روایت عباس عبدی از یک نسخه اقتصادی خطرناک
تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۰۰۵۱۸
عباس عبدی در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: یادداشت هفته پیش بنده با عنوان «با نگاه مثبت» در این مقام بود که توضیح دهد چرا باید به دولت آینده نگاه مثبتی داشت. دلایل و شواهدی را در تایید این ادعا آورده بودم. یکی از خوانندگان اشاره کرده بود که شواهد برای رد این نگاه بیشتر است.
در این یادداشت میخواهم به یکی از این شواهد اشاره کنم و تذکر دهم که وارد این بازیها شدن چقدر خطرناک است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
زمان برای بدبین شدن و ناامیدی هست. ولی در این یادداشت به نمونهای اشاره خواهم کرد که نشان دهم اگر دولت آینده به این موارد که ریشه عمیقی در میان اصولگرایان دارد توجه نکند، به سرعت وضع کشور بدتر از آن خواهد شد که گمان میکنند.
آقای قزوه که از شعرای بانفوذ اصولگرایان هستند اخیرا نسخه مهمی را برای رفع بلای فساد نوشته و به آقای رییسی پیشنهاد کردهاند که «استدعای من آن است در همین یکی، دو سال آینده اسکناسهای ایران عزیزمان منقش به تصویر این دو بزرگمردی باشد که دیناری به دنیا دلبستگی نداشتند. شاید به برکت این دو نام عزیز و مرام آنها پول ملی ما از شر شروران اقتصادی و پولشویان و رانتخواران به دور بماند.» اگر همین ایده تنها بود، میشد از کنار آن گذشت، ولی تردیدی نیست که این تصورات خطرناک به عنوان یک قاعده نزد بخش قابل توجهی از اصولگرایان فعال وجود دارد.
مهمترین ایراد آن وجود چنین گزاره عجیبی نیست، بلکه مساله اصلی این است که شاعران اصولگرا برای اقتصاد کشور نسخه میپیچند. این کار به معنای به قهقرا بردن مفهوم علم و کارشناسی است. البته نظریهپردازان اقتصادی آنان هم بعضا خطرناکتر هستند، چون هزینه اجرایی شدن پیشنهاد عجیب آقای قزوه در حد تغییر اسکناس رایج است که با چاپ پولهای جدید میتواند انجام شود. ولی پیشنهاد تاسیس شرکتهای صوری و وام دادنهای بیهوده که نتیجه آن عدم بازپرداخت آنهاست از سوی اقتصاددانان اصولگرا، اتلاف منابع است و دمار از روزگار اقتصاد کشور در خواهد آورد.
اکنون بد نیست به ابعاد گزاره اقتصادی آقای قزوه پرداخته شود. درباره این گزاره چند نکته را میتوان گفت:
۱ ـ تصاویر فعلی از جمله تصویر رهبر انقلاب یا گنبد و بارگاه ائمه، برای جلوگیری از پولشویی و رانتخواری کارایی و برکت ندارند.
۲ ـ ظاهرا ایشان توجه ندارند که اختلاس و فساد و پولشویی با اسکناس انجام نمیشود، بلکه از طریق مبادلات بانکی صورت میگیرد که هیچ اسکناسی رد و بدل و به رویت فرد اختلاسکننده نمیرسد.
۳ ـ به نظر میرسد که از نظر ایشان تا حالا تقصیر اسکناسها بوده که برکت نداشتهاند و موجب اختلاس و پولشویی میشدهاند.
۴ ـ به علاوه ظاهرا افراد اختلاسکننده و پولشو به فرهنگ مورد نظر ایشان اعتقاد قلبی دارند که با دیدن تصویر این دو نفر خجالتزده شده و دست از این فساد برمیدارند.
۵ ـ اگر با این کار میتوان مردم را از کار زشت فساد مالی دور کرد، چرا تصاویر یا نامهای ائمه یا حتی خدا در مواردی عزراییل را ننوشت که لرزه بر اندام اختلاسکننده بیندازد؟ مثلا میتوان چند آیه از آیات عذاب الهی را نوشت، حتی از تصاویر مربوط به «پردهخوانان» استفاده کرد که واقعا وحشتناک بود و لرزه به تن بیننده میانداخت.
۶ ـ ایشان توضیح نمیدهند در کشورهایی که پولشویی و اختلاس و اینجور فسادها نیست، چه تصاویری روی اسکناس آنها هست که اینقدر برکت دارد؟ ۶ اسکناس سوییسی را در اینترنت دیدم که تصاویر زمان، نور، باد و سه هنرمند و تاریخدان آن کشور بود. نمیدانم اینها چه برکتی دارند که آنجا فساد خیلی کم است؟
۷ ـ ذهنیتی که مساله فساد را به این امور سطحی تقلیل میدهد، حوصله فکر کردن و شناخت واقعیت را ندارد. چقدر باید بیاحتیاط در بیان نظر باشیم که چنین گزارهای را بگوییم که سر و ته آن پر از تناقض است.
