Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@03:46:12 GMT

گونه‌های جانوری بجستان در معرض تهدید

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۳۹۹۴۵

گونه‌های جانوری بجستان در معرض تهدید

مجتبی رضانژاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: گونه های شاخص پرندگان نظیر کبک، تیهو، باقرقره، انواع عقابها، هوبره، پری شاهرخ و گونه های جانوری مانند آهو، جبیر، قوچ و میش، کل و بز و پلنگ و غیره با استمرار خشکسالی در معرض تهدید انقراض قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: بر اساس بررسی های میدانی، وجود یوزپلنگ آسیایی در مناطق حفاظت شده بجستان حتمی است، اگرچه این موضوع هنوز مستندسازی نشده ولی اجرای آن در دست اقدام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رییس اداره حفاظت محیط زیست بجستان گفت: هر چند تزریق علوفه و دان به عرصه های طبیعت و مناطق حفاظت شده غیرعلمی است ولی به دلیل تداوم خشکسالی و به منظور جلوگیری از تلف شدن گونه های حیوانی، ناچار به انجام این کار هستیم.

وی افزود: درخواست ما از شهروندان نیکوکار و علاقه‌مندان به محیط زیست این است که در قالب "نذر طبیعت" کمکهای خود را شامل علوفه حیوانی، دان طیور، آبرسانی و یا تقبل هزینه آنها، ساخت آبشخور در مناطق حفاظت شده، خرید لاستیک برای تانکرهای آبرسانی و دیگر موارد از این دست دریغ نکنند.  

رضانژاد ادامه داد: ۳۵ درصد از مساحت ۱۵۰ هزار هکتاری شهرستان بجستان زیر مدیریت چهارگانه حفاظت محیط‌ زیست قرار دارد و حدود ۱۵ درصد از گستره ۲.۵ میلیون هکتاری مناطق زیر مدیریت حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی در شهرستان بجستان واقع است.

وی گفت: این شهرستان با ۲ منطقه حفاظت شده هلالی و افتخار، تنها پنج محیط‌بان فعال دارد که با توجه به گستردگی سطح این مناطق دستکم پنج نیروی دیگر مورد نیاز است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بجستان افزود: بر اساس بررسی‌ و مشاهدات میدانی تاکنون حضور ۳۵ گونه پستاندار، ۱۱۵ گونه پرنده و ۳۴ گونه خزنده و دوزیست در شهرستان بجستان به اثبات رسیده است.

مرکز شهرستان نیمه‌کویری بجستان در ۲۷۸ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.  

برچسب‌ها خشکسالی بجستان حیات وحش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خشکسالی بجستان حیات وحش خشکسالی بجستان حیات وحش حفاظت محیط حفاظت شده محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۳۹۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زیستگاه های مرجانی خلیج فارس در معرض خطر

به گزارش خبرنگارخبرگزاری صدا و سیما معاون محیط زیستِ دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: ۱۰۰ گونه آبسنگِ مرجانی در خلیج فارس در معرض نابودی ناشی از این چالش‌های زیست محیطی هستند.
سعید حاجی زاده گزارش می دهد :

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • حفاظت از حیات وحش مناطق آزاد نیازمند اجرای قرق اختصاصی است
  • زیستگاه های مرجانی خلیج فارس در معرض خطر
  • باید از برگزاری تورهایی که مسئولیتی در قبال حفاظت از طبیعت ندارند، جلوگیری شود
  • زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان
  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست