Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-01@06:12:05 GMT

اخلاق «بهشتی»

تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۷۷۲۱۰

اخلاق «بهشتی»

آنان که از نزدیک «بهشتی» را دیده بودند و با او معاشرت داشته‌اند از اخلاق پیامبرگونه و رفتار و کردار توأم با آزاداندیشی او گفته‌اند.

منش و روشی که سبب جذب جوانان بسیاری به محافل دینی در دوران پهلوی شد. روایت روایتگران از این محافل تربیتی چراغ راهی برای فعالان فرهنگی است؛ استاد ابوالفضل بهرامپور، از چگونگی آشنایی‌اش با شهید دکتر بهشتی و ارتباط دوستانه شهید با مردم روایت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مترجم و مفسر قرآن کریم درباره آشنایی‌اش با دکتر بهشتی می‌گوید: آنچه موجب شد من ایشان را بشناسم، طرحی بود که برای فهم همگانی قرآن نوشته بودم. برای معرفی طرح از زنجان به تهران آمدم و نزد شهید باهنر رفتم، ایشان هم شهید بهشتی را برای اجرایی کردن طرح معرفی کرد. آن زمان دکتر در بولوار کشاورز کنونی محفل قرآنی داشت.

در نخستین برخورد شهید بهشتی را چگونه دیدید؟

آیت‌الله بهشتی قدی رعنا و اخلاقی پیامبرگونه داشت. وقتی نزد ایشان رفتم از جایش بلند شد و از من استقبال کرد گویی مرا سال‌هاست می‌شناسد. از من خواست که نتیجه تجربی طرح را ارائه دهم و فردی را که ۶ کلاس سواد داشت به من سپرد تا به او تفسیرقرآن آموزش دهم. سه ماه بعد آن شخص را نزد شهید بهشتی بردم، وقتی ایشان نتیجه آموزش را مشاهده کرد طرح مرا پذیرفت. یک نکته‌ای که شهید بهشتی از آن فرد پرسید درباره آیه «یَسُومُونَکُمْ سُوَءَ الْعَذَابِ» بود. ایشان درباره مفهوم کلمه «سام» پرسیدند که به معنای شکنجه است. او به شهید بهشتی گفت سام علاوه بر شکنجه معنای مرگ هم دارد. اگر به کسی بگوییم «سام‌علیکم» یعنی مرگ بر تو پس باید بگوییم سلام‌علیکم. شهید بهشتی از این حرف خیلی خوششان آمد و خندید.

پس از این ماجرا جمعه شب‌ها در هیئت آقای بهشتی حضور یافتم و طرح را برای مردم گفتم. عده‌ای نام‌نویسی کردند تا به مردم ترجمه قرآن آموزش بدهم. این جلسات تا آزاد شدن آیت‌الله طالقانی از زندان و شرکت ایشان در جلسات هیئت ادامه داشت. پس از این بود که ساواک نسبت به محفل بهشتی واکنش نشان داد و کلاس‌های ما تعطیل شد.

چه ویژگی‌های اخلاقی در شهید بهشتی موجب شده بود تا در آن شرایط افراد را جذب محفل دینی کند؟

من در «بهشتی» چهار اخلاق بهشتی دیدم؛ تواضع، عدالت، مهربانی و دقت در تربیت. تواضع را در اولین برخوردم با شهید شاهد بودم و هرگز از خاطرم پاک نمی‌شود؛ شبی در یکی از محفل‌های قرآنی پدر همسرم را همراه خودم به هیئت بردم. دکتر بهشتی برخاست و برای ایشان چای آورد. من خواستم خودم پذیرایی کنم به من گفت مگر آقای امینی میهمان شماست؟ من خودم از میهمانم پذیرایی می‌کنم.

رفتار و سلوک بهشتی جلوه‌گرعدالت و مساوات بود. دکتر برایم تعریف می‌کرد که زمانی ایشان، شهیدان مطهری، باهنر و دکتر مقصودی برای تدریس به معلمان به تبریز می‌روند، مبلغ حق‌الزحمه شهید بهشتی ساعتی ۱۰۰ تومان، استاد مطهری ۶۰ و شهید باهنر ۲۵ تومان بوده است. بهشتی خطاب به دوستانش می‌گوید ما در ارائه علم یکسان بودیم. پس این تفاوت حق‌الزحمه عادلانه نیست. با پیشنهاد من کل دریافتی را جمع کردیم و سپس به طور مساوی تقسیم شد.

مهربانی با مردم به خصوص نسل جوان از ویژگی‌های شهید بود. محفل قرآنی دکتر، محل تعامل او با مردم و ایجاد دوستی بین دین و جوانان بود.

همکاری شما با شهید بهشتی فقط به آموزش قرآن در هیئت ایشان ختم شد؟

یکی از کارهایی که شهید بهشتی به من توصیه کرد تدریس در مدرسه آلمانی‌ها بود. ماجرا از این قرار بود که آقای کیانوری، رهبر توده‌ای‌های ایران منزل آیت‌الله بهشتی آمده بود و با ایشان صحبت می‌کرد. من برای اولین بار مانیفست توده‌ای‌ها را در منزل شهید بهشتی دیدم.

پس از آن جلسه آیت‌الله بهشتی به من گفت به مدرسه آلمانی‌ها برو و به تدریس بپرداز. آن مدرسه که در حوالی حسینیه ارشاد قرار داشت، برای دورگه‌های ایرانی-آلمانی بود. در آن مدرسه کاتولیک، پروتستان، مسلمان و کمونیست‌ها درس می‌خواندند. شیوه برگزاری کلاس‌ها طوری بود که دانش‌آموزان در انتخاب کلاس‌ها آزاد بودند. شهید با هدف تربیت مسلمان واقعی مرا به آن مدرسه فرستاد. این توصیه، دقت نظر دکتر در حوزه آموزش و تربیت را نشان می‌دهد.

نگاه شهید بهشتی به تعامل با مردم در حوزه‌های تربیتی و فرهنگی چگونه بود؟

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شهید در خصوص مسائل تربیتی و فرهنگی، آزادگی بود. روزی از شهید پرسیدم چرا نماز جمعه برگزار نمی‌کنید. گفت: نماز جمعه در صورتی برگزار می‌شود که حرف و سخن حکومت پهلوی را بگویم و این تحریف دین است و برای رسیدن به هدف باید افکار را تغییر دهیم. این عقیده را در مورد تشکیل دانشگاه نیز داشت و به کانون توحید و آموزش عقاید به مردم اکتفا کرد، اما آموزش بدون وابستگی. بهشتی خود را در برابر نگاه خدا می‌دید.

برای بهره‌مندی از دیدگاه‌های ایشان در توسعه فرهنگی و رشد تربیتی چه باید کرد؟

باید همان روش بهشتی را پیاده کرد. شهید برای تدوین متون درسی و آموزشی ما را مأمور کرد به دبیرستان‌های دخترانه و پسرانه برویم و پرسش‌ها و نیازهای آن‌ها را در عقاید و زندگی بپرسیم. نیازسنجی و مخاطب‌شناسی از مهم‌ترین روش‌های آموزشی، تربیتی و فرهنگی شهید بهشتی بود. همین ویژگی‌های بهشتی اخلاق بهشتی بود که از او یک امت ساخت.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: شهید بهشتی ابوالفضل بهرامپور شهید بهشتی آیت الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۷۷۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷ دادگاه علنی برخط در مجتمع قضایی شهید بهشتی تهران برگزار می‌شود

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید محمد شفیعی معاون فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی دادگستری کل استان تهران از برگزاری ۷ دادگاه بر خط در مجتمع قضائی شهید بهشتی تهران خبر داد.

شفیعی با ذکر این مطلب که رسیدگی به هر ۷ پرونده در شعبه هفده این مجتمع با ریاست قاضی مهدی طیب‌لی انجام خواهد شد افزود: الزام به ایفای تعهد، ابطال سند رسمی، توقیف عملیات اجرایی، اعلام بطلان معامله، ابطال اجراییه، الزام به تنظیم سند رسمی اجاره، اعصار از پرداخت محکوم به، موضوعات دادگاه علنی این شعبه می‌باشند که به ترتیب از ساعت ۹ صبح لغایت ۱۲ روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در شعبه مذکور برگزار خواهد شد.

وی گفت: علاقه‌مندان به مباحث قضائی، دانشجویان و محققان و اصحاب دعوی می‌توانند از نشانی https://skyroom.adliran.ir/ch/alani-tehran این دادگاه را به صورت بر خط مشاهده کنند.

شفیعی در پایان خاطر نشان کرد: برگزاری تمامی دادگاه‌های علنی برخط دادگستری استان تهران از طریق تارنمای رسمی دادگستری با نشانی https://dadgostari-th.eadl.ir اطلاع رسانی می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برنامه پروازهای فرودگاه اصفهان امروز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • آموزش یک جامعه با اخلاق از خانه و خانواده آغاز می‌شود
  • ببینید | جزئیات جدید از طراحی ترور شهید آیت الله بهشتی در سال ۵۴
  • اعزام زائران خانه خدا پس از ۹ سال انتظار از فرودگاه اصفهان
  • آزمون‌ پذیرش مؤسسه آموزش عالی اخلاق اسلامی در خردادماه
  • غزه امروز دایره المعارف پرآوازه بی‌اخلاقی‌های غرب است
  • برنامه پروازهای فرودگاه اصفهان امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • شهدا معلم همیشگی شرافت و نماد اعتلای اخلاق و غیرت هستند
  • مرکز رشد فناوری‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد
  • ۷ دادگاه علنی برخط در مجتمع قضایی شهید بهشتی تهران برگزار می‌شود