امیدوارم دولت جدید تحت تاثیر این حرفهای بیپایه قرار نگیرد و گامی ولو کوچک برای بهبود وضع مردم بردارد. هنوز نگاهم مثبت است. این را مینویسم تا توجهات را به خطرات چنین گزارههای ناامیدکنندهای جلب کنم.
منبع: فرارو
کلیدواژه: عباس عبدی اصولگرایان فساد اقتصادی نگاه مثبت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۰۰۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نقشِ پُررنگ سازمان اوقاف در توجه به دانشبنیانها
حجتالاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه درمورد ارتباط وقف با دانش بنیانها بیان کرد: ماجرای سازمان وقف به کرات بیان شده است که سه گزاره، ساختار این سازمان را تشکیل میدهد. یکی، حفظ موقوفات که در اصطلاح به آن، عین (حفظ عین موقوفه) میگوییم و برگرفته از روایات است که گفته شده است: «حبس العین و تصمیم المنفعه» «تحبیس العین و تسبیل المنفعة» که این تعریف وقف است. یعنی فرد عرصه، زمین، ساختمان، فرش، اتومبیلی و... دارد که عین حساب میشود و عینیت و حقیقتی دارد و آن را حبس میکند. بنابراین، اولین گزاره برای همه موقوفات چه دارای متولی خاص باشند و یا نباشند و در اختیار سازمان اوقاف قرار گرفته باشند به سمت حفظ العین میرود.
رئیس سازمان اوقاف با اشاره به منافع وقف گفت: دومین گزاره، افزایش منافع وقف است. منظور از منافع وقف، هر گونه ارزش مالی و قابل تقویم به پول است که مستقیم یا غیرمستقیم از عین موقوفه و توابع آن حاصل میشود؛ مانند منفعت ساختمانها، علوفه و غلاّت مزارع، آب نهرها و چاهها، نذور بقاع متبرّکه.
یعنی فرد نمیتواند یک زمین را به همان مبلغی که سالیان قبل خریداری کرده است الان هم، به همان قیمت بخرد. بنابراین، باید بروز شود و اجاره آن را بهتر کند و بهره وری بیشتری از این زمین داشته باشد و به همین دلیل، باید با علم روز گره بخورد.
حجتالاسلام والمسلمین خاموشی ادامه داد: سومین گزارهای که اوقاف به آن مشغول است اجاره نیات یا اجاره مال موقوفه است.
مثلاً یک واقف، مالی را برای ایتام داده است و یا یک فردی زمین دارد و با آن کاری انجام میدهد و پولی که از آن بدست میآورد را هزینه ایتام میکند. بنابراین، کارکرد سازمان وقف از این سه گزاره بیرون نمیرود و دانش بنیان یک عنوان خاصی است که میتواند بهانههای مختلفی در زمینه وقف داشته باشد و دانش بنیانهایی وجود دارند که خودشان هم، موقوف هستند و باید شاخ و برگ هایشان توسعه پیدا کنند. از اینرو، مجموعههایی که خواستند وقف جدید کنند باید توجه به دانش بنیان داشته باشند.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: اگر دانش بنیان به نقاط ایده آل برسد هزینهای که صرف کردیم با ارزش گذاری خیلی بالاتر است. زیرا هرقدر توسعه تجاری یک دانش بنیان بهتر شود امکانات مالی آن شرکت قویتر میشود و ارزش گذاری آن نیز، بالاتر میرود.
حجت الاسلام والمسلمین خاموشی درمورد چشم انداز همکاری وقف و دانش بنیانها گفت: یک تفاوتی بین جریان منابع دولتی، خصوصی و وقف در این زمینه وجود دارد. زیرا دست خصوصی بازتر از منابع دولتی است چراکه منابع دولتی قوانین بالادستی، ناظر و حاکم دارند. البته دولت برای توسعهها همت زیادی دارد که از حمایت استارتاپها گرفته تا برگزاری جشنوارهها و تسهیلات را دربر میگیرد. به همین دلیل، هر قدر منابع خصوصی میدان تجاری پیدا کنند استقبال این بخش هم بالاتر خواهد رفت. اما وقف آزادتر از منابع دولتی و خصوصی است.
رئیس سازمان اوقاف افزود: دست اوقاف باز است و میتواند حفظ العین کند و واقعاً هم باقی میماند. یعنی متولی مصلحت میداند که فلان زمین را با موقعیت بهتر خریداری کند و زمینی با وجود داشتن مساحت بزرگتر را نخرد و دست اوقاف باز است که بگوید از کدام دانشبنیان حمایت شود؟ و این حمایت در سبد کالای مردم چه کمکی خواهد کرد؟ ما در صدد هستیم همه وقف را به صورت دانش بنیان ارائه کنیم.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت