Web Analytics Made Easy - Statcounter

 خبرگزاری فارس یاسوج، نسیم راوند_ ۴ تا ۱۰ تیر ماه به‌نام هفته مبارزه با مواد مخدر نام‌گذاری شده به همین دلیل با حضور در یکی از مراکز تی.سی(TC) شهر یاسوج  چرایی گرایش افراد به این پدیده خانمان‌سوز و نقش خانواده‌ها در مراقبت و صیانت از فرزندان بررسی و به صورت داوطلبانه با کسانی که اعتیاد دامن‌گیر آنها شده بود به گفت‌وگو پرداختیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رضا خلیلی جامعه‌شناس در همین خصوص به خبرنگار فارس گفت: اعتیاد در جامعه ما بیشتر مواقع مورد هجمه‌ای از بدنامی قرار گرفته در حالی که اعتیاد نشانه از بیماری است و عوامل متعددی باعث شده فرد به سمت مواد مخدر گرایش داشته باشد.

وی بیان کرد: عوامل فردی، عوامل خانوادگی و عوامل اجتماعی موجب گرایش افراد به مواد مخدر می‌شود که عوامل فردی شامل ویژگی‌های شخصی و فکری، ویژگی‌های روحی و روانی و ویژگی‌های جسمانی است.

این جامعه شناس ادامه داد: در ویژگی‌های روحی و روانی فرد به دلیل استرس و اضطراب، مسائل روحی ناشی از بیماری‌های روانی، خجالتی بودن، افراد دارای عزت نفس پایین و در ویژگی‌های جسمانی فرد به دلیل دردهای جسمانی مثل دندان درد، دیسک و درد شدید کمر و سایر بیماری‌ها ابتدا به سمت مسکن‌ها بعد مواد مخدر گرایش پیدا می‌کنند که بیشتر کسانی که در مراکز ترک اعتیاد حضور پیدا می‌کنند اذعان کردند به دلیل مشکلات و بیماری که داشتیم دوستانمان موادی مانند ترامادول و ...را معرفی کردند که متاسفانه نشان می‌دهد جایگاه مشاور، روان‌شناس و روانپزشک به خوبی تبیین نشده است.

خلیلی با موشکافی عوامل خانوادگی موثر در گرایش افراد  به اعتیاد گفت: سبک زندگی خانواده‌های ما درست و صحیح نیست و نتوانستیم محیط شادی را فراهم کنیم.بچه‌ها تا پاسی از شب بیرون هستند بدون اینکه والدین نظارتی بر آنها داشته باشند. خانواده‌های ما پر مشاجره هستند و طبق بررسی‌ها سلامت روان فرزندان خانواده‌های پُر مشاجره کمتر از فرزندان طلاق است.

خلیلی ادامه داد: مهر و محبت والدین به همدیگر در فضای خانه و دید فرزند تاثیر مثبتی دارد در حالی که متاسفانه خانواده‌ها مشاجره را در جلوی چشمان فرزندان انجام‌ می‌دهند اما جلوی آنها خجالت می‌کشند به همدیگر مهر و محبت کنند.

این جامعه‌شناس با اشاره به نقش اعتقادات مذهبی در کاهش گرایش افراد به مواد مخدر گفت: هر چه اعتقادات مذهبی قوی‌تر، گرایش به مواد مخدر کمتر است. ضمن اینکه وجود افراد  مصرف کننده در داخل خانواده می‌تواند برای سایر  افراد بسیار خطرناک باشد.

خلیلی با اشاره به نقش اجتماع در گرایش افراد  به مواد مخدر به خانواده‌ها توصیه کرد مهارت زندگی را به فرزندان بیاموزند تا قدرت "نه" گفتن را داشته باشند، حتی به آنها بیاموزیم از خودشان دفاع کنند و در برابر کارهایی که انجام می‌دهند دلیل منطقی داشته باشند.

وی ادامه داد: متاسفانه علی‌رغم همه زحمات شبانه‌روزی نیروی انتظامی، سپاه و سایر دستگاه‌ها اما محیط‌های آلوده وجود دارد. خیلی از افراد معتادی که بهبود پیدا می‌کنند وقتی به جامعه باز می‌گردند یار بازی خود را پیدا می‌کنند  و دوباره به سمت مواد می‌روند، متاسفانه در همین شهر یاسوج چندین پاتوق بزرگ وجود دارد که باید کنترل شوند.

وی با بیان اینکه اعتیاد با رشد تصاعدی هندی به پیش‌ می‌رود، افزود: به نظر می‌رسد بچه‌ها زمانی که در شکم مادرشان هستند درگیر مواد می‌شوند آن زمانی که مادران بدون توجه به وضعیت بارداری خود قرص‌های مسکن استامینوفن و ....مصرف می‌کنند و به وضعیت تغذیه خود توجه ندارند جنین در شکم مادر با مواد مخدر آشنا می‌شود، زنان در زمان بارداری باید توجه ویژه‌ای به این نکات داشته باشند.

خلیلی این را هم گفت که بخش اعظمی از مصرف کنندگان مواد مخدر، مصرف کنندگان مواد صنعتی هستند.

نقش خانواده‌ها در عدم گرایش به مواد مخدر

بابک مظفری مشاور و روانشناس  با بیان اینکه در تمام دنیا بالاترین مانور برای سلامت اعتیاد است، گفت: متاسفانه مهارت زندگی و تاب‌آوری ضعیفی داریم، ۸۰ درصد اعتیاد به خانواده‌ها برمی‌گردد وقتی شما در خانواده‌ای بزرگ می‌شوید که پدر و مادر شیوه فرزند پروری را نمی‌ دانند در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرید.

وی با بیان اینکه از ۴ ماهگی و دوره جنینی آسیب‌های یک بچه شروع می‌شود،گفت: وقتی بچه‌ای در یک خانواده ناامن به دنیا می‌آید بیشتر در معرض آسیب قرار می‌گیرد لذا دوران حساس فرد شروع می‌شود. دوران نوجوانی هم که دوره حساس فرزندان است توصیه می‌کنیم خانواده در دوره نوجوانی بیشتر مراقب فرزندان باشند و کنترل کنند.

وی با بیان اینکه در دوره نوجوانی همه از هوش بالایی برخودار هستند، افزود: متاسفانه اعتیاد هر روز بیشتر  می‌شود چرا که خانواده‌ها هیچ اطلاعی  از مواد مخدر ندارند، امروزه مصرف به سمت ماری‌جوانا رفته، خانواده‌ها می‌گویند بچه‌ام سیگار می‌کشد عیبی ندارد در  حالی که در همین سیگار چه موادی که مصرف نمی‌کنند.

 مظفری با تاکید مجدد بر فرزند پروری و تاب‌آوری در خانواده‌ها  گفت: داشتن مهارت فرزند پروری موجب سالم بودن کانون خانواده می‌شود و بچه‌ها از خانه فرار نمی‌کند متاسفانه شاهد افزایش اعتیاد دربین دختران هستیم در حالی که اگر خانواده‌ها مهارت داشته باشند و خانه‌ای امن فراهم کنند جلوی بسیاری از این آسیب‌ها گرفته می‌شود.

در بهترین ارگان‌های کشور کار می‌کردم اما اعتیاد مرا زمین زد

یکی از افراد حاضر در مرکز تی.‌سی با اشاره به خاطره تلخ مصرف مواد مخدر گفت: در یک خانواده فرهنگی به دنیا آمدم، هوش و استعداد  بالایی داشته و از انرژی زیادی برخودار بودم اما با توجه به زندگی سنتی در شهر کوچکی مثل دهدشت علم و آگاهی چندانی نسبت به مواد مخدر نداشتم.

سال ۷۵_۷۶ زمانی که ۱۶ سال داشتم و در رشته ریاضی فیزیک درس می‌خواندم با دوستانم سیگار کشیدم  و این سیگار کم‌کم به مشروب تبدیل شد و رفته رفته به سمت حشیش گرایش پیدا کردم پدرم زمانی که فهمید توپ و تشر زد که معتاد می‌شوی و این حرف‌ها اما من توجهی نمی‌کردم و منتظر بودم مدرسه تمام شود تا با دوستانم باشم.

