Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، رشد جمعیت و توسعه فناوری‌های سلامت، زمینه را برای تحولی نوآورانه در «کشاورزی» فراهم می آورد. با افزایش جمعیت، تأمین مداوم غذایی که از طریق بذر کشت می‌شد، ضرورتی بود که به جوامع امکان گسترش فناوری‌ها و تلاش در مسیر تامین نیاز حیاتی بشر به غذا را اعطا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این تعبیر، کشاورزی ممکن است بزرگترین دستاورد ما باشد.

از بسیاری جهات، حوزه سلول‌های بنیادی، خون شناسی با تلاش‌های فعلی برای رشد گلبول‌های قرمز خون، پلاکت‌ها، سلول‌های کار تی سل و انواع بی شمار سلول و بافت دیگر، در مراحل اولیه مانند انقلاب کشاورزی قرار دارد.

دقیقاً مانند ضرورت توسعه کشاورزی برای تامین تغذیه جمعیت در حال رشد، هدف از تلاش‌ها در زمینه توسعه استفاده از سلول‌ها، داشتن یک منبع قابل اطمینان از سلول‌های نجات دهنده زندگی برای معالجه بیماران است.

با کشت و پرورش سلول‌های بنیادی خونساز زمینه برای درمان بیماری‌هایی که می‌توانند با پیوند مغز استخوان درمان شوند ممکن می‌شود. تلاش‌های کنونی در توسعه کشت سلول‌های بنیادی خون‌ساز امیدوار کننده است، اما نیاز به سلول‌های بنیادی سالم برای کشت سلول‌ها به صورت فناورانه محسوس است همان طور که برای کشاورزی فناورانه نیاز به بذر سالم و مناسب است.

مزرعه‌ای از سلول‌ها

حسین سلطانی نژاد مدیر فناوری و تجاری سازی ستاد توسعه فناوری سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از تلاش‌های فناورانه در ایران و سایر کشور‌های جهان برای ایجاد منبعی قابل اعتنا از سلول‌های بنیادی می‌گوید و می‌افزاید: سلول‌های بنیادی خونساز (HSC)‌ها از یک واحد خون بند ناف اهدا کننده همسان می‌توانند پرورش داده شده و به تعداد کافی رشد کنند تا امکان پیوند موفقیت آمیز در یک بیمار فراهم شود. با این حال، این منبع اولیه از سلول بنیادی، هنوز دارای محدودیت‌هایی است و ماهیت آلوژنی این تلاش‌های گسترده برای بسیاری از بیماری‌ها ایده آل نیست.

او با بیان این‌که در بعضی موارد می‌توان از سلول‌های خود بیمار برای کشت‌های سلولی با توجه به نوع بیماری استفاده کرد، ادامه می‌دهد: با این وجود، اما بعضی بیماری‌های ژنتیکی مانند بیماری‌های نقص ایمنی ممکن است سلول‌های بنیادی فرد را دچار جهش و نقصان ژنتیکی کند.

سلول‌های بنیادی منحصر به فرد

سلول‌های بنیادی با توانایی پرتوانی و تمایز به سلول‌هایی با کارایی خاص تبدیل می‌شوند. انواع مختلفی از سلول‌های بنیادی شناسایی شده است، از جمله سلول‌های بنیادی جنینی از این توانمندی برخوردارند که به انواع سلول‌های بالغ، متمایز شوند.

او با بیان این‌که سلول‌های بنیادی در محیط‌های خاص و جایگاه مشخصی وجود دارند، بیان می‌کند: این سلول‌ها در بخش‌هایی از بدن مانند مغز استخوان، بند ناف و برخی دیگر از اعضای بدن یافت می‌شوند.

به‌تازگی، دانشمندان به وجود سلول‌های بنیادی در دندان‌های کودک و مایع آمنیوتیک( مایعی که کودک متولد نشده را در بر می‌گیرد)، پی برده‌اند و این سلول‌ها نیز ممکن است توان پدید آوردن چند گونه سلول دیگر را داشته باشند. پژوهش برای شناسایی و مطالعه روی این سلول‌ها بسیار نوید بخش است، اما در گام‌های نخستین خود است.

به گفته سلطانی نژاد، در حال حاضر مراکز تحقیقاتی و پژوهشگاهی در کشورمان نیز در حال توسعه فناوری سلول‌های بنیادی با استفاده از مراکز توسعه فناوری‌های مختلف کشت سلولی هستند و بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در زمینه‌های مرتبط با کشت سلولی فعالیت می‌کنند.

