Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@02:25:34 GMT

کار هست، کارگر نیست

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۷۲۳۰۳

کار هست، کارگر نیست

هرچند این روزها صنایع خراسان رضوی با مشکل بی برقی دست و پنجه نرم می کنند اما نباید از درد مزمن آنها در زمینه نبود کارگر کافی برای خطوط تولید چشم پوشی کرد.

به رغم تحریم ها و شرایط کرونا، به اذعان مدیران حوزه اقتصادی، بخش صنعت روند رو به رشدی را طی کرده و شمار واحدهای تعطیل رو به کاهش نهاده است، بسیاری از واحدها رشد تولید داشته و حتی خطوط تولید جدید به راه انداخته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما با وجود شرایط مطلوب برای رشد و توسعه صنعتی، صاحبان برخی واحدها از نبود کارگر حتی در پایین ترین سطح مهارتی گلایه دارند، آنان مدعی هستند که برای براه افتادن خطوط تولید جدید خود کارگر می خواهند اما کمتر کسی حاضر به کار کردن در این واحدهاست، یا به عبارتی "کار هست ولی کارگر نیست".

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی نیز در نشست کارگروه اشتغال استان گفته بود: اغلب بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی استان که در برنامه یکشنبه‌های "حمایت از تولید و مانع‌زدایی" مورد بررسی و بازدید قرار می‌گیرند، از نبود نیروی انسانی و کارگر ساده گلایه داشته و تقاضای بکارگیری ۲۰ تا ۱۰۰ نیروی کار دارند.

مرتضی اشرفی افزود: درست است که نرخ بیکاری استان پایین است اما نرخ بهره‌وری مطلوب نیست و یا اشتغال پنهان وجود دارد که در مجموع نبود نیروی کار در بنگاه های اقتصادی با تعداد زیاد متقاضیان کار در استان یک تناقض است.

وی ادامه داد: به نظر می رسد اطلاع رسانی مطلوب در خصوص جذب نیروی کار در واحدهای تولیدی و بنگاه های اقتصادی انجام نگرفته است یا مراکز کاریابی به خوبی عمل نکرده اند که باید در این زمینه برنامه ریزی شده و ارتباط بین متقاضی کار و واحد اقتصادی متقاضی کارگر برقرار شود.

افراد بیکار به خانه صنعت استان مراجعه کنند

ادعای برخی صاحبان واحدهای تولیدی مشهد مبنی بر کمبود کارگر توسط رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی مورد تایید قرار گرفت و گفت: هر کس بیکار است به این خانه مراجعه کند تا به او کار دهیم.

حسن حسینی به خبرنگار ایرنا گفت: کارگر پیدا نمی شود، وقتی فردی درآمدهای مفت از طریق دلالی و واسطه گری به دست می آورد، دیگر حاضر نیست از ۶ صبح تا پنج بعدازظهر در کارخانه کار کند، آن هم وقتی آموزشهای لازم را هم فرانگرفته باشد.

وی افزود: اغلب افراد جویای کار با مشاغل کاذب درآمد بیشتری به دست می آورند لذا راضی نمی شوند در کارخانه و با دستمزد و ساعت کار مشخص کار کنند و شغل کاذب را ترجیح می‌دهند.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: براساس آگهی های خانه صنعت، معدن و تجارت استان، واحدهای تولیدی متعدد تقاضای کارگر دارند اما کارگر پیدا نمی شود.

وی گفت: البته می دانیم که شرایط معیشتی کارگران مناسب نیست و حقوق های سه میلیون تومانی زندگی آنان را اداره نمی کند اما کمکهایی که کارآفرینان به کارگران خود می کنند، فراتر از حقوق هایی است که دولت برای کارگر تعیین کرده است، دیگر جامعه کارآفرینی با جامعه کارگری یکی شده است، در بسیاری از موارد کارگران از خودگذشتگی بسیار دارند و کارآفرینان هم کم نمی گذارند و به آنها کمک می‌کنند.

حسینی افزود: با این حال باید در نظر داشت که دیگر کارگر ساده معنایی ندارد، همه کارگران باید مهارتهای اولیه را داشته باشند و مراکز آموزش فنی و حرفه ای کارگر ماهر کافی تحویل جامعه کارفرمایی می‌دهد، اگر افراد مهارت لازم برای کار داشته باشند، می توانند عنصر موفقی در کارخانه باشند.

گره معیشتی کارگران

براساس آنچه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی اعلام کرده است، طبق آخرین آمار نرخ بیکاری استان در پایان سال گذشته ۶.۲ درصد و شمار جویندگان کار ثبت نام شده در مراکز کاریابی استان ۳۳ هزار و ۲۶۰ نفر بود.

از سوی دیگر پنج هزار و ۳۴۹ واحد صنعتی با سرمایه گذاری ۲۸۴ هزار و ۷۵۳ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۱۹۴ هزار و ۴۹۴ نفر در خراسان رضوی پروانه بهره برداری دارند که سهم صنایع کوچک (زیر ۵۰ نفر اشتغال) از کل صنایع دارای پروانه بهره برداری استان ۸۷.۲ درصد از نظر تعداد، ۲۰.۸ درصد از نظر سرمایه گذاری و ۳۸.۹ درصد از نظر اشتغال است، سهم صنایع متوسط (۵۰ تا ۱۰۰ نفر اشتغال) هفت درصد از نظر تعداد، ۷.۹ درصد از نظر سرمایه گذاری و ۱۲.۹ درصد از نظر اشتغال است و سهم صنایع بزرگ (بالای ۱۰۰ نفر اشتغال) ۵.۸ درصد از نظر تعداد، ۷۱.۳ درصد از نظر سرمایه گذاری و ۴۸.۲ درصد از نظر اشتغال است.

رییس کانون انجمن‌های صنفی کارگری خراسان رضوی در پاسخ به ادعاهای مطرح شده از سوی کارآفرینان مبنی بر نبود کارگر به خبرنگار ایرنا گفت: اینکه "نیروی کارگر کم است" را تا حدی قبول دارم اما اگر دستمزد رسمی و واقعی به کارگران داده شود، کارگر جذب کار در کارخانه خواهد شد.

هادی ابوی افزود: کارگری که ۱۲ ساعت در کارگاه یا کارخانه کار می کند حداقل حقوق را می‌گیرد لذا این حقوق کفاف هزینه های زندگیش را نمی‌دهد و مجبور به داشتن ۲ شغل در روز می شود.

وی ادامه داد: گاهی کارخانه ها در دادن حقوق و جذب کارگر، قانون کار را رعایت نمی کنند، یا قراردادهای کوتاه یک یا دو ماهه با کارگر منعقد می نمایند در حالی که طبق قانون باید قرارداد با کارگر در کارهای مستمر و دایمی، بلندمدت باشد، کارگری که دارای قرارداد کوتاه مدت یک یا دو ماهه است امیدی به ماندن در آن کار ندارد.

رییس کانون انجمن‌های صنفی کارگری خراسان رضوی گفت: مشکلات معیشت و نداشتن امنیت شغلی ۲ مشکل اصلی کارگران است، اگر این دو مشکل حل شود، کارگران در کنار خطوط تولید قرار می گیرند.

البته باید در نظر داشت، مشاغلی نظیر رانندگی اسنپ یا تجارت در فضای مجازی و کسب و کارهای آنلاین و از این دست شغل ها با توسعه فناوری، رشد بسیار یافته و درآمد مناسبی نیز دارد.

با این حال نباید از نظر دور داشت که اگر کارخانه ها با کمبود کارگر مواجه شده اند، بخشی از آن به عقب ماندگی فناوری آنها به دلیل تحریم های اقتصادی و دهها مشکل دیگر بازمی گردد و فقط به توسعه مشاغل کاذب یا مشاغل جدید در فضای مجازی مربوط نمی شود.

برچسب‌ها مشهد کارگر وزارت صنعت معدن و تجارت وضعیت معیشت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مشهد کارگر وزارت صنعت معدن و تجارت مشهد کارگر وزارت صنعت معدن و تجارت وضعیت معیشت واحدهای تولیدی سرمایه گذاری معدن و تجارت خراسان رضوی درصد از نظر خطوط تولید نیروی کار خانه صنعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۷۲۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشن کارگری شهرداری سمنان با نام «سپاس کارگر»

ایسنا/سمنان همزمان با روز کار و کارگر جشن بزرگ خانواده کارگری شهرداری سمنان با عنوان «سپاس کارگر» با حضور استاندار و جمعی از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی و ۶۰۰ نفر از کارگران شهرداری سمنان برگزار شد.

در این مراسم، سیدمحمدرضا هاشمی استاندار سمنان شامگاه ۱۶ اردیبهشت در این آیین با اشاره به فعالیت‌های چشمگیر شهرداری سمنان گفت: خوشبختانه تغییر و تحول در عرصه‌های مختلف شهری و تعامل شهرداری با سایر دستگاه‌ها قابل لمس و مشاهده است.

وی به سفر دولتمردان به سمنان پرداخت و افزود: خوشبختانه مردم متدین استان سمنان با استقبال بی‌نظیر خود از رئیس جمهور باعث ثبت برگ زرین دیگری در این استان شده‌اند.

هاشمی خاطرنشان کرد: آزادسازی کاروانسرا، انتخاب شهر سمنان به عنوان پایتخت کتاب کشور و راه ابریشم، افتتاح پل غیر هم سطح شهرک صنعتی و شهید دانشگر، واگذاری اراضی طرح جوانی جمعیت پیشگام بخشی از مهمترین اقدامات انجام شده طی این ۳ سال اخیر در سمنان بوده است.

استاندار سمنان تصریح کرد: در سطح استان سمنان با محوریت نماینده ولی فقیه در استان و وحدت نیروهای امنیتی شاهد امنیت پایدار هستیم. خراسانیان رییس شورای شهر سمنان نیز در این جشن گفت: کارگران در مجموعه شهرداری، علاوه بر کسب روزی حلال، اهداف مقدسی در راستای خدمات دهی به عموم شهروندان دارند.

وی با اشاره به گرامیداشت مقان کارگر در سراسر جهان افزود: تفاوت نگاه دنیا با ما این است که نگاه دنیا به کارگر، نگاهی ابزاری است. رییس شورای شهر سمنان خاطرنشان کرد: همه اعضای شورای شهر قدردان زحمات کارگران خدوم شهرداری هستند و تلاش می‌شود تا با پیگیری مسائل و مشکلات این عزیزان، پاسخگوی بخشی از مطالبات بحق آنان باشیم.

دکتر حسین موسوی شهردار سمنان و رییس مرکز بین‌المللی پایتخت جاده ابریشم سمنان نیز در این آیین با تاکید بر نقش بی‌بدیل کارگران شهرداری در رشد و توسعه شهر، اظهار کرد: یقینا اگر تلاش و همدلی و همراهی کارگران شهری با مدیریت شهری نبود، امروز شاهد اتمام پروژه‌های نیمه کاره و تغییر در ساختار و سیمای شهر نبودیم.

وی با تقدیر از زحمات خانواده کارگران شهرداری، افزود: تمامی تلاش ما در شهرداری و اولویت ما همواره بر انجام پرداختی های به‌موقع و ایجاد رفاه برای کارگران بوده است و خانواده کارگران اطمینان خاطر داشته باشند که رفع مشکلات و تامین رفاه و آرامش آنان دغدغه همیشگی مدیریت شهری و در اولویت است.

رییس مرکز بین المللی پایتخت جاده ابریشم سمنان با اشاره به عضویت سمنان در مرکز بین المللی راه ابریشم خاطرنشان کرد: قطعا یکی از ارکان موثر و تاثیرگذار در موضوع راه ابریشم، تکیه بر توان کارگران عزیز و خدوم است که انشالله از این ظرفیت استفاده خواهد شد.

به گزارش ایسنا در این آیین، از کارگران نمونه شهرداری سمنان تجلیل شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تجلیل از کارگران منتخب بخش تولید و صنعت آذربایجان شرقی
  • مراسم روز کارگر در شرکت نیشکر (+عکس)
  • کارگران پیش قراولان جهش تولید هستند
  • ۵ میلیارد سهم به نام کارگران شد
  • کلاهی که بر سر کارگران ساختمانی گذاشته شد
  • واحد کشتارگاه صنعتی در فسا بار دیگر آغاز به کار کرد/ اشتغال ۱۰۰ کارگر
  • ۸۰ درصد جمعیت اصفهان جزو جامعه کارگری هستند
  • بررسی علت مرگ کارگر معدن کوهبنان در دستور کار قضایی است
  • برگزاری جشن کارگری شهرداری سمنان با نام «سپاس کارگر»
  • کلاه بیمه ای بر سر کارگران ساختمانی