Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، رامین فرج، سرپرست شرکت توزیع برق البرز با اشاره به اینکه افزایش بی سابقه میزان مصرف برق در سال جاری یکی از این دلایل است، افزود: به عنوان مثال امسال در بخش صنعت شاهد افزایش ۲۵ درصدی مصرف برق در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته هستیم.

 رامین فرج  گفت: البته نباید فراموش کنیم کم بارشی امسال هم باعث کاهش ذخیره آب پشت سد‌ها و به تبع آن کاهش تولید نیروگاه‌های آبی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: در حال حاضر امکان استفاده از ظرفیت نیروگاه‌های آبی در تمام طول شبانه روز برای تولید برق وجود ندارد. به علاوه امسال چاه‌های کشاورزی که در سنوات گذشته از اواخر خرداد وارد مدار مصرف می‌شدند به دلیل گرما و کم بارشی از اواخر فروردین وارد مدار شدند.

سرپرست شرکت توزیع برق البرز گفت: در میان نباید تاثیر قابل استخراج رمز ارز‌ها که را در فرایند افزایش مصرف برق نادیده بگیریم.

رامین فرج  افزود: برای جبران این کمبود در نهایت جدول زمانبندی شده قطعی برق برای مناطق مختلف استان تدوین و اجرایی شده است.

او گفت: واقعیت این است اگر مصرف به همین شکل ادامه داشته باشد، قطعی برق تا پایان فصل گرما ادامه خواهد داشت، ولی اگر مردم همکاری کنند و مدیریت مصرف داشته باشند، می‌توانیم از این پیچ بحرانی عبور کنیم.

سرپرست شرکت توزیع برق البرز با بیان اینکه افزایش دمای هوا خواه ناخواه باعث افزایش مصرف برق می‌شود، افزود: به ازای هر درجه افزایش دما حدود هزار مگاوات افزایش مصرف برق داریم.

رامین فرج گفت: مصرف روزانه برق در کشور در اوج پیک مصرف بین ۶۶ تا ۶۷ هزار مگاوات است و پیش بینی می‌شود از این میزان حدود ۱۵ درصد کمبود تولید داشته باشیم یعنی چیزی حدود ۱۰ هزار مگاوات.

او افزود: در حال حاضر برنامه زمانبدی قطعی برق در هفت بلوک با خاموشی‌های دو ساعته در حال اجرا است، ولی طی چند روز گذشته افزایش مصرف باعث شده در برخی مناطق برق مشترکین در دو نوبت قطع شود.

سرپرست شرکت توزیع برق البرز گفت: در استان البرز ۳۸۰ فیدر تغذیه کننده ۲۰ کیلوولتی وجود دارد که تنها ۴۰ مورد از آن‌ها در برنامه خاموشی قرار دارند.

رامین فرج افزود: در مسیر این ۴۰ فیدری که در برنامه قطعی برق قرار ندارند، تصفیه خانه‌های اصلی آب استان، بیمارستان‌ها، انتقال خون و مراکز حیاتی استان است.

او گفت: آدرس‌هایی در استان وجود دارد که برق آن‌ها هرگز قطع نمی‌شود، چون این مشترکین در مسیر فیدر‌های مراکز حساس نامبرده شده قرار دارند.

سرپرست شرکت توزیع برق البرز افزود: با توجه به اینکه فیدر اختصاصی برای بیمارستان‌های استان ایجاد نشده و این مراکز در مسیر فیدر‌هایی قرار دارند که قبلا ایجاد شده‌اند بنابراین مشترکین دیگری که خانه، محل کسب و کار و ... آن‌ها هم در مسیر این فیدر‌ها باشد به جز زمان وقوع حوادث خاص برق دارند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/د.خ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قطعی برق مصرف برق افزایش مصرف رامین فرج قطعی برق مصرف برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۶۰۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قبض برق ۲ میلیون تومانی در صورت استفاده از کولر گازی

مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر گفت: قبض برق مشترکی که در تابستان از کولر گازی استفاده می‌کند بالای ٢ میلیون تومان پیش‌بینی می‌شود در حالی که امکان استفاده از کولر آبی و هزینه به مراتب کمتر برای تمام مشترکان در مناطق عادی وجود دارد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، عبدالامیر یاقوتی، مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر اظهار داشت: ما دنبال آن هستیم که فرصت‌ها و مؤلفه‌های مختلف مصرف برق را به خوبی شناسایی کنیم و تعرفه‌های برق به گونه‌ای طراحی شود که هم رفاه و آسایش مردم را تامین کنند و هم تأمین انرژی مطمئن و پایدار مد نظر قرار گیرد که یکی از مولفه‌های مهم مصرف، سامانه‌های سرمایشی و کولرها است.

وی افزود: تعرفه برق در ایران به ٥ اقلیم دسته بندی شده که ٤ اقلیم آن گرم و دارای ویژگیهای خاص بوده و یک اقلیم نیز غیرگرم یا مناطق عادی است که بخش عمده‌ای از جغرافیای کشور را شامل می شود و حدود 80 درصد مشترکان را در خود جای داده است.

یاقوتی اضافه کرد: مناطق شمال غرب و شمال شرق کشور، تهران، زنجان، تبریز، قزوین، اصفهان و شهرهای غربی، شیراز و ... عمدتاً در این حوزه قرار دارند که با توجه به دمای هوا و شاخص‌هایی که سطح رفاه را اندازه گیری می‌کنند، همچون حداکثر دمای مرطوب‌، کولرهای آبی می‌توانند دمای مطلوب بین ٢١ تا ٢٥ درجه سانتیگراد را در بیشتر ایام در این مناطق تامین نمایند.

مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر در ادامه تاکید کرد: کولرآبی با توجه به میزان مصرف، به عنوان وسیله سرمایشی مناسب برای مناطق عادی است. میزان مصرف برق ماهیانه یک کولر آبی حدود 90 تا 120 کیلووات ساعت است که این میزان مصرف به همراه مصرف سایر تجهیزات از جمله روشنایی و وسایل برقی منزل که مجموعا حدود 150 تا 180 کیلووات ساعت را شامل می شود، مصرف برق ماهیانه در ماه‌های گرم سال را به دامنه 300 کیلووات ساعت که همان الگوی مصرف مناطق عادی است می‌رساند.

به گفته یاقوتی الگوی مصرف مناطق عادی نیز 300 کیلووات است که بیش از ٧٥ درصد جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد، یعنی ٧٥ درصد جامعه کمتر از این مقدار استفاده می کنند؛ در واقع مؤلفه مصرف کولر آبی در ماه‌های گرم سال بین 90 تا 120 کیلووات ساعت از مجموع 300 کیلووات ساعت را به خود اختصاص می دهد.

وی در ادامه با اشاره به این که یک قبض معمول برای زیر الگوی مصرف طوری طراحی شده که متناسب با درآمد و ویژگی اقتصادی کسانی که این الگو را رعایت می‌کنند باشد، خاطرنشان ساخت: این قبض معمولاً در یک ماه ٣٥ هزار تا ٣٧ هزار تومان می‌شود و از آنجایی که قبض‌های ما هر دو ماه یکبار صادر می شود، به طور متوسط در تابستان حدود 70 هزار تومان و به همراه ارزش افزوده و سایر مؤلفه های موجود حدود 80 هزار تومان پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر در عین حال تاکید کرد: با همه این اوصاف اگر مشترکی از کولر گازی استفاده کند معمولاً مصرف سرمایش آن حدود ٦ تا ٧ برابر این مقدار می شود و با توجه به ویژگی خاص کولر گازی که به صورت نقطه‌ای خنک می کند، حداقل 800 کیلووات ساعت صرفاً برای مصرف سرمایشی در یک خانه معمولی استفاده می‌شود که با توجه به مصرف سایر تجهیزات برقی، متوسط مصرف ماهیانه قریب  900 تا 1000 کیلووات ساعت خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: این یزان مصرف بیش از  ٣ برابر مصرف مشترکی با همان ویژگیها و همان تجهیزات خانگی است که به جای کولر گازی از کولر آبی استفاده می کند.این مقدار مصرف موجب افزایش پلکانی تعرفه برق مصرفی می شود، یعنی وقتی که مشترک برق در پله‌های بیش از الگو قرار می‌گیرد نرخ برق زیاد می شود.

یاقوتی تصریح کرد: در واقع در دامنه 300 کیلووات ساعت هر کیلووات ساعت به طور متوسط 120 تومان در قبوض برق مشترکان محاسبه می شود، اما در دامنه 900 یا 1000 کیلووات ساعت، مشترک باید به ازای هر کیلووات ساعت 1000 تومان یعنی حدود ٨ برابر بیشتر هزینه برق را بپردازد، بنابراین مصرف ٣ برابر و افزایش نرخ ٨ برابری سبب افزایش ٢٤ برابر قبض برق مشترکانی که کولر گازی استفاده می‌کنند خواهد شد، به عبارتی قبض برق این مشترکان در دوره ٢ ماهه بیش از ٢ میلیون تومان می‌شود.

یاقوتی در پایان تاکید کرد: قبض برق مشترکی که در تابستان از کولر گازی استفاده می‌کند بالای ٢ میلیون تومان پیش‌بینی می‌شود در حالی که امکان استفاده از کولر آبی و هزینه به مراتب کمتر برای تمام مشترکان در مناطق عادی وجود دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیش بینی مبارزه با ملخ در سطح ۵ هزار هکتار از مزارع کشاورزی قزوین
  • قبض برق این مشترکان ۲۴ برابر می‌شود
  • قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
  • قبض این مشترکان ۲۴ برابر می شود
  • ۲۴ برابر شدن قبوض برق برای مشترکان پر مصرف
  • ثبت نشدن هیچ موردی از بیماری مالاریا در نواحی تابع دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
  • قبض برق ۲ میلیون تومانی در صورت استفاده از کولر گازی
  • افزایش جایزه جشنواره البرز به برگزیدگان / ۱۰ میلیارد برای ۶۲ نخبه علمی + فیلم
  • افزایش ۶ برابری مصرف برق با استفاده از کولر گازی در مناطق معتدل
  • پیش بینی افزایش غبار در البرز / دمای هوا بالا می‌رود