نمایشنامه ای درباره زندگی شهید بهشتی اجرا می شود؟
تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۹۲۰۴۴
نصرالله قادری در باره نمایشنامه زندگی شهید دکتر بهشتی گفت: این اثر یک نمایش چندرسانهای است و به تالار خاصی مثل تالار وحدت احتیاج دارد. اگر جایی باشد که امکانات لازم برای اجرای این اثر را در اختیارم قرار دهد و قصد مثلهکردن کار را هم نداشته باشم، حتما علاقهمند اجرا شدن این اثر هستم.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، کتاب نمایشنامه «تنهاترین مظلوم، مظلومترین تنها» به قلم نصرالله قادری عصر امروز دوشنبه ۷ تیرماه همزمان با سالروز شهادت آیتالله بهشتی و ۷۲ یار با وفایش در فرهنگسرای سرچشمه، محل حادثه بمبگذاری حزب جمهوری اسلامی توسط منافقین، رونمایی شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نمایشنامه «تنهاترین مظلوم، مظلومترین تنها» که به گفته نویسنده اثر سالها نگارشش، چه به لحاظ تحقیقاتی و نگارش و چه به لحاظ حمایت مادی و معنویِ نهادی و سازمانی به درازا کشید، سرانجام با یاری مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری چاپ و منتشر شد.
اثر پیش رو که روایتی از زندگی شخصی و انقلابی شهید بهشتی است طی آئینی با حضور جمعی از مدیران، هنرمندان و صاحبنظران هنرهای نمایشی رونمایی شد. قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی از جمله مهمانان این برنامه بودند.
آئین نکوداشت شهدای هفتم تیر با اجرای یک نمایشنامهخوانی کوتاه کار خود را آغاز کرد.
با هدف ارائه باورها و نگرشهای استاد شهید، زبان هنر«نمایش» را انتخاب کردیم
پیش از این اجرا کوروش زارعی ضمن توضیحاتی در خصوص نمایشنامه خوانی اجرا شده و کتاب نمایشنامه «تنهاترین مظلوم، مظلومترین تنها» گفت: شهید مظلوم بهشتی گفتار زیبایی با این مضمون دارند که «اسلام زیباست و هنر برای بیان زیبایی، چرا دشمنان خدا از این حربه استفاده میکنند ولی دوستان خدا برای ارائه مفاهیم اسلام از زبان هنر استفاده نمیکنند»، که ما هم در مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با هدف ارائه باورها و نگرشهای استاد شهید، زبان هنر«نمایش» را انتخاب کردیم.
وی با بیان اینکه این نمایشنامه در واقع سوگنامه شهید بزرگوار آیتالله بهشتی است، افزود: این اثر با قلم آقای نصرالله قادری، از نمایشنامهنویسان و کارگردانهای مطرح تئاتر کشور روایت میشود.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در ادامه افزود: این نمایشنامه در خصوص حادثه تروریستی سرچشمه و همچنین زندگی و شخصیت شهید بهشتی است که تمام وقایعی که در نمایشنامه روایت میشوند مستند به کتابهایی است که درباره ایشان نوشته شده و یا برگرفته از اسنادی است که در رابطه با حادثه تروریستی سرچشمه وجود دارد.
شهید بهشتی طراح اصلی ساختار سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران است
قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: زمانی که در جهاد دانشگاهی بودم تمامی سخنرانیهای شهید بهشتی را گوش کردم. به همین دلیل هم این شهید را به خوبی شناخته و فهمیدهام.
او ادامه داد: با اینکه به دلیل دیدارهای گوناگون با هنرمندان و گروههای نمایشی کشور بسیار خسته بودم اما بخاطر تولید این اثر زیبا و انتشار آن در قالب کتاب خود را به مراسم رساندم.
آشنا افزود: شهید بهشتی بر اساس تعریف سیاسی امام خمینی(ره) از اسلام، ساختاری را طراحی میکند که در نظامهای سیاسی موجود دنیا بی همتا است، چرا که بدیل آن را نداریم. شهید بهشتی توانست ساختار جدیدی را ارائه کند که میتوان وی را طراح اصلی ساختار سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران دانست.
مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه شهید بهشتی را در شجاعت بیهمتا توصیف کرد و افزود: همواره در پی دلایل شجاعتهای شهید بهشتی بودم تا اینکه در کتاب «شرح اسم: زندگینامه آیتالله سیدعلی حسینیخامنهای (۱۳۱۸-۱۳۵۷)» خاطرهای در مورد شهید بهشتی خواندم. خاطره شگفتآور و فوقالعاده بود که شجاعت وی را تمام و کمال به نمایش میگذارد.
آشنا در مورد نگاه هنری شهید بهشتی گفت: اولین کسی که در نظام جمهوری اسلامی ایران هنر متعهد و هنر غیر متعهد را بیان کرد، شهید بهشتی بود.
وی ادامه داد: اگر جای قادری بودم نام دیگری برای این اثر به جای «تنهاترین مظلوم، مظلومترین تنها» انتخاب میکردم، چرا که دیگر شهید بهشتی «تنهاترین مظلوم، مظلومترین تنها» نیست و مظلومتر از او هم در جمهوری اسلامی امروز وجود دارد. برای درک بهتر این حرف پیشنهاد میکنم کتاب «علی از زبان علی» را بخوانید.
آشنا در پایان گفت: از برپایی این مراسم ارزشمند و تولید و انتشار چنین نمایشنامه خوبی لذت بردم و از همه شما قدردانی میکنم.
داستان نمایش از زبان ۳ زن روایت میشود
نصرالله قادری نویسنده نمایشنامه «تنهاترین مظلوم، مظلومترین تنها» با حضور در مراسم رونمایی از تازهترین اثر خود گفت: نگارش و تحقیقات این اثر از ۱۲سال پیش آغاز شد و داستان دراماتیک نمایشنامه «تنهاترین مظلوم، مظلومترین تنها» را هفتسال پیش نوشتم و قرار بود این نمایشنامه نوشته شود تا در همان ایام در یک فضای میدانی به اجرا درآید اما متاسفانه امکانات اجرای اثر فراهم نشد.
وی افزود: چهار سال پیش بار دیگر تصمیم گرفتم که مقدماتی را فراهم کنم تا این اثر به اجرا دربیاید اما باز هم بنا به دلایلی این اتفاق صورت نگرفت تا اینکه آقای کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری خواستند تا من این طرح را برای حوزه بنویسم. این نمایشنامه از لحظه تولد تا شهادت شهید بهشتی را شامل میشود و در حقیقت مستندی است که بخش عمده آن را تخیل من آفریده و در هفت پرده نوشته شده است.
قادری افزود: برای نگارش نمایشنامه «تنهاترین مظلوم، مظلومترین تنها» براساس تئوری سام اسماعیلی از سه شیوه «لیریک»، «اپیک» و «دراماتیک» استفاده کردم که بتوانم تمام زوایای زندگی این شهید مظلوم را به تصویر بکشم.
وی با بیان اینکه «محمدرضا کلاهی» که به نام «علی معتمد» نیز شناخته میشود، عضو گروهک منافقین و طراح اصلی حادثه تروریستی ۷تیرماه ۱۳۶۰ است، گفت: داستان نمایش از زبان ۳ زن یعنی همسر کلاهی، مادر شهید بهشتی و همسر شهید بهشتی روایت میشود. تمام وقایعی که در نمایشنامه روایت میشوند مستند به زندگی شهید بهشتی و کتابهایی است که درباره ایشان نوشته شده است و همچنین برگرفته از اسنادی است که در رابطه با حادثه تروریستی سرچشمه وجود دارد.
این استاد هنرهای نمایشی ادامه داد: در این نمایشنامه برای شهید بهشتی از واژه «آخوند» استفاده کردم و روی این واژه تاکید ویژهای دارم چرا که برای من بالاترین مقام در جهان اسلام آخوند است. از این منظر این سومین آخوندی است که من سراغ به تصویرکشیدن سیره و شخصیتش رفتهام. زندگی آن دوتای دیگر را به قالب رمان درآوردم و این یکی را در قالب نمایشنامه به تصویر کشیدم. یکی از آنها رضا سنگی، خطاط برجسته ایرانی است که در انفجار وحشیانه نماز جمعه نجف شهید شد و دیگری زندگی شهید شاهآبادی است که در جزیره مجنون به آرزوی خود رسید و به مقام شهادت نائل آمد.
وی ادامه داد: متاسفانه در ریشه پنهان هنر ما، حزبی حاکمیت دارد که مستاجر خانه دایییوسف است و به هر طریق ممکن بنیان نمایشنامههای مذهبی را میزند یا نمایشنامههایی را میپذیرد که به منزله دفاع بد از حقیقت خوب هستند. آنچنان این تفکر و پیروان آن در فضای امروز تئاتر جا افتاده که کوچکترین انتقادی به آنها هم مساوی با تشویش اذهان عمومی است و هرگز کسی به این امر رسیدگی نمیکند که چرا باید مثلا برای یک طرح مذهبی، اینقدر کم بنویسند؟ آیا واقعا عنادی با این مساله وجود دارد؟ اگر شما پژوهشی در زمینه کمتر اجراشدن آثار مذهبی در حوزه تئاتر انجام دهید، خواهید دید که مقصر این مساله به هیچوجه نمایشنامهنویسان نیستند بلکه قصور در این زمینه به خاطر متولیان امر است که این حوزه اساسا مساله و دغدغه آنها نیست. مگر زمانی که سوژههای مذهبی – مثلا زندگی یک شهید، یک جانباز یا یک آزاده – برای آنها برد تبلیغاتی داشته باشد و بتوانند از آن استفاده شخصی کنند. در غیر این صورت پرداختن به مسائل اینچنینی بابطبع این کسانی که از آنها تعبیر به مستاجران خانه دایییوسف کردم، نیست چرا که مضامین اینچنینی در تئاتر بنیان اندیشه همین آدمها را هدف میگیرد.
قادری در مورد اجرای این نمایش و ملزومات آن گفت: این اثر یک نمایش چندرسانهای است و به تالار خاصی مثل تالار وحدت احتیاج دارد. اگر جایی باشد که امکانات لازم برای اجرای این اثر را در اختیارم قرار دهد و قصد مثلهکردن کار را هم نداشته باشم، حتما علاقهمند اجرا شدن این اثر هستم.
نصرالله قادری نویسنده این نمایشنامه پس از سخنان خود، بخشی از نمایشنامه که مربوط به همسر شهید یعنی خانم «عزتالشریعه مدرس مطلق» است را نمایشنامهخوانی کرد.
گفتنی است، هفتم تیر ۱۳۶۰ یادآور حادثه تلخ بمبگذاری در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی ایران است که منجر به شهادت هفتاد و دو تن از اعضای این حزب شد. از جمله مهمترین شهدای این حادثه آیتالله دکتر سیدمحمد حسینی بهشتی رئیس دیوان عالی کشور و دبیرکل حزب بود. به همین منظور مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با همکاری انتشارات سوره مهر، نمایشنامه «تنهاترین مظلوم، مظلومترین تنها» به قلم نصرالله قادری با موضوع شهید بهشتی را تولید و کتاب آن را منتشر کرده است.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: نمایشنامه شهید بهشتی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری جمهوری اسلامی ایران مظلوم ترین تنها حادثه تروریستی تنهاترین مظلوم نصرالله قادری شهید بهشتی زندگی شهید آیت الله یک نمایش
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۹۲۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیتالله جوادی آملی: فریب، راه نیست و با آن نمیتوان زندگی کرد
آیتالله جوادی آملی ۱۹ اردیبهشت ماه در درس اخلاق خود به شرح فرازی دیگر از نهجالبلاغه پرداخت که متن سخنان ایشان به شرح زیر است؛
حضرت امیر(ع) در تعبیر زیبایی فرمودند: الدُّنْیَا دَارُ مَمَرٍّ، لَا دَارُ مَقَرٍّ؛ وَ النَّاسُ فِیهَا رَجُلَانِ، رَجُلٌ بَاعَ فِیهَا نَفْسَهُ فَأَوْبَقَهَا، وَ رَجُلٌ ابْتَاعَ نَفْسَهُ فَأَعْتَقَهَا. دنیا قرارگاه نیست و قرارگاه، آخرت است که ما در آنجا ثابت میشویم و نه ساکن؛ لذا اگر میلیاردها سال هم آنجا باشیم خسته نمیشویم؛ خستگی برای ساکن است و نه ثابت؛ فرشتگان میلیاردها سال زنده هستند و خسته نشدهاند پس ما در آخرت به دارالقرار میرسیم و خسته هم نمیشویم گرچه با همین بدن خواهیم رفت. لذا فرشته مرگ ندا میدهد و میگوید هر چه جمع کنید از شما گرفته خواهد شد.
دنیا دار عبور است ولی برخی کودک ۸۰ و ۹۰ ساله هستند لذا در این سن هم فقط دائما این حرفها را میزنند که ما اینقدر راه میرفتیم و میخوردیم و افتخار به چیزهای بچهگانه میکنند. اینها در زمان حرکت کردهاند نه در مسائل دینی؛ فرمود برخی ابنای دنیا هستند و دنیای دار مقر نیست و دار ممر است. برخی خود را فروختهاند زیرا هر صحنهای پیش بیاید در آن حاضرند و خودفروشی کرده ولی عدهای در دنیا با خدا معامله کردهاند و بدن و حیات و جانشان را داده و شرف و انسانیت را خریدهاند و آزاد شدهاند؛ جهاد اکبر و اصغر کرده و با کوشش فراوان خود را خریدهاند. پس در همین سرزمین یک عده برده و یک عده هم آزاد میشوند.
حضرت امیر(ع) خود را سخنگوی قرآن معرفی کرده است گرچه همه از قرآن بهره میبرند؛ ولی ایشان فرمود که قرآن را باید مورد استنطاق قرار داد و من آن را به استنطاق در میآورم و من سخنگوی قرآن هستم. قرآن دنیا و مردم دنیا را معرفی و وظیفه انسانها را در دنیا معرفی کرده است؛ فرمود: این دنیا شامل کودکی، نوجوانی، جوانی، سالمندی و پیری است؛ شیخ بهایی فرمود وضع مردم در این ادوار تاریخی در سوره حدید بیان شده که فرموده است: اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِینَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَیْنَکُمْ وَتَکَاثُرٌ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ ۖ کَمَثَلِ غَیْثٍ أَعْجَبَ الْکُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ یَهِیجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ یَکُونُ حُطَامًا ۖ وَفِی الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِیدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ ۚ وَمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ.
انسان یا کودک است و دنبال بازی، یا دنبال اشتغال و مراحل بعد تا پیری است که برای او «دارم دارم» مطرح است. پس دنیا از دوره کودکی تا پیری به این چند قسمت قابل تقسیم است؛ لعب و لهو؛ لعب، لعاب دهان است که هیچ کسی با سرگرمی و لعاب سیر نمیشود و با دست خالی برمیگردد. اگر تشنه بخواهد خود را با لعاب دهن سیراب کند فریب خورده است. خداوند در این آیه نتیجه گرفته است که این ادوار پنجگانه در نهایت متاع غرور و فریب است.
استعمار مورد پسند خداخداوند این دنیا که سراسر نور است و هر چیزی در زمین آیتی است تا ما را به الله برساند آفریده است و فرمود من شما را استعمار میکنم؛ استعمار هم دو نوع است یکی پلید و دیگری مطلوب؛ خداوند در سوره هود فرمود من شما را استعمار میکنم یعنی از شما میخواهم زمین را آباد کنید و از دل کوه، معدن بیرون بیاورید؛ من از شما میطلبم که سرزمین خود را آباد کنید. وَإِلَیٰ ثَمُودَ أَخَاهُمْ صَالِحًا ۚ قَالَ یَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَکُمْ مِنْ إِلَٰهٍ غَیْرُهُ ۖ هُوَ أَنْشَأَکُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَکُمْ فِیهَا فَاسْتَغْفِرُوهُ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ ۚ إِنَّ رَبِّی قَرِیبٌ مُجِیبٌ؛ ما همه نعمات را به شما دادهایم و همت کنید تا کشورتان آباد شود و نباید منتظر دیگران باشید؛ بنابراین آبادنی و عمارت فقط برای مساجد نیست بلکه فراوان میتوان «انما یعمر» را مورد استدلال قرار داد.
پس عدهای در همین دنیا خود را خریدند که خدا از آنان به عنوان شهدا و مجاهد و .. یاد کرده است؛ برخی در مورد پیامبر(ص) گفتهاند که نباید تعبیر رحلت در مورد ایشان به کار برود؛ در قرآن از شهدای جبهه به عنوان شهید یاد نشده است و از کسانی که مقتول در راه خدا هستند به عنوان شهید یاد شده است؛ شهید قرآنی، شاهد است و پیامبر هر امتی هم شاهد اعمال امت خود است پس پیامبر هم شهید امم و هم شهید بر همه شهدا و انبیاء است: فَکَیْفَ إِذَا جِئْنَا مِنْ کُلِّ أُمَّةٍ بِشَهِیدٍ وَجِئْنَا بِکَ عَلَیٰ هَٰؤُلَاءِ شَهِیدًا؛ بنابراین اگر حضرت امیر تعبیر به شهید قرآنی کرده است مراد این نوع شهید است.
