Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@06:41:11 GMT

خاموشی برق؛ قرمزهایی مضاعف در سبد گیلان

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۸۷۶۰۸

خاموشی برق؛ قرمزهایی مضاعف در سبد گیلان

موسم تابستان با هوای گرم و شرجی در گیلان آغاز شد و همراه با آن خاموشی ها و قطعی برق نیز که از واپسین ماه فصل بهار گاه بی گاه در مناطق مختلف استان خودنمایی کرده بود نیز اکنون با ادامه گرما، نگرانی برای خاموشی های بیشتر را دامن زده است. 

عدم تطابق زمان قطعی با برنامه اعلام شده

هواشناسی گیلان نسبت به افزایش گرما در هفته جاری هشدار داده و پیش‌بینی کرده است که گرما برای روزهای دوشنبه و سه شنبه هم در استان ادامه داشته باشد؛ اگرچه برای کاهش دمای چند درجه ای در آخر هفته نوید داده شده اما به طور قطع این شرایط موقت خواهد بود و براساس پیش بینی ها تداوم گرما را در ادامه تابستان خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 گیلان طی سه هفته گذشته روزهای آفتابی، گرم و شرجی را پشت سر گذاشت به طوری که میزان بارندگی در برخی مناطق استان پایین تر از میانگین سالانه بود. پیش بینی هواشناسی گیلان حاکی از آن است که برای روزهای دوشنبه و سه شنبه ماندگاری گرمای هوا را در استان داشته باشیم که حداکثر دمای استان ۳۸ درجه در منجیل برای دیروز یکشنبه گزارش شد که بدلیل شرجی بودن دما بیش از میزان واقعی احساس می شد.

در این مدت به دلیل رطوبت و شرجی بودن هوای استان ممکن است عوارضی همچون گرمازدگی به خصوص در شهرهای مرکزی و مناطق جنوبی استان را شاهد باشیم و هواشناسی گیلان در این ارتباط توصیه کرده است که شهروندان بویژه سالمندان و کودکان از تردد در ساعت های اوج گرما بپرهیزند.

 این شرایط گرما و خشکسالی که همه کشور را تحت تاثیر قرار داده و افزایش مصرف برق و کاهش تولید را رقم زده منجر به خاموشی هایی در استان نیز شده است، شرکت توانیر مدتی است برنامه زمان بندی قطعی برق برای مناطق مختلف از جمله گیلان را منتشر کرده است، اما نبود تطابق زمان قطعی برق با برنامه اعلام شده مشکل دیگری را برای شهروندان ایجاد می کند چرا که اجرا نشدن دقیق مطابق برنامه هم موجب سردرگمی و حتی فراموشی برنامه ریزی برای این امر می شود.

قطعی های برق چه بدون برنامه و چه با برنامه مشکلات عدیده ای را برای مردم ایجاد می کند که در همین ارتباط یک شهروند گیلانی گفت: مدتی قبل مادرم بدلیل کرونا ۱۰ روز در بیمارستان بستری شد و پس از آن پزشک معالجش گفت که باید در منزل از دستگاه اکسیژن ساز استفاده شود اما روزی در حالی که مادرم به شدت به آن دستگاه نیاز داشت، در حال استفاده از این دستگاه برق رفت که نگرانی زیادی را برای ما ایجاد کرد ولی خوشبختانه با سرعت توانستیم خودمان را به بیمارستان برسانیم و کادر درمان نیز به موقع به کمک ما شتافتند.

بهرام صالحی افزود: نیاز به اکسیژن یک بیمار و کارهای فوری و ضروری که نیاز به برق دارد را نمی توان با جدول خاموشی ها مطابقت داد؛ مگر می توان به بیماری گفت که بر اساس جدول خاموشی ها مریضی اش بروز کند.

