Web Analytics Made Easy - Statcounter

کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با وضعیت فعلی بازار سرمایه گفت: در حال حاضر بازار در وضعیتی نیست که بگوییم شرایط همه سهم‌ها خوب است، اما در مجموع شرایط بازار بهتر ازهفته‌های گذشته شده، ولی سهامداران نباید با بهبود وضعیت نسبی بازار سرمایه این فرضیه که هر سهمی سودآوری دارد را در ذهن خود بپرورانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: برای خرید هر سهم باید نماد و شرکت را از لحاظ تابلو خوانی، تحلیل تکنیکال و بنیادین بررسی کرد و سهامداران برای تصمیم در رابطه با معامله، باید اخبار بنیادین و گزارش‌های شرکت‌ها را به طور مستمر بررسی کنند.

بیشتر بخوانید

دارایکم یک سالگی خود را با ۲۸ درصد بازدهی جشن گرفت!

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: با توجه به گفته‌های بالا می‌توانیم بگوییم حتی با وجود ریزش بازار باز هم بعضی از سهم ها ارزش خرید را ندارند، پس سهامداران باید با استفاده از فاکتور‌هایی مانند تابلو خوانی و تحلیل گزارش، سهمی را که کمتر از ارزش ذاتی اش در حال معامله است را پیدا کنند

سهامداران برای خریدشان نیازمند تامل و تحلیل هستند

آسایش تشریح کرد: در آخر سال ۱۴۰۰ شرکت‌هایی با وضعیت بسیار خوب هستند که در طی این سال سود بسیاری داشته اند و از آن طرف هم شرکت‌هایی هستند که قیمت سهامشان ریزش بسیاری را تجربه کرده است، بنابراین سهامداران نمی‌توانند با وضعیت بهبود بازار سرمایه دست به خرید هر سهمی بدون تامل بزنند.

وی افزود: سهامداران باید در هنگام خرید و حتی فروش سهمی، تمامی فاکتور‌ها را در نظر بگیرند و از رفتار هیجانی بپرهیزند، این که سهامداران چه سهمی را در چه زمانی و با چه مقدار مبلغی می‌خرند بسیار مهم است.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که اگر بازه زمانی بلند مدت را برای انجام معاملاتمان در بورس مد نظر قرار دهیم می‌توانیم بگوییم همه نماد‌ها سودآورهستند؟ تشریح کرد: بازه‌های زمانی در بازار سرمایه به صورت‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت هستند، که بازه زمانی کوتاه مدت شامل ۳ یا ۴ ماه، میان مدت یک سال و بلند مدت ۴ یا ۵ سال است، حال اگر بازه زمانی بلند مدت یعنی ۴ یا ۵ سال را درنظر بگیرم به احتمال قوی اکثر نماد‌ها به جز تعدادی نماد‌های خاص که مشکل زیان بالا یا ورشکستگی دارند، رشد قیمتی خوبی را تجربه می‌کنند، اما در بازه زمانی‌های کوتاه مدت، بحث تحلیل بیشتر خودش را نمایان می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که افرادی که تحلیل نمی‌دانند و روش مستقیم را برای سرمایه گذاری انتخاب کردند باید به چه فاکتور‌هایی در معامله توجه کنند؟ بیان کرد: p/e یکی از روش‌ها ارزش گذاری است روش‌های بسیار دیگری از جمله تحلیل سود تقسیمی، و امثال این موارد وجود دارد، اما نباید از این نکته غافل شویم که تحلیل یک سهم برای خرید یا فروش به آسانی صورت نمی‌گیرد، برای مثال شرکتی وجود دارد که برای یک سال p/e خوبی را نشان می‌دهد، ولی ممکن است این p/e درسال بعدی تغییر پیدا کند.

 هشدار، سهامداران از تک سهمی بودن دوری کنند!

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با پرتفوی سهام داران گفت: سرمایه گذارانی موفق هستند که به سمت تک سهمی بودن حرکت نکنند و تعداد سهام هایشان خیلی زیاد یا کم نباشد، بلکه ۴ تا ۶ یا حداکثر ۱۰ سهم داشته باشند.

