Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، شناسایی نخبگان خارج از کشور، راه‌اندازی کانون‌های فارغ‌التحصیلان خارجی در ایران و توانمندسازی فارغ‌التحصیلان خارج از کشور در ایران از جمله اهداف مشترک این تفاهم نامه است.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در این مراسم، گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه ایرانیان خارج از کشور انجام داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمریکای شمالی، اروپا و شرق آسیا کشور‌های مورد توجه ما است تا اقداماتمان را در این زمینه گسترش دهیم. در توافقات انجام گرفته با ستاد کل نیرو‌های مسلح فارغ‌التحصیلان ۴۰۰ دانشگاه برتر جهان تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

ستاری ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ نفر از نخبگان ایرانی خارج از کشور جذب شده‌اند. حدود ۳۰ درصد از این افراد در هیئت علمی دانشگاه‌ها فعال هستند و بخش عمده‌ای یا استارتاپ‌های خود را تاسیس کرده‌اند یا در یکی از شرکت‎های دانش‌بنیان و خلاق مشغول فعالیت هستند.

رئیس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق، در ادامه افزود: باید تسهیلات بیشتری برای دادن تابعیت به نخبگان خارجی ایجاد شود. برای نمونه ما یک متخصص مغز و اعصاب افغانستانی داریم که قبلاً برای تمدید اقامتش باید همچون کارگران در صف‌های طولانی می‌ایستاد.

ستاری بیان کرد: علاوه بر تسهیل در اقامت موفق به کسب تابعیت ایرانی برای برخی از نخبگان خارجی از عراق، افغانستان، سوریه، اسپانیا و دیگر کشور‌ها شدیم. در سال قبل نیز بورسی به ۱۰۰ نفر اول کنکور افغانستان ارائه شد که به شکل جالبی ۷۰ نفر اول آن‌ها به ایران آمدند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان درباره اهمیت منابع انسانی گفت: پتانسیل‌های بسیاری خوبی برای همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری وجود دارد و باید هر چه بیشتر این توانمندی‌ها را در راستای خدمت به نخبگان به کار برد.

راه‌اندازی مجموعه بنیاد فرهنگی دانشجویان بین المللی

در ادامه مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: تشکری ویژه از مجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و بنیاد ملی نخبگان که توسط دکتر ستاری اداره می‌شود دارم که از مجموعه‌های موفق و هدفمند در کشور هستند و وظیفه خود می‌دانم که در این خصوص تشکر کنم.

او ادامه داد: ارزان بودن تحصیل در جمهوری اسلامی و همگرا بودن بسیاری از دانشجویان منطقه با فرهنگ کشور ما از جمله مزیت‌های سیستم آموزشی ما برای نخبگان منطقه‌ای است. شورای سیاستگذاری سیاستگذاری دانشجویان بین‌الملل نیز در سال‌های اخیر فعال‌تر شده است و در این زمینه بستر‌های بسیار مثبتی برای هم‌افزایی وجود دارد.

حجت‌الاسلام رستمی بیان کرد: در بحث نخبگان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و بنیاد نخبگان تولیت و اشراف بسیار خوبی دارند. تربیت مجموعه‌ای از نخبگان در داخل جمهوری اسلامی ایران که سفیران نظام باشند، از جمله مسائل حائز اهمیت است. مجموعه بنیاد فرهنگی دانشجویان بین المللی نیز در شرف تاسیس است و امیدواریم همکاری‌های دوسویه روز به روز بیشتر توسعه یابد.

حمایت از ۱۰ هزار ایرانی خارج از کشور

همچنین مهدی قلعه نوعی رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گفت: ما از حدود ۵ سال قبل در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برنامه‌ای جدیدی را آغاز کردیم که بر اساس یک پلتفرم ایرانیان خارج از کشور با پژوهشگاه‌ها و مراکز دانشگاهی داخل کشور ارتباط برقرار می‌کنند.

او ادامه داد: در حال حاضر در حدود ۱۰ هزار نفر از ایرانیان خارج از کشور از این برنامه استفاده کرده‌اند. این حجم استقبال باوجود شروط متعدد علمی است که در این برنامه تعیین شده است. 

رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری افزود: در راستای استفاده از ظرفیت نخبگانی ایرانیان خارج از کشور، استفاده از آنان برای توسعه صادرات محصولات فناورانه در دستور کار قرار گرفت. در این بین دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ظرفیت بسیار خوبی دارد که می‌توان از آن بهره برد.

بیشتربخوانید

گام بلند بومی سازی در صنعت فیبر نوری برداشته شد

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فارغ التحصیلان خارجی دانشجویان خارجی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایرانیان خارج از کشور فارغ التحصیلان بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۹۷۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه اندازی میز خدمت در نمایشگاه تجهیزات پزشکی

به گزارش خبرگزاری مهر، دومین جلسه شورای سیاست‌گذاری بیست و پنجمین نمایشگاه تجهیزات پزشکی با حضور نمایندگان بخش‌های خصوصی و دولتی مرتبط با صنعت تجهیزات پزشکی کشور به ریاست رئیس پارک فناوری پردیس برگزار شد.

در ابتدای این نشست، امین‌رضا خالقیان دبیر نمایشگاه با برشمردن اقدامات انجام شده تاکنون، در خصوص فعالیت کمیته‌های رویدادهای جانبی نمایشگاه توضیحاتی ارائه نمود.

در ادامه نمایندگان تشکل‌های حوزه وزارت بهداشت، وزارت صمت، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، سازمان توسعه تجارت ایران، شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، صندوق نوآوری و شکوفایی روند اقدامات انجام شده را تشریح نمودند.

نمایندگان بخش خصوصی حوزه تجهیزات پزشکی ضمن بیان دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود برای برگزاری پرثمر و حضور حداکثری اعضای تشکل‌های خود در این نمایشگاه، خواستار حمایت‌های ویژه توسط نهادهای مرتبط در این نمایشگاه شدند.

در ادامه این جلسه مقرر شد، نمایندگان وزارت بهداشت، وزارت صمت و همچنین معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در ایام ۴ روزه نمایشگاه با هدف پاسخگویی و رفع موانع مخاطبان حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی اقدام به راه اندازی میز خدمت نموده و راهنمایی‌های لازم در خصوص قانون جهش تولید را به عمل آورند.

از دیگر مصوبات این نشست، برگزاری رویدادهای داخلی و بین‌المللی در حاشیه نمایشگاه با حمایت‌های معاونت علمی و سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی بود. همچنین مقرر شد صندوق نوآوری و شکوفایی میزان و نحوه حمایت مالی از حضور شرکت‌های دانش بنیان در نمایشگاه را اعلام نماید.

در ادامه مصوبات مقرر شد نماینده شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی تهران نسبت به پیگیری ارائه تخفیفات ویژه در اجاره بهای زمین این دوره از نمایشگاه، اقدام لازم را به عمل آورد.

در پایان مهدی صفاری نیا رئیس پارک فناوری پردیس و رئیس شورای سیاستگذاری نمایشگاه، گفت: قطعاً با حمایت تمامی ذی نفعان حوزه سلامت، برگزاری این دوره از نمایشگاه هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی ارتقا قابل توجهی پیدا خواهد کرد.

بیست و پنجمین نمایشگاه ایران هلث، ۲۹ اردیبهشت تا یک خرداد ۱۴۰۳ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار خواهد شد.

کد خبر 6088604 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • ادعای معاون رئیسی درباره مهاجرت ایرانیان | چرا پلیس وارد بحث مهاجرت شد؟
  • ایجاد دفتر فراجا در بنیاد ملی نخبگان؛ علت چیست؟!
  • معاون علمی رئیسی: افرادی که از کشور خارج می‌‎شوند با منِ نوعی مشکل دارند نه با ایران
  • راه‌اندازی اپراتور اختصاصی هوش مصنوعی در کشور
  • اپراتور اختصاصی هوش مصنوعی راه‌اندازی می‌‎شود
  • چرایی ایجاد دفتر «فراجا» در بنیاد ملی نخبگان/۲ بال علم و فناوری «وعده صادق»
  • چرایی ایجاد دفتر «فراجا» در بنیاد ملی نخبگان/۲ بال علم و فتاوری «وعده صادق»
  • وزارت علوم برنامه های مطلوبی برای ماندن نخبگان در کشور تدوین کرده است
  • تدوین برنامه های مطلوب وزارت علوم برای ماندن نخبگان در کشور
  • راه اندازی میز خدمت در نمایشگاه تجهیزات پزشکی