نیلوفر کوثری یک شهروند دیگر گیلانی نیز با گلایه از قطع و وصل های مکرر برق در یک فاصله زمانی کوتاه مدت طی روز گفت:این قطع و وصل ها به وسایل برقی منزل آسیب زیادی وارد کرده و برخی را سوزانده است.

وی اظهار داشت: چندین برابر بیشتر از پولی که در گذشته برای یک دوره قبض برق پرداخت می کردم اکنون برای این خسارت ها هزینه پرداخت کرده ام.

 شهروند دیگری مشکل اساسی تری عنوان کرد و اظهار داشت: در گیلان وجود آب شهری در لوله های منازل وابسته به برق آن است، یعنی هر گاه برق قطع شود، مردم همزمان آب و حتی تلفن ثابت و اینترنت هم ندارند که این امر مشکلات ناشی از خاموشی ها را برای انها دو چندان می کند.

رضا افزود: نکته جالب توجه آنست که اگر بر اساس جدول زمان بندی شده برای زمان خاموشی ها برنامه ریزی کنیم باید حتما آب ذخیره هم کنار بگذاریم.

 وی گفت: فرزند یک ساله ای دارم که گرما به شدت اذیتش می کند وقتی در زمان اوج گرمای روز برق می رود او نیز بی تابی می کند و در چنین شرایطی که آب نیست و شرجی هوا هم اجازه خروج از منزل را به انسان نمی دهد، مجبورم به خودرویم پناه ببرم و از کولر ماشین  استفاده کنم و یا حرکت بی هدف در کوچه های اطراف منزل داشته باشم.

صاحب یک فروشگاه زنجیره ای نیز ابراز نگرانی کرد که اکنون که با وجود اینکه جدول خاموشی ها ارائه شده اما مسئولان عنوان کرده اند که خاموشی در اوج گرما بیشتر هم خواهد شد، این مسئله این نگرانی را برای ما دوچندان می کند که اگر خاموشی هایی خارج از برنامه اتفاق بیفتد، تمامی وسایل مان در یخچال ها فاسد و خراب شود.

وی گفت: برق که نباشد علاوه بر یخچال ها دستگاه تعیین قیمت کالاها، دستگاههای پوز همه از کار می افتند و  مشکلات بسیاری را برای کسب و کار ما ایجاد می کند.

مصرف برق در گیلان ۱۱ درصد افزایش یافت

 در این روزهای گرم مردم برای جلوگیری از گرما زدگی مجبور به استفاده از وسایل سرمایشی هستند و به گفته مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان مصرف برق نسبت به سال گذشته در استان ۱۱ درصد افزایش یافته است.

محمداسماعیل هنرمند افزود: اگرچه مصرف برق در گیلان از ابتدای سال جاری نسبت به سال گذشته  با ۱۱ درصد افزایش به حدود یکهزار و ۶۵۳ مگاوات رسیده اما میزان مصرف برق در کشور حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: به دلیل کمبود بارش ها و کم آبی در کشور، کاهش  حدود سه هزار و ۵۰۰ مگاواتی تولید برق در نیروگاه های برقابی کشور بوقوع پیوسته و افزایش زودرس دمای هوا نیز باعث شده سیستم های سرمایشی زودتر از قبل وارد مدار شوند که این امر، افزایش مصرف برق کشور را به همراه داشته است.

وی با بیان اینکه میزان اوج مصرف سال گذشته در این استان یک هزار و ۸۰۰ مگاوات بود، بیان کرد: هم اکنون نیروگاه های استان حداکثر توان تولید ۲ هزار و ۳۰۰ مگاوات انرژی برق را دارند و با توجه به شرایط،  امکان افزایش مصرف برق در تابستان تا این میزان در گیلان نیز وجود دارد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان اضافه کرد: از سوی دیگر با توجه به شرایط ویژه و سخت تابستان سال جاری، به دلیل فرا رسیدن گرمای زودهنگام ، خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی، کاهش ذخایر منابع آبی نیروگاه های برقابی ، نیازمند یاری مردم در صرفه جویی برق هستیم.

