‌های دوران جنگ، بمب جنگنده‌های بعثی روی سر آن‌ها هوار می‌شود. همه خانواده شهید می‌شوند به غیر از یک نفر. آن‌که زنده می‌ماند باید سال‌های سال غم نبودن دیگران را بر دوش کشیده و با خاطرات آن‌ها زندگی کند.


  مدیر روابط‌ عمومی اداره کل هنرهای نمایشی مورد قدردانی قرار گرفت

روز گذشته با حضور مدیر کل هنرهای نمایشی از زحمات محسن حسن‌زاده مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی قدردانی شد.

روز گذشته پنجم تیرماه قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی از زحمات محسن حسن‌زاده مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی قدردانی کرد. در این مراسم که با حضور قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی، تعدادی از مدیران اداره کل و همکاران روابط عمومی برگزار شد از مدیر روابط عمومی این اداره کل به واسطه سه سال حضور در این مسئولیت تقدیر شد.

در این مراسم قادر آشنا ضمن تشکر از فعالیت‌های سه ساله مدیر روابط‌ عمومی اداره کل هنرهای نمایشی خطاب به محسن حسن‌زاده گفت: متاسفانه شرایط اداری به گونه‌ای رقم خورد که نتوانستیم از حضور دلسوزانه شما استفاده کنیم.

وی در همین رابطه افزود: مسئولیت روابط‌ عمومی کار سنگینی است و نیاز به تلاش تمام وقت دارد. من از سال ۱۳۹۲‌ وی را می‌شناسم و از آن زمان هم ارتباط مستمری داشتیم و در دوره مدیریت اخیر هم با دغدغه و پیگیری بیشتری کار در حوزه روابط‌ عمومی پیگیری می‌شد.

مدیرکل هنرهای نمایشی در پایان با ذکر حدیثی از امیرالمومنین (ع) عنوان کرد: این سعادت بزرگی است که در پایان این رفت‌ و آمدها و مسئولیت‌ها دوستی‌ها تداوم پیدا کرده و ذکر خیر از انسان باقی بماند.

در این مراسم حسن‌زاده نیز ضمن قدردانی از حسن اعتماد مدیرکل هنرهای نمایشی و تشکر از همکاران خود در اداره‌کل در مدت مسئولیت خود گفت: خدمت در این موقعیت افتخار بزرگی بود و امیدوارم در این مسیر و در آینده همچنان بتوان از تمام ظرفیت‌های این حوزه برای خدمت به هنرمندان تئاتر و معرفی توانایی‌های مجموعه استفاده کرد.

در پایان نیز با اهدای لوح تقدیر از زحمات محسن حسن‌زاده تجلیل شد.

 تغییر در ترکیب بازیگران «اسطرلاب»

میثم غنی‌زاده که در اجراهای گذشته با گروه نمایش «اسطرلاب» همراه بود به جمع بازیگران نمایش بازگشت.

اجراهای نمایش «اسطرلاب» در حالی از روز پنجشنبه سوم تیر در تماشاخانه ایرانشهر آغاز شد که گروه بازیگران نمایش شاهد یک تغییر بود. براین اساس میثم غنی‌زاده که پیش از این در اجراهای مرکز تئاتر مولوی در نمایش به ایفای نقش می پرداخت، بار دیگر به جمع بازیگران بازگشت.

این نمایش در ۲ شب نخست اجرا شاهد استقبال تماشاگران بوده و تمامی بلیت‌های ظرفیت مجاز در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر توسط تماشاگران خریداری شد.

این نمایش، ماجرای خانواده‌ای درگیر بر سر میراث خانوادگی را روایت می‌کند. عموی جمع قرار بوده بمیرد و نباشد اما هست و همین وضعیت بر روابط شخصیت‌ها تاثیر گذاشته و سرنوشت همه را تغییر می‌دهد.

نویسنده، طراح و کارگردان این نمایش که بر اساس طرحی از علی نرگس نژاد است، صدرا صباحی، تهیه‌کننده: یاسمن اسمعیل‌زادگان، دراماتورژ: صبا نجاتی و گروه بازیگران‌: مهدی سقا، میثم غنی‌زاده، مژده قربانی، زهرا بهروزمنش و الناز اسمعیل‌زادگان هستند.

دیگر عوامل نمایش عبارتند از آهنگساز، ترانه‌سرا و خواننده: ونداد خائفی، هویت بصری: سینا سرمدی، گروه عکاسی: اردلان آشناگر، غزل اسدزاده رج، طراح نور: حسن محمدی فرانی، طراح لباس و منشی صحنه: ارغوان مروتی، دستیار اول و برنامه‌ریز: پیام رضوانی، گروه کارگردانی: جلیل محمودی، یوسف محمودی، تبلیغات: ایران تئاتر رسانه مستقل هنر، مشاور امور رسانه‌: بابک احمدی.

