Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@10:06:51 GMT

تجربه‌ها به کمک می‌آیند

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۱۶۴۷۲

تجربه‌ها به کمک می‌آیند

چندی پیش و با امضای تفاهمنامه‌ای میان سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حمیدرضا حاجی بابایی نماینده مردم همدان و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و سیدسعید شاهرخی استاندار همدان و سید مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تفاهمنامه میزبانی همدان در برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به امضا رسید

 و براساس این تفاهمنامه قرار شد برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به مدت 5 سال دیگر به میزبانی شهر همدان تمدید  و این مسأله تعیین تکلیف شد که استان همدان با وجود ابراز علاقه دیگر استان‌ها برای میزبانی این جشنواره، همچنان میزبان جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک ونوجوان خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته احمدرضا احسانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان امسال با توجه به شرایط اپیدمی کرونا و احتمال اعمال محدودیت‌ها برای برگزاری جشنواره تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی خواهد شد. قادر آشنا، مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم پس از نهایی شدن این تفاهمنامه و تعیین تکلیف میزبانی جشنواره در گفت‌وگو با «ایران» به شرایط پیش رو و بحث‌های حمایتی از این جشنواره پرداخت و گفت: «پس از نهایی شدن تصمیم و ماندن جشنواره در استان همدان لازم است که تمامی سازمان‌ها و ارگان‌های استان همدان برای کمک به هر چه بهتر برگزار شدن این جشنواره قدم پیش بگذارند و از شهرداری، میراث فرهنگی و گردشگری، سازمان صداوسیما تا نهاد کتابخانه‌ها و... نقشی را در هرچه بهتر برگزارشدن این جشنواره به‌عهده بگیرند.» آشنا درباره جلسه امضای تفاهمنامه و آنچه در این نشست مورد گفت‌وگو قرار گرفته هم گفت: جلسه بسیار سودمندی را با وزیرمحترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و آقایان حاجی‌بابایی نماینده محترم مردم همدان و مدیرکل ارشاد این استان داشتیم و موضوعات متنوعی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت که مهم‌ترین و اصلی‌ترینش همین بحث جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به میزبانی استان همدان بود که در نهایت با همکاری و تفاهمی که در این جلسه به‌دست آمد قرار شد جشنواره تئاتر کودک و نوجوان ابتدا به مدت 3 سال و در صورت تمدید یک دوره 3 ساله دیگر، در مجموع 6 سال در شهر همدان باقی بماند. آشنا برگزاری این جشنواره را در سنوات قبل دارای نقاط قوت و ضعف‌هایی می‌داند و از آنها به‌عنوان تجربه‌ای برای آینده یاد می‌کند و می‌گوید: «مسأله مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که نقاط ضعف و قوت و چگونگی برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در سال‌های گذشته توسط دبیرخانه جشنواره مکتوب شده است و این مسأله باعث شده تا عدم هماهنگی‌ها و مشکلات احتمالی چند سال اخیر بررسی و راهکارهای برطرف کردن آنها در این تفاهمنامه بیاید و برطرف کردن آنها نیز از این طریق شکل عملیاتی و اجرایی به خود بگیرد.» آشنا به تفاهمنامه‌ دیگری که در این جلسه به امضای طرفین رسیده هم اشاره می‌کند و می‌گوید: تفاهمنامه دیگری در حوزه اجرایی جشنواره با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با هدف سامان یافتن مسائل اجرایی منعقد شد تا شاهد برگزاری جشنواره‌ای آبرومند و خوب مانند سال‌های پیشین باشیم؛ بنابراین مدیریت عالی استان همدان و مدیران سایر سازمان‌های مربوطه پای کار آمده‌اند. مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به حمایت‌های استانداری همدان از برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در این استان هم گفت: استاندار همدان در تفاهمنامه منعقدشده قول داده‌اند که تمام دستگاه‌های فرهنگی استان همدان از جمله شهرداری، میراث فرهنگی و گردشگری، سازمان صداوسیما، نهاد کتابخانه‌ها و... در برگزاری بهینه جشنواره همراهی و مشارکت داشته باشند. در واقع جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان، فقط جشنواره اداره کل نیست، بلکه جشنواره کل استان محسوب می‌شود و تمام نهادهای فرهنگی باید این رویداد هنری را همراهی کنند تا از همه ظرفیت‌های استان به بهترین شکل استفاده شود. آشنا در پایان با اشاره به موضوعات و جزئیات اجرایی این جشنواره افزود: با معرفی امیر مشهدی عباس به‌عنوان دبیر جشنواره، جزئیات امور اجرایی جشنواره و نحوه برگزاری آن در تعامل بین اداره کل هنرهای نمایشی و دبیر جشنواره تعیین و اطلاع‌رسانی خواهد شد.
به هزینه‌ و فایده‌ دقت شود
امید انصاری کارگردان حوزه کودک که سال گذشته نمایش «دنیای شگفت‌انگیز اکو و تاکو» را روی صحنه برد درباره نحوه و شرایط برگزاری جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان از جمله جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان معتقد است که باید به هزینه و فایده این جشنواره‌ها دقت زیادی شود. او به خبرنگار «ایران» می‌گوید: «به شخصه معتقدم اگر جشنواره‌ای مثل جشنواره تهران مبارک برگزار نمی‌شد ما با استانداردی که از دوره خانم برومند داشتیم همچنان می‌توانستیم پیش برویم و برگزاری جشنواره در دوران کرونا، آن ایده‌آل‌های لازم را به هر صورت نداشت.» انصاری معتقد است: «اگر برای کودکان و نوجوانان قرار است جشنواره‌ای برگزار شود اول باید به این نکته توجه کنیم که با توجه به شیوع و یکه‌تازی کرونا، آیا اصلاً کودکان و نوجوانان می‌توانند مخاطب این جشنواره‌ها باشند و به تماشای آثار در سالن‌ها و محیط‌های خیابانی بیایند یا نه. این مسأله اصلی است.» انصاری با برگزاری جشنواره به‌صورت آنلاین و در فضاهای مجازی هم آنچنان موافق نیست چون به گفته او بسترهای لازم برای چنین کاری وجود ندارد. این کارگردان دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک، امیرمشهدی عباس را آدم توانمندی در حوزه کاری کودک و نوجوان می‌داند و می‌گوید: «با همه اینها باید دید که برگزاری این جشنواره چقدر می‌تواند مثمرثمر  و برای کودکان و نوجوانان ما بازخورد داشته باشد. صرفاً نباید این‌طور باشد که به هر شکلی جشنواره‌ای را برگزار کنیم. من پیشنهاد می‌کنم که این هزینه را برای تهیه واکسن صرف کنیم و به هنرمندان تئاتری واکسن بزنیم تا بیش از پیش این چهره‌های مهم هنر مملکت را از دست ندهیم.»
از تجربه نمایش آنلاین استفاده کنیم
زهرا شاهین‌فر یکی دیگر از کارگردان‌های حوزه تئاتر کودک و نوجوان برخلاف امید انصاری معتقد است که برگزاری این جشنواره‌ها در فضای مجازی و به‌صورت آنلاین تجربه بسیار خوبی بود که در دوران کرونا به دست آمد. شاهین‌فر با اشاره به این مسأله به خبرنگار« ایران» می‌گوید: «آنچه ما در جشنواره تهران مبارک تجربه کردیم، به نظر من تجربه بسیار خوبی بود که حتی می‌شود برای سال‌های آینده و زمانی که کرونایی وجود نداشته باشد هم از آن استفاده کنیم. در چنین شرایطی و براساس مقتضیات، جشنواره آنلاین برگزار شد و بزرگترین حسن این برگزاری آنلاین، این بود که آثار صرفاً در دسترس مخاطبان یک منطقه جغرافیایی مثل تهران نبود و هر کودک و هر نوجوانی از هر جای ایران می‌توانست براحتی آثار اجرا شده در جشنواره را به تماشا بنشیند. برای جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان هم می‌شود از همین ظرفیت استفاده و مخاطبان بیشتری را جذب تماشای آثار کرد.» شاهین‌فر به جشنواره تئاتر دانشگاهی هم اشاره‌ای می‌کند و می‌گوید: «چند روز پیش شنیدم که به‌دلیل شیوع و خیز دوباره کرونا قرار است جشنواره تئاتر دانشگاهی بدون تماشاگر برگزار شود. اگر چنین بستری فراهم می‌شد که آثار در فضای مجازی پخش  یا به شکلی جشنواره آنلاین برگزار شود بسیار بهتر از این بود که جشنواره‌ای داشته باشیم صرفاً با حضور داوران و بی‌حضور تماشاگران که مسأله اصلی تئاتر هستند؛ با این حال پیشنهاد من توجه جدی جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به مسأله اجراهای آنلاین و پخش در فضای مجازی است.»


