Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-29@05:13:31 GMT

تولیدکنندگان عمده میلگرد در ایران

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۹۱۳۳۳

تولیدکنندگان عمده میلگرد در ایران

تولید میلگرد در ایران

صنعت فولاد کشور در نیم قرن اخیر رشد قابل توجهی داشته است. به طوری که کارخانه‌های فولاد کشور نه تنها کاملا پاسخگوی نیاز داخلی هستند، بلکه حتی بخشی از تولیدات خود را به کشورهای خارجی صادر می‌کنند. گفتنی است که انواع میلگرد تولید شده به دست صنعتگران ایرانی کاملا مطابق با استانداردهای جهانی است و آخرین تکنولوژی‌های دنیا در آن‌ها دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مطلب قصد داریم شما را با بزرگترین تولید کنندگان میلگرد ایران که اکثرا در شمال غرب کشور قرار دارند، آشنا کنیم.

دلایل رشد تولید میلگرد در ایران

شاید این سوال در ذهن شما نیز وجود داشته باشد که چگونه صنعتگران ایرانی توانستند چنین جایگاهی در دنیا پیدا کنند. اول از همه باید بدانید که چند دلیل مختلف دست به دست هم دادند تا کارخانه‌های ایرانی بتوانند در زمینه تولید میلگرد به رشد قابل توجهی برسند و به غیر از میلگردهای ساده، انواع میلگرد آجدار با استانداردهای نوین در خط تولید کارخانه‌های فولاد دیده شود.

در بخش ابتدایی مطلب قصد داریم تا دلایل رشد را به طور کامل بررسی کنیم.

وجود معادن غنی آهن

اولین عامل رشد صنایع فولادی را مدیون خاک ارزشمند کشورمان هستیم. در نقاط مختلف ایران معادن سنگ آهن بزرگی وجود دارد که مواد اولیه کارخانه‌ها را تامین می‌کند. بدیهی است که با وجود مواد اولیه داخلی، کارخانه‌های تولید میلگرد نیازی به واردات مواد اولیه ندارند که علاوه بر تسهیل در روند تولید، جلوی هدر رفت منابع ارزی نیز گرفته می‌شود. همچنین با استفاده از صنایع فولادی داخلی چنین منابع خام ارزشمندی با قیمت ناچیز به کارخانه‌های فولاد خارجی واگذار نخواهد شد.

توانمندی کارخانه‌های تولید فرآورده‌های آهنی

بدون شک جایگاه امروزی صنایع فولاد را مدیون صنعتگرانی هستیم که برای رشد کارخانه‌ها تلاش می‌کنند. با ورود دانش تولید میلگرد به کشور و زحمات مهندسان صنایع، دیگر نیازی نیست که ماده اولیه تولید آهن از کشور خارج شود. بلکه کارخانه‌های تولید میلگرد ایران این توانایی را دارند تا انواع میلگرد با سایز و استاندارد مختلف را به دست کارگران زحمتکش تولید کنند. همچنین با گذر سال‌ها تجربیات کارخانه‌ها بیشتر شده و محصولات با کیفیت‌تری از درب آن‌ها بیرون می‌آید.

موقعیت جغرافیایی

جالب است بدانید که بزرگترین کارخانه‌های تولید میلگرد در شمال غرب کشور قرار دارند. موقعیت جغرافیایی این کارخانه‌ها باعث شده تا مسیر رشد را راحت‌تر طی کنند. اول از همه معادن بزرگ سنگ آهن خام در این منطقه قرار دارند، به همین دلیل چنین کارخانه‌هایی برای تامین منابع اولیه خود نیازی نیست که چالش‌های زیادی را در زمینه حمل و نقل تحمل کنند. همچنین دسترسی کارخانه‌های این منطقه به مرزهای بین المللی بهتر است که شرایط صادرات را ساده‌تر می‌کند.