نمایش «اسطرلاب» غیر از شنبه‌ها، هر روز ساعت ۲۰ در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار تئاتر تئاتر در هفته جاری

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار تئاتر تئاتر در هفته جاری عمومی اداره کل هنرهای نمایشی روی صحنه می رود امیر زنده دلان نمایش برگزیده محسن حسن زاده تئاتر مقاومت روابط عمومی رادیو نمایش چرند و پرند ناصر کاظمی مدیر روابط کنار هم شخصیت ها بار دیگر مک موردو خانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۷۰۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفاهم تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر منعقد شد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام سعید نصیراسلامی؛ معاون فرهنگی و تبلیغات سازمان عقیدتی- سیاسی ارتش با کاظم نظری؛ مدیر کل هنر‌های نمایشی درخصوص اجرای آثار چهاردهمین جشنواره تئاتر ارتش، اجرای عمومی آثار تولیدی، تولید آثار هنری مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برگزیده گفت‌وگو و تفاهم کردند.

در جلسه‌ای که با حضور حجت‌الاسلام سعید نصیراسلامی؛ معاون فرهنگی و تبلیغات سازمان عقیدتی- سیاسی ارتش، کاظم نظری؛ مدیر کل هنر‌های نمایشی و سیامک موحدی؛ مدیر امور هنری سازمان عقیدتی- سیاسی ارتش و شهرام نوشیر؛ مدیر کانون تئاتر دینی برگزار شد، مقرر شد آثار برگزیده سیزدهمین جشنواره تئاتر ارتش، که اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار شد، در جشنواره تئاتر فتح خرمشهر و جشنواره تئاتر مقاومت اجرا داشته باشند. همچنین در این جلسه قرار شد فرصتی فراهم شود تا نمایش‌های خیابانی با موضوع شهدا و مضامین مرتبط، بتوانند در پادگان‌ها و فضا‌های سازمانی ارتش، روی صحنه روند.

در سومین مورد از این تفاهم، قرار شد گروه‌های اجرای تعزیه ارتش در فضا‌های نمایشی و میادین و فضا‌های روباز مختص این نوع نمایش، در ایام سوگواری اجرا داشته باشند.

همکاری دو طرف برای تولید یک اثر فاخر مشترک، نیز جزو مواردی بود که در این جلسه درباره آن گفتگو شد و توافقاتی نیز به عمل آمد که به زودی نام نمایش و سالن اجرای آن اعلام خواهدشد.

همچنین در این جلسه درباره حمایت از نمایشنامه‌های برگزیده جشنواره «نسیم رحمت» با موضوع و نگاه مورد توافق دو طرف، گفتگو شد. جشنواره «نسیم رحمت» از جمله جشنواره‌های برگزارشده توسط ارتش است که امسال هنرمندان شاخص در عرصه نمایشنامه‌نویسی در آن شرکت خواهند کرد.

همچنین سال جاری، برای تقویت متون نمایشی و جشنواره تئاتر میثاق ۱۴، به نمایشنامه‌نویسان جوان و مطرح کشور نگارش ۲۸ نمایشنامه سفارش داده شده است.

درپایان این جلسه، گفتگو‌های اولیه درخصوص احیای سالن‌های ارتش برای اجرای تئاتر و برگزاری کارگاه‌های آموزشی مشترک نیز صورت گرفت و ادامه آن برای بررسی سیستم، مشکلات و تحلیل بیشتر موضوع به جلسات آتی موکول شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت
  • برگزیدگان جشنواره عروسک خونه معرفی شدند
  • تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران می‌داند/مفاهیم مشترک تئاتری
  • موافق اجرای نمایش در سالن‌های خصوصی نیستم/ اقتصاد تئاتر رضایت‌بخش نیست
  • همکاری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و اداره کل هنرهای نمایشی برای تولید آثار نمایشی
  • یک هشدار دیگر درباره «سنگلج» و شروع «جادوی شهرزاد»
  • تفاهم تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر منعقد شد
  • تفاهم ارتش واداره‌کل هنرهای نمایشی درحمایت از نمایشنامه‌های برتر
  • گروه های جشنواره هنرهای نمایشی مازندران معرفی شدند
  • پای «توقف اتانازی» به رادیو نمایش باز شد