خدا از همه طلب کرده است که زمین را آباد کنیم و ابادانی زمین به این نیست که منتظر کسی باشیم؛ سفارش به اقتصاد مانند سفارش به راهپیمایی نیست بلکه نیازمند علم و فن و مدیریت است؛ فرمود بروید کار کنید ولی بعد از اینکه درس خواندید یا اینکه از افراد درس خوانده استفاده کنید. مرحوم صاحب وسائل در جلد ۱۷ صفحه ۴۰ و ۴۱ این روایت را نقل کرده است که از امام باقر(ع) از وجود امیرالمؤمنین نقل کرد که من وجد ماء و ترابا ثم ...؛ کسی که آب و خاک دارد و دست فقر به سوی دیگران دراز کند خدا او را از رحمتش دور میکند؛ اینکه انسان از متخصص استفاده نکند و متخصص تربیت نکند و بعد بگوییم کار کنید، نمیشود؛ اقتصاد از پیچیدهترین علوم است. فرمود کسی که آب و خاک دارد و فقیر است دور از رحمت خداست. پیامبر(ص) هم فرمودند اگر گفته شد یک ساعت دیگر قیامت خواهد شد و نهالی در دست شما هست؛ این نهال را بکار و بمیر؛ آیا این حرف، بوسیدنی نیست؟
اختلاسگران خود را برده دنیا قرار دادهاندبنابراین عدهای خود ر ا در دنیا خریدند و خدا از آنان به عنوان مقتول فی سبیل الله یاد میکند و اینها شهید هستند؛ در سوره مبارکه توبه، آیه ۱۱۱ فرمود: إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَیٰ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ ۚ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَیَقْتُلُونَ وَیُقْتَلُونَ ۖ وَعْدًا عَلَیْهِ حَقًّا فِی التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِیلِ وَالْقُرْآنِ ۚ وَمَنْ أَوْفَیٰ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ ۚ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَیْعِکُمُ الَّذِی بَایَعْتُمْ بِهِ ۚ وَذَٰلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ. برخی خود را به دنیا میفروشند و خود را برده قرار میدهند و اختلاس میکنند.
البته گاهی کسی در عرصه قلم و کار فرهنگی تلاش میکند و او هم باید تا آخرین لحظه عمر دست از تلاش برندارد کما اینکه کسانی چون بوعلی سینا اینطور بودند. ما در اسلام شخصیتهایی داشتیم که نه استاد داشت و نه شاگردی در حد خودش متولد شد حتی بهمنیار هم که انسان فحلی است در سطح او نبود. ابوریحان بیرونی وصیت کرد وقتی من ُمردم با برادههای تراشیده شده نِی که با آن کتاب مینوشتم آب گرم کنید و مرا غسل دهید زیرا حاصل یک عمر قلمزدن من است؛ ما چنین عالمانی داشتیم و کتب گذشته به وسیله این افراد حفظ شده است و نوشته شده است.
خدا تاکید فرمود کسانی که با من معامله کردند خود را خریدند و آزاد کردند و این کم مقامی نیست که خدا بفرماید: هُوَ الَّذِی یُصَلِّی عَلَیْکُمْ وَمَلَائِکَتُهُ لِیُخْرِجَکُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ ۚ وَکَانَ بِالْمُؤْمِنِینَ رَحِیمًا؛ خدا و ملائکه صلوات میفرستند نه صلوات افراد عادی مانند ما؛ پس ما و مسئولان نه باید راه کسی را ببندیم و نه بیراهه برویم؛ فریب، راه نیست و با آن نمیتوان زندگی کرد زیرا خود انسان گرفتار میشود. دین اسلام حتی فریب یک حیوان را جایز نمیداند و پیامبر(ص) وقتی فردی میخواست اسبش را فریب دهد او را نهی کرد. برخی تعابیر در مورد حیوانات وجود دارد حالا میشود ملتی را با دروغ، فریب دهیم؟
منبع: ایکنا (خبرگزاری بینالمللی قرآن)