وی از قطعی برق  بالغ بر ۴۰ اداره پر مصرف در استان طی یکماه اخیر خبر داد و خاطرنشان کرد: هماهنگی لازم با استانداری جهت تشکیل گروه های مدیریت مصرف به منظور بررسی میزان مصرف برق ادارات و دستگاه های اجرایی استان در فصل گرما جهت پیشگیری از خاموشی ها، تشکیل شده و اقدامات قانونی لازم جهت برخورد با سازمانهایی که الگوی مصرف را رعایت نکرده اند، اعمال شد که این مشترکان ملزم به کاهش ۵۰ درصدی مصرف برق در ساعات اداری و همچنین کاهش مصرف به میزان ۱۰ درصد در ساعت غیر اداری  هستند.

وی اضافه کرد: اگر ما سقف های تعیین شده را رعایت نکنیم نیروگاههای آبی بعد از مدتی از مدار خارج می شوند، به طوری که امروز  یک هزار مگاوات در کشور دیگر قابل استفاده نیست.

برای جلوگیری از خاموشی مشترکان خانگی طرح های مختلفی در  استان در حال اجراست 

امسال که خشکسالی و کاهش برق از نیروگاه های برق آبی یکی از دلایل خاموشی ها عنوان شده است، وزارت نیرو و شرکت های زیر مجموعه انها از جمله شرکت های توزیع برق و منطقه ای گیلان اولویت خود را برقراری برق مشترکان خانگی بیان می کنند.

 به گفته مدیر عامل شرکت برق منطقه ای گیلان؛ در حال حاضر ظرفیت اسمی تولید انرژی برق در گیلان بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ مگاوات می باشد اما عملا حدود ۲ هزار و ۴۰۰ مگاوات برق در استان تولید می شود.

بهمن داراب زاده با اشاره به اینکه پایداری برق در بخش خانگی در اولویت است، افزود: برای جلوگیری از اعمال خاموشی برای مشترکان خانگی،  این شرکت تفاهم‌نامه هایی با مشترکان صنایع سنگین استان گیلان منعقد کرده است تا در ساعات اوج مصرف برق، مصرف خود را به حداقل برسانند که خوشبختانه مشترکان سنگین شرکت همکاری خوب و ارزنده ای در این بخش داشتند که پاداش همکاری به آنان نیز پرداخت خواهد شد.

وی در خصوص افزایش تولید انرژی برق گفت: به منظور تولید حداکثری انرژی برق، برنامه تعمیرات اساسی نیروگاه های استان را در زمان غیر پیک تنظیم کردیم تا این نیروگاه ها بتوانند در زمان پیک بار در مدار باشند و به تولید انرژی برق بپردازند. همچنین پروژه های بسیار خوبی را در بخش افزایش ظرفیت پست ها و خطوط در دست اجرا داریم که تعدادی از آن ها به مرحله بهره برداری نیز رسیده اند.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای گیلان خاطرنشان کرد: مدیریت مصرف انرژی برق یک ضرورت اجتناب ناپذیر است که در تمامی کشورها در ایام پیک مصرف که بازه بسیار کوتاهی است بر روی استفاده بهینه از انرژی برق تاکید می شود.

وی تصریح کرد: ایام پیک بار بازه بسیار کوتاهی است وکوتاه بودن دوره زمانی پیک بار، سرمایه گذاری های کلان و هنگفت برای احداث نیروگاه های جدید را توجیه ناپذیر می کند.

وی با تاکید بر ضرورت  استفاده بهینه انرژی برق  اظهار داشت: با استفاده بهینه برق علاوه بر جلوگیری از هدر رفت سرمایه های ملی، از جنبه زیست – محیطی که بسیار مهمتر از موضوع سرمایه گذاری های کلان است، می توان کمک شایانی به حفظ محیط زیست و نگهداشت آن برای آیندگان کرد.