 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان جشنواره تئاتر کودک و نوجوان فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزاری جشنواره استان همدان جشنواره ها جشنواره ای استان هم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۱۶۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، رضا علافی بابیان اینکه این دوره در راستای گسترش و ترویج کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان شهری و روستایی برگزار می‌شود افزود: جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان از جمله اقدامات و برنامه‌هایی است که از سوی وزارت ارشاد در راستای گسترش و ترویج کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان شهری و روستایی سراسر ایران طراحی و برنامه‌ریزی شده است و کمک به افزایش مهارت‌های کتابخوانی کودکان و نوجوانان، تقویت کتاب فروشی‌ها از مسیر نوسازی و بهسازی رابطه کودکان و نوجوانان با کتابفروشی‌ها شهر و روستا، برقراری ارتباط بین اهالی قلم و کودکان و نوجوانان کتابخوان، کمک به گسترش، تبلیغ و معرفی کتاب‌های خوب و مفید، حمایت و توانمندسازی مربیان باشگاه‌ها با ارائه آموزش‌های مهارتی و ایجاد رقابتی سازنده و تشویق کتابخوانان و باشگاه‌های برتر از مهم‌ترین اهداف تشکیل باشگاه‌های کتابخوانی است.. وی تصریح کرد: مربیان باشگاه‌های کتابخوانی در این کارگاه‌ها علاوه بر آشنایی با روش‌های استاندارد و نوین ترویج کتابخوانی با معیار‌های انتخاب کتاب مناسب برای کودکان و نوجوانان، شیوه‌های مختلف خواندن جمعی و گفتگو درباره کتاب و استفاده از شیوه کارگاهی، بر چگونگی راه‌اندازی و اداره باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان نیز مسلط می‌شوند.

براساس این گزارش: این دوره‌ها مطابق شیوه‌نامه شبکه‌های اجتماعی و به صورت مجازی برگزار خواهد شد و شرکت در ششمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان طی چند مرحله و به صورت مجازی امکان‌پذیر است و در مرحله نخست مربیان متقاضی ثبت و راه‌اندازی باشگاه کتابخوانی باید با مراجعه به سامانه جشنواره به نشانی http://www.tarvijeketab.ir ثبت‌نام اولیه خود را انجام دهند.

گفتنی است، آخرین مهلت ثبت نام مربیان متقاضی شرکت در جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در سامانه مذکور تا ۲۰ اردیبهشت تمدید شده است.

دیگر خبرها

  • آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی دوست من کتاب برگزار می‌شود
  • معرفی هیأت داوران جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • همدان میزبان جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی می شود
  • برگزاری چهل و دومین جشنواره فرهنگی - هنری «امید فردا» در همدان
  • به‌نشر با دست پر به نمایشگاه کتاب تهران می‌ رود / ارائه ۶۰۰ اثر پر فروش و جدید در نمایشگاه کتاب
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • این صدا برای بچه‌های ایران است/ جزییات یک کنسرت باتربیت!
  • کلاس آموزش بازیگری کودک بارانا
  • رقابت ۱۰ گروه در جشنواره هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان آذربایجان غربی
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد