Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-09@04:33:03 GMT

چراغ قرمز محدودیت‌های کرونایی در آستارا

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۴۲۳۵۲

چراغ قرمز محدودیت‌های کرونایی در آستارا

تجربه حدود ۱۶ ماه مقابله با ویروس مرگ بار کرونا نشان داد که آستارا در استان گیلان زودتر از شهرستان های دیگر دچار شیوع این ویروس می شود .

اکنون در  اوج پنجم شیوع کرونا در کشور، آستارا تنها شهرستان قرمز کرونایی استان گیلان است و ویروس منحوس کرونا برای چندمین بار، از بی مبالاتی و بی اعتنایی عمومی به بهداشت، سوء استفاده کرده و مشکلات و تبعات خود را به شهروندان این دیار تحمیل می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساحل آستارا چند روز قبل از قرمز شدن وضعیت کرونا

مسئولان آستارا مهمترین عامل بازگشت شرایط قرمز کرونا به این شهرستان را کاهش قابل توجه رعایت دستورالعمل های بهداشتی از سوی مردم و گردشگران می داند، به نحوی که فرید بصیری مقدم مدیر شبکه بهداشت آستارا می گوید: بسیاری از مردم حتی زمان مراجعه به بیمارستان نیز ماسک نمی زنند و خطر کرونا را جدی نمی گیرند.

۳۰ درصد مراجعان به بیمارستان شهید بهشتی آستارا از ماسک استفاده می کنند و میزان استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در بازار و اماکن عمومی بسیار پایین است.

به گفته وی فقط ۳۰ درصد مراجعان به بیمارستان شهید بهشتی آستارا از ماسک استفاده می کنند و میزان استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در بازار و اماکن عمومی بسیار پایین است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان آستارا رعایت دستورالعمل های بهداشتی در صف نانوایی ها را نیز ضعیف عنوان و تصریح کرد: در نتیجه این بی تفاوتی ها میانگین بستری بیماران کرونایی در این شهرستان از میانگین استانی بالاتر است.

بنا بر اظهار نظر او میزان بستری کرونایی در خرداد ماه نسبت به اردیبهشت ماه، ۴۴ درصد و میزان مرگ و میر ۴۳ درصد کاهش یافته بود اما اکنون حدود ۳۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان آستارا بستری هستند و در صورت افزایش مبتلایان، از ظرفیت راهروهای بیمارستان استفاده خواهد شد و عادی شدن شرایط به پایبندی مردم به بهداشت بستگی دارد.

سعید میرقربانی سرپرست فرمانداری آستارا نیز حضور مردم بدون رعایت پروتکل های بهداشتی در ستادهای نامزدهای انتخابات و جشن های پیروزی منتخبان شوراها، مجالس عروسی و ترحیم و حضور مسافران در نقاط گردشگری را از دلایل افزایش بیماران کرونایی در این شهرستان اعلام کرده است.

امام جمعه این شهرستان هم بی اعتنایی به موازین بهداشتی در مجالس ترحیم آرامستان ها را از عوامل تشدید شرایط کرونا دانست و ضرورت اطلاع رسانی به مردم و اعمال محدودیت در تجمع افراد را خاطرنشان شد.

بازگشت محدودیت ها

نتیجه بی مبالاتی و بی توجهی به مقررات بهداشتی فرش قرمزی برای بازگشت کرونا و در نتیجه محدودیت های تردد و فعالیت مشاغل گسترده است.  از دوشنبه هفته جاری بر اساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا در آستارا ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی از ورودی این شهرستان از مسیر گردنه حیران ممنوع است و به ورود خودروها از مسیر تالش نیز دقت خواهد شد تا خودروی غیرپلاک گیلان وارد شهرستان نشود.

بر اساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا در آستارا ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی از ورودی این شهرستان از مسیر گردنه حیران ممنوع است و به ورود خودروها از مسیر تالش نیز دقت خواهد شد تا خودروی غیرپلاک گیلان وارد شهرستان نشود.

سرپرست فرمانداری آستارا نیز از محدودیت فعالیت مشاغل غیرضروری، تعطیلی پارک ها، طرح های سالمسازی و واحدهای صنفی بجز مشاغل گروه یک از روز دوشنبه هفته جاری خبر داده است.

میرقربانی با اشاره به دغدغه کسبه و بازاریان نسبت به کاهش درآمد در دوره تعطیلی مشاغل غیرضروری، از طرح اداره صنعت، معدن و تجارت درباره فعالیت محدود و نوبت بندی شده مغازه ها به ویژه در بازار ساحلی و پاساژهای اطراف آن خبر داده و گفته است که این طرح در جلسه شورای تامین بررسی و تصمیم گیری خواهد شد.