در حالی که بیش از ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان در این حوزه فعالیت دارند، ستاد توسعه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، راه را برای توسعه پژوهش‌ها، تحقیقات و محصولات و خدمات دانش‌بنیان کشت سلولی فراهم می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سلول های بنیادی کشت سلولی سلول های بنیادی خون توسعه فناوری سلول ها بیماری ها کشت سلول تلاش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۷۱۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویداد روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود

با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی به مناسبت روز جهانی مالکیت فکری، رویداد دیدار پایدار با موضوع «مالکیت فکری و اهداف توسعه پایدار: خلق آینده مشترک با نوآوری و خلاقیت» برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، برای ساختن آینده مشترک برای همه و دستیابی به اهداف توسعه پایدار (SDGs)، باید به دنبال راهکارهایی به نفع همه جامعه بود. روز جهانی مالکیت فکری ۲۰۲۴ با شعار محوری «برای استفاده از نوآوری و خلاقیت برای نیل به توسعه پایدار»، فرصتی است برای کشف اینکه چگونه مدیریت دارایی‌های فکری راه حل‌های خلاقانه، فناورانه و نوآورانه‌ای را که برای ساختن آینده جمعی همه ما و فایق آمدن بر چالش‌های چند وجهی بسیار حیاتی هستند، تشویق و می‌تواند تقویت کند و از همه ابزارهای موجود، به ویژه نوآوری و مالکیت فکری برای دستیابی به آینده‌ای پایدار برای همه و در همه جا استفاده شود.

از سال ۲۰۰۰ و با ابتکار عمل سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) ۲۶ آوریل، روز تاسیس این سازمان، به عنوان روز جهانی مالکیت فکری نامگذاری شد و هر ساله با توجه به اهمیت مسایل روز، شعاری محوری برای بزرگداشت آن از طرف این سازمان اعلام می‌شود. مدیریت دارایی‌های فکری در رسیدگی به مسائل جهانی و پیشبرد رشد و پیشرفت برای بهبود زندگی و حفاظت از محیط زیست بسیار مهم است. روز جهانی مالکیت فکری سال جاری، با شعار «مالکیت فکری و اهداف توسعه پایدار: خلق آینده مشترک با نوآوری و خلاقیت» نقش اساسی دارایی‌های فکری، نوآوری و خلاقیت در دستیابی به اهداف توسعه پایدار برای منافع فراگیر را برجسته می‌کند.

نهادهای سیاستگذار و مجری با همراهی ذینفعان کلیدی در سراسر کشور برآن شده‌اند تا در سالی که مزین به مفهوم پربرکت مشارکت است، با هم‌افزایی و مشارکت بخش خصوصی در تعاملی مثبت و به نفع عموم جامعه همکاری کنند تا یک سیستم مالکیت فکری متعادل، مؤثر و فراگیر ایجاد کنند که نوآوری و خلاقیت را به نفع همه و در همه جا تشویق می‌کند و به آن ارزش می‌بخشد.

به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و جهاد دانشگاهی امسال گرامیداشت روز جهانی مالکیت فکری را با همکاری هم و به میزبانی دانشگاه علم و فرهنگ روز یکشنبه، ۹ اردیبهشت ساعت ۸:۳۰ – ۱۲:۳۰ برگزار می‌کنند و در این مسیر نهادهای دیگری مانند صدا و سیمای جمهوری اسلامی، پارک فناوری‌های نرم و خلاق، دانشگاه علوم پزشکی ایران، وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و پارک علم و فناوری البرز، ستاد توسعه فناوری‌های نرم و فرهنگی و صندوق پژوهش و فناوری خلاق و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور همراه خواهند بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نقش آفرینی دانش‌بنیان نرم و هویت‌ساز در صنایع سخت
  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام
  • فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی
  • روستای «بن بید» به شبکه ملی اطلاعات متصل شد
  • ایران رتبه ۱۷ هوش مصنوعی را در جهان دارد
  • فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد
  • فناوری ناسا برای غبارزدایی از ماه به قمر زمین می‌رود
  • رویداد روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
  • آنچه باید درباره سندرم ناخن زرد بدانید
  • آنچه باید سندرم ناخن زرد بدانید