فولاد آذربایجان

شرکت تولیدی فولاد آذربایجان در شهرستان میانه استان آذربایجان شرقی قرار دارد. زمین این کارخانه حدود 46 هکتار است که باعث می‌شود عنوان بزرگترین کارخانه تولید فولاد را به آن اختصاص دهیم. جالب است بدانید که کارخانه فولاد آذربایجان سالیانه حدود 550000 تن فرآورده فولادی شامل انواع میلگرد، تسمه و مفتول را تولید کرده و به بازار داخل ایران می‌فرستد.

این کارخانه از سال 1380 تا به امروز به یکی از بهترین تولیدکننده‌های میلگرد کشور تبدیل شده است. به طوری که تمامی مصرف کنندگان داخلی و خارجی میلگرد می‌توانند انواع میلگرد آجدار سایز 10 تا 32 را از این کارخانه خریداری کنند. همچنین قیمت میلگرد آذربایجان تقریبا هم تراز با سایر کارخانه‌های تولیدی است تا دیگر برای خرید محصولاتش نگران کمبود بودجه نباشید.

فولاد صنعت بناب

سال 1383 یکی دیگر از بزرگترین تولید کننده‌های فولاد کشور آغاز به فعالیت کرد. در این هلدینگ صنعتی بزرگ دو زیر مجموعه فولادی یعنی ذوب و نورد در زمینه تولید انواع فرآورده‌های فولادی مشغول به فعالیت هستند. همچنین زمین 140 هکتاری این کارخانه می‌تواند فضای مناسب برای ایجاد خط تولید جدید را در اختیار مدیران قرار دهد. در اطراف زمین وسیع کارخانه امکاناتی مانند خط آهن و نیروگاه برق وجود دارد تا چرخ تولید بزرگش لحظه‌ای متوقف نشود. این کارخانه در ابتدا با نام شاهین بناب فعالیت میکرد و محصولات آن با نام میلگرد شاهین بناب در بازار شناخته می‌شوند. قیمت میلگرد شاهین بناب نیز به گونه‌ای مشخص شده تا با هزینه‌ای معقول به تولیدات این کارخانه دسترسی داشته باشید.

 فولاد ظفر بناب

مجتمع فولاد ظفر بناب از دیگر مراکز تولید فولاد شمال غرب کشور است که با سرمایه بخش خصوصی فعالیت می‌کند. این مجتمع صنعتی از سال 1386 فعالیت خود را آغاز کرده و با آخرین تکنولوژی‌های دنیا محصولات فولادی را به بازار کشور عرضه می‌کند. همچنین مساحت کلی کارخانه حدود 300000 متر مربع می‌باشد و کارمندان زحمتکش در سه شیفت کاری روزانه مشغول به فعالیت هستند.

در سال 1390 فاز دوم کارخانه راه اندازی شد تا 300 هزار تن فرآورده فولادی به چرخه صنعت کشور وارد شود. همچنین فاز سوم و چهارم کارخانه باعث شد تا شرکت ظفر بناب بتواند بخش عمده‌ای از تولید میلگرد شمال غرب را به خود اختصاص دهد و جزو صادرکنندگان میلگرد به 11 کشور اروپایی و آسیایی باشد.

 فولاد کاوه تیکمه داش

بدون شک یکی از بزرگترین و خوشنام‌ترین تولیدکنندگان میلگرد در شمال غرب کشور صنایع فولاد کاوه تیکمه داش است. این غول صنعتی ایرانی از سال 1387 فعالیت خود را آغاز کرده و در همین مدت کوتاه توانسته عناوین برجسته‌ای را کسب نماید. ظرفیت تولید سالانه کارخانه فولاد تیکه داش حدود 3000 تن می‌باشد و فقط انواع میلگردهای آجدار و ساده را پوشش می‌دهد. همچنین قیمت میلگرد تیکمه داش در بازار آهن چندان بالا نیست و به همین دلیل محصولاتش انتخاب اول بیشتر خریداران می‌باشد.