سال ۷۸برای اولین بار تریاک مصرف کردم. تریاک که کشیدم گفتم بهتر از این ساخته نشده، به‌به چه حال خوبی. اطرافیان به من می‌گفتند معتاد  می‌شوی اما کسی از خماری‌های تریاک چیزی به من نمی‌گفت خودم هم علم اینکه مواد مخدر با بدنم چه می‌کند نداشتم و فقط مواد می‌کشیدم.

مواد را ادامه دادم تا وارد دانشگاه شدم. سال ۸۳ در رشته مهندسی عمران از دانشگاه فارغ التحصیل شدم و هنوز هم مواد مصرف می‌کردم. سربازی که رفتم چون نمی‌توانستم مواد مصرف کنم شیره تریاک تهیه و به صورت خوراکی مصرف می‌کردم و همینطور مصرفم پله پله بالا می‌رفت و من هیچ گاه نمی‌پذیرفتم که معتادم. هیچ زمانی هم خودم را با کسی که هروئین مصرف می‌کرد مقایسه نمی‌کردم و می‌گفتم من از آنها بهترم چرا که مهندس بودم و فرزند یک خانواده باسواد و فرهنگی محسوب می‌شدم و خودم را استثنا می‌دانستم دوره خدمت را به مانند دانشگاه با مواد مخدر تمام کردم. سال ۸۶ فعالیتم را با چند ارگان مهم کشور در فارس و خوزستان شروع کردم و چون نقشه‌بردار خیلی ماهری بودم  به عنوان مهندس پروژه‌های مهم راهسازی انتخاب شدم  اما همچنان مواد مصرف می‌کردم مواد باعث شد کارهایم را یکی یکی عوض کنم رئیس یک پروژه بزرگ راهسازی در فارس شدم بعد در یکی از ادارات فارس کارمند شدم تا سال ۹۰ که تصمیم گرفتم ترک کنم و مواد را قطع کنم.

در یکی از مراکز ان‌‌.ای در فارس فعالیت کردم اما چون از شهر و خانواده‌ام دور بودم و خانواده مرا تردد کرده بودن، دیگران هم به من اعتماد نداشتند موقعیت‌هایم را یکی یکی خراب کرده بودم و پل‌های پشت سرم ویران شده بودند نتوانستم موفق شوم و بعد از مدتی دوباره مواد مصرف کردم.

مواد مخدر حتی اجازه نداد ازدواج کنم و الان که نزدیک به ۴۰ سال سن دارم مجردم. موقعیت خانوادگی خوبی در شهرستان داشتیم اما وضعیت و شرایط من به نحوی بود که پدرم اصلا دوست نداشت در استان باشم  و مایه خجالت او شوم. غیرمستقیم به من می‌فهماند که اینجا نباشم همین چیزها باعث انزوای بیشتر و روی آوردن من به مواد شد و این بار هروئین مصرف کردم.

من کارمند ارگان‌های مهم کشور بودم و سمت خوبی داشتم اما چون تردد شده بودم شکست خوردم و نتوانستم ترک کنم. رفته رفته هروئین مرا از پای درآورد و عزتم را گرفت. کارهایم را از دست دادم و دچار سرخوردگی و سرشکستگی شدم.

به یکی از مراکز ترک اعتیاد مراجعه کردم همه سختی‌ها را به جان خریدم و ترک کردم اما از کمپ که بیرون آمدم آب از آب تکان نخورده بود، همچنان با خانواده‌ام ارتباط نداشتم، عدم ارتباط با خانواده باعث شد این بار شیشه مصرف کنم. حالا من تبدیل شده بودم به آن فرد معتادی که هر روز خودم را با او مقایسه می‌کردم و هیچ زمانی هم نمی‌پذیرفتم که من مثل او معتادم و ممکن است دچار آوارگی و کارتن‌خوابی مواد مخدر شوم.

