Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، از آن جایی که ایران از جمله کشور‌هایی است که در مناطق خشک و نیمه خشک جهان قرار دارد، همواره با معضل کمبود آب مواجه بوده است و همچنین بحران خشکسالی در سال‌های اخیر، کشور را بیشتر از گذشته با این معضل درگیر کرده است؛ بنابراین برای ادامه حیات، تامین آب از نیاز‌های ضروری کشاورزی این کشور بوده و برای سازگاری با محیط، استفاده بهینه از منابع آب و خاک امری اجتناب ناپذیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمبود آب یکی از تنگنا‌های توسعه اقتصادی در کشور و به خصوص در استان‌هایی مانند خراسان جنوبی است و هر گونه مساعدت در بهبود وضعیت این عامل، می‌تواند گامی در جهت توسعه اقتصادی بخصوص در مناطق روستایی باشد.

بر همین اساس در چند سال اخیر، بحث کشت گلخانه یکی از برنامه‌های جدی مسئولان خراسان جنوبی شد که در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با حضور معاون اول رئیس جمهور به امضا رسید که مقرر شد تا پایان دولت هزار هکتار گلخانه در استان احداث شود. در راستای این تفاهم‌نامه بخش‌های مختلف پرورش دام و طیور و شیلات و آبزیان در شرایط گلخانه‌ای تولید خواهد شد و علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب سهم سبزایی در صادرات و اشتغالزایی خواهد داشت.

در قالب نهضت گلخانه‌ای برای ایجاد ۷۰۰ هکتار فضای گلخانه در خراسان جنوبی برنامه‌ریزی و قرارداد با پیمانکاران انجام شده است.

فرش قرمز سرمایه گذاری

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران بومی و غیربومی برای نهضت گلخانه در استان استقبال کرده‌اند که در صورت تامین زیرساخت‌ها ورود خواهند کرد، گفت: زمینه را برای ورود شرکت‌های دانش بنیان برای ورود تجهیزات نوآورانه و ایجاد گلخانه‌های هوشمند و مدرن فراهم کرده‌ایم.

مهدی سورگی، اظهار کرد: تفاهم‌نامه توسعه کشت‌های گلخانه‌ای بین استانداری و شرکت شهرک‌های کشاورزی ایران مهر سال گذشته همزمان با برگزاری همایش روز ملی روستا و عشایر در خراسان جنوبی امضا شد.

وی با بیان اینکه براساس این تفاهم‌نامه احداث هزار هکتار کشت گلخانه‌ای با اعتبار ۱۹۰ میلیارد تومان در خراسان جنوبی در دستور کار قرار گرفت، افزود: از مجموع هزار هکتار، احداث ۷۰۰ هکتار شهرک گلخانه‌ای، ۱۵۰ هکتار مجتمع بارگاه زرشک، ۱۰۰ هکتار مجتمع دامی و ۵۰ هکتار شهرک شیلات هدف‌گذاری شد.

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه مجموع اعتبار طرح نهضت گلخانه‌ای استان در قالب تفاهم‌نامه، ۱۹۰ میلیارد تومان بوده که ۱۴۰ میلیارد تومان مربوط به اجرای گلخانه است، تصریح کرد: شرکت شهرک‌های کشاورزی نسبت به شناسایی اراضی مستعد اقدام کرده و اراضی را بدون زیرساخت در صورت تمایل سرمایه‌گذار واگذار می‌کند.

وی با اشاره به جذب اعتبارات ملی به ویژه اعتبارات تبصره ۱۹ و نهایی شدن مطالعات پنج شهرک گلخانه‌ای در خراسان جنوبی، تصریح کرد: در حوزه شیلات در سیاهو سربیشه ۵۰ هکتار زمین نهایی شده که مطالعات فاز یک نهایی شده و فاز دوم نیز در دست اجرا است.

وی با بیان اینکه مطالعات پنج شهرک گلخانه‌ای در شهرستان‌های زیرکوه، درمیان، سربیشه، خوسف و نهبندان در استان نهایی شده است، افزود: قرارداد با پیمانکاران انجام شده است که در حال انجام پروژه معابر و گازرسانی هستیم.

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تاکنون ۶ شهرک دام از مجموع مساحت ۱۶۷ هکتار، در استان تثبیت شده است، تصریح کرد: زیرساخت‌های پروژه دام هنوز آغاز نشده؛ مطالعات فاز یک نهایی شده و فاز دو تا پایان سال قطعی می‌شود و سال آینده برای جذب پیمانکار اقدام خواهد شد.

سورگی با بیان اینکه تمرکز جهاد کشاوررزی بر عملیاتی شدن پروژه‌های در دست اجرای طرح نهضت گلخانه‌ای با حمایت دولت است، اظهار کرد: اقدامات اجرایی برای احداث بارگاه بهداشتی زرشک در استان انجام شده و مطالعات دو بارگاه بهداشتی روستای افین زیرکوه و گلندر سربیشه انجام شده است.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه بارگاه‌های زرشک متعلق به روستا‌ها هستند و باید در جوار روستا‌های دارای محصول احداث شوند؛ لذا سرمایه‌گذار غیربومی و فاقد فعالیت نمی‌تواند ورود کند، یادآور شد: در حال حاضر طرح توسعه نهضت گلخانه در این استان ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بازه زمانی تفاهم‌نامه تا پایان سال آینده ادامه دارد.

تکیه بر صادرات

سورگی با بیان اینکه در اعتبارات ملی و استانی سال آینده برای نهضت گلخانه تخصیص خواهیم داشت و شاهد پیشرفت قابل قبولی در این زمینه خواهیم بود، تصریح کرد: خراسان جنوبی در بخش کشاورزی استان کمتر توسعه یافته است.

وی با بیان اینکه برای توسعه و پیشرفت استان با توجه به کمبود منابع آبی و تغییر اقلیم نیازمند وفاق و همدلی بین دستگاه‌های اجرایی هستیم، اظهار کرد: خراسان جنوبی علی رغم داشتن مشکلات متعدد تاکنون توانسته بیشترین مبلغ تسهیلات را جذب کند و تاکنون به اذعان بانک کشاورزی استان، ۱۲۱ میلیارد تومان تسهیلات در استان پرداخت شده است.

سورگی با بیان اینکه نرخ تسهیلات گلخانه در استان‌های کمتر توسعه یافته ۱۲.۵ درصد است که از خط اعتباری ۴۴۰ میلیارد تومان کشوری در اختیار بانک کشاورزی قرار می‌گیرد، افزود: روند توسعه و شتاب این طرح و طی گردن مراحل آن بسیار به خوبی در حال پیشرفت است.

وی با بیان اینکه نرخ تسهیلات در این طرح توسط بانک مرکزی تصویب می‌شود لذا در استان کاری از دست ما ساخته نیست، تصریح کرد: در سفر وزیر جهاد کشاورزی به استان مکاتباتی درخصوص کاهش نرخ تسهیلات تنظیم و ارائه شد، اما این موضوع بعد از سفر وزیر نهایی نشد.

حمایت از دانش‌بنیان‌ها

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه فروش محصولات گلخانه‌ای براساس عرضه و تقاضا است که در این زمینه ابتدا تامین بازار داخل استان و سپس صادرات در دستور کار قرار گرفته است، بیان کرد: برای مجموع هزار هکتار تفاهم‌نامه، ۱۲ هزار فرصت شغلی در استان فراهم خواهد شد که در هر گلخانه به صورت مستقیم برای ۲۰ نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: این امر برای ایجاد گلخانه‌های مدرن و هوشمند و امیدآفرینی در شرکت‌های دانش بنیان را فراهم می‌کند.

تولید بیش از ۳ هزار تن محصولات گلخانه‌ای در استان

رضایی، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال تاکنون حدود ۳ هزار و ۲۰۰ تن محصولات گلخانه‌ای در استان تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰۰ کیلوگرم افزایش دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ارزش محصولات تولید شده ۱۹۲ میلیارد ریال برآورد شده است، افزود: محصولات برداشت شده از سطح گلخانه‌های استان شامل خیار، گوجه فرنگی، فلفل، بادمجان و سبزیجات است.

بازاریابی در کنار تولید انبوه

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز گفت: توسعه محصولات گلخانه‌ای یکی از راه‌های مهم توسعه بخش کشاورزی است.

غلامرضا قوسی با بیان اینکه تاکنون اقدامات خوبی در راستای طرح نهضت گلخانه‌ای در استان انجام شده است، افزود: بازاریابی و فروش محصولات گلخانه‌ای یکی دیگر از کار‌های در دست اقدام است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه اگر افزایش تولید داشته باشیم به‌طور حتم بازار و فروش و صادرات نیز بهتر خواهد شد، تصریح کرد: از ابتدای امسال ۳ هزار و ۲۰۰ تن محصول گلخانه‌ای در ۷۹ هکتار اراضی گلخانه‌ای خراسان‌جنوبی تولید شده است.

وی اظهار کرد: بیشترین سطح زیرکشت محصولات گلخانه‌ای به گوجه‌فرنگی و خیار اختصاص دارد و فلفل، بادمجان و سبزیجات از دیگر محصولات گلخانه‌ای تولید شده در استان است.

مقصد سفر محصولات کجاست؟

قوسی ارزش ریالی این تولیدات را ۱۹۲ میلیارد ریال ذکر کرد و افزود: بیشترین سطح زیرکشت محصولات گلخانه‌ای به گوجه‌فرنگی و خیار اختصاص دارد و فلفل، بادمجان و سبزیجات از دیگر محصولات گلخانه‌ای تولید شده در استان هستند.

وی با بیان اینکه گلخانه‌های استان زمینه اشتغال ۷۰۰ نفر را در استان فراهم کرده است، خاطرنشان کرد: تولیدات گلخانه‌ای استان به استان‌های تهران، خراسان‌رضوی و سیستان و بلوچستان و اصفهان ارسال می‌شود و همچنین این تولیدات از تهران به روسیه و کشور‌های آسیای میانه ارسال می‌شود.

طرح توسعه گلخانه‌ها در خراسان جنوبی چند سالی است کلید خورده و هم اکنون در حال اجرایی شدن است؛ اکنون فعالیت‌های ثمربخشی از سرمایه‌گذاری و تولید انجام شده، اما باید دید این طرح مسیر توسعه را طی خواهد کرد تا بتواند استان خشک خراسان جنوبی را در تولید بسیاری از محصولات سرآمد کند.

منبع : ایسنا

انتهای پیام / ط ا

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محصولات گلخانه ای صادرات محصولات کشاورزی اشتغال پایدار سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی محصولات گلخانه ای خراسان جنوبی نهضت گلخانه ای میلیارد تومان انجام شده گلخانه ای هزار هکتار تفاهم نامه تولید شده نهایی شده گلخانه ها خواهد شد ۳ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۱۹۰۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق ۱۲۸ درصدی آزمون کمیت محصولات پیش بسته بندی

دستورانی مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی گفت: این مجموعه پارسال بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نمونه محصول