Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: به یاد آوریم که تیم مذاکره کننده برجام همان تیمی بودند که آتش بس و قطعنامه 598 را تدوین کردند.
به گزارش آریا، دکتر روح اله مدبر کارشناس مسائل بین الملل در خصوص اظهارات سخنگوی دولت درباره روشنگری پرس تی وی گفت: متاسفانه تیم مذاکره کننده هسته ای و برخی از مقامات دولت رفتار بسیار ناپسندی با رسانه های منتقد دارند و این در حالی‌ست که پرس تی وی فعالیت واقع گرایانه ای در خصوص مذاکرات اخیر وین داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه دولت تلاش می کند با تخطئه پرس تی وی، مردم را از وقایع دور کند، تاکید کرد: ادبیات سخنگوی دولت که اخبار پرس تی وی را خلاف واقع خواند، بسیار غیر حرفه ای است. همچنین سوء تدبیرهایی که مسئولین دولتی در مسائل داخلی دارند مانند این که نرخ ارز یا سقوط بورس را به یک شبکه خبری برون مرزی نسبت می دهند، اقدامی بسیار اشتباه است. 

از 598 تا برجام و اخیرا وین 
این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: به یاد آوریم که تیم مذاکره کننده برجام همان تیمی بودند که آتش بس و قطعنامه 598 را تدوین کردند. همین آقایان الزامات حقوقی و لازم الاجرا بودن موارد مهم قطعنامه را توجه نکردند و هیچ غرامتی را در متن حقوقی آن قرار ندادند در نتیجه قطعنامه چنان طراحی شد که امام خمینی (ره) از آن به عنوان جام زهر یاد کردند. با چنین قطعنامه ای ایران نتوانست غرامت جنگی خود را از رژیم صدام دریافت کند؛ در حالی که کویت توانست غرامت تجاوز عراق به کشورش را به چنگ آورد. 
روح اله مدبر ادامه داد: در ماجرای برجام هم جناب آقای ظریف آن قدر به به آمریکا اعتماد داشت و قدم زدن و قهوه خوردن با وزیر خارجه ایالات متحده را مهم می دانست که اعلام کرد امضای جان کری تضمین است؛ اما دیدیم که امریکا از برجام خارج شد و تحریم ها هم لغو نشد. 
وی با یادآوری این نکته که در زمان امضای برجام نیز همین آقایان فشار آوردند و اجازه ندادند که طرف های مستقل در داخل کشور درباره مفاد برجام نظر دهند، تاکید کرد: تیم مذاکره کننده هسته ای مواد مربوط به اسنپ بک را که به مکانیسم ماشه مشهور شده،  قبول کردند؛ در حالی که ناظران بین الملل تعجب کردند که چنین چیزی را ایران قبول کرده است. 
این کارشناس بین الملل ادامه داد: دیدیم که امریکا از برجام خارج شد و فشار ها بر کشورمان افزایش یافت؛ اما در آن شرایط هم تیم مذاکره کننده هسته ای چه کرد؟ در مقابل همه اقدامات آمریکا، وزارت خارجه ایران چه کرد؟ آنها تلاش می کردند که رسانه ها به ضعف های برجام نپردازند و شخص وزیر خارجه فقط وقت ایران را معطل تروئیکای اروپایی کرد و منتظر فعال شدن کانال اس پی وی و کانال اینستکس بودند که هرگز کاری انجام نشد. 
روح الله مدبر گفت: در آن زمان پرس تی وی اخباری را منتشر می کرد که طرف غربی به تعهداتش عمل نمی کند و به تکلیف خود در خصوص روشنگری به خوبی عمل کرد. 
وی افزود: در نظام بین الملل رسانه هایی که در راستای منافع ملی فعالیت می کنند، با پخش اخبار صحیح، نیروها و فعالان سیاسی داخل کشور را هوشیار می کنند تا مسیر حرکت کشور دچار اشتباه و انحراف نشود. بسیار تاسف برانگیز است که سخنگوی دولت به جای آنکه خشم خود را به طرف امریکایی ابراز کند، همواره به رسانه های رسمی ایران اخم می کند. 
این کارشناس بین الملل اظهار کرد: تیم مذاکره کننده از ریز مذاکرات به مردم اطلاعی نمی دهد و گاهی اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران اعلام می کنند از جزئیات مذاکرات هسته ای خبر ندارند که نشان دهنده روندی غیر عادی است. به راستی چرا مقامات دولت بسیار آشفته می شوند که از روند مذاکرات اخیر وین خبری منتشر شود. 