آسایش درانتها عنوان کرد: بحث p/e به درآمد عملیاتی و غیر عملیاتی شرکت برمی گردد و درآمدی خوب است که عملیاتی باشد، بنابراین p/e به تنهایی فاکتوری برای انتخاب سهم نیست مگر اینکه p/e سال‌های قبل شرکت به اضافه وضعیت درآمدی شرکت را در بیاوریم.

 این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که سهامداران با بهبود وضعیت نسبی بازار سرمایه باید ازچه شرکت یا وضعیتی دوری کنند تا مانند سال گذشت متضر نشوند؟ گفت: افراد باید تحلیل بدانند و بازه زمانی خود را مشخص کنند در سال گذشته افراد زیادی وارد بازار سرمایه شدند که سواد مالی نداشتند و متضرر شدند.

وی افزود: دو عامل بازده و ریسک بسیار مهم است، شرکت هایی که دربورس اوراق بهادار تهران هستند، سابقشان مشخص و نحوه سودآوری شان معین است، اما شرکتهایی که در بازار پایه فرابورس درج شده اند، ریسک شان بالاتر است و سفته بازی در آنها بیشتر پس افرادی که می خواهند به این بازار وارد شوند باید با دید باز دست به انتخاب بزنند.

این کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: سهامداران بر مبنای اینکه تصمیم می گیرند، در کدام بازار سرمایه گذاری کنند، باید ریسک و بازده آن را بپذیرند.

وی افزود: برای بررسی شرکت‌ها باید توجه کرد که، شرکت‌ها رشدی یا ارزشی هستند شرکت های ارزشی مانند پالایشگاه‌ها و پتروشیمی ها eps بالا و p/e  پایینی دارند.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: شرکت‌های رشدی شرکت‌هایی هستند که آینده خوبی را می‌توان برای آنها پیش‌بینی کرد، با نظر به اینکه در سال گذشته سودآوری و فروش خوبی را داشتند سرمایه‌گذاران باید پرتفوی خود را از شرکت ارزشی و رشدی تشکیل دهند، شرکت  های رشدی معمولاً نوسانات بیشتری را تجربه می کند، اما در بلند مدت موفق تر عمل می کنند.

آسایش در رابطه با بازده بازارسرمایه گفت: بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری بورس است، بورس نسبت به سایر بازارها مانند طلا، مسکن، خودرو در چندین سال گذشته بیشترین بازده را داشت است.

بورس بازاری امن برای پول ها مازاد 

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که افراد باید چه پولی را وارد بازار سرمایه کنند؟ تاکید کرد: بورس بازاری با نوسانات است و یک شخص بر اساس میزان تسلط اش باید مبلغی را وارد این بازار کند، افرادی که تحلیل گر نیستند، نباید پول حاصل از فروش خانه و ماشین را وارد بورس کنند، بلکه باید مبلغ مازاد خود را در بورس سرمایه گذاری کنند، وقتی افراد پول ضروری خود را وارد این بازار می کنند از نظر روانشناسی نوسانات بازار بیشتر بر آنها تاثیر می‌گذارد و ضریب اشتباه آنها را بالا می‌برد اما زمانی که افراد پول مازاد خود را وارد این بازار کنند ضریب اشتباهاتشان کاهش می یابد.

 آسایش در پاسخ به این پرسش که اگرسهامداران خرد در سال گذشته پول های خودشان را غیر مستقیم وارد بازار سرمایه می کردند کمتر دچار ضرر می شوند؟ تصریح کرد: در کشور آمریکا در بورس نزدک و نیویورک 60 درصد افراد روش غیر مستقیم را برای ورود به بازار انتخاب می‌کنند، به علت اینکه بحث سرمایه گذاری نیاز به فرهنگ سازی و تحلیل دارد، بنابراین افرادی که اطلاعات کافی ندارند، باید  به صورت غیرمستقیم سرمایه گذاری کنند، شرکت های سرمایه گذاری چون پرتفوی بزرگی دارند، معمولا به سمت شرکت های سفته باز نمی روند و سمت شرکت های بنیادی که سودآوری خوبی داشته باشند، حرکت می کنند بنابراین ریسکشان هم کمتر است.

