Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- میزگرد تصویری (وبینار) یافته‌های جدید در میکروبیوم انسان و نقش آن در تشخیص، پیش آگهی و درمان بیماری‌ها به میزبانی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران و، برگزار شد.
به گزارش آریا و به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت؛ آقای دکتر باقر لاریجانی، رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در این میزگرد تصویری، با تأکید بر نقش میکروبیوتای انسان در سلامت و بیماری گفت: طی یک دهه گذشته تحقیقات در زمینه میکروبیوم در جهت بررسی محتوای ژنتیکی میکروارگانیسم‌های ساکن در بدن انسان پیشرفت قابل تحسینی داشته است و بشر توانسته است به ابعاد جدیدی از اثرات میکروبیوتای دستگاه گوارش و ارتباط آن با اختلالات متابولیکی و بیماری‌های مرتبط پی ببرد که راه را برای درمان بسیاری از این بیماری‌ها هموارتر خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تأکید بر نقش مفید میکروب‌ها در بدن
آقای دکتر لاریجانی با تأکید بر نقش مفید میکروب‌ها در بدن، افزود: زندگی انسان غیرقابل تفکیک از ارتباط و تعامل با میکروارگانیسم‌ها است، به صورتی که میکروبیوتا عملکرد‌های مختلفی در بدن از جمله دفاع در برابر ارگانیسم‌های پاتوژن، کمک به هضم غذا، تخریب توکسین‌ها و تسهیل عملکرد سیستم ایمنی را برعهده دارد.
آقای دکتر لاریجانی با این پیشگفتار که میکروبیوم، عملکرد‌های متابولیکی و سیگنال‌های مولکولی متنوعی را برای حفظ سلامتی فراهم می‌کند، تصریح کرد: میکروبیوتای روده اکنون به عنوان یک شریک مهم برای سلول‌های انسانی در نظر گرفته می‌شود و با همه سلول‌های انسان تعامل دارد.
رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم افزود: متابولیت‌های زیادی توسط میکروبیوم روده تولید می‌شود که می‌تواند بر متابولیسم ما تأثیر بگذارد.
وی با اشاره به بهره گیری از روش‌های داده کاوی در رسیدن به اهداف پزشکی شخصی در مطالعات اخیر، گفت: نتایج یک تحقیق با همین متدولوژی نشان داده است که از میکروبیوم روده می‌توان برای پیش بینی پاسخ‌های فردی گلوکز خون به رژیم‌های غذایی در بیماران پیش دیابتی استفاده کرد.
آقای دکتر لاریجانی با اشاره به ارتباط بین بیماری‌های غیرواگیر و دیس بیوز میکروبیوتای روده، گفت: سلامت میکروبیوم روده ممکن است به پیشگیری و یا درمان مجموعه‌ای از بیماری‌های غیرواگیر کمک کند.
وی با تأکید بر اینکه اختلال در ترکیب میکروبیوتا با چندین بیماری غدد درون ریز از جمله دیابت، چاقی، پوکی استخوان، اختلالات تیرویید و سندرم متابولیک مرتبط است، از وجود یک رابطه دو طرفه بین میکروبیوم روده و افزایش سن، خبر داد و افزود: تغییرات مرتبط با سن در میکروبیوم روده افراد را نسبت به ابتلا به بیماری‌های مزمن همچون بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان ها، چاقی، دیابت، بیماری‌های اسکلتی-عضلانی و بیماری‌های نورودژنراتیو مستعد می‌کند.
استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین افزود: میکروبیوم روده و ساعت زیستی بدن نقشی هماهنگ در پردازش عصبی، تنظیم متابولیسم، واکنش‌های التهابی و شروع و پیشرفت بیماری دارند.
آقای دکتر لاریجانی در پایان افزود: انتظار می‌رود فناوری‌های میکروبیوم نقشی اساسی در توسعه پلتفورم‌های جدید کشف دارو و کاربرد‌های تشخیصی در پزشکی فرد محور داشته باشند.
تشریح تأثیر عوامل درون زا و بیرون زا بر الگوی میکروبیوتای انسان
در ادامه این جلسه، آقای دکتر سید داور سیادت، استاد باکتری شناسی پزشکی انستیتو پاستور ایران، مفاهیم جدید از تأثیر عوامل درون زا و بیرون زا بر الگوی میکروبیوتای انسان را تشریح کرد.
همچنین، نقش متابولیت‌های مترشحه از میکروبیوتای روده در اختلالات آندوکرین نیز توسط دکتر شیرین حسنی رنجبر، فوق تخصص غدد و معاون پژوهشی مرکز تحقیقات چاقی و عادات غذایی تشریح شد.
خانم دکتر ماندانا حسن زاد، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات پزشکی شخصی نیز سخنرانی با موضوع رویکرد پزشکی فرد محور و ارتباط آن با میکروبیوم را ارائه کرد.
همچنین میکروبیوتا در بیماری‌های کبدی توسط آقای دکتر پژمان روحانی، فوق تخصص گوارش کودکان و استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران ارائه شد و خانم دکتر هانیه السادات اجتهد، دکترای بیوتکنولوژی پزشکی و عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، نقش میکروبیوم بدن انسان و محیط زیست را در بقای بشریت، رسیدن به اهداف توسعه پایدار و حفظ سلامت انسان‌ها تشریح کرد.
*تشریح نقش پیروبیوتیک‌ها در اختلالات متابولیک
در ادامه، خانم دکتر مریم تاج آبادی، دکترای میکروبیولوژی و رییس انجمن پروبیوتیک و غذا‌های فراسودمند ایران، به تفصیل نقش پیروبیوتیک‌ها را در اختلالات متابولیک تشریح کرد و آقای دکتر سید علی نجومی، استادیار انستیتو پاستور ایران نیز به ایراد سخن با موضوع پروبیوتیک‌ها از آزمایشگاه تا بازار پرداخت.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: میکروبیوم انسان پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران آقای دکتر لاریجانی میکروبیوم روده بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۲۵۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه علوم پزشکی سبزوار: بیماری مالاریا نداشته ایم

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به خبرنگاران گفت: در سال‌های قبل تعدادی افراد مبتلا به مالاریا در غرب خراسان شناسایی شده بودند که با انجام مراحل تشخیص سریع بیماری و شروع درمان به موقع، از انتقال محلی آن جلوگیری شده بود.   دکتر سیدمجید غضنفری افزود: مواردی هم که برای اولین بار در برخی استان‌ها از جمله همدان، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری و نیز محدوده دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در خراسان رضوی و برخی مناطق پاک کشور، ثبت شده، همگی مالاریای وارده و غیربومی بوده و به علت سفر به مناطق جنوب شرقی بوده است.   وی ادامه داد: مالاریا از بیماری‌های منتقله است که توسط پشه آنوفل از انسان آلوده به افراد سالم منتقل می‌شود و این پشه در اکثر مناطقی که دارای آبگیر، برکه و یا رودخانه باشند، به وفور دیده می‌شود.   غضنفری افزود: این بیماری می‌تواند در صورت ورود افراد بیمار از مناطق آلوده کشور به مناطق پاک و گزش پشه آنوفل، به صورت محلی انتقال پیدا کند که خطر اپیدمی بیماری را نیز به همراه دارد.   وی گفت: استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و جنوب کرمان از جمله مناطقی هستند که در آن بیماری مالاریا به صورت بومی وجود دارد و متاسفانه این بیماری در سیستان و بلوچستان در حال افزایش است و افرادی که به عنوان مسافر و یا دلایل شغلی مانند رانندگی، سربازی، خدمت نظامی و انتظامی به این مناطق رفت و آمد می‌کنند، در معرض خطر این بیماری قرار دارند.   دکتر غضنفری یادآوری کرد: در صورت درمان نشدن به موقع بیماری، ضمن خطر مرگ و میر بالا، احتمال انتشار بیماری مالاریا از طریق گزش پشه آنوفل و انتقال آن به دیگران وجود دارد.   وی بیان کرد: شهروندان در صورت مشاهده علایم تب و لرز شدید در خود، پس از سفر به مناطق آلوده، به پزشک و یا مراکز خدمات جامع سلامت، مراجعه کنند.   دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با بیش از هزار و ۱۰۰ تخت بیمارستانی در قالب شش بیمارستان، ۴۵ مرکز خدمات جامع سلامت فعال، ۳۱ پایگاه شهری و یک پایگاه روستایی، همچنین ۱۹۵ خانه بهداشت به بیش از نیم میلیون نفر جمعیت شهرستان‌های جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد خدمات بهداشتی و درمانی می‌دهد.

دیگر خبرها

  • طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است
  • دکتر طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است
  • سرپرست دانشگاه علوم پزشکی هوشمند منصوب شد
  • نحوه نظارت بر صحت نتایج آزمایش‌ها در آزمایشگاه‌های پزشکی
  • رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران : آزمایشگاه‌های تشخیص‌طبی در بین گروه‌های پزشکی دارای کمترین شکایت هستند
  • بیش از ۶ هزار خدمت واکسیناسیون در مجتمع رسول دانشگاه علوم پزشکی ایران
  • متخصص حوزه انفورماتیک سلامت بیان کرد؛ نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها
  • نقش آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری‌ها
  • نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها
  • دانشگاه علوم پزشکی سبزوار: بیماری مالاریا نداشته ایم