داراب زاده با بیان اینکه ز نظر انرژی خورشیدی نیز خوشبختانه در بخش جنوبی استان گیلان از منجیل تا لوشان ظرفیت بسیار خوب و استثنایی وجود دارد.

وی تصریح کرد: در بخش انرژی های تجدید پذیر و نو در استان به علت موقعیت ممتاز و ویژه در بخش انرژی بادی و خورشیدی برای احداث نیروگاه ۲ هزرار مگاواتی بادی ظرفیت خوبی وجود دارد که از سرمایه گذاران جهت سرمایه گذاری در این بخش استقبال می کنیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای گیلان خاطرنشان کرد: سرمایه گذاران مطمئن باشند که سرمایه گذاری در بخش انرژی بادی و خورشیدی در استان گیلان بطور حتم و صد در صد سودآور است.

رمز ارزها بلای جان برق گیلان 

دستگاههای رمز ارز یکی از مهمترین دلایل افزایش غیر متعارف اعلام شده که انتظار می رود شناسایی و برخورد جدی با مصرف کنندگان این بخش در دستور کار دستگاههای نظارتی قرار بگیرد.

برهمین اساس نیروی انتظامی هر از چندگاهی خبر از کشف این دستگاه های غیر مجاز در استان می دهد که در همین راستا، به تازگی فرمانده انتظامی گیلان از کشف  ۴۰ دستگاه استخراج ارز دیجیتال در یک کارخانه متروکه در شهرستان بندرانزلی خبر داد.

سردار عزیزاله ملکی با بیان اینکه پس از اقدامات همه جانبه پلیسی، فردی که در کارخانه متروکه خود در شهرستان بندرانزلی اقدام به استفاده غیرمجاز از دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال کرده مورد شناسایی قرار گرفت، افزود: کارآگاهان پلیس آگاهی پس از هماهنگی قضائی به این مکان اعزام شدند.

فرمانده انتظامی گیلان عنوان کرد: فعالیت غیرمجاز مزارع استخراج ارز دیجیتال علاوه بر مضرات اقتصادی باعث اختلال در شبکه برق‌رسانی می‌شود.

راهکارهای ساده برای کمک به پایداری جریان برق

  باور داشته یا نداشته باشیم امسال با خشکسالی  روبرو هستیم کارشناسان معتقدند: امسال و در سال آبی جاری (مهرماه ۱۳۹۹ تا  پایان شهریور۱۴۰۰) خشک‌ترین سال نیم قرن اخیر بوده که موجب کاهش بیش از چهار هزارمگاوات تولید برق در نیروگاه های کشور شده است.

کارشناسان با توجه به این شرایط برای کمک به پایداری جریان برق  مشترکان را به رعایت راهکارهایی ساده توصیه می کنند.

در همین ارتباط مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان به مردم توصیه کرد که با اعمال راهکارهای ساده از جمله تنظیم درجه ترموستات کولر روی ۲۵ درجه سانتیگراد، سرویس به موقع تجهیزات سرما روشنایی و سایر تجهیزات برقی جهت استفاده بهینه، نصب سایبان روی کولرها به منظور جلوگیری از تابش مستقیم نور آفتاب، عدم استفاده از ماشین لباسشویی، جاروبرقی، اتو و سایر وسایل پرمصرف در ساعات اوج مصرف و بکارگیری آن در ساعات اولیه صبح  به کمک به پایداری جریان برق کمک کنند.

محمد اسماعیل هنرمند افزود: شهروندان همچنین با استفاده بهینه و حداکثری از روشنایی طبیعی در روز، شستشوی فیلتر و تجهیزات داخلی وسایل سرمایشی، خاموش کردن ۱۵ دقیقه ای کولر در ساعت اوج مصرف ( ساعت ۱۴ الی ۱۵ عصر)، ضمن کاهش هزینه برق مصرفی و کمک به اقتصاد خانواده ، صنعت برق را در گذر موفق از تابستان و پایداری شبکه های برق یاری نمایند.