وی در پایان اظهار کرد: اگر یک سال گذشته را بررسی کنیم، در کشور ما افرادی که اطلاعات کافی نداشتن وارد بازار سرمایه شدند، بنابراین باید در این مسیر فرهنگ سازی‌هایی صورت بگیرد و سرمایه‌گذاران سرمایه‌های خودشان را به طور غیر مستقیم وارد بازار سرمایه کنند تا وضعیت بازار سرمایه بهتر شود.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تحلیل تکنیکال بازار سرمایه کارشناس بازار سرمایه پاسخ به این پرسش وارد بازار سرمایه سرمایه گذاری بازه زمانی شرکت هایی سال گذشته بلند مدت شرکت ها یک سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۲۲۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت سیزدهم از سرمایه‌گذاران حمایت می‌کند

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: سرمایه‌گذاران باور داشته باشند، مجموعه دولت در آذربایجان‌غربی از ابتدای سرمایه‌گذاری تا پایان آن و افتتاح طرح‌ها، در کنار آنها قرار دارد و در تمام مراحل از آنها حمایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، محمدصادق معتمدیان، امروز_یکشنبه نهم اردیبهشت_ در جلسه راهبری طرح‌های سرمایه‌گذاری استان آذربایجان‌غربی با بیان اینکه دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به جذب سرمایه‌گذار دارد، اظهار کرد: آذربایجان‌غربی در راستای اجرای سیاست‌های دولت سیزدهم در این حوزه فعال و جذب سرمایه‌گذار از اولویت‌های استان است.

وی همچنین با بیان اینکه سرمایه‌گذار در روند سرمایه‌گذاری نباید دغدغه‌ای داشته باشد، افزود: مجموعه مدیریت دولت در استان، در کنار سرمایه‌گذاران ایستاده است تا با تأمین نیازهای آنها، روان‌سازی در صدور مجوزها و رفع موانع و مشکلات، طرح‌های سرمایه‌گذاری در کوتاه‌ترین زمان به سرانجام برسد.

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: سرمایه‌گذاران باور داشته باشند مجموعه دولت در آذربایجان‌غربی از ابتدای سرمایه‌گذاری تا پایان آن و افتتاح طرح‌ها، در کنار آنها قرار دارد و در تمام مراحل از آنها حمایت می‌کند.

به گزارش ایمنا، در این جلسه درخواست‌ها و روند سرمایه‌گذاری در حوزه تولید پارچه جین و کتان و طرح توسعه پتروشیمی ارومیه در حوزه تولید اوره و آمونیاک، بررسی شد و استاندار آذربایجان غربی دستورات لازم جهت تسهیل، روان‌سازی و تأمین امکانات لازم برای این سرمایه‌گذاری‌ها را صادر کرد.

کد خبر 748725

دیگر خبرها

  • بهترین تلویزیون های ساخت داخل و با گارانتی
  • نگاه سرمایه‌گذاران به این آلت‌کوین‌ها/ پتانسیل سودآوری این رمزارزها بالا است!
  • دولت سیزدهم از سرمایه‌گذاران حمایت می‌کند
  • افزایش نقش چین برای استخراج معادن افغانستان
  • نقش کلیدی صندوق‌های سرمایه گذاری بازار سرمایه در جمع‌آوری نقدینگی‌های بلاتکلیف
  • پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته
  • ربات انسان‌نمای تسلا تا سال دیگر به بازار می‌آید
  • وحید شمسایی: حق نداریم اشتباهات دو سال پیش را تکرار کنیم
  • روند حرکتی شاخص‌های بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟ +عکس
  • استقبال و حمایت از سرمایه‌گذاران در لرستان