Web Analytics Made Easy - Statcounter

اگر تصمیم گرفته اید یک مودم اینترنت خریداری کنید اما نمیدانید چه مسائلی را باید مورد مد نظر داشته باشید، نگران نباشید زیرا این مقاله قرار است راهنمای جامعی برای خرید Modem اینترنتی باشد.

اگر مثلا شما سرویس VDSL مخابرات یا شرکت دیگری را تهیه کرده باشید و اشتباها مودم جیبی 4G هواوی را تهیه کنید نمی توانید از سرویس خود استفاده کنید و محکوم به خرید دوباره هستید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس برای اجتناب از اشتباه و همچنین انتخاب بهترین مودم لازم است به مسائلی دقت کنید مثل برند و سرویس پشتیبانی شده و شبکه ارتباطی و قدرت سخت افزاری و آنتن دهی و ... که مفصل بررسی می کنیم.

ابتدا لازم است درباره برخی اصطلاحات توضیحات بیشتری خدمت شما عزیزان ارائه دهیم.

مودم چیست؟

مودم خلاصه‌ای از دو کلمه‌ی Modulator/Demodulator بوده که سه حرف ابتدایی هر کدام را گرفته و کلمه MoDem را تشکیل داده و یک دستگاه سخت افزاری است که وظیفه‌اش تبدیل سیگنال‌های دیجیتال به آنالوگ و بالعکس است.

در واقع می توان گفت که مودم یک دستگاه سخت افزاری می باشد که وظیفه آن تبدیل سیگنال های دیجیتال به آنالوگ و برعکس. دستگاه مودم داده های دریافت شده از رساننده خدمات اینترنتی یا Internet Service Provider (ISP) را به داده های قابل استفاده توسط گوشی همراه، لپ تاپ یا سایر تجهیزات شبکه تبدیل می کند.

انواع رایج در بازار داخلی

انواع مودم های رایج در بازار داخلی به شرح زیر می باشد:

ADSL (Asymmetric Digital Subscriber Line): رایج ترین و پرکاربردترین مودم اینترنت می باشد که ساختاری متفاوت برای برقراری ارتباط دارد. این نوع modem با استفاده از پورت تلفن و ISP متصل شده و تایید اطلاعات پیکربندی می توان اتصال به اینترنت را برای کاربر فراهم کند. انتقال داده ها در شبکه در این modem از دو طریق سیمی با استفاده از پورت LAN و وایرلس توسط فناوری WiFi انجام می شود. مودم ADSL می تواند چندین موبایل، لپ تاپ و غیره را از طریق wireless و کابل شبکه به صورت همزمان فراهم کند که دقیقا مانند یک روتر عمل می کند و همچنین ویژگی های یک روتر را نیز ارائه می دهد.

VDSL (Very high speed Digital Subscriber Line) : نحوه استفاده از این modem مشابه مودم ADSL می باشد با این تفاوت که مسیر انتقال داده ها از ISP به منزل یا محل کار با استفاده از فناوری فیبر نوری صورت می پذیرد. پهنای باند و سرعت این modem به مراتب بیشتر از ADSL می باشد.

WiMax: فناوری WiMax، اولین بستر اینترنت بدون نیاز به خط تلفن می باشد که به صورت فراگیر در اختیار افراد قرار گرفته است. این نوع modem در سال 2001 میلادی پایه گذاری شد و پهنای باند آن در حدود 30 تا 40 mbps است. آخرین ورژن وایمکس با نام +WiMAX2 در سال 2011 میلادی معرفی شد که پهنای باند آن 100 mbps می باشد. مبین نت، اولین شرکت ارائه دهنده WiMax در ایران می باشد که پس از آن ایرانسل رقیب اصلی فعالیت خود را شروع کرد. مودم 3G/4G LTE: افراد از طریق modem های 3G و 4G با استفاده از سرویس دهی موبایل و wireless بودن می توانند به اینترنت وصل شوند اپراتورهای ارائه دهنده خدمات موبایل با استفاده از ایستگاه های فرستنده امواج یا BTS می توانند شرایط اتصال به اینترنت 3G و 4G را برای کاربران فراهم کنند. تفاوت بین 3G و 4G در سرعت و پهنای باند آنها است.

مودم TD-LTE: این نوع modem برای دستگاه های قابل حمل مانند تلفن های هوشمند جدید و modem های اختصاصی ارائه شده است. در واقع فناوری TD-LTE نسخه ثابت از فناوری LTE محسوب می شود که به وسیله modem های اختصاصی مورد استفاده قرار می گیرد.

راهنمای خرید مودم اینترنت وای فای دار خانگی و شرکتی ADSL و VDSL

اگر برای منزل یا شرکت قصد خرید مودم دارید و سرویس ADSL یا VDSL تهیه کرده اید لازم است نکاتی را قبل از خرید مودم رعایت کنید که در راهنمای خرید مودم ADSL و VDSL توضیح خواهیم داد.

به طور خلاصه باید مودم را از جوانب زیر بررسی کنید تا بتوانید گزینه مناسب خود را انتخاب کنید:

نوع فناوری ارتباطی : پشتیبانی از ADSL یا VDSL یا هردو
تعداد پورت Ethernet یا اتصال کابلی : معمولا همه مودم ها پشتیبانی می کنند اما در تعداد تفاوت است.
پشتیبانی از فناوری وای فای یا ارتباط بی سیم
امنیت و سرعت مودم
پهنای باند مودم
برند تولید کننده مودم
تعداد آنتن وای فای
قابلیت ها و امکانات جانبی 

اصطلاحات مهم

در راهنمای خرید مودم وای‌فای داتیس نتورک بهتر است ابتدا با برخی اصطلاحات آشنا شوید که می‌تواند در انتخاب شما تاثیرگذار باشد.

سری مودم وای‌فای : مودم‌ها امروزه به 5 دسته a، b، g، n و ac تقسیم‌بندی می‌شوند. مودم سری ac امروزه پر سرعت‌ترین مودم است که تا فاصله زیادی هم پشتیبانی می‌کند. بعد از آن سری n هستند که تا شعاع 300 متری در فضای باز آنتن‌دهی دارند که برای استفاده شخصی همین مودم‌ها عالی هستند.

تعداد پورت قابل اتصال: پورت مودم برای اتصال سایر دستگاه‌ها توسط سیم شبکه LAN صورت می‌گیرد. اگر همزمان از کنسول بازی، کامپیوتر و وسایل دیگری مانند تلویزیون به شکلی که از اتصال سیمی است استفاده می‌کنید سعی کنید مودمی با تعداد پورت بالا تهیه کنید. معمولا بهترین مودم‌ها 4 پورت LAN دارند.

مودم تک باند یا دوباند: مودم‌ها از دو باند 2.4 گیگاهرتز که آنها را مودم تک‌باند و باند ترکیبی 2.4 و 5 گیگاهرتز که آنها را دوباند می‌نامیم، پشتیبانی می‌کنند. تفاوت سرعت در مودم تک باند و دو باند به بیش از دو برابر می‌رسد، مودم های تک باند قادرند تا 600 مگابیت بر ثانیه و مودم‌های دو باند 1300 مگابیت بر ثانیه را پشتیبانی کنند.

مودم‌های VDSL: این نوع مودم‌ها که مخفف شده عبارت Very-high-bitrate Digital Subscriber Line هستند، سرعت بالاتری را به دلیل ساختاری که دارند تامین می‌کنند. امکان استفاده همزمان مودم و تلفن روی این نوع فراهم نیست و فاصله از مخابرات تاثیری در سرعت ندارد.

بهترین مارک مودم کدام است؟

بهترین مارک modem موجود در بازار می توان به انواع مودم TP Link، Asus، Tenda، D-Link، ZyXEL و هواوی و ایرانسل و .. اشاره کرد که مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته اند.

لازم به ذکر است که اخیرا اپراتورهای تلفن همراه modem هایی را ارائه داده اند که تنها از طریق اینترنت سیم کارت اپراتور پشتیبانی می شوند.

راهنمای خرید مودم همراه یا جیبی

مودم روتر 4G یا 5G جیبی یا همراه یا قابل‌حمل، مودم و روتر یک‌ پارچه کوچکی است که از طریق سیم‌کارت‌ نسل چهار یا نسل پنج به اینترنت وصل می‌شود.

برخی از این مودم‌ها فقط از طریق وای‌فای با لپ‌تاپ‌، گوشی و دیگر تجهیزات بی‌سیم مرتبط می‌شوند.

برخی دیگر علاوه بر وای‌فای، پورت microUSB یا گاهی پورت اترنت نیز دارند و لذا کامپیوتر یا لپ‌تاپ از این طریق نیز می‌تواند به مودم روتر متصل ‌شود.

گرچه این دستگاه‌های سیم‌کارت‌خور را اغلب مودم می‌خوانند، اما در اصل هم مودم و هم روتر همراه هستند.

اگر بخواهیم یک مودم همراه و جیبی 4G یا 5G یا TD-LTE خوب خریداری کنیم لازم است به فاکتورهایی مثل ظرفیت باتری و پوشش و آنت دهی و شبکه های قابل پشتیبانی و … توجه کنیم که در این راهنمای خرید مودم جیبی و همراه به صورت خلاصه وار بررسی خواهیم کرد.

شبکه‌ های قابل پشتیبانی

اولین موردی که در راهنمای خرید مودم همراه باید به آن توجه کنید، شبکه‌هایی است که آن مودم پشتیبانی می کند.

بعضی مودم‌ها تنها از سیم‌کارت یک اپراتور پشتیبانی می‌کنند و بعضی دیگر از دو یا چند اپراتور. این مسئله باعث می شود آنتن‌ دهی و پوشش شبکه‌ی اینترنتی مودم همراه شما افزایش پیدا کند.

پشتیبانی مودم همراه از شبکه‌های 4G و 4.5G و 5G اینترنت اهمیت زیادی دارد؛ چرا که بر سرعت دانلود تاثیر می گذارد.

ظرفیت باتری

تقریباً همه مودم‌ های همراه یا 5G و 4G باتری دارند. ظرفیت باتری مودم‌ های پرقدرت بین 2500 میلی‌آمپر الی 3000 میلی‌آمپر هست که بین 9 الی 12 ساعت شارژدهی میکنن. میزان ظرفیت باتری مودم‌ های ضعیف‌تر حدود 1800 میلی‌آمپر است.

باتری‌ها از طریق آداپتور برق شهری شارژ می شوند و بسته به ظرفیتی که دارند، برای مدت‌ زمان مشخصی که معمولاً بین 8 الی 10 ساعته، شارژ نگه می دارند.

یکی از مهم‌ ترین نکاتی که در زمان خرید مودم باید به آن توجه کنید، زمان شارژدهی باتری مودم است.

بعضی از مودم‌ ها مزیت کار کردن بدون باتری هم دارند؛ به این معنی که اگر شارژ باتری به اتمام برسد، می‌ توانید با وصل کردن مستقیم مودم به برق، از آن استفاده کنید.

به افرادی که نیاز دارند دائماً به اینترنت دسترسی داشته باشند، پیشنهاد می شود چنین مودمی تهیه کنند.

وزن مودم جیبی

بهتر است مودمی که انتخاب می‌کنید، وزن زیادی نداشته باشد تا حمل‌ونقل آن ساده باشد.

البته تقریبا وزن همه‌ی مودم‌های جیبی حدود 100 تا 200 گرم می باشد.

تعداد کاربران

فاکتور دیگری که در راهنمای خرید مودم 4G و 5G و TD-LTE همراه باید بهش توجه کنید، تعداد کاربرانی است که به‌صورت هم‌ زمان می‌توانند به مودم متصل شوند.

بسته به نوع و مدل مودم این تعداد متفاوت است؛ حداقل تعداد کاربران متصل هم‌زمان در مودم‌ها معمولاً 10 نفر و حداکثر 32 نفر است.

در زمان خرید به این مورد توجه کنید.

بهترین مودم اینترنت ADSL و VDSL

کاربردی ترین مودم های اینترنت را می توان مودم های ADSL و VDSL دانست زیرا در حال حاضر در شبکه خانگی و شرکت های کوچک تا متوسط، اغلب کاربران از سرویس های اینترنت پرسرعت VDSL/ADSL استفاده می کنند.

برای اتصال به اینترنت پرسرعت VDSL/ADSL لازم است دستگاه مودم داشته باشیم.

طراحی این مودم ها به این شکل است که پورت تلفن به خط تلفن شما متصل می شود و امکان اتصال کامپیوتر و گوشی ها با استفاده از کابل یا وای فای را فراهم می کنند.

لیست بهترین مودم های ADSL و VDSL :

خرید مودم W8961N
خرید مودم TP-LINK TD-W9960
خرید مودم DSL-2750U New N300

در این مقاله تلاش کردیم تمامی نکات مهم برای خرید Modem را در قابل مقاله راهنمای خرید مودم اینترنت وای فای دار خانگی و همراه جیبی به شما عزیزان آموزش دهیم و امیدواریم مفید بوده باشد.

قبل از خرید مودم فراموش نکنید که حتما درباره مدل مودم تحقیق کنید که مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری خاصی نداشته باشد.

منبع: فارس

کلیدواژه: مودم اینترنت فناوری راهنمای خرید مودم مودم اینترنت بهترین مودم ظرفیت باتری سخت افزاری پهنای باند مودم همراه ترین مودم توجه کنید سیم کارت تک باند مودم ها وای فای داده ها لپ تاپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۰۱۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نکات مهم در خرید و استفاده از حشره کش‌های خانگی

قاسمی، با تاکید بر لزوم توجه به پروانه ساخت حشره کش‌ها در هنگام خرید، گفت: استعلام مجوزهای بهداشتی حشره کش‌ها از طریق زیرسامانه‌های سازمان غذا و دارو امکان پذیر است.

وی اظهار کرد: به منظور اطمینان از اصالت حشره کش‌ها و جلوگیری از خطرات ناشی از مصرف محصولات تقلبی، مصرف کننده ها حتماً باید موقع خرید به پروانه ساخت بهداشتی درج شده روی آن توجه کنند.

قاسمی با تاکید بر لزوم توجه به نحوه نگهداری و مصرف حشره کش‌ها، اظهار کرد: حتماً هنگام خرید علاوه بر پروانه ساخت باید به مندرجات روی محصول در مورد نحوه نگهداری و مصرف توجه شده و همواره دور از دسترس کودکان، نور، حرارت، رطوبت، مواد غذایی و مواد شوینده نگهداری شود.

کارشناس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: حشره کش‌های خانگی به صورت پودر و اسپری هستند که در هنگام مصرف حتماً باید از دستکش، ماسک و عینک استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: در صورت بروز حساسیت پس از مصرف حشره کش‌ها فرد باید به سرعت به همراه محصول یا برچسب اطلاعات آن به مراکز درمانی مراجعه کند تا کادر درمان بر اساس اطلاعات فرآورده اقدامات درمانی متناسب را انجام دهند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • راهنمای خرید کتاب 504 + معرفی و دانلود 504
  • کاربردهای خلاقانه برای لپتاپ‌ها و کامپیوتر‌های قدیمی
  • توقف واردات گوشت مرغ؛ خرید هیچ محدودیتی ندارد
  • متعهد به خرید داخلی مرغ از مرغداران
  • راهنمای تشخیص کالای اصل از تقلبی | کدام کالاها بیشتر در معرض تقلب هستند؟
  • افزایش ۲۷درصدی خرید مرغ مازاد مرغداران/ کریدورهای صادراتی فعال شود
  • راهنمای خرید انواع بوته گرافیتی و شمش روی
  • خرید حمایتی مرغ به هزارتن در روز رسید
  • خرید روزانه هزار تن مرغ از مرغداران داخلی
  • نکات مهم در خرید و استفاده از حشره کش‌های خانگی