Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سید مصطفی رضوی دینانی رئیس دانشکده‌ دامپرشکی دانشگاه شیراز گفت: تسهیل، تقویت و اولویت‌دهی به اجرای پایان‌نامه‌ها و دیگر طرح های پژوهشی، اجرایی و آموزشی از سوی دانشگاه شیراز و مناسب با نیاز‌های پژوهشی اداره کل در حوزه‌ حفاظت تنوع زیستی و مدیریت بیماری‌های حیات‌ وحش، همکاری در ایجاد تحول بنیادین در نگرش به محیط‌ زیست در بخش‌های فرهنگی، اجتماعی و آموزشی بر اساس روش‌های علمی و حمایت  انجمن‌های علمی و تیم‌های دانشجویی زیست‌محیطی به‌ منظور ارتقای نقش نهاد‌های علمی خصوصی برای تقویت بنیان‌های علمی محیط‌ زیست طبیعی استان و کمک به حفظ و تکثیر گونه‌های جانوری در معرض خطر استان از دیگر اهداف این تفاهم‌ نامه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اعلام آمادگی برای هرگونه همکاری با اداره‌کل حفاظت محیط زیست فارس، بیان کرد: انتظار می رود همکاری‌های مشترکی در زمینه‌های تشخیص به‌ موقع بیماری‌های حیات وحش، خدمات جراحی، بیهوشی و اپیدمی بیماری‌ در حفظ و تکثیر گونه‌های در معرض خطر حیات وحش با استفاده از تکنیک‌های تلقیح مصنوعی، لقاح آزمایشگاهی (IVF)، انتقال جنین و ایجاد بانک ذخیره اسپرم و تخمک داشته باشیم.

توجه به ظرفیت علمی دانشگاه شیراز برای تبدیل به مرکز بانک ژن و مطالعات ژنتیک مولکولی جنوب کشور


حمید ظهرابی مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس نیز تصریح کرد: موضوع حفاظت از محیط زیست و تنوع زیستی یکی از اهداف اصلی سازمان حفاظت محیط زیست است که اجزای تنوع زیستی، به‌ ویژه ژن‌ها دارای ارزش ذاتی و اقتصادی بسیاری هستند.

او ادامه داد: موضوع حفظ تنوع زیستی در سازمان حفاظت محیط زیست از ۶۰ سال گذشته آغاز شده و تا کنون ادامه یافته است و ۱۱ درصد مساحت این سرزمین به عنوان مناطق حفاظت‌ شده که مناطق چهار گانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.

ظهرابی افزود: یکی از چالش‌های اصلی که در موضوع حفاظت از تنوع زیستی در سازمان حفاظت محیط زیست با آن دست به گریبان بوده ایم موضوع بیماری‌های حیات وحش و انجام تحقیقات در زمینه‌ فعالیت‌های مرتبط با دامپزشکی است که در زمینه‌ حیات وحش نیاز به دامپزشکان مجرب و کارآزموده وجود دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس اضافه کرد: ایجاد رشته‌ تخصصی دامپزشکی حیات وحش از ضرورت‌های اساسی کشور و توقع سازمان حفاظت محیط از دانشکده دامپزشکی شیراز است زیرا با وجود چنین ظرفیت علمی بزرگی در همسایگی پارک ملی بمو، باید به‌ شکل مطلوب برای ارتقای دانش دامپزشکی کشور و حل مشکلات حیات وحش کشور مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گیرد.

او با اشاره به اینکه تکنولوژی‌ها و روش‌های نوین حفاظتی در خارج از زیستگاه باید برای حفاظت حیات وحش استفاده شود اظهار کرد: در کنار طرح‌های تکثیر و پرورش حیات وحش، ایجاد بانک‌های ژن و بانک‌های اسپرم و تخمک که ضرورت آن امروزه به اثبات رسیده است نیز می‌تواند شرایط را برای احیای یک گونه منقرض‌شده را در آینده فراهم کند و یا این که مانع انقراض یک گونه شاخص شود.

ظهرابی تاکید کرد: ظرفیت علمی دانشگاه شیراز برای تبدیل به مرکز بانک ژن و مطالعات ژنتیک مولکولی جنوب کشور باید مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام/ت

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: امضای تفاهم نامه دانشگاه شیراز سازمان حفاظت محیط زیست محیط زیست فارس دانشگاه شیراز تنوع زیستی حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۸۷۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو رأس بزغاله کوهی به دامان طبیعت بازگردانده شدند


 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه  ، دو رأس بزغاله که توسط افراد بومی و بدلیل نا آشنا بودن با حیات وحش و همچنین آگاه نبودن نسبت به رفتار‌های حیات وحش از محل زندگی خود جدا و جهت مراقبت و نگهداری به اداره محیط زیست شهرستان‌های دالاهو و سرپل ذهاب تحویل شد .
سرپرست محیط زیست دالاهو عنوان کرد : شهرستان دالاهو بعلت داشتن شرایط مطلوب برای حیات وحش و حمایت مردم شهرستان در سال‌های اخیرحیات وحش شهرستان رشد خوبی داشته و جمعیت حیات وحش در این شهرستان رشد قابل قبولی دارد .

دیگر خبرها

  • حضور سرمایه‌گذاران در غرفه استان فارس قابل توجه بود
  • جزئیاتی از تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد آذربایجان‌شرقی و شرکت مهندسی معدنی نوآوران مس 
  • نشست اعضای شورای پژوهشی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اساتید دانشگاه ارومیه
  • راه‌اندازی تیمارگاه حیات وحش در خراسان رضوی
  • دو رأس بزغاله کوهی به دامان طبیعت بازگردانده شدند
  • فصل زاد و ولد حیات وحش از راه رسید؛ زنده‌گیری نوزادان پیگرد قانونی دارد
  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید
  • افتتاح دفتر همکاری‌های علمی تاجیکستان و علوم پزشکی شیراز
  • امضا دو تفاهم نامه علمی در همایش ملی تحول دیجیتال
  • تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس