Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از لارستان، کوهنوردی از پرطرفدارترین و لذت‌بخش‌ترین شکل‌های طبیعت‌گردی و در عین حال ورزشی جذاب و چالش‌برانگیز است که نه‌تنها لذت وافری از تماشای افق‌های باز را پیشکش شما می‌کند، بلکه نقش مهمی در حفظ و بهبود سلامت روحی و جسمی‌ شما دارد.

فارغ از اینکه به‌ تنهایی یا گروهی راهی کوهپیمایی می‌شوید یا تورهای طبیعت‌گردی و گردشگری را برای این منظور انتخاب می‌کنید، کوهنوردی می‌تواند تجربه‌ای عالی برایتان باشد که شوق تکرار آن رهایتان نکند یا به حدی به شما بد بگذرد که فکر تکرار آن را از سرتان بیرون کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کوهستان همیشه جایی برای آرامش و فاصله گرفتن از هیاهو و تنش های زندگی روزمره است. سفر به کوهستان و کوهنوردی یکی از کارهایی است که هم ورزش است و هم طبیعت گردی. آرامش و لذتی که صعود به قله دارد را فقط یک کوهنورد می فهمد. هوای پاک، طبیعت بکر و آرامش کوهستان از عواملی است که دوستداران طبیعت را بارها به سمت خود دعوت می کند.

در این باره، خبرنگار فارس در لارستان، گفت‌وگویی با سیدمهدی ضیاپور از جوانان لاری ترتیب داده تا این ورزشکار، در خصوص صعود به قله کوه و تجربه زیبایی و شکوه آن، برای مخاطبان بگوید.

چه شد که وارد عرصه کوهنوردی شدید؟

عشق به طبیعت، لذت بردن از کوهستان  و دوستانی خوب، احساس آرامش و روحیه ایده آل که بعد از هر برنامه‌ای به دست می‌آورم، موجب شده تا روز به روز نسبت به کوهنوردی مشتاق‌تر باشم. در اوایل کوهنوردی، با تعدادی از  دوستان آخر هفته‌ها برنامه داشتیم و خیلی مبتدی و ساده کوه‌های اطراف شهر لار می‌رفتیم تا اینکه هیات کوهنوردی  توسط پیشکسوت این رشته یعقوب موحدی در حدود سال 1383 تأسیس شد و گروه‌هایی در زیرمجموعه این هیات تاسیس شدند. از سال ٨٥ نیز به عضویت در گروه کوهنوردی شهید شاکری درآمدم.

تاکنون چه آموزش هایی را پشت سر گذاشته اید؟

تمام دوره های آموزشی مربوط به ورزش کوهنوردی را طی کرده‌ام؛ در حال حاضر  2 مدرک مربی‌گری از فدراسیون کوهنوردی ایران در زمینه‌های  مربی کوهپیمایی و کوهنوردی و  مربی برف و یخ را اخذ کرده‌ام.

چند سال در این عرصه فعالیت دارید؟

حدود ٢٠ سال ،  اوایل کوهنوردیم از سال ١٣٨١ بود  که بدون هیچ تجهیزات و تجربه‌ای فعالیت انجام می‌دادیم. در سال ١٣٨٦ همراه با گروه کوهنوردی شهید شاکری لارستان نخستین صعود به بلندترین قله ایران یعنی کوه دماوند را تجربه کردم. از سال 1391 نیز  ورزش کوهنوردی را به صورت جدی‌تر و حرفه ا‌ی‌تر دنبال کردم.

تاکنون چه قله‌هایی را فتح کرده‌اید؟

90 درصد قله های معروف ایران  که بالای 4 هزار متر ارتفاع دارند را در فصل‌های مختلف صعود کردم. بیشترین صعودی که داشتم به قله  دماوند بوده که  به لطف خدا ٢٦ بار توانسته‌ام با موفقیت  از جبهه‌های مختلف در فصل تابستان و زمستان صعود کنم  که یک رکورد و افتخاری در لارستان برای من محسوب می‌شود.

