Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-30@17:03:12 GMT

انتقاد محمد هاشمی از بزرگان اصلاحات

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۲۱۰۴۲

انتقاد محمد هاشمی از بزرگان اصلاحات

«محمد هاشمی»، عضو اسبق مجمع تشخیص مصلحت نظام، در خصوص ایفای نقش ناموفق اصلاح طلبان در انتخابت 1400 اظهار کرد: علت و عواملی که باعث این تصمیم گیری شد را باید در نظر گرفت و اگر بخواهیم آسیب شناسی کنیم برای رفع چنین آسیب هایی، باید مسئله ریشه ای حل شود. اصل مسئله این بود که اصلاح طلبان کاندیدا نداشتند یعنی حدود 9 نفر معرفی و ثبت نام کردند و هر 9 نفر را شورای نگهبان رد صلاحیت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: واکنش اصلاح طلبان به تصمیم نادرست شورای نگهبان یک مسئله دیگر است. اگر همین مبنا در آینده هم باشد طبعا انگیزه شرکت و مشارکت کم می شود که این آسیب جدی است که به نظام جمهوری اسلامی وارد می شود ولی اگر این تصمیم مقطعی بوده و حل شود و شورای نگهبان توجه کند که اگر می خواهد، نظر مقام معظم رهبری یعنی مشارکت حداکثری تحقق پیدا کند، باید در روش خود تجدیدنظر کند و برای جناح ها این حق را قائل باشد که یک نامزد قابل قبول برای آنها در صحنه وجود داشته باشد و مردم هم انتخاب کنند که نظر مردم محترم است.

هاشمی ادامه داد: این شیوه ای که در این دوره انجام شد و در گذشته کمتر شاهد آن بودیم شیوه نادرستی بود. بزرگان اصلاحات توقع داشتند که نامزد داشته باشند و البته آقای همتی تقریبا به گونه ای عمل کردند که داشتند به نامزد گروه های اصلاح طلب  تبدیل می شدند ولی چون وقت خیلی کم بود و 18 روز از حضور او در صحنه و مناظرات نمی گذشت و با توجه به اینکه برخی نامزدها از 2 سال، 3 سال و 8 سال داشتند روی این موضوع کار می کردند خوب این 18 روز خیلی نامتعادل بود البته آنها می توانستند از آقای همتی حمایت کنند و نکردند که اگر حمایت می‌کردند، نتیجه چیز دیگری می شد.

او در خصوص اینکه آیا اصلاح طلبان به دنبال کسب قدرت هستند، اضافه کرد:  هر جناح، گروه و حزبی که در مسابقات یا انتخابات شرکت می کند با هدف برنده شدن شرکت می کند یعنی علاقمند است که برنده این انتخابات یا مسابقه باشد که این امری عادی است. این امر در مسابقات ورزشی و یا علمی هم وجود دارد. کسی که در مسابقه ای شرکت می کند تلاش او برای پیروزی است. حالا در حوزه سیاسی می گویند برای کسب قدرت که طبیعی است. وقتی گروهی بر روی حزبی سرمایه گذاری می کنند و نیرو دارند و مثلا در کشور هوادار دارند طبعا می خواهند نظرات خود را پیاده کنند که در ادبیات سیاسی، به آن کسب قدرت می گویند. مگر جناح های دیگر که در گذشته شرکت می کردند برای کسب قدرت نبود. همه برای این مسئله رقابت می کردند و می جنگیدند و صحبت و مناظره می کردند که مردم را راغب کنند که در انتخابات شرکت کنند.

این فعال سیاسی در ارتباط با برخی اظهار نظرها در خصوص تشکیل پارلمان جبهه اصلاحات گفت: پارلمان جبهه اصلاحات قدرت قانونی ندارد که بتواند تصمیماتی بگیرد. اصلاح طلبان برای خود یک شورای عالی و سخنگو دارند و تصمیماتشان را شورای عالی می‌گیرد و طبق همان ها عمل می کنند و وسعت در همین حد است. اگر بخواهد وسعت بگیرد ممکن است بیایند یک مکانیزمی در شهرها ایجاد کنند و آنها را در انتخاب سیاست ها و استراتژی ها و مسائلی که می خواهند سهیم کنند.

او افزود: بحث پارلمان یک بحث برون سازمانی است که حال مکانیزم آن چه باشد و پارلمان چگونه اعضا را انتخاب و چگونه سیاست گذاری کند، یعنی کار جالبی نیست و وقت گیر است. اگر تصمیم گیری بخواهد زیاد باشد و بین تعداد زیادی رای گیری انجام شود ممکن است تصمیمات به کندی انجام شود و نتیجه ای مثل این دوره، داشته باشد.

هاشمی تصریح کرد: در مورد دکتر همتی رای گیری کردند و گفتند 7 رای کم آورده ما حمایتش می کنیم و روز بعد گفتند هر کس می خواهد حمایت کند. مکانیزم حمایت تصمیم سازی و تصمیم گیری در نهادهای سیاسی باید به گونه ای باشد که بتواند سریع تصمیم بگیرد. در شرایطی که مثل این دوره از انتخابات داشتیم اگر جبهه اصلاحات از اول یکپارچه وارد انتخابات می شد قطعا نتیجه چیز دیگری بود اما اتلاف وقت شد و نتیجه چیز دیگری شد. حالا تشکیل پارلمان ممکن است به همین توضیحات من بیانجامد. بهرحال در احزاب یا تشکل ها آنچه که مهم است اول تصمیم گیری و بعد تصمیم سازی است. در هر تشکیلاتی چند نفر هستند که مسئولیت دارند و تصمیماتشان را دیگران می توانند بپذیرند. از این عناوین استفاده کنند و تصمیم سازی و تصمیم گیری را با سرعت انجام بدهند./ برنا

منبع: فردا

کلیدواژه: محمد هاشمی همتی بزرگان اصلاحات اصلاح طلبان تصمیم گیری کسب قدرت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۲۱۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصلاحات دفترچه راهنمای آزمون استخدامی فرزندان شهدا و جانبازان

به گزارش خبرگزاری مهر، اداره کل اشتغال و کارآفرینی بنیاد شهید اعلام کرد: پیرو اطلاعیه انتشار دفترچه راهنمای ثبت نام برای شرکت در دومین آزمون خاص فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان هفتاد درصد و بالاتر دومین اصلاحات و اضافات مربوط به آن در تارنمای مرکز آزمون جهاد دانشگاهی به نشانی www.hrtc.ir با تغییرات اساسی بارگذاری شده است.

با توجه به اینکه برای شغل‌های مرتبط با وزارت نفت و برخی دیگر از دستگاه‌های مشارکت کننده تغییرات اساسی در این اصلاحات و اضافات دومین آزمون خاص فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان هفتاد درصد و بالاتر انجام شده، مهلت ثبت نام و ویرایش شغل محل‌های انتخابی توسط داوطلبین تا ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ تمدید شده است.

بنابراین آن دسته از متقاضیانی که تاکنون فرآیند ثبت نام خود را تکمیل ننموده‌اند می‌بایست نهایتاً قبل از پایان مهلت تعیین شده نسبت به ثبت نام خود اقدام نمایند و آن دسته از داوطلبینی که ثبت نام خود را تکمیل نموده اما حسب مندرجات در این اصلاحات و اضافات نیاز و یا قصد ویرایش شغل محل‌های خود را دارند می‌بایست با مراجعه به پروفایل خود نهایتاً تا ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ تغییرات لازم در انتخاب خود را ثبت کنند.

شایان ذکر است با توجه به زمان‌های تمدید شده برای مهلت ثبت نام و ویرایش آن، تاریخ برگزاری این آزمون استخدامی به روز پنج شنبه مورخ ۱۷ خرداد ماه ۱۴۰۳ موکول گردید و داوطلبین شرکت در این آزمون استخدامی لازم است منابع آزمون را که در دفترچه راهنمای این آزمون استخدامی آمده مطالعه نمایند و با آمادگی کامل با سایر مشمولین رقابت کنند. همچنین کارت ورود به جلسه نیز از روز ۱۴ خرداد ماه ۱۴۰۳ بر روی سامانه مرکز آزمون جهاد دانشگاهی و از طریق پروفایل کاربری قابل دسترس خواهد بود.

خاطرنشان می‌شود اصلاحات و اضافات درج شده در این اطلاعیه، مربوط به وزارت نفت، بانک ملی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور، وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی می‌باشد.

تاکید می‌شود متقاضیان مشمول بند ج ماده ۸۷ قانون برنامه ششم توسعه ضمن اینکه ضروری است شغل محل‌های خود را متناسب با وضعیت تحصیلی و جغرافیایی خود و شرایط احراز همان شغل انتخاب نمایند. از آنجا که مهلت تعیین شده برای ثبت نام و ویرایش دومین آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان هفتاد درصد و بالاتر، آخرین فرصت جهت شرکت در این آزمون استخدامی می‌باشد، لازم است در اسرع وقت نسبت به ثبت نام و در صورت نیاز، ویرایش شغل‌های انتخابی خود در روزهای ابتدایی اقدام نموده و به روزهای پایانی مهلت تعیین شده نهایی موکول نکنند و در صورت بروز هرگونه مشکل موضوع را سریعاً به نزدیک‌ترین بنیاد محل سکونت خود اطلاع دهند.

کد خبر 6090537

دیگر خبرها

  • محمد خاتمی: تورم به سطح فوق‌العاده نگران کننده رسید | چرا به شاخص‌های برنامه ۲۰ ساله نزدیک نشده‌ایم؟
  • چرا قالیباف تصمیم گرفت از دولت انتقاد کند؟
  • هاشمی: درباره اسم و شعار کاروان هفته آینده تصمیم می‌گیریم/ بودجه کمیته المپیک در پایان اسفند ابلاغ نشد+ فیلم
  • اصلاحات جدید دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون دکتری اعلام شد
  • مهلت انتخاب رشته در آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ برای بار سوم تمدید شد
  • شکست ناپذیری آرسنال مقابل بزرگان؛ نمایش پرده آخر در اولدترافورد
  • اصلاحات دفترچه راهنمای آزمون استخدامی فرزندان شهدا و جانبازان
  • شورا رکن چهارم نظام تصمیم‌گیری کشور/ انتقاد از تضعیف جایگاه شوراها
  • تساوی بزرگان در دربی ایتالیا/ زور یووه و میلان به هم نرسید
  • اظهارات تکان‌دهنده؛ بزرگان ما برای درمان سریع به اروپا می‌روند | چرا دنبال پزشک حزب‌الهی نیستید؟ | فیلم