Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- امروزه بازار سرمایه از جایگاه ویژه ای در اقتصاد کشور برخوردار است و بیش از نیمی از مردم کشور در این بازار حضور دارند؛ بنابراین امیدواریم با توجه به موقعیت فعلی بورس در کشور و وضعیت حاکم در این بازار شاهد ثبات مدیریتی در این سازمان باشیم تا بتوان اصلاحات لازم را در بخش های مختلف برای کارآمدی بازار سرمایه به کار ببریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"عباس آرگون"، نائب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران ضمن مثبت ارزیابی کردن عملکرد رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به تصمیمات اتخاذ شده از سوی دکتر دهقان دهنوی برای بهبود روند این روزهای معاملات بازار سهام و بازگشت شاخص بورس به مدار صعودی اشاره کرد و  گفت: با توجه به اینکه زمان سپری شده از سکانداری دکتر دهقان دهنوی در سازمان بورس کوتاه بوده است و نمی توان نسبت به ارزیابی عملکرد وی اظهارنظر دقیقی را ارائه کرد اما در همین مدت زمان کوتاه کمتر از ۶ ماه پیگیری های صورت گرفته از سوی وی توانست روند بازار را به سمت بهبودی پیش ببرد.

این فعال اقتصادی به بازگشت روزهای مثبت معاملات بورس و عوامل تاثیرگذار در این روند تاکید کرد و گفت: شاخص بورس بعد از رشد غافلگیر کننده ای که از سال ٩٨ تجربه کرد از نیمه مرداد ماه ٩٩ وارد مدار نزولی شد و این بازار را با اصلاحی عجیب و کاهش شدید قیمت سهام شرکت ها روبرو کرد.

آرگون ادامه داد: تداوم روند نزولی بازار تا خرداد ۱۴۰۰ سبب معامله سهام شرکت ها در قیمتی کمتر از ارزش ذاتی آنها شد؛ این امر باعث شد تا بعد از برداشته شدن سایه انتخابات ریاست جمهوری ایران از سر بازار، روند معاملات بورس به دلیل ارزنده بودن قیمت اکثر سهام شرکت ها و نیز افزایش قیمت ارز، در مسیر صعودی قرار بگیرد و روزهای امیدوار کننده ای را پیش روی سهامداران قرار دهد.

نائب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران به انتخاب "حجت الاسلام و المسلمین رییسی" به عنوان شخص رییس جمهور و اقداماتی که باید در راستای حفظ جایگاه بورس در کشور در دستور کار قرار دهد اشاره کرد و افزود: بورس دیگر مانند گذشته نیست، به همین دلیل نباید شاهد سهل انگاری و بی توجهی نسبت به وضعیت معاملات این بازار باشیم.

آرگون اظهار داشت: همیشه در کشور نقش و رویکرد افراد به خصوص افراد کلیدی در بازار موثر بوده است که این امر موجب شده است تا اکنون رویکرد دولت جدید نیز نسبت به بازار سرمایه حتی بیشتر از دوره های قبل بر معاملات بورس تاثیر گذار باشد اما نباید از این موضوع غافل ماند که رشد بورس نمی تواند به طور کامل وابسته به عملکرد شخص رییس جمهور یا فرد خاص دیگری باشد.

وی به ریسک تهدیدکننده معاملات بورس اشاره کرد و گفت: بازار بعد از اصلاح های شدیدی که تجربه کرد، اکنون در موقعیت مناسبی برای سرمایه گذاری قرار دارد اما مساله بازگشت آمریکا به برجام و عدم امکان پیش بینی شرایط آتی از جمله ریسک های پیش روی بازار است، چراکه رویکرد رییس جمهور منتخب و تیم جدید اقتصادی دولت به بازار از جمله مسایلی هستند که می توانند به شدت بر تعیین مسیر بازار تاثیرگذار باشند.

آرگون به ارائه پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت بازار پرداخت و گفت: مهمترین بحث در این زمینه که می تواند به شدت روند بازار را تحت تاثیر خود قرار دهد، موضوع عدم قیمت گذاری کالاهای تولیدی شرکت هایی است که سهام آنها در بورس عرضه می شوند.

نائب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران گفت: اقدام دولت برای تعیین قیمت این کالاها نه تنها نمی تواند نتیجه مثبتی را بر معاملات بازار داشته باشند بلکه این بازار را از مسیر اصلی خود خارج می کند و باعث بی اعتمادی سهامداران از بازار می شود، همچنین در این مورد نیز حذف دخالت های بی مورد از بازار می تواند دارای اهمیت ویژه ای در ایجاد زمینه رشد بازار باشد.

نائب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بورس می تواند تا پایانی سال بیشترین بازدهی را نسبت به سایر بازارها در اختیار سهامداران قرار دهد یا خیر؟ گفت: سرمایه گذاری در بورس در بلند مدت نسبت به سایر بازار ها از بازدهی بالاتری برخوردار است اما سهامداران نباید در این بازار به دنبال کسب بازدهی معقول در کوتاه ترین زمان ممکن باشند بلکه این بازار فقط در بلندمدت می تواند سود قابل قبولی را در اختیار سهامداران قرار دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم که با اتخاذ سیاست های مناسب از سوی مسوولان حاضر در کشور شاهد رشد پویایی بیشتر در این بازار باشیم.

*خبرنگار: دنیا زنوزی

سنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: معاملات بورس قرار دهد شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۵۶۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چشم انداز سرمایه گذاری در بورس مثبت است

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه یکسری فاکتورهای مثبت و منفی در بازار سرمایه وجود دارد که در میزان سرمایه گذاری مردم نقش دارد، یادآور شد: احتمالا در روزهای آینده شاهد رشد آرام سهام در بورس هستیم اما جنس این رشد از نوع رشد در سال ۹۹ نیست.

به گزارش ایسنا، طی روزهای اخیر فعالیت بازار سرمایه با فراز و نشیب همراه است و رشد آن روزی مثبت و روز دیگر منفی است، پیام الیاس کردی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با ایسنا درباره اثر برخی اخبار همچون اصلاحی برخی مواد قانون مالیات بر عایدی سرمایه معتقد است، نه تنها بورس بلکه بازارهای دیگر از جمله ارز، سکه و طلا هم بعد از اعلام تصویب این مصوبه واکنش قابل توجهی نداشتند.
وی با اشاره به اینکه مالیات بر عایدی سرمایه  موضوع جدید و مربوط به امروز نیست، افزود: این موضوع در دوره قبل مجلس شورای اسلامی برای اولین بار مطرح شد و اکنون هم به طور کامل تصویب نشده و تصویب نهایی آن مدت زمان طولانی طول می کشد. 
 این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: سال گذشته هم پس از اعلام مصوبه مواد خام پتروشیمی، شاهد ریزش سود سهام در بورس بودیم، اما این مصوبه به تنهایی عامل ریزش سود نبود، عهدی که دولت بسته بود و زیر عهدش زد باعث شد، اعتماد سرمایه گذار از بین برود.
به گفته الیاس کردی، چنین اخباری هم آسیب می زند و هم تبعاتی دارد که آن تبعات آسیب زا هستند.
وی با اشاره به اینکه یکسری فاکتورهای مثبت و منفی در بازار سرمایه وجود دارد که در میزان سرمایه گذاری مردم نقش دارد، یادآور شد: افزایش روند کلی نرخ دلار، بالا بودن نرخ بهره که آسیب زا بوده و انتشار اوراق بالای ۲۰ درصد بوده در کنار قوانینی که در آینده تصویب می‌شود و مشخص نیست که برای سرمایه گذار مثبت است یا منفی، از جمله فاکتورهای مختلفی است که در این عرصه وجود دارد.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه با این شرایط در روزهای آینده شاهد رشد آرام سهام در بورس هستیم، اما جنس این رشد از نوع رشد در سال ۹۹ نیست، اضافه کرد: با وجود فاکتورهای اعلام شده، ارزیابی ام این است که چشم انداز سرمایه گذاری در بورس مثبت است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بورس امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • چشم انداز سرمایه گذاری در بورس مثبت است
  • حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!
  • بورس امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • رشد ۶۵۲ واحدی در پایان معاملات
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه
  • بورس در سکوت
  • گزارش روزانه بورس ۸ اردیبهشت/ بورس در سکوت
  • رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید