Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، نصیرائی  مدیر جهاد کشاورزی شهرستان درمیان گفت: پسته با سطح کاشت ۱۳۷ هکتار بعد از زرشک و عناب جایگاه سوم محصولات باغی شهرستان درمیان را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: با توجه به شرایط اقلیمی حاکم بر شهرستان درمیان و افزایش دما و بررسی داده‌های هواشناسی احتمال طغیان شدید آفت پسیل پسته در شهرستان درمیان دور از انتظار نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر جهاد کشاورزی درمیان بیان کرد: پسیل معمولی پسته مهم‌ترین آفت باغات پسته در ایران محسوب می‌شود و امروزه این آفت به یک معضل جدی برای باغداران تبدیل شده و سالانه هزینه هنگفت اقتصادی را به باغداران تحمیل می‌کند.

نصیرائی ادامه داد: علاوه بر تبعات اقتصادی این آفت، بدون تردید سم‌پاشی‌های بی رویه با سموم خطرناک، فجایع زیست محیطی و بهداشتی متعددی در پی خواهد داشت؛ همچنین احتمال مقدار بالای باقیمانده سموم در مغز پسته از دید مشتریان سخت گیر خارجی، زنگ خطر را برای صادرات این محصول استراتژیک به صدا در خواهد آورد.

وی اظهار کرد: متاسفانه به علت تعدد نسل، تغییرات اکولوژیکی و مقاومت آفت نسبت به سموم شیمیایی، شاهد افزایش جمعیت و طغیان‌های ادواری این آفت هستیم و از طرفی با افزایش مقاومت پسیل به بسیاری از سموم در کشور‌های مختلف، هم اکنون کنترل پسیل در باغات پسته ایران و بسیاری از کشور‌های پسته خیز به یک معضل جدی تبدیل شده است.

مدیر جهاد کشاورزی درمیان بیان کرد: پسیل پسته با تغذیه از شیره پرورده گیاه پروتئین گیاه را جذب و قند را دفع می‌کند که این عمل باعث ضعف درخت، ریزش برگ و جوانه، تولید میوه‌های کوچک و افزایش درصد پوکی و دهان بستگی محصول می‌شود.

نصیرائی ادامه داد: در صورت عدم مبارزه خسارت بسیار شدیدتر و جوانه‌های زایشی سال آینده نیز ریزش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه تمام اعضای شبکه‌های مراقبت و پیش آگاهی مستقر در مدیریت جهاد کشاورزی و مراکز، بازدید مداوم از باغات پسته و اطلاع‌رسانی‌های لازم در این خصوص را انجام می‌دهند، گفت: با توجه به مشاهده مبارزات غیررسمی و غیر اصولی با این آفت کشاورزان صرفاً در چارچوب دستورالعمل‌های کارشناسان جهاد کشاورزی نسبت به مبارزه با این آفت اقدام کرده و هیچ کار غیر کارشناسی در این خصوص انجام ندهند چراکه خسارات را بیشتر خواهد کرد.

انتهای پیام / ط آ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محصولات کشاورزی آفت پسیل پسته سموم شیمیایی شهرستان درمیان جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۱۸۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف بیش از یک تن نان خشک در مشهد

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی مشهد، سیدعلی‌اکبر نصری اظهارکرد: با توجه به گزارش مردمی طی گشت مشترک اداره نظارت و بازرسی جهاد کشاورزی با اتحادیه نانوایی‌ها موفق به کشف انباری شدیم که حجم زیادی نان در آن ذخیره شده بود.

رئیس نظارت و بازرسی جهاد کشاورزی مشهد افزود: پس از مراجعه به محل و با هماهنگی ریاست محترم شعبه ۲ تعزیرات حکومتی حکم ورود به انبار صادر شد.

وی ادامه داد: پس از ورود به انبار حجم قابل توجهی از نان‌های کشف شده به صورت سالم در محل انبار، خشک شده بود و در حال خردشدن و تبدیل برای استفاده دامداری‌ها بود؛ اینکه این این حجم نان از چند نانوایی دریافت می‌شده است مشخص نشده، لذا بررسی‌ها در خصوص نانوایی متخلف ادامه دارد.

نصری گفت: تشکیل پرونده در محل انجام پذیرفت و اموال توقیف و جهت سیر مراحل قانونی به تعزیرات حکومتی ارجاع داده شد.

رئیس نظارت و بازرسی جهاد کشاورزی مشهد افزود: شهروندان می‌توانند هر گونه تخلف در خصوص محصولات کشاورزی از جمله تقلب، احتکار، گران‌فروشی، کم فروشی و عرضه خارج از شبکه آرد و نان را به شماره پیامک ۳۰۰۰۷۶۵۵۵۵ اعلام کنند که در اسرع وقت رسیدگی می‌شود.

دیگر خبرها

  • کشف بیش از یک تن نان خشک در مشهد
  • افزایش ۱۰۰ درصدی کشت کلزا در شهرستان نهاوند
  • خسارت ۱۷۰۰ میلیارد تومانی بارندگی اخیر به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی شهرستان راور
  • مبارزه بیولوژیک با آفات، در مزارع دیم ایلام آغاز شد
  • خسارت جبران‌ناپذیره بهره‌برداران به دلیل کشت غیراصولی پسته
  • کشت غیراصولی پسته خسارت جبران‌ناپذیری به بهره‌برداران وارد کرده است
  • تولید مازاد بر نیاز مرغ در استان قزوین
  • افزایش ۱۰۰ درصد کشت کلزا در شهرستان نهاوند
  • زنجیره ارزش پسته باید با کمک تولیدکنندگان و صادرکنندگان تکمیل شود
  • افزایش تولید خرما با گرده افشانی نخیلات در فسا