چراغ قرمز کرونا علاوه بر ضربه زدن به مشاغل، گردشگری را نیز مختل و محدود می کند و بر این اساس از نیروهای مرزبانی و انتظامی خواسته شده در گردنه حیران و ایست بازرسی قلعه در ورودی آستارا از سمت اردبیل مستقر شده و خودروهای پلاک غیربومی را بازگردانند و خاطیان را جریمه کنند.

همزمان با این تصمیم ها شبکه بهداشت و درمان آستارا هم حضور یک دوم کارکنان ادارات و بانک ها در محل های کار و نظارت دقیق و مستمر بر رعایت پروتکل های بهداشتی را خواستار شده است.

استقبال ضعیف از واکسیناسیون

طبق اعلام شبکه بهداشت و درمان آستارا کمترین میزان استقبال از واکسیناسیون کرونا در استان گیلان به این شهرستان اختصاص دارد و از آغاز واکسیناسیون گروه های هدف تاکنون، سه هزار و ۱۸۸ نفر نوبت اول واکسن کرونا و ۲ هزار نفر آنها نوبت دوم آن را دریافت کرده‌اند و عوارض خاصی مشاهده نشده است.

مدیر شبکه بهداشت تاکید کرده که ۷۰ هزار نفر جمعیت بالای ۱۸ سال در این شهرستان داریم و اگر ۵۰ هزار نفر از این جمعیت واکسینه شوند، میزان بستری و مرگ کرونا به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت.

مدیر شبکه بهداشت تاکید کرده که ۷۰ هزار نفر جمعیت بالای ۱۸ سال در این شهرستان داریم و اگر ۵۰ هزار نفر از این جمعیت واکسینه شوند، میزان بستری و مرگ کرونا به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت.

وی گفته است نباید به دلیل دریافت واکسن، نسبت به بهداشت کرونا بی تفاوت باشیم زیرا فردی که برای دیدار فرزندانش به انگلستان سفر کرده و آنجا واکسن آسترازنکا دریافت کرده بود، در بازگشت به کشور به کرونا مبتلا شده و اکنون در بیمارستان آستارا بستری است.

فرمانداری آستارا از اداره های ورزش و جوانان، آموزش و پرورش، دانشگاه آزاد اسلامی، سپاه و شهرداری خواسته است تا سالن ها و امکانات مورد نیاز را برای واکسیناسیون عمومی در اختیار شبکه بهداشت و درمان قرار دهند.

گفته شده رده های سنی زیر ۷۰ سال، جمعیت زیادی را شامل می شوند و باید از همه ظرفیت های شهرستان، با تایید کارشناسان امر جهت واکسیناسیون عمومی استفاده و روند واکسیناسیون بر اساس ثبت نام افراد، فراخوان و در ساعت های مشخص انجام گیرد تا از ازدحام جمعیت در مراکز واکسیناسیون جلوگیری شود.

هشدار استانداری گیلان به عادی انگاری شیوع کرونا

استاندار و رئیس ستاد مدیریت و مقابله با کرونا در گیلان نیز  با خطرناک دانستن عادی‌انگاری مردم و تغییر رنگ‌بندی‌های کرونایی، فرمانداران را به برخورد جدی با خاطیان و ناقضان دستورالعمل های بهداشتی فراخواند.

ارسلان زارع افزایش شمار مناطق نارنجی و قرمز شدن آستارا را نشانه آشکار کم توجهی به توصیه های بهداشتی دانسته است.

وی میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی در گیلان را ۶۹ درصد اعلام و تصریح کرده که نه تنها این شاخص از میانگین کشوری کمتر است بلکه برخی شهرستان ها در مناطق شرقی و غربی استان در معرض تغییر وضعیت رنگ‌بندی کرونایی هستند.

ستاد استانی مدیریت کرونا به افزایش نظارت ها و اخطار و پلمپ برخی اماکن، بازرسی ها از رستوران ها، نانوایی ها و پاساژها تأکید کرده و از صدا و سیما و رسانه ها خواسته برای افزایش میزان بازدارندگی، روند بازرسی ها را منعکس کنند.

ستاد استانی مدیریت کرونا به لزوم افزایش نظارت ها و اخطار و پلمپ برخی اماکن، بازرسی ها از رستوران ها، نانوایی ها و پاساژها تأکید کرده و از صدا و سیما و رسانه ها خواسته برای افزایش میزان بازدارندگی، روند بازرسی ها را منعکس کنند.

