Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیرضا عرفانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس از تربت‌جام، بابیان اینکه این شهرستان قطب مهم تولید خربزه «خاتونی» خراسانی  با سطح زیر کشت ۱۰ هزار و ۸۰۰ هکتار است، اظهار کرد: آغاز کار کاشت خربزه با بیش از ۸۰۰ خـانـوار بهره‌بردار بخش کشاورزی از اوایل اسفندماه سال گذشته به‌صورت مالچ زیر پلاستیکی شروع  و با آغاز برداشت این محصول در ابتدای تیرماه سال جاری بین ۶۵ نفر در هر هکتار اشتغال‌زایی از تولید تا مصرف ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افــزون بر ۲۰۰ هزار تـن خـربـزه روانه بازار می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی تربت‌جام با اشاره به کاهش بارندگی سال جاری، متوسط برداشت خربزه را ۱۸ تـن در هر هکتار مزرعه برآورد کرد و افزود: با کاهش ۲۵ درصدی برداشت نسبت به سال گذشته پیش‌بینی می‌شود امسال افــزون بر ۲۰۰هزار تـن خـربـزه از مزارع شهرستان برداشت و روانـه بازار شـود که اولین بـرداشت نوبرانه خربزه امسال ابتدا از مـزارع بخش سمیع آباد در منطقه «پایین جام» آغاز شد.

وی دلیل کاهش مصرف سموم در مراحل کاشت، داشت و برداشت خربزه را ترویج مدیریت تلفیقی آفات، بالا رفتن قیمت سم و کم شدن تعداد سم‌پاشی برشمرد و یادآور شد: رعایت دوره کارنس سموم در محصول خربزه در این چند سال موجب کاهش باقی‌مانده سموم در محصول خربزه شده که آزمایش‌های انجام‌شده بر روی خربزه نیز مؤید این موضوع است.

عرفانی با اشاره به  ارسال محصول خربزه به کلیه نقاط کشور و حتی کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج‌فارس ادامه داد: صادرات به کشورهای همجوار منطقه، مانند افغانستان، ترکمنستان و پاکستان که فاصله کمتری نسبت به حوزه خلیج‌فارس دارند به دلیل خاصیت پایین انبارداری در این کشورها و نبود صنایع تبدیلی منطقه انجام نمی‌شود که می‌توان در این زمینه با کمک در رفع موانع صادرات از جمله استفاده از روش‌های هوایی این محصول را که بافرهنگ و ذائقه مردم منطقه عجین شده را با کمیت و کیفیت بیشتری صادر کنیم.

وی با بیان اینکه هیچ‌گونه صنایع تبدیلی در این شهرستان وجود ندارد، به‌ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی محصول خربزه در منطقه تأکید کرد و گفت: با توجه به خواص دارویی فراوان این محصول در صورت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای تأسیس صنایع تبدیلی می‌توان محصولاتی نظیر کمپوت خربزه، رانی خربزه، آب‌میوه خربزه، شیره خربزه، روغن تخم خربزه و خربزه خشک شده برای مصرف آجیلی اقدام کرد.

صرفه‌جویی مصرف آب با کشت زیر پلاستیکی 

مسئول زراعت مدیریت جهاد کشاورزی تربت‌جام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان، با اشاره به صرفه‌جویی مصرف آب با کشت زیر پلاستیکی گفت: میزان مصرف آب در خربزه به روش تیپی ۵ هزار مترمکعب و درروش سنتی «غرقابی» ۷ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در هکتار را از مزایای کشت خربزه زیر پلاستیکی برشمرد و گفت: سطح زیر کشت مزارع به‌صورت زیر پلاستیکی موجب صرفه‌جویی در میزان مصرف آب، بالابردن بازدهی آبیاری، جوانه‌زنی و رشد سریع محصول به دلیل بالا بودن دمای خاک زیر پلاستیک و کنترل علف‌های هرز می‌شود.

مهدی عابدی به مشکلات کشاورزان خربزه‌کار اشاره و افزود: قطعی برق چاه‌های کشاورزی، بالا رفتن قیمت تیپ برای استفاده از روش‌های آبیاری نوین و نبود بازار مناسب به علت هم‌زمانی به دست آمدن خربزه در دیگر شهرستان‌ها ازجمله مشکلات کشاورزان این شهرستان است.

وی با اشاره به اینکه ۹۷ درصد زیر کشت محصول خربزه به روش مالچ پلاستیکی است، تصریح کرد: به دلیل کمبود منابع آبی و افت سفره‌های زیرزمینی آب هم‌اکنون بیش از ۹۷ درصد از مزارع این محصول در شهرستان به روش‌های نوین آبیاری قطره‌ای(کشت زیرپلاستیکی) مجـهز شده که این مهم موجب بهره‌وری کیفی محصول و کاهش میزان مصرف آب می‌شود.