آیا برنامه‌ای برای فتح قله‌های بین‌المللی دارید؟

تا به حال ٢ صعود برون مرزی داشته‌ام که یک مورد آن مربوط به قله «ارگاتس» بلندترین قله کشور ارمنستان  و دیگری قله «کازبیک» گرجستان بلندترین قله این کشور است.

آرزوی هر کوهنورد، فتح و ایستادن بر بام رشته کوه‌های هیمالیا است و من هم مثل خیلی از کوهنوردان این آرزو را دارم ولی به دلیل هزینه زیاد و نبود اسپانسر نتوانستم به آرزویی که دارم، برسم. به طور قطع برای رسیدن به هدف خود، تمام تلاشم را انجام می‌دهم و امیدوارم روزی بتوانم  این افتخار را برای خود و لارستان ثبت کنم.

درباره گروه کوهنوردی خود توضیح   دهید.

از سال 1395 به عنوان سرپرست گروه کوهنوردی امادگی جسمانی فعالیت می‌کنم. در حال حاضر حدود 50 عضو داریم که بیشتر اعضاء از تجربه و دانش خیلی خوبی برخوردار هستند و به تک تک اعضاء گروهم افتخار می‌کنم که در این سالهای اخیر با تمام وجود در اختیار گروه بودند و برای پیشرفت خودشان و جامعه کوهنوردی لارستان تلاش زیادی انجام داده اند.

گروه کوهنوردی آمادگی جسمانی یکی از  شاخص ترین گروه‌های لارستان است که برنامه‌های زیادی در طول سال انجام می‌دهیم. صعودهای شاخصی که در تمام فصل از سال برگزار می‌کنیم، کلاس‌های آموزشی، تمرینات هوازی هفتگی، ترغیب و آینده سازی برای نوجوانان و جوانان از برنامه‌های ما محسوب می‌شود.

یک کوهنورد حرفه‌ای باید از چه ابزاری استفاده کند؟

یک کوهنورد باید اصول، قوانین، تجهیزات، علم و دانش استفاده از انها را اموزش دیده باشد.

تا جایی که می‌توانند برای یک سفر کوهنوردی آموزش ببینند. هرچند که آماده‌سازی اصلی از طریق کسب تجربه به دست می‌آید و رفتار یک نفر در وضعیتی خطرناک می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد.

برنامه‌های کوهنوردی دروسی برای مبتدیان ارائه می‌کنند تا مهارت‌ها و تکنیک‌های کوهنوردی را از کارشناسان باتجربه بیاموزند. پس خیلی اهمیت دارد که اول تمرین کافی داشته باشند و بعد با آمادگی وعلم کافی به صعود بپردازند که همین موضوع نشان می‌دهد، کوهنوردی سخت‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کنید.

برای کوهنوردی باید حجم عظیمی از تجربه، مهارت و آمادگی جسمانی و روانی داشته باشید تا بتوانید به موفقیت برسید. از جمله اصول کوهنوردی می‌توان به کار با طناب، صعود از سنگ و یخ، هواشناسی، پوشاک کوهستان، عبور از یخچال و… اشاره کرد.

آماده‌سازی و برنامه‌ریزی برای صعود، زمان مشخص کنند و آمادگی هر نوع شرایطی را داشته باشند . برای این منظور، گزارش‌های مربوط به مسیر را مطالعه کنند و تصاویر مسیر را ببینند، با افرادی صحبت کنند که قبلا این صعود را انجام داده‌اند. تجهیزات موردنیاز را به‌طور کامل در نظر بگیرند، همیشه طوری برنامه‌ریزی کنند که برای استراحت، حوادث پیش‌بینی‌نشده و بازگشت به پایین، وقت کافی داشته باشند .

قبل از هر چیز باید مطمئن شوند که توانایی این برنامه را دارند. زیرا در غیر این صورت احتمال بروز سانحه و شکست برنامه وجود دارد. کوهنوردی، ورزشی است که فقط به آموزش و تمرکز فکری خلاصه نمی‌شود و تجهیزات و خاص خود را می‌طلبد. در نتیجه اطلاعات تکمیلی با توجه به فصل، زمان، سطح برنامه و... تدارک ببینند.

سخت‌ترین لحظه شما در کوهنوردی چه بوده است؟

همیشه قبل از هر برنامه با روحیات خوب تمام تلاش و امادگی خود را حفظ می‌کنم تا در طول برنامه سختی احساس نکنم

ولی سخت ترین لحظه کوهنوردی، مسئولیت پذیری بوده و است که باید بهترین تصمیم و بهترین انتخاب داشته باشم  برای حفظ جان همنوردان آماده باشم.

لذتبخش‌ترین لحظه کوهنوردی چه زمانی است؟

لذت بخش ترین لحظه کوهنوردی زمانی است که در کنار سایر دوستان که برای یک صعود از چند ماه قبل تلاش می‌کنند، سخت تمرین و امادگی به دست می‌آورند، وقتی می‌بینم تمام این سختی‌ها پشت سر گذاشته اند و  با اشک شوق روی یک قله ایستاده اند، با دیدن این لحظه‌ها بهترین و لذت بخش‌ترین لحظه‌ها خواهد بود.

کدام کوه های لارستان را جذاب تر و زیباتر می دانید؟

کوه ها و طبیعت همه زیبا و جذاب هستند. هر کدام از کوه‌های لارستان زیبایی‌های خاص خودشان را دارند، به خصوص سالی که بارندگی کافی داشته باشیم. اما از دیدگاه من، کوه «بور» کرمستج یا کوه پردیس، بخاطر پوشش گیاهی بیشتر شاید جذاب تر و زیباتر در لارستان باشند.

درباره حضور کوهنوردان سایر نقاط ایران برای کوهنوردی در لارستان چه صحبتی دارید؟

تا به حال حضور کوهنوردان از دیگر نقاط کشور  به لارستان نداشته‌ایم. برای جذب و حضور کوهنوردان ایران در شهرمان باید زیر ساخت و برنامه ریزی هایی انجام دهیم که متاسفانه تاکنون این اقدام در لارستان صورت نگرفته است. چندین کوه و قله فوق العاده خوب در لارستان وجود دارد که در فصل زمستان مناسب صعود و برنامه ریزی است. برای معرفی قلل لارستان نیاز است تا رسانه‌ها وارد عمل شوند یا با تدوین کتابی در مورد این کوهها، نگاه‌ها را به این سمت جلب کرد.

برای معرفی بهتر رشته‌ کوه‌های موجود در لارستان، می‌توان به مناسبت‌هایی از هیات‌ها و باشگاه‌های کوهنوردی ایران دعوت کرد و این کوه‌ها را به آنها شناساند و این کاری است که در خیلی از شهرها مرسوم است.

بهترین فصل کوهنوردی  در لارستان چه موقع است؟

بهترین فصل کوهنوردی در لارستان  از مهر ماه تا اواخر  فروردین است و دلیل آن حاکم شدن هوای به نسبت خنک و طبیعت زیبای‌های خود را نمایان می‌کند.

عده ای کوهنوردی را برای شکار، برداشت گیاهان داروئی یا یافتن عسل کوهی انتخاب می کنند، برای بهره گیری بهتر از این مواهب الهی چه توصیه هایی به این افراد دارید؟

جهت بهره وری بهتر از این نعمات باید برداشت محصول در فصل  خودش انجام گیرد تا گیاه دارویی یا عسل به وفور و رسیده باشد.همچنین شیوه برداشت به صورتی باشد که آسیبی اساسی به آنها وارد نشود تا بتوان در سال های آینده نیز از آن بهره برد .

شکار حیوانات در کل خلاف قانون است و در صورت داشتن مجوز به اندازه باشد تا گونه‌ها در خطر انقراض قرار نگیرند. همچنین از شکار حیوان آبستن نیز باید پرهیز کرد.

با توجه به فصل گرما و خشکسالی، به عنوان یک کوهنورد چه اقدامی در حد توان در راستای تامین غذا و آب برای جانوارن و پرندگان انجام داده اید؟

واقعیت برای این کار تا به حال کار خاصی انجام نداده ام و امیدوارم بتوانم با کمک دوستان در این زمینه اقدامی انجام داد.

 و سخن پایانی:

از تمام کوهنوردان درخواست می‌کنم  همیشه ایمن و با دانش کامل در هر رشته ای از کوهنوردی برنامه ریزی انجام دهند، دوره  و کلاس‌های اموزشی مربوطه را شرکت کنند تا همیشه سالم و بدون هیچ حادثه ای این ورزش پر هیجان و لذت بخش ادامه دهند. در این رشته ورزشی استعداد های خیلی زیادی در لارستان وجود دارد  که نیازمند حمایت مسئولان برای حضوری حرفه‌ای و فعال در این زمینه هستند.

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: کوهنورد کوه های لارستان فتح قله دماوند گروه کوهنوردی برنامه ریزی یک کوهنورد ترین لحظه بخش ترین لذت بخش کوه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۰۹۴۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی صعود ۴۰هزار نفری به ارتفاعات بازی دراز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه ، بهمن ریحانی اظهار کرد: پیش بینی می‌شود که ۳۵ تا ۴۰ هزار در مراسم گرامیداشت سالروز حماسه بازی دراز در شهرستان سرپل ذهاب در استان کرمانشاه حضور پیدا کنند.

وی افزود: برنامه بزرگداشت عملیات غرورآفرین بازی دراز چهاردهم اردیبهشت ماه در ارتفاعات بازی دراز واقع در شهرستان سرپل ذهاب برگزار می‌شود.

فرمانده سپاه حضرت نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه تصریح کرد: در همین راهپیمایی روز قدس امسال و انتخابات سال گذشته مردم حضوری باشکوه داشتند که همین حضور باشکوه به کشور عزت و قدرت افزون داد و دشمنان کشور را ناامید ساخت.

وی افزود: عزت ما در تجمعات بزرگ مانند گرامیداشت حماسه بازی دراز است که منجر به قدرت روز افزون انقلاب اسلامی خواهد شد

ارتفاعات سخت‌گذر بازی‌دراز با قله‌های بلند و شیب‌های تند و بریدگی‌های ممتد از اهمیت ویژه‌ای در منطقه مرزی استان کرمانشاه برخوردار است و هرساله هزاران نفر را با پای پیاده به سمت این قرارگاه برای تجدید پیمان با رشادت‌های دوران دفاع مقدس می‌کشاند

بابلی فرماندار شهرستان سرپل‌ذهاب در خصوص برنامه‌های در نظر گرفته‌شده برای شرکت‌کنندگان در مراسم بزرگداشت عملیات بازی‌دراز، تصریح کرد: مراسم اول یادواره شهدای بازی‌دراز شامگاه پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه در کنار بقعه احمدبن‌اسحاق برگزار می‌شود و از صبح ۱۴ اردیبهشت‌ماه برنامه صعود به ارتفاعات بازی‌دراز را خواهیم داشت که همه امکانات لازم در نظر گرفته‌شده است.

دیگر خبرها

  • ممنوعیت تردد از محور فیروزکوه - دماوند تا ۱۰ خردادماه
  • مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) گامی به سوی یکپارچگی در معماری
  • تاکید بر مبارزه با ساخت و ساز‌های غیرمجاز دماوند
  • بهره برداری از دومین باشگاه کوهنوردی در زرند
  • برپایی نمایشگاه آثار هنرجویان هنرستان فاطمه الزهرا (س) در لارستان + تصاویر
  • امضا دو تفاهم نامه علمی در همایش ملی تحول دیجیتال
  • پیش بینی صعود ۴۰هزار نفری به ارتفاعات بازی دراز
  • واکنش نماینده دماوند و فیروزکوه به تشکیل استان تهران شرقی
  • بهره برداری از خانه بهداشت کارگری در دماوند
  • نقش توجه به پژوهش‌های علمی در مدیریت بلایای طبیعی بی‌بدیل است