مواد مخدر با من که برای خودم کسی بودم هم شوخی نداشت و با ظاهری آشفته وارد یکی از مراکز تی‌.سی(مراکز اجتماع درمان مواد مخدر) شدم، با پروتکل‌های اینجا آشنا شدم، مرکز مشاور و روانشناس و گروه‌های مختلفی دارد با روانشناسان حرف زدم و  الان که ۵ ماه است که در این  مرکزم با کمک کسانی که اینجا هستند خیلی جدی روی بیماریم کار می‌کنم و مشکلاتم یکی پس از دیگری در حال حل شدن است.

توصیه‌ای هم که به جوان‌ها و مردم دارم این است که زندگی من درس عبرتی برای آنها شود دوستان ناباب مرا به این راه کشاندن و چون علم و آگاهی نداشتم در دام مواد مخدر افتادم، این چنین زندگیم از هم پاشید اگر آن زمان کسی برایم می‌گفت تریاک و مرفین و بقیه مواد چه خماری دارند هرگز به سمت مواد نمی‌رفتم. زمانی که کتاب خواندم و با مشتقات مواد آشنا شدم آن وقت فهمیدم چه بلائی سر خودم آوردم.

من دوستان ناباب را به خانواده‌ام ترجیح دادم و وارد  محیط ناسالم و شب‌نشینی ناصحیح شدم مواد مخدر با من که برای خودم استعداد و علم و خانواده خوب داشتم و دنیا دیده بودم شوخی نکرد زمینم زد و از عرش به زیر فرش کشاند. هر کسی و در هر جایگاهی باشی مواد مخدر و اعتیاد  تو را زمین می‌زند.

مواد زندگیم را نابود کرد، پشیمانم!

با یکی دیگر از کسانی که در مرکز تی‌.سی(TC) هستند همکلام می‌شوم جوان است و سن و سال خاصی ندارد می‌گوید می‌خواهم زندگیم را تعریف کنیم تا درس عبرتی برای دیگران شود.

می‌گوید ورزشکار بوده و برای خودش استعدادی بوده در  ووشو،  تکواندو و فوتبال فعالیت می‌کرده اما مواد مخدر باعث شد نتواند به ورزش ادامه دهد،مواد مخدر جلوی ادامه تحصیل او را هم گرفت و دانشگاه را نصف و نیمه راه کرد.

اعتیاد به مواد مخدر باعث شد سخت‌ترین روزهای زندگیش را در دوران سربازی تجربه کند و حالا با یک دنیا پشیمانی به مرکز تی‌.سی آمده تا ترک کند  و پاک شود.

می‌گوید نزدیک یکسال و چند هفته‌ای است که پاک شده و خیلی خوشحال است. می‌گوید به زودی می‌روم پیش خانواده‌ام و دوباره مثل قبل به جامعه باز می‌گردم ورزشم را ادامه می‌دهم. به جوان‌ها هم توصیه می‌کند به سمت مواد مخدر نروند و فقط به فکر درس و تحصیل باشند.

برنامه‌ریزی مرکز تی.سی برای همه رفتارهای معتادان

خلیلی که مرکز کمپ تی.سی است می‌گوید مرکز تی.سی جامع‌ترین مرکز درمان اعتیاد در تمام دنیا است و در بخش‌های زیادی از کشورهای دنیا این شیوه درمان وجود دارد.

وی با تعریف مراکز تی.سی یا مرکز اجتماع درمان مدار گفت: کسانی که وارد این مرکز می‌شوند به دلیل اختلال‌هایی که در دوران مصرف برای آنها ایجاد شده زیر نظر روانپزشک هستند،مرکز به صورت مداوم مشاور و مددکار دارد.

خلیلی این را هم گفت که در مراکز تی.سی برای کوچکترین رفتارهای معتادگونه معتادان از سیگار کشیدن،راه رفتن،لباس پوشیدن و حتی صحبت کردن معتادان برنامه در نظر گرفته شده است.

وی توصیه می‌کند هیچ‌گاه بر اساس کنجکاوی،هیچ گاه بر اساس معرفی دوستان در محافل شبانه برای امتحان و یا برای یکبار مصرف هم سیگار و مواد مخدر مصرف نکنید.

