Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، سلمان انجم روز افزود: پروژه بررسی پارینه‌سنگی شهرستان جیرفت در راستای طرح مطالعه محوطه‌های پارینه سنگی حوزه هلیل رود، به منظور ارزیابی پراکنش گروه های انسانی دوران پلیئستوسن از نواحی جنوبی خلیج فارس به فلات ایران در حال انجام است.

این باستان شناس گفت: این بررسی نخستین مطالعه پارینه‌سنگی کاملا تخصصی برای شناسایی محوطه‌های پارینه‌سنگی در جنوب‌شرق ایران است که پس از حدود پنجاه سال از نخستین مطالعات انجام شده در این ناحیه از ایران صورت می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: دستاوردهای نخست این بررسی، شناسایی فناوری‌های لوالوا، صنایع دووجهی سازی و ساطورابزاری در محوطه های شناسایی شده ارتفاعات شمالی و کوهپایه‌های غربی جیرفت و نشانگر وجود استقرارهای دوران پارینه‌سنگی میانی و احتمالا پارینه‌سنگی قدیم در حوزه هلیل‌رود است.

این باستان شناس با بیان اینکه مجموعه آثار شناسایی شده نتیجه ۱۰ روز فعالیت میدانی است، اظهار داشت: متاسفانه به دلیل انجام فعالیت‌های معدن کاوی تقریبا اکثریت ارتفاعات آهکی و تراورتنی که دارای غارها و پناهگاه های صخره‌ای اند، در حال تخریب کامل هستند.

سرپرست هیأت باستان شناسی از جمله عمیق‌ترین و منحصر به فردترین غارها را که در این بررسی دست افزارهای سنگی نیز از درون آن به دست آمد غار شعیب در کوهپایه‌های غربی جیرفت دانست که به سبب فعالیت‌های معدن کاوی تخریب و به طور کامل مسدود شده است. به علت درزهای ایجاد شده در سقف غار و نفوذ آب باران، اکثریت رسوبات و نهشته‌های استقراری کف غار شسته شده است.

این باستان شناس گفت: در جنوب شرق ایران به سبب فعالیت های کوه‌زایی متفاوت نسبت به زاگرس و شمال ایران، کمتر شاهد بسترهای مناسب برای سیستم کارستی و شکل‌گیری غارها و پناهگاهایی صخره‌ای هستیم و از بین رفتن این گونه غارها، آسیب های جبران‌ناپذیری به میراث‌فرهنگی و مطالعات پارینه‌سنگی در این ناحیه وارد ساخته است.

او از جمله مناطق حائز اهمیت شناسایی شده در این بررسی را که مجموعه‌ای از محوطه‌های پارینه‌سنگی به اشکال محوطه‌های باز و پناهگاه های صخره ای آشکار ساخته کوه شیخ‌یعقوب در ارتفاعات شمال غربی جیرفت دانست که حاکی از شکل‌گیری و توسعه محوطه‌های پارینه سنگی روی برونزدهای سنگ چرت در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا در محدوده ای به وسعت ۲۰۰ کیلومتر مربع است

برچسب‌ها جیرفت میراث فرهنگی ریاست پژوهشکده باستان شناسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جیرفت میراث فرهنگی جیرفت میراث فرهنگی محوطه های پارینه سنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۵۴۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین مهره ترکیب اوسمار برای بازی بعد مشخص شد

به گزارش "ورزش سه"، با درخشش سینا اسدبیگی در اراک که در نقش هافبک میانی و کمی پیشروتر از پست اصلی‌اش دو پاس گل داد و یک موقعیت گل قطعی ساخت تصور می‌شد این بازیکن حداقل دقایقی در بازی سپاهان نصیبش شود و به عنوان مهره‌ای برای بستن کمربند میانی وارد زمین شود اما اوسمار به عجیب‌ترین شکل ممکن از او در آن مسابقه حساس استفاده نکرد.

در قائمشهر و بعد از اخراج سروش رفیعی تصور می‌شد اوسمار خیلی زود دست به کار شده و اسدبیگی را جای امیری یا مهدی ترابی به بازی بیاورد اما باز هم تاخیر عجیب در تعویض باعث شد در صحنه دریافت گل میانه زمین پرسپولیس خالی به نظر برسد و هوشمند با استفاده از خلأ به وجود آمده بدون مزاحم شوت بزند و کار را به تساوی بکشاند.

با این وجود دقایقی بعد از این گل، اسدبیگی به زمین رفت و ضمن بستن کمربند میانی تیمش کاری که به تازگی خیلی خوب یادگرفته را انجام داد. پاس فرار اوستون اورنوف را بازیکنی داد که فقط پنج دقیقه از ورودش به زمین گذشته بود. بازیکنی که ذاتا یک هافبک دفاعی تخریبچی است و قاعدتا نباید خلاق باشد.اسدبیگی با دیدی باز و پاسی که شدت و جهت درستی داشت اورونوف را راهی دروازه حریف کرد و خیلی زود تاثیر حضورش را روی گل برتری گذاشت.

در ادامه درخشش اسدبیگی در توپگیری و پیش بردن و حفظ توپ باعث شد شرایط خط میانی پرسپولیس نسبت به آن دقایق پر استرس ده نفره شدن کیفیت بهتری پیدا کند و او با نمایشی درخشان بعد از اورونوف خلاق مهره پیروزی تیمش باشد.

با حضور اسدبیگی در مرکز زمین و البته هوشمندی دیگر بازیکنان پرسپولیس در حفظ نتیجه، این تیم با وجود یک بازیکن کمتر موقعیتی به نساجی نداد و غیر از آن ارسال‌های وقت‌های تلف شده ،دروازه بیرانوند به خطر نیفتاد تا امتیازهای تعویض بجا اینجا مشخص شود.
با این نمایش شاید برای اوسمار نیمکت نشین کردن دوباره اسدبیگی بسیار دشوار باشد هر چند محرومیت سروش رفیعی از بازی با هوادار شاید سرمربی برزیلی سرخ‌ها را مجاب کند که از هافبک کرد خود قعا در ترکیب اصلی آن مسابقه بهره بگیرد.

در واقع می‌توان گفت از حالا حضور اسدبیگی در ترکیب اصلی آن بازی مشخص شده و شماره 66 جلوتر از خدابنده لو در اکباتان فیکس خواهد شد.

دیگر خبرها

  • ۲۸ هزار هکتار از اراضی شناسایی شده برای ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن حذف شد
  • اولین مهره ترکیب اوسمار برای بازی بعد مشخص شد
  • کشف جدید باستان‌شناسان: نگو حجر، بگو شجر!
  • کلاهبرداری با رسید جعلی
  • ماموریت ویژه دادگستری البرز برای شناسایی مدیران شهری متخلف
  • آدم ربایی در شیراز
  • رسمی: فصل برای ستاره یونایتد تمام شد
  • بحران خط دفاعی در منچستریونایتد؛ دوری سه هفته‌ای هری مگوایر از میادین
  • شناسایی ۳ هزار و ۸۴۲ تارنمای مشکوک در کشور
  • مزاحمت ناموسی موجب قتل در شهرستان مهاباد شد