وی با اشاره به عادی بودن استفاده از تکنیک منبع آگاه در جهان رسانه استفاده گفت: طبیعی است که پرس تی وی با روشنگری در خصوص مذاکرات اخیر وین تلاش کند مانع از تکرار اشتباهات گذشته شود. همان اشتباهاتی که در ماجرای برجام رخ داد و در سال های اخیر شرایط بسیار سختی بر ایران تحمیل شد و تاوان اشتباه مذاکره کنندگان را کل ملت می پردازد. ارزش پول ملی ایران از ارزش پول سوریه که درگیر جنگ است نیز پایین تر آمده است. همه این خسارت ها به این دلیل است که مذاکره کنندگان ایران بی کفایت بودند و بی نهایت به غرب اعتماد داشتند. 
روح اله مدبر با طرح این پرسش که در چنین شرایطی چرا نباید مردم بدانند که طرف آمریکایی درخواست های خلاف عرف بین الملل دارد و مذاکرات به صورت چراغ خاموش ادامه می یابد، تاکید کرد: قطعا به روشنگری پرس تی وی در عرصه سیاست خارجی کشور نیاز داریم. این مسیر درستی برای این رسانه است و تیم مذاکره کننده به جای اعتراض به یک شبکه خبری باید توجه خود را به مطالبه منافع ملی متمرکز کند و به جای دشمن دانستن پرس تی وی باید به سمت همگرایی گام بردارد. 
این کارشناس مسائل اروپا گفت: یکی از مسائل مذاکرات اخیر وین این است که امریکا نه تنها حاضر به لغو همه تحریم‌ها نیست، بلکه خواسته های بیشتری را هم مطرح می کند و همچنان طرف غربی از دادن ضمانت اجرایی خودداری می کند. چنانکه رهبر انقلاب فرمودند امریکا از برجام خارج شد، تروئیکای اروپایی هم بد عهدی کرد ولی ما در برجام ماندیم و به تعهدات خود عمل کردیم که این درست نبود. 
وی خاطرنشان کرد: از آنجا که ایران به همه تعهداتش عمل کرد؛ اما امریکا از برجام خارج شد و نقض عهد کرد. در نتیجه باید غرامت سنگینی بپردازد که معلوم نیست چنین مطالبه ای از سوی وزارت خارجه انجام شود. اینکه رئیس جمهور مخالفان برجام را بی سواد معرفی می کند، موجب شده غرب وقیحانه امتیازات بیشتری را طلب کند. 
روح اله مدبر افزود: وقتی رئیس جمهور اعلام می کند که حتی آشفتگی بازار مرغ و تخم مرغ  هم به دلیل تحریم است، موجب می شود سیگنالی به طرف امریکایی ارسال شود که فشارها را به ایران افزایش دهند و بر خواسته های نامشروع خود تمرکز کنند. 
این تحلیلگر مسائل بین الملل با اشاره به اینکه دولت بی کفایتی خود در مدیریت اقتصاد، بازار و ارز را به گردن اطلاع رسانی یک شبکه خبری می اندازد، اظهار کرد: اتفاقا آگاهی بخشی درست پرس تی وی می تواند مانع از وارد شدن شوک به اقتصاد کشور شود؛ زیرا اگر کار از کار بگذرد، هنگامی که حقایق روشن شود، شوک شدیدی  به بازار وارد می شود. 
وی با بیان اینکه چرا ابعاد مذاکرات اخیر وین برای مردم روشن نیست و انعکاس اخبار پرس تی وی هم که در این زمینه روشنگری می کند، در خلا اطلاع رسانی در داخل، تبدیل به بمب خبری شده و با اعتراض مقامات دولتی مواجه می شود، گفت: اصل اول مذاکرات این است که باید با دست بالا  در مذاکرات وارد شد که متاسفانه دولت به دلیل اعتماد به غرب با دست پایین در مذاکرات حاضر شده بود. اصل دوم هم این است که توان داخلی خود را افزایش دهیم. 
دکتر مدبر ادامه داد: اقدامات پرس تی وی در راستای حفظ منافع ایران در صحنه تعاملات بین المللی است و  بازتاب اخبار و تحلیل های آن در داخل کشور، سبب شده تا جامعه ایران در زمینه مذاکرات وین هوشیارتر شود. 
وی در خاتمه تاکید کرد: اگر بحث مذاکرات وین حقوقی است، پس باید هر توافقی ضمانت اجرایی داشته باشد که قطعا اگر ضمانت اجرایی از طرف امریکایی گرفته نشود، مانند برجام نتیجه ای برای ملت ایران نخواهد داشت و چنانچه فقط طرف ایرانی ملزم به اجرای تعهدات باشد، این در شأن ملت ما نیست. 

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: پرس تی وی امریکا از برجام خارج شد تیم مذاکره کننده مذاکرات اخیر وین مسائل بین الملل کارشناس مسائل پرس تی رسانه ها هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۷۰۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مذاکرات شهرداری قم با چینی‌ها برای خرید ۳ رام واگن مترو 

شهردار قم گفت: شهرداری قم ۵۵ واگن با قرارداد شرکت پوژن سهم دارد که کارفرمای این قرارداد وزارت کشور است و همزمان برای خرید سه رام دیگر اقدام کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، سید مرتضی سقائیان نژاد امروز _ چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ در بازدید با استاندار قم از پروژه منوریل و در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: مسئله تأمین واگن برای فاز نخست متروی قم که آماده بهره برداری است، در دستور کار شهرداری و دولت قرار دارد.

وی به مراحل اجرای قرارداد تأمین واگن با شرکت چینی پوژن اشاره کرد و افزود: ما ۵۰ رام واگن داریم که طراحی عملیاتی آن را شرکت پوژن انجام داده است.

شهردار قم خاطرنشان کرد: برای شروع به ساخت شرکت چینی نیاز به حدود ۶ میلیون یورو پیش پرداخت دارد که برای پرداخت آن به موافقت کمیسیون ماده ۶۲ نیاز داریم.

سقائیان نژاد با اشاره به اینکه در این قرارداد کارفرما وزارت کشور است گفت: هزینه تأمین واگن از این قرارداد هم با مشارکت شهرداری و دولت تأمین می‌شود.

وی افزود: در اوراق مشارکت ۵۰ درصد سهم شهرداری و ۵۰ درصد سهم دولت است. یعنی از دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت سال ۱۴۰۳ نیمی را ما و نیمی را دولت باید بازپرداخت کند.

شهردار قم گفت: در شهرداری کشور تنها مشهد واگنی شبیه به قم داشت. تلاش ما این بود که سه رام از مشهد قرض کنیم تا مراحل تست گرم سریع‌تر پیش رود اما به هر دلیلی این کار انجام نشد.

سقائیان نژاد تاکید کرد: اگر این کار انجام شده بود در سفر اردیبهشت ریاست جمهوری یکی از پروژه‌هایی که به دست ایشان افتتاح می‌شد، فاز نخست متروی قم بود.

وی گفت: درخواست ما این است که توافق کمیسیون ماده ۶۲ انجام شود تا دست کم بتوانیم در هشت ماه آینده واگن داشته باشیم.

شهردار قم به اقدام شهرداری برای مذاکره در تأمین واگن با چینی‌ها اشاره کرد و افزود: در کنار قراردادی که با محوریت وزارت کشور پیش می‌رود، شهرداری قم برای سرعت بخشیدن به موضوع، در حال توافق با چینی‌ها برای خرید سه رام دیگر است.

کد خبر 749824

دیگر خبرها

  • آیا در سفر گروسی موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است
  • بلومبرگ: عربستان فعالان منتقد اسرائیل را دستگیر می‌کند
  • واکنش باشگاه سپاهان به حواشی مرد حاشیه‌ساز
  • سوئیس: روسیه به مذاکرات صلح اوکراین دعوت نشده است
  • ببینید| نظر وزیر اسبق بهداشت درباره برجام و محمدجواد ظریف/ «هر روز که از خواب بیدار می‌شویم وضعیت عوض شده»
  • مذاکرات شهرداری قم با چینی‌ها برای خرید ۳ رام واگن مترو 
  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • ان‌بی‌سی: دولت آمریکا با آتش‌بس غزه در پی مهار اعتراض‌های دانشجویی است
  • روحانی: برجام بازدارندگی‌مان را افزایش داد | امروز دعوا بر سر ساخت مسجد است | ساکت ننشینیم، مردم را به پشتیبانی از نظام تشویق کنیم | مگر در انقلاب با زور مردم را باحجاب کردیم؟