اما قبل از خروج از این مرکز کسانی که آنجا هستند خواسته‌ای دارند آنها می‌خواهند که به ما از زبان آنها به مردم بگویم کسی که مواد مخدر مصرف کرده مجرم نیست و فقط بیمار هستند بیمارانی که حالا همه تلاش خود را می‌کنند تا از مواد مخدر پاک پاک شوند و دوباره به جامعه برگردند آنها نگران نگاه مجرمانه مردم به خود هستند.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴

منبع: فارس

کلیدواژه: مواد مخدر اعتیاد مواد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۲۳۱۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین‌تکلیف ۱۷۰ خودروی توقیفی ‌مبارزه با مواد مخدر در اصفهان

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اصفهان گفت: بیش از ۱۷۰ دستگاه خودرو و تعدادی موتورسیکلت توقیفی شورای مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان تعیین تکلیف می‌شوند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، سید محمد موسویان درباره تعیین تکلیف و مزایده بیش از 170 دستگاه خودرو و تعدادی موتور سیکلت توقیفی شورای مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان اظهار داشت: با توجه به تأکیدات رئیس قوه قضائیه و رئیس کل دادگستری استان اصفهان مبنی بر لزوم صیانت از بیت‌المال و تعیین‌تکلیف فوری وسایل نقلیه موجود در پارکینگ‌های سراسر استان اصفهان، مزایده خودروها و موتورسیکلت‌های توقیفی استان اصفهان امروز دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در جریان آن تعداد بیش از 170 دستگاه خودروی سبک و سنگین و موتورسیکلت موجود در پارکینگ‌های موضوع این مزایده به فروش خواهد رسید.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اصفهان با تأکید بر اینکه همه موتورسیکلت‌ها و اکثر خودروها در این مزایده چندین سال در پارکینگ‌های استان اصفهان مانده بودند خاطرنشان کرد: با تدابیر اتخاذ شده در نتیجه برگزاری این مزایده همه این خودروها و موتورسیکلت‌ها به فروش خواهد رسید.

وی تصریح کرد: در حوزه تعیین تکلیف وسایل نقلیه توقیفی به منظور اصلاح فرایندها و با تدوین برنامه‌ای جامع در دادستانی مرکز استان اصفهان، تمامی دادستان‌های حوزه‌های قضایی استان اصفهان به صورت مستمر در حال بازدید از پارکینگ‌ها هستند.

موسویان گفت: اقدامات دستگاه قضایی استان اصفهان به منظور سامان‌دهی به وضعیت پارکینگ‌ها تا تعیین تکلیف همه خودروها و موتورسیکلت‌های توقیفی ادامه خواهد داشت.

وی ضمن تقدیر از نیروهای فراجا و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان، خاطرنشان کرد: با رشادت‌ها و جان‌فشانی‌های ماموران اطلاعاتی و انتظامی و حمایت دستگاه قضایی، با تمام توان و تلاش با باندهای جابجایی و فروش مواد مخدر در استان مبارزه خواهد شد.

انتهای پیام/163/.

دیگر خبرها

  • تعیین‌تکلیف ۱۷۰ خودروی توقیفی ‌مبارزه با مواد مخدر در اصفهان
  • سوداگران مرگ در دام پلیس لرستان
  • ۱۴ کیلوگرم تریاک در بردسکن کشف شد
  • ادامه چالش‌های مواد مخدر برای افغانستان
  • (ویدیو) ادعای میرسلیم درباره ترفند افراد صادق خلخالی برای ریختن داخل خانه‌ها؛ پرت کردن مواد مخدر!
  • کشف ۱۸۵ کیلو مواد افیونی در دو عملیات ضربتی پلیس هرمزگان
  • ۶۳ معتاد متجاهر و خرده فروش مواد مخدر در اردستان دستگیر شدند
  • ۱۲ کیلوگرم هروئین در ارومیه کشف شد
  • کشف ۱۲ کیلوگرم هروئین در ارومیه
  • دستگیری قاچاقچی حشیش در تفت