Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-07@02:43:11 GMT

مخدرهای صنعتی و راهکارهای مقابله با اعتیاد

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۱۵۱۸۰

مخدرهای صنعتی و راهکارهای مقابله با اعتیاد

به گزارش خبرگزاری فارس از قروه، بسیاری از افراد در جوامع امروزی دچار کمبودهای عاطفی، روحی، هیجانی و نمونه‌های مشابه می‌شوند که سعی در جایگزین کردن این خلاءها در زندگی خود می‌کنند و از طریق محرک‌هایی مختلف مانند روی آوردن به مواد مخدر سعی در دستیابی به چنین امیالی دارند.

در چند دهه اخیر رشد مواد مخدر صنعتی به جای سنتی به قدری افزایش یافته که به آسانی و با کمترین هزینه تولید و عرضه می‌شود، این در حالی است که در گذشته مواد مخدر سنتی مانند تریاک بعنوان محرک و روان‌گردان مورد استفاده قشر خاصی از جامعه قرار می‌گرفت آن هم به دلیل باور اشتباه این افراد که ماده مخدر تریاک نوعی درمانگر بیماری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کمتر از ۱۰ سال اخیر با تبلیغات زیاد شاهد رشد و تولید مواد مخدر شیمیایی و صنعتی شده‌ایم که از طریق قدرت رسانه‌ای این مواد مخدر خطرناک نوعی انرژی‌زا با افزایش دستیابی به قدرت بی‌سابقه معرفی شده است.

این در حالی است که این نوع مواد مخدر صنعتی و شیمیایی پس از هر بار مصرف ذهن مصرف کننده را درگیر و اعتیاد شدید را فراهم می‌کند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن افزایش وابستگی و میزان مصرف را در فرد بالا می‌برد.

مواد مخدر شیمیایی و صنعتی به قدری بر روی مغز فرد مصرف‌کننده تاثیر منفی می‌گذارد که بسیاری از عواطف انسانی مانند مهربانی، احساس مسئولیت اجتماعی و خانوادگی، میل به غذا، توجه به وضعیت ظاهری، تمرکز در صحبت کردن و ده‌ها نمونه دیگر را در فرد مصرف کننده از بین می‌برد و فرد را تحت تاثیر هیجانات منفی قرار می‌دهد.

راهکار اصلی مقابله با پدیده شوم اعتیاد، پیشگیری است که از طریق فرهنگ‌سازی مناسب در قالب برنامه‌های تلویزیونی، شناخت والدین و نوجوانان با پیامدهای مصرف مواد مخدر، فراهم ساختن تفریحات سالم در مناطق کم‌برخوردار، برخورد با تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان مواد مخدر، ارائه خدمات روانشناسی مطلوب به اقشار مختلف مردم می‌تواند مانع شیوع اعتیاد در جامعه باشد که دستیابی به چنین فرایندی نیازمند هماهنگی و همکاری همه جانبه میان دستگاه‌های اجرایی است.

بنا به هر دلایلی اعتیاد در هر سنی می‌تواند آغاز شود و پایان آن با هزینه جانی و مالی برای خانواده‌ها، جامعه و نظام همراه است به نحوی که در کشور سالانه میلیاردها تومان صرف هزینه مبارزه با مواد مخدر و درمان معتادان بعنوان بیمار می‌شود.

فرهنگ‌سازی در مدارس و خانواده‌ها می‌تواند تا حدودی شناخت جامعه را از اعتیاد و انواع مخدرها فراهم سازد ضمن اینکه مبارزه با تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان انواع روانگردان‌های مخدر و خطرناک می‌تواند امنیت اجتماعی را در جامعه فراهم سازد.

انتهای پیام ۲۳۳۰/۸۶

منبع: فارس

کلیدواژه: اعتیاد مواد مخدر اجتماعی پدیده مواد مخدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۱۵۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری ۳ قاچاقچی مواد مخدر توسط مرزبانان هنگ تایباد 

به گزارش قدس خراسان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی فرماندهی مرزبانی استان خراسان رضوی، سرهنگ ستاد محمد محمودی اظهار کرد: در راستای انسداد نوار مرز و جلوگیری از ورود مواد مخدر به کشور و در جهت برخورد قاطع با قاچاقچیان مواد مخدر، مرزبانان هنگ تایباد موفق شدند، مقادیری مواد مخدر از نوع هروئین پودری را کشف کنند. 

فرمانده هنگ مرزی تایباد افزود: در راستای برخورد قاطع با قاچاقچیان مواد مخدر و جلوگیری از ورود مواد افیونی به داخل کشور، مرزبانان هنگ مرزی تایباد در ایست و بازرسی ۱۷ شهریور موفق شدند طی چند عملیات جداگانه تعداد ۲۰۹ بسته مواد آب بندی شده به وزن ۲ کیلو  و ۳۴۴ گرم از نوع هروئین پودری که در معده جاساز شده بود را  از ۳ نفر تبعه افغان کشف کنند.

وی بیان کرد: ضمن قدردانی از تلاش همرزمان خود مبارزه با قاچاق موادمخدر را از اولویت‌های این فرماندهی دانست و افزود: دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بدانند، امروز مرزبانان مجاهد بیش از هر زمانی آمادگی و توان پاسخگویی به هر گونه تجاوز و تعرض به خاک میهن عزیزمان را دارند و اجازه انجام اعمال خلاف قانون را به مخلان نظم و امنیت نمی‌دهند. 

دیگر خبرها

  • پدر مددکاری اجتماعی ایران: تعطیل کردن نمایش خانگی دردی از بحران‌های اجتماعی دوا نمی‌کند
  • آغاز واگذاری زمین در شهرک صنعتی زرند
  • سوداگران مرگ در دام پلیس لرستان
  • ادامه چالش‌های مواد مخدر برای افغانستان
  • راهکارهای اقتصاد دایره‌ای برای بهینه‌سازی مدیریت پسماند
  • راهکارهای مقابله با زلزله تهران در نهمین کنفرانس زلزله‌شناسی
  • امنیت انرژی ایران در گرو استفاده صحیح مصرف کنندگان گاز
  • دستگیری قاچاقچی حشیش در تفت
  • دستگیری ۳ قاچاقچی مواد مخدر توسط مرزبانان هنگ تایباد 
  • مصرف «ماری‌جوانا» در آمریکا هم آزاد می‌شود!