استاندار گیلان تداوم واکسیناسیون مطابق با سند ملی و اولویت ها را خواستار شده و گفته است همه نهادها با فرمانداران و شبکه های بهداشت برای در اختیار گذاشتن فضای مناسب واکسیناسیون بدون شکل گیری تجمعات انسانی همکاری کنند.

او تست کرونای عوامل و بازیکنان تیم های ورزشی را قبل از مسابقات، ضروری دانسته و تاکید کرده از حضور افراد مشکوک یا مثبت کرونایی در محل مسابقه جلوگیری و به قرنطینه و یا بستری آنان اقدام شود.

با این شرایط برای اینکه آستارا از رنگ قرمز کرونا خلاص شود و سایر شهرستان های گیلان از تبدیل وضعیت زرد یا نارنجی به قرمز فاصله داشته باشند، چاره ای جز خودداری از سفرهای غیرضروری، حضور در اجتماعات و شستشوی مداوم دست ها، زدن ماسک در خارج از منزل و فاصله گرفتن فیزیکی از همدیگر نداریم و باید از واکسیناسیون عمومی کرونا استقبال کنیم تا ویروس مرگبار در محاصره قرار گیرد و با ایمنی واکسن و التزام عمومی به بهداشت فردی و اجتماعی، از شر کرونا در امان بمانیم.

شهرستان مرزی و گردشگری آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان، حاشیه دریای خزر و مرز جمهوری آذربایجان قرار دارد.

برچسب‌ها آستارا ماسک سهم_من_در_مهارکرونا تست کرونا گیلان اقتصاد کرونا محدودیت های کرونا کرونا ویروس کرونا طرح واکسیناسیون کرونا ماسک اصناف ستاد ملی مقابله با کرونا فاصله گذاری اجتماعی واکسن کرونا فاصله گذاری هوشمند پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آستارا ماسک آستارا ماسک تست کرونا گیلان اقتصاد کرونا محدودیت های کرونا کرونا ویروس کرونا طرح واکسیناسیون کرونا ماسک اصناف ستاد ملی مقابله با کرونا فاصله گذاری اجتماعی واکسن کرونا فاصله گذاری هوشمند دستورالعمل های بهداشتی شبکه بهداشت و درمان مدیر شبکه بهداشت مقابله با کرونا فاصله گذاری استان گیلان محدودیت ها قرمز کرونا بازرسی ها هزار نفر خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۴۲۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعمال محدودیت‌های ترافیکی در روز برگزاری مراسم یادواره شهدای بازی دراز


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، منوچهر کریمی گفت : پلیس راهور انتظامی شهرستان در روز ۱۹ اردیبهشت به مناسبت یادواره شهدای بازی دراز در برخی از خیابان‌های شهرستان محدودیت‌های ترافیکی اعمال خواهد نمود.
وی افزود: بر این اساس بلوار احمد بن اسحاق (ره) محدوده پل حرم تا میدان قائم (عج) از ساعت ۱۵ روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت تا پایان برگزاری مراسم محدودیت ترافیکی داشته و از عبور و مرور خودرو‌ها جلوگیری خواهد شد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان سرپل ذهاب تصریح کرد: مردم فهیم شهرستان در زمان اجرای محدودیت‌های ترافیکی با عوامل پلیس انتظامی و راهور شهرستان همکاری نموده و از پارک خودرو‌ها در مسیر راهپیمایی نیز خودداری کنند .

دیگر خبرها

  • چراغ های پانزدهمین جشنواره سراسری بچه های مسجد روشن شد
  • کسانی که واکسن آسترازنکا تزریق کرده‌اند بخوانند | این واکسن کرونا خونمان را لخته کرده است؟
  • نگران فراگیری تک فرزندی هستیم/ دیابت و فشار خون؛ تهدیدی برای گیلان
  • اعمال محدودیت‌های ترافیکی در روز برگزاری مراسم یادواره شهدای بازی دراز
  • کشف محموله قاچاق پارچه در شهرستان آستارا
  • فعالیت بیش از ۱۵۰ گروه جهادی در آستارا
  • اعمال محدودیت های ترافیکی در روز مراسم یادواره شهدای بازی دراز
  • محدودیت ترافیکی روز برگزاری مراسم یادواره شهدای بازی‌دراز
  • شهر بدون چراغ قرمز در ایران کجاست؟
  • پروژه‌های سلامت محور گیلان در انتظار اعتبار ۱۰۲۵ میلیارد تومانی