گیلان با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت، در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۴۹۰ هزار مشترک برق دارد.

از اول تا هفتم تیرماه به عنوان هفته صرفه جویی نامگذاری شده است.
 

برچسب‌ها رشت انرژی برق مصرف بهینه برق خشکسالی گیلان سازمان هواشناسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رشت انرژی برق مصرف بهینه برق رشت انرژی برق مصرف بهینه برق خشکسالی گیلان سازمان هواشناسی منطقه ای گیلان استفاده بهینه سرمایه گذاری درصد افزایش مصرف برق نیروگاه ها برق گیلان انرژی برق خاموشی ها اوج مصرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۸۷۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش ها برای تحقق تابستان بدون خاموشی در قم

 ابراهیم ونکی فراهانی، مدیر نیروگاه قم گفت: نیروگاه سیکل ترکیبی قم در اسفند‌ماه سال ۱۴۰۲ با افزایش تولید بیش از ۵۶ میلیون کیلووات ساعت نسبت به سال قبل و بیش از ۱۴ میلیون کیلووات ساعت نسبت به رکورد قبلی در سال ۱۳۸۴، موفق به ثبت رکورد جدید در تولید برق خود در اسفند شد.

وی با بیان اینکه دستیابی به این دستاورد با اتکا به همت و تلاش کارکنان نیروگاه سیکل ترکیبی قم در بخش‌های مختلف به دست آمده افزود: با تلاش کارکنان واحد بهره‌برداری، با وجود عمر بالا و افزایش ضریب پیری واحدها، با بهره‌برداری اصولی، عکس‌العمل‌های به موقع و کمترین خروج اضطراری موفق به تولید برق با حداکثر توان و راندمان شدند.

مدیر نیروگاه سیکل ترکیبی قم گفت: تولید نیروگاه قم در اسفند سال گذشته به میزان ۳۹۸ میلیون و ۵۶۹ هزار کیلووات ساعت بوده و از این میزان تولید، ۳۹۱ میلیون و ۸۶۸ هزار و ۶۰۰ کیلووات ساعت آن انرژی خالص بوده که به شبکه سراسری برق تحویل شده است.

وی با تاکید بر اهمیت انجام به موقع تعمیرات بیان کرد: همکاران واحد تعمیرات نیروگاه قم موفق شدند در زمستان سال گذشته تعمیرات اساسی واحد‌های یک و چهار گازی، بازدید اتاق احتراق واحد سه گازی و بازدید دوره‌ای سالانه واحد دو بخار که در نوع خود کم‌نظیر بوده را انجام دهند تا تابستان امسال بدون خاموشی سپری شود.

 

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • تلاش ها برای تحقق تابستان بدون خاموشی در قم
  • آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه
  • روزانه ۷۰۰ نفر از نمایشگاه دستاورد‌های وقف بازدید کردند
  • روزی ۷۰۰ نفر از نمایشگاه دستاورد‌های وقف بازدید کردند
  • اعضای شورای شهر و روستا در تحقق شعار امسال همت مضاعف داشته باشند   
  • ذخیره ۲و نیم میلیون متر مکعب آب در پشت سد‌های خاکی زرند
  • ممنوعیت ورود چای سنواتی به بازار مصرف/ کارخانجات چای به موقع بازگشایی شود
  • اعزام شبانه اکیپ عملیاتی توزیع برق خوی برای تعمیر تیر شکسته و پیشگیری از بروز خاموشی 
  • خاموشی موتورپمپ‌های کشاورزی رفسنجان از ۹ اردیبهشت
  • امام جمعه اردبیل به بذرپاش: خودت را در این پروژه بدنام نکن /امام جمعه تبریز: دولت و مجلس برای معیشت کارگران توان مضاعف بگذارند