آذر فولاد امین

مجتمع آذر فولاد امین در منطقه تیکمه داش آذربایجان قرار دارد. این موسسه از سال 1390 شروع به فعالیت کرده است که در یک زمین حدود 14 هکتاری انواع میلگرد را تولید می‌کند. فاز اول کارخانه باعث شد تا آذر امین بتواند حدود 300 هزار تن از نیاز میلگرد بازار را تامین نماید. همچنین در فاز سوم، این مجتمع بزرگ توانست ظرفیت تولید میلگرد خود را به 400 هزار تن در سال برساند. کلیه تولیدات مجتمع آذر فولاد امین دارای استانداردهای معتبر است که به نوعی کیفیت بالای محصولات این کارخانه را تایید می‌کند. به همین دلیل با مشاهده قیمت میلگرد آذر امین و ثبت سفارش آن از این کارخانه، دیگر نگران قیمت و کیفیت نخواهید بود.

خرید آهن و میلگرد با روش‌های آنلاین و نوین

سایت عصر آهن شرایطی را فراهم کرده تا دیگر برای خرید میلگرد با روش‌های قدیمی و مشکلات مرتبط با این روش‌ها مواجه نشوید. کافیست به عصر آهن سر بزنید تا قیمت روز انواع میلگرد را مقابل خود ببینید و سفارش خود را تنها با چند کلیک و در کوتاهترین زمان ممکن ثبت کنید. 

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: کارخانه های تولید شمال غرب کشور انواع میلگرد تولید میلگرد صنایع فولاد قیمت میلگرد کارخانه ها تیکمه داش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۹۱۳۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید

آیت‌الله رسول فلاحتی در ستاد گرامیداشت هفته کار و کارگر استان گیلان با اشاره به جایگاه رفیع کار و کارگر اظهار داشت: عمده اقلام و لوازم زندگی مردمان جامعه محصول کار و تلاش کارگر است و زندگی همه‌ مردم به‌ کار و کارگر آمیخته است به همین‌خاطر باید به این بخش توجه ویژه شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با اشاره به بوسه پیامبر(ص) بر دست کارگر تصریح کرد: همه انبیاء الهی به نوعی‌ کارگر و تولیدکننده و مولد بودند

آیت‌الله فلاحتی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب درباره جهش تولید افزود: تقویت و رشد تولید با تولیدِ ثروت، رفاه، آسایش روحی و روانی برای مردم، تقویت صادرات و اشتغال و رفع تنگناها همراه خواهد بود.

امام جمعه رشت با بیان اینکه امروز میدان تقاضای زیادی برای تولیدات ایرانی وجود دارد که باید از این فرصت استفاده کرد تصریح کرد: اکثر کشورهای آمریکای لاتین امروز طالب تولیدات ایرانی در عرصه‌های گوناگون هستند از سوی دیگر، کشورهایی نظیر ترکیه، سوریه و عراق نیز بهترین میدان برای عرضه تولیدات فنی و مهندسی ایرانی هستند.

وی با اشاره به اینکه ایران در خدمات مهندسی و عرصه سدسازی حرف برای‌ گفتن دارد خاطرنشان کرد: با افزایش میزان تقاضا در داخل و خارج، تولیدکننده هم روحیه می‌گیرد چراکه تولیدکنندگان ما به بازارِ خوب نیاز دارند و این توان را دارند که ضمن تامین نیاز داخلی، تقاضاهای خارج را هم اقناع کنند البته هنوز واردات بعضی کالاهای خارجی مشابه تولید داخلی بلای جان تولیدکنندگان شده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با تاکید بر ضرورت برآورد‌ میزان نیاز داخلی در عرصه‌های مختلف عنوان‌ کرد: الان ۲۸۷ هزار هکتار شالیزار داریم اما هنوز برآورد دقیقی درباره اینکه چقدر پاسخگوی نیاز داخلی است، انجام نشده است؛ تولیدکنندگان ما هم اگر میزان نیاز داخل را بدانند و‌ از سوی مسئولان حمایت شوند، تلاش بیشتری در راستای جهش تولید خواهند کرد.

آیت‌الله فلاحتی احیای شرکت‌ها و صنایع خرد و کلان تعطیل و نیمه‌تعطیل کشور را از اقدامات خوب دولت سیزدهم برشمرد و بیان کرد: با احیای این شرکت‌ها، کارگران و تولیدکنندگانی که براثر مشکلات خانه‌نشین شدند می‌توانند به عرصه تولید بازگردند و آثار مثبت احیای این شرکت‌ها بیش از سرمایه‌گذاری‌های جدید است و با ایجاد ایمنی و امنیت و امید نیز همراه خواهد بود.

امام جمعه رشت با تاکید بر لزوم ایجاد توازن میان افزایش حقوق کارگری و کالاهای مصرفی خاطرنشان کرد: باید توازن‌ میان عرضه کالاهای مصرفی و دستمزد ایجاد شود از طرفی بخش اعظم کسانی که از تولیدات ما استفاده می‌کنند واسطه‌گران و دلالان و..‌. هستند که باید جلوگیری کرد.

وی یکی دیگر از بلاهای اجتماعی را عدم نظارت در ایجاد توازن عرضه و تقاضا دانست و بیان کرد: رهبری مسئله امنیت شغلی را مطرح کردند؛ امنیت شغلی به معنای پشت میزنشینی و... نیست البته در این عرصه، کارفرما و مدیران هم قدری تقصیر دارند؛ کسانی‌که کارگر جذب می‌کنند اما ۸۹ روزه؛ معنایش چیست؟ این اقدام، نا آرامی فکری برای کارگر به‌دنبال دارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با بیان اینکه امنیت شغلی یعنی کارگر احساس کند کارفرما به او توجه دارد افزود: متولیان باید پای درد و دل کارگر بنشینند و‌ میزان رضایتمدی آنان از شرکتی که در حال کار هستند را جویا شوند.

آیت‌الله فلاحتی با اشاره به تاکیدات رهبری درباره ارتباط صنعت با مدارس و دانشگاه خاطرنشان کرد:  دانش‌آموز پس از دیپلم باید مهارت لازم در رشته تحصیلی خود را داشته باشد.

امام جمعه رشت با تاکید بر لزوم جدی گرفتن نظارت بر همه بخش‌ها، آثار منفی بی‌نظارتی را متذکر شد و بیان کرد: بعضی از مدیران از بین کسانی انتخاب شوند که فضای کارگری، تلخی و شیرینی‌ها و سختی‌های این حوزه را تجربه کرده‌اند.

وی با اشاره به ضرورت تقویت و پشتیبانی مدیران از سوی حاکمیت عنوان کرد: مدیر اگر دارای قدرت اراده و خلاقیت و‌ پشتیبانی از بیرون نباشد نمی‌تواند ایده‌ها و خلاقیت خود را جامه عمل بپوشاند؛ مدیر باید هدایت و‌ حمایت شود.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • علت عمده «سقط جنین» چیست؟
  • علت عمده سقط جنین مسایل فرهنگی و اقتصادی است
  • سیمان، سنگ آهن و فولاد در صدر معاملات در بورس کالا
  • بستنی‌هایی که از بازار می‌خرید، چگونه در کارخانه تولید می‌شوند؟ (فیلم)
  • محدودیتی در خرید مرغ مازاد تولیدی استان قزوین وجود ندارد
  • راه‌اندازی فاز دوم کارخانه فولاد بافت مصداق«جهش تولید با مشارکت مردم» است
  • بازدید هیئت هرمزگانی از نمایشگاه صنعت پلاستیک چین
  • کیفیت‌سنجی بیش از ۳۵هزار تُن انواع کود وارده به استان گلستان
  • کیفیت‌سنجی بیش از ۳۵ هزار تُن انواع کود وارده به استان گلستان
  • لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید