Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- با شیوع بیماری کرونا فشار اجتماعی‌، اقتصادی و فرهنگی زیادی به مردم وارد شد که این امر در برخی موارد مشکلات روحی را برای برخی خانواده‌ها به دنبال داشته است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ایلام؛ بهداشت روانی نقش مهمی در تضمین پویایی و کارآمد در هر جامعه دارد و به‌عنوان یکی از محورهای ارزیابی سلامت شناخته‌شده است و بی‌شک سلامت روان موجب شادی و نشاط و افزایش حس اعتمادبه‌نفس در خانواده‌ها می‌شود و فقدان آن اضطراب استرس دلهره و ناامیدی را به همراه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به گسترش ویروس کرونا و به وجود آمدن ایام قرنطینه، افراد در خانواده زمان‌های بیشتری را در کنار هم سپری می‌کنند و این شرایط در درازمدت می‌تواند سبب بروز مشکلات و سایش‌های فکری در بین خانواده‌ها شده و درنتیجه باعث افزایش اختلافات خانوادگی و مراجعه‌ افراد به مراکز مشاوره شده است.

شمار بستری‌شدگان کرونایی گیلان در خیز جدید به 432 نفر رسیدورود ویروس دلتا به استان کهگیلویه و بویراحمد/ تعداد قربانیان کرونا افزایش یافتبستری‌های کرونایی در پرتغال افزایش یافت

افزایش مراجعه به مراکز مشاوره استان

مهناز همتی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: با توجه به شرایط به‌جان‌آمده در زمان شیوع کرونا و تعطیلی برخی مشاغل و همچنین مدارس، خانواده‌ها نسبت به گذشته زمان بیشتری را باهم بودند و با توجه به اینکه در این دوران عملاً کار یا حرفه‌ای برای خستگی نبود درنتیجه انتظارات و برخوردها متفاوت‌تر از قبل بوده است.

مدیرکل بهزیستی استان ایلام در ادامه افزود: به دلیل نبودن مهارت‌های لازم در حل مسائل خانوادگی، دورهم بودن خانواده‌ها در مدت‌زمان‌های طولانی باعث بروز مشکلات و تنش‌های فکری در بین اعضای خانواده بخصوص زوجین شده است.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط به‌ وجود آمده متأسفانه آمار مراجعه به مراکز مشاوره بهزیستی به‌صورت تلفنی و حضوری افزایش‌یافته است.

همتی اظهار کرد: تعداد تماس‌های تلفنی در سال 98 نزدیک به 6 هزار نفر بوده است که این تعداد در زمان شیوع ویروس کرونا به 7 هزار و 250 نفر افزایش یافت پیداکرده است.

وی در ادامه گفت: لازم به ذکر است با توجه به بیکاری ناشی از دوران کرونا تعداد تماس‌گیرندگان مرد نیز افزایش چشمگیری داشته به‌طوری‌که تعداد مشاوره تلفنی مراکز مشاوره بهزیستی در سال 98 به مردان 474 مورد بوده که در سال 99 این تعداد به 1063 مورد افزایش‌یافته است.

عمده مشکلات خانواده‌ها در ایام کرونا

 همتی گفت: بیشترین تماس‌ها با سامانه 1480 جهت مشاوره با مراکز مشاوره بهزیستی استان ایلام به ترتیب اولویت در زمینه‌های اختلالات روانی خلقی، افسردگی، اضطرابی، وسواس فکری، مشکلات بین فردی، تظاهرات بدرفتاری عاطفی و مشکلات تربیتی کودک بوده است.

مدیرکل بهزیستی استان ایلام ادامه داد: مراجعات حضوری نیز در زمان شیوع این ویروس منحوس کرونا افزایش‌یافته به‌طوری‌که در سال 99 تعداد 804 مشاوره حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مشاورین انجام‌شده است.

همتی به بالا بودن مراجعات مشاوره تلفنی نسبت به مشاوره حضوری اشاره کرد و گفت: سهولت دسترسی، رایگان بودن و میل به شناخته نشدن فرد تماس‌گیرنده از عمده‌ترین دلایل تفاوت آماری در این زمینه می‌باشند.

راهکارهای جلوگیری از تنش‌های خانوادگی

مهدی فتاحی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: بحران ویروس کرونا موضوعی است جهانی که پیامدهای گسترده‌ای به همراه داشته است.

این جامعه‌شناس و استاد دانشگاه افزود: مشکلات به‌ وجود آمده در دوران بیماری کرونا و ایام قرنطینه به دلیل تعطیلی بسیاری از مشاغل و بیکاری ناشی از آن و همچنین افزایش مشکلات مالی افراد در خانواده باعث افزایش آمار مراجعه به مراکز مشاوره بهزیستی شده است.

وی با اشاره به این‌که ظهور کرونا انقلابی در زندگی افراد در جوامع مختلف به وجود آورده است گفت: مشکلات اجتماعی و فرهنگی از دیگر عواقب این بیماری منحوس بوده که راه‌های مقابله با آن بسیار محدود است و نیازمند تحلیل‌ها و اطلاعات فراوانی است.

فتاحی اظهار داشت: از نگاه جامعه‌شناسی شیوع گسترده کرونا عنوان پدیده فراگیر و جهان‌شمول است که آثار زیان‌بار فردی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در بخش‌های مختلف به‌جای گذاشته است.

وی به راهکارهای مقابله با بیماری افسردگی و اضطراب ناشی از وجود کرونا در جامعه اشاره کرد و گفت: انجام فعالیت‌های ورزشی و سرگرم‌کننده دسته‌جمعی مانند بازی‌های غیر رایانه‌ای، تغذیه مناسب و استفاده از مواد غذایی آرام‌بخش مانند دم‌نوش‌های گیاهی و ایجاد فضای شاد در منزل می‌تواند در جلوگیری از ایجاد تنش‌های فکری و خانوادگی مثمر ثمر باشد.

لزوم مدیریت بحران‌های خانواده از سوی پدر و مادر

زینب شیرخانی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم گفت: با ظهور بیماری کرونا زندگی و سلامت میلیون‌ها انسان مورد تهدید قرارگرفته است و این بیماری همه‌گیر نه‌تنها باعث افزایش مرگ‌ومیر شده بلکه به افزایش مشکلات روانی در جامعه منجر شده است.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری ادامه داد: ترس روانی از ابتلا به این ویروس و همچنین افزایش اوقات فراغت در منزل باعث بسیاری از مشکلات روانی شده که پیامدهای روحی زیادی را به همراه داشته است.

شیرخانی گفت: تبعات روانی بیماری کرونا در خانواده منجر شده است که افراد با نداشتن توانایی ایجاد رابطه مسالمت‌آمیز و دوستانه در میان خانواده خود با مشکل روبرو شده و اختلافات خانوادگی بین زوجین و همچنین میان پدر و مادر و فرزندان به وجود آمده که این امر می‌تواند آثار جبران‌ناپذیری برای جامعه به وجود آورد.

وی در پایان گفت: زوجین به‌عنوان نقش کلیدی و اساسی در این رابطه باید با استفاده از راهکارهای مناسب شخصیتی افراد خانواده، این بحران را مدیریت کرده و فضای آرام و بدون تنش را برای خود و فرزندان به‌روزآوری کنند.

انتهای پیام/180/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مراجعه به مراکز مشاوره مراکز مشاوره بهزیستی بیماری کرونا خانواده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۱۸۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم اتحاد کشورهای اسلامی در برابر ظلم و جنایت رژیم صهیونیستی

به گزارش خبرگزاری مهر، وزیر توسعه اجتماعی عمان که به دعوت معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، به ایران آمده است بعد از بازدید از اکسپوی ایران و آشنایی با دستاوردهای جمهوری اسلامی همچنین در پی بازدید از مرکز شوق زندگی تحت پوشش سازمان بهزیستی استان تهران در نشستی دوجانبه با معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، مباحث مشترک بین دو کشور را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

خانم لیلا احمد عواض النجار، ضمن اظهار خرسندی از مشاهداتش در مورد پیشرفت‌های بانوان ایران و برنامه‌های ایران در آسیب‌های اجتماعی، خواستار تبادل تجربیات و تنظیم برنامه‌های مشترک بین زنان ایران و عمان شد. وی همچنین شیوه‌های به کار گرفته شده در آسیب‌های اجتماعی در مرکز بهزیستی ایران را تحسین کرد.

خزعلی نیز در این دیدار با اشاره به اشتراکات فرهنگی و اجتماعی بسیار بین ایران و عمان پیشنهاد پروژه‌های مشترک در زمینه خانواده و همچنین برپایی نمایشگاه‌های مشترک برای بانوان خصوصاً در بخش صنایع دستی و شرکت‌های دانش بنیان را ارائه کرد. همچنین لزوم اتحاد کشورهای اسلامی در برابر ظلم و جنایت رژیم صهیونیستی از مسائل مورد تاکید خزعلی بود.

کد خبر 6090575

دیگر خبرها

  • برگزاری نشست هم اندیشی مدیران مراکز مشاوره استان
  • لزوم اتحاد کشورهای اسلامی در برابر ظلم و جنایت رژیم صهیونیستی
  • خدمات رایگان مشاوره ای به آحاد جامعه
  • بیش از ۳۴۰۰ مرکز مشاوره درکشور به مردم خدمات سلامت روان می دهند
  • ارائه ۸۲ تیم مشاوره به خانواده‌های شهدا و مجروحین حادثه تروریستی کرمان 
  • بهره‌مندی ۳۶۰ هزار نفر از خدمات روانشناختی در مازندران ‌
  • بهره مندی بیش از ۳۶۰ هزار نفر از خدمات روانشناختی و مشاوره بهزیستی مازندران
  • ۲۳ درصد پرونده های مشاوره طلاق در مازندران منجر به ساز شد
  • مشارکت مردمی در بهزیستی خراسان جنوبی ۱۱۶ درصد افزایش یافت
  • ثبت ۱۵ هزار تماس با مرکز صدای مشاور بهزیستی