مسئول زراعت جهاد کشاورزی این شهرستان بابیان اینکه با کار ترویجی کارشناسان جهاد توانستیم سطح مبارزه علیه آفات را به‌شدت کاهش دهیم و محصول سالم‌تر و باکیفیت‌تری را کشاورزان تولید کنند؛ خاطرنشان کرد: خواسته ما از همۀ کشاورزان این است که به‌محض پایان برداشت نسبت به جمع‌آوری مالچ پلاستیکی کشت این محصول اقدام کنند و چنانچه این کار به‌موقع انجام نشود و آسیبی متوجه محیط‌زیست شود به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

علت کاهش محصول خربزه از زبان یک کشاورز

یکی از کشاورزان منطقه و مالک یک و نیم حلقه چاه دشت امیرآباد با بیان اینکه ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی خود را به کشت محصول خربزه اختصاص داده، گفت: روش آبیاری ما در این مزرعه، آبیاری قطره‌ای است که حدوداً بین ۲۰ تا ۲۵ تن در هکتار برداشت خواهیم داشت و این محصول به استان‌های همجوار و کشورهای منطقه صادر می‌شود. 

حسن ذوالفقاری، قطعی برق چاه‌های کشاورزی را ازجمله مشکلات عمده کشاورزان این شهرستان دانست و افزود: با توجه به افزایش قیمت خربزه متأسفانه قطعی برق چاه‌های عمیق و گرمای هوا عامل اصلی کاهش محصول نسبت به سال گذشته است.

 انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

منبع: فارس

کلیدواژه: خربزه کشاورزی صادرات صنایع تبدیلی مهدی عابدی صنایع تبدیلی زیر پلاستیکی محصول خربزه تربت جام مصرف آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۴۲۸۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۱۰ هزار تن گندم به مراکز مسقف خوزستان انتقال داده شد

به گزارش خبرنگار مهر، مجید نبی پور ظهر امروز یکشنبه در بازدید از یکی از مراکز خرید گندم در شهرستان حمیدیه با بیان اینکه امسال ۷۵۴ هزار هکتار از مزارع خوزستان زیر کشت گندم رفت، به ورود سامانه بارشی در مرحله برداشت گندم به استان اشاره کرد و افزود: ۸۶۴ هزار تن گندم از مزارع استان پیش از آغاز بارش‌ها برداشت شده بود که از این میزان ۵۶۰ هزار تن گندم در مراکز خرید روباز انبار و بیش از ۱۰۰ هزار تن گندم به سیلوها منتقل شده بود.

نبی پور اضافه کرد: با توجه به هشدارهایی که صادر شده بود، جلسه‌های متعددی با ارگان‌های مربوطه از جمله استانداری، جهاد کشاورزی، اداره کل غله و بازرگانی، تعاون روستایی برگزار شد و با همکاری گمرک نیز کامیون‌های حمل کالا به سمت حمل محصول گندم برای انتقال از مراکز روباز به مراکز مسقف سوق داده شد.

وی با بیان اینکه در کمتر از یک هفته ۵۱۰ هزار تن گندم به مراکز مسقف استان خوزستان انتقال داده شد، تصریح کرد: مرکز خرید حمیدیه یکی از مراکز مهمی است که حدود ۱۶ هزار تن گندم در آن انبار شده است؛ همچنین کمتر از ۵ درصد از گندم‌های خریداری شده در مراکز خرید روباز باقی مانده که در مدت امروز تا فردا به مراکز مسقف انتقال داده خواهد شد.

وی ادامه داد: در طول سه روز بارندگی با استفاده از پوشش‌های پلاستیکی و برزنتی گندم موجود در مراکز خرید روباز پوشانده شد و از این رو مردم نگران وارد شدن خسارت به محصول گندم موجود در مراکز خرید نباشند.

نبی پور افزود: به حدود ۱۰۰ هزار هکتار از مزارعی که برداشت گندم در آنها صورت نگرفته بود، خسارت بین ۲۰ تا ۷۰ درصدی با میانگین ۴۰ درصد ناشی از ناشی از تگرگ، آب‌گرفتگی و… وارد شده است.

وی تصریح کرد: در روزهای آینده برآورد خسارات مزارع برداشت نشده که ۵۰ درصد از کل مزارع گندم را تشکیل می‌دهد، انجام خواهد شد.

نبی پور اظهار کرد: حدود ۲ هزار و ۸۰۰ کمباین در سال جاری برای برداشت محصول گندم در خوزستان به کار گرفته شد که این میزان در سال گذشته ۲ هزار و۲۰۰ دستگاه بود؛ همچنین سرعت برداشت نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد بیشتر بود که در نتیجه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵۰ هزار تن محصول بیشتر برداشت شده است.

کد خبر 6097334

دیگر خبرها

  • ریزش ۷۹ درصدی تورم تولید/کاهش تورم مصرف‌کننده ادامه دارد؟
  • تولید ۲۴ هزار تن توت فرنگی در بابلسر
  • اجرای ۲۵ برنامه طی هفته بسیج در شهرستان تربت جام
  • کاهش ۲۸ درصدی مصرف انرژی با بهینه‌سازی موتورخانه‌ها
  • ۵۱۰ هزار تن گندم به مراکز مسقف خوزستان انتقال داده شد
  • پرداخت یک هزار میلیارد ریال وجوه سیب زمینی کاران اردبیل
  • توت فرنگی مازندران چشم انتظار صنایع تبدیلی/ کام شیرین واسطه ها
  • پرداخت ۱۰۰۰ میلیارد ریال وجوه سیب زمینی کاران اردبیل
  • آبگرفتگی و سیلاب در ۴ شهرستان خراسان رضوی
  • سیل در 2 محور روستایی تربت جام