Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از مانه و سملقان، ممکن است هنر، استعداد، تولید و یا اشتغال، عامل اصلی شهرت یک شهرستان باشد و باعث پیشرفت آن شود اما شاید شهرستانی که شهرت آن به شهدا، جانبازان، آزادگان و ایثارگران است هنر مردانگی را به جامعه بیاموزد.

شهرستان مانه وسملقان که در دل آن روستایی به نام دارالشهدا وجود دارد، تعداد زیادی لاله های سرخ بوده، را تقدیم  انقلاب کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روستای دارالشهدا ازشمال باشهرآشخانه ازجنوب باشهرشوقان ازشرق باگرمک وازغرب باروستای درکش همسایه است.

دارالشهدا، منطقه ای کوچک که در آن اعزام به جبهه های فراوانی برای جنگ داشته و هرخانه یک شهید یا جانباز دارد.

جایی که بیشترین آمار شهدا را نسبت به وسعت خودش در کشور دارد، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مانه وسملقان و دردل کوه که ۶ برابر میانگین کشوری، یعنی این روستا رتبه اول تعداد شهدا را درجمهوری اسلامی ایران به نسبت جمعیت کسب کرده است.

پس از سفر پربرکت مقام معظم رهبری درسال ۱۳۹۱ به خراسان شمالی و پس از دیدار نماینده ویژه رهبری از آن به عنوان روستای دارنده بیشترین شهید شناخته شده و نام آن از چخماقلو به «دارالشهدا» تغییر یافت.

طبق سرشماری درسال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۲۴۴نفر (۳۶۶خانوار) بوده و دردوران دفاع مقدس با داشتن هزار و ۲۰۰ نفرجمعیت ۳۳شهید، ۲۵جانباز، ۲ آزاده، ۱۵۰ ایثارگر داشته و به تعبیر دیگر ازهر۳۶ نفریک نفردر راه انقلاب و میهن شهیدشده است.

بزرگان هر خطه را بشناسیم

این روستا زادگاه عالم ربانی شیخ حسن داوری هم‌درسِ مقام معظم رهبری درحوزه علمیه مشهدبه شمارمی رود.

درمهرسال ۱۳۹۱ درسفر پربرکت مقام معظم رهبری به خراسان شمالی،حجت الاسلام محمدحسن رحیمیان نماینده ولی فقیه دربنیاد شهید و امورایثارگران به عنوان نماینده ویژه معظم له ازاین  روستای شهیدپرور بازدیدکرد.

وی در این سفرعنوان کردکه این روستا در مقایسه با میانگین کل کشورکه ازهر۲۴۰ نفرتقریبا یک نفربه شهادت رسیده است ۶ برابرمیانگین کشوری شهیدتقدیم کرده است.

امکانات روستا، درخور خانواده شهدانیست

بعدازجنگ تحمیلی این روستا از نظر گاز، آب، برق، تلفن محروم بوده است. ازآنجایی که اهالی این روستا زندگی سختی را داشتند مهاجرت از این روستا به شهرآشخانه و روستاهای اطراف انجام می شد.

آرام آرام صدای پیشرفت و صدای پای بازدیدهای مسئولین شنیده شد تا این که درسال ۱۳۷۸برق، درسال۱۳۸۲تلفن، لوله کشی آب درسال۱۳۸۵ و بعدازآن امکاناتی دیگرمانندمدرسه تازه ساز مدرسه راهنمایی دخترانه وپسرانه ،پست بانک ،خانه بهداشت،حمام عمومی،گلزارشهدا، خانه عالم، نانوایی ، آسفالت جاده و... دراین روستافراهم شدو شرایط زندگی رامطلوب ساخت.

اما باز هم اخیرا در فضای مجازی از اوضاع نا به سامان خدمات‌دهی به این منطقه دیده شده است؛ هرچند ممکن است روستاهای دیگری نیز ازامکانات محروم باشند اما شأن روستایی که بیشتر آن را خانواده شهدا تشکیل داده فراتر ازاین حرف‌ها است.

از جاذبه‌ی گردشگری دارالشهدا غفلت شده است

اهالی این روستا شغل کشاورزی وبیشتربه دلیل کوهستانی بودن این روستا ونزدیک به کوه وسرسبزی به دامداری مشغول هستند.

روستای دارالشهدا درحاشیه جاده آسیایی ودرکوهپایه های رشته کوه آلاداغ واقع شده باتوجه به موقعیت کوهستانی این روستا دارای جاذبه گردشگری فراوانی است.

"سرچاویان" محلی درکوه های روبه روی روستای دارالشهدا که مردم این روستا همه ساله ۱۳ فروردین ماه به آنجا رفته وحتی مردم روستاهای اطراف نیز دراین روز به کوه ها وچشمه های زیبای این منطقه می روند وطبیعت خودراسپری می کنند.

دراین روز درروستای دارالشهدا مراسم کشتی باچوخه باشرکت جوانان وپهلوانان این روستا وروستاهای محاور برگزارمی شود.

دیگر جاذبه این روستا چشمه های فصلی آن است که دربهاربه صورت فواره ای اززمین می جوشد وآب فراوانی به جریان می افتد.

یخچال طبیعی ازدیگرجاذبه گردشگری زیب اوطبیعی این روستا می باشد که درحدفاصل روستای دارالشهدا وشهرشوقان  واقع شده است حتی درایام گرم تابستان نیز یخ است.

(کورکن) یکی دیگر ازمکان های این روستا می باشدکه درحدفاصل دارالشهدا و روستای هاور واقع شده وازآن جا می توان  روستای هاور ومناطق اطراف را تماشاکرد.

شیفتگان توسعه، دارالشهدارا توسعه دهند

وقتی منطقه‌ای اینچنین ازجوانب مختلف دارای ابعاد سیاحتی، مذهبی بوده و هم زیبایی طبیعت علاوه بر فضای معنوی در آن وجود دارد چرا باید تا این حد گمنام و مهجور باشد؟

نبود یک برنامه مدون برای معرفی شهدای این روستا نیز از کمکاری هایی است که متولیات فرهنگی مذهبی استان باید پاسخگو باشند.

روستای دارالشهدا به تنهایی راهیان نور شرق کشور است و با برنامه های معنوی ازجمله روایت گری دائمی  و ایجاد حسینیه بزرگ شهدایی می‌تواند عاشقان شهدارا به این هطه کشانده و روح ناامید این روزهای شهر را دوباره با معنویت جاری خود زنده کند.

دریغا که همین قلیل شناخت نیز از برکت تذکر مقام معظم رهبری حاصل شده و امید است که با شکل گیری دولت جوان حزب اللهی این مهم نیز صورت بگیرد.

انتهای پیام/ظ

منبع: فارس

کلیدواژه: مقام معظم رهبری خراسان شمالی مانه و سملقان آشخانه دارالشهدا چخماقلو بنیاد شهید و امورایثارگران روستای دارالشهدا مقام معظم رهبری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۸۶۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اخبار کوتاه خراسان رضوی / ۱۶ اردیبهشت

  به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، ترمیم خط لوله آب شرب، اعلام خسارات سیلاب و اختصاص اعتبار برای ترمیم شبکه آب، بخشی از عناوین این خبر‌ها است.   ترمیم خط لوله آب شرب روستایی در بخش رخ تربت حیدریه   خط لوله آب شرب روستای اسدآباد بخش رخ تربت حیدریه که بر اثر باران شدید و سیل، از منبع اصلی شکسته بود، با تلاش پرسنل آبفای شهر رباط سنگ ترمیم شد.   سرپرست بخشداری جلگه رخ گفت: اکیپ‌های اجرایی و عوامل فنی آبفای رباط سنگ پس از اخذ گزارش شکسته شدن خط انتقال آب شرب روستا، بلافاصله با امکانات لازم در محل حضور یافتند و اقدامات فنی برای ترمیم و مرمت خط لوله آبرسانی روستا را انجام دادند.   رسول بابایی افزود: طی این عملیات جهادی محل آسیب‌دیده خط انتقال آب که به طول ۲۴ متر قطع شده بود، در مدت زمان کوتاهی تعویض و مرمت و آب آشامیدنی ۳۰۰ خانوار روستای اسدآباد با جمعیت بیش از هزار نفر، وصل شد و وارد مدار بهره‌برداری قرار گرفت.   بررسی میزان خسارات سیلاب در شهرستان فیروزه   جلسه مدیریت بحران شهرستان فیروزه با هدف بررسی میزان خسارات وارده بر اثر سیلاب برگزار شد.    به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، فرماندار فیروزه با اشاره به خسارت ۱۰۰ هکتار از مزارع کشاورزی به ویژه در روستا‌های سلیمانی، قالیباف و وزیریه، گفت: سیلاب در حوزه دامداری خسارتی نداشته، اما حدود ۲۰ تن آذوقه دام در روستای قالیباف از بین رفته است.   مهدی باغیشنی با بیان اینکه در حوزه‌های زیرساختی برق خساراتی وارد شده، اما ارائه خدمات برق با تعویض تیر برق، برقرار است، افزود: در حوزه راه نیز مشکلی وجود ندارد و بسته بودن محور‌ها به دلیل ورود گل و لای و آب به سطح جاده‌ها بوده که با تلاش مجموعه راهداری پاکسازی شده است.   اختصاص ۱۰ میلیارد تومان برای تعویض شبکه فرسوده آب شرب در خواف    ۱۰ میلیارد تومان اعتبار از محل حقوق دولتی، برای تعویض شبکه فرسوده آب شرب در شهر‌ها و روستا‌های شهرستان خواف اختصاص یافت.   مهدی عباسپور فرماندار شهرستان خواف گفت: این اعتبار با پیگیری مکرر و با توجه به فرسودگی شبکه آب شرب در برخی از نقاط شهری و روستایی شهرستان خواف که موجب هدر رفت آب می‌شود، تخصیص یافت.

دیگر خبرها

  • سفر بهاری به روستای ازغد طرقبه از لنز دوربین شهروندخبرنگار
  • روستای تاریخی و کویری اصفهک، در راه جهانی شدن
  • بازسازی روستای امامزاده ابراهیم(ع) شفت بدون پروسه اداری آغاز شود
  • طرح آمایش سرزمین ورزش کشور را از روزمرگی دور می‌کند
  • بازسازی روستای دهنو با مصالح بومی و محلی
  • طرح ملی جهاد آبرسانی امیدبخش روستا‌های تشنه خراسان شمالی
  • طرح ملی جهادآبرسانی امیدبخش روستا‌های تشنه خراسان شمالی
  • پاسخگویی به مطالبات مردم، در دستور کار مدیران خراسان جنوبی
  • رفع مشکلات مردم، تکلیف مدیران در دولت سیزدهم است
  • اخبار کوتاه خراسان رضوی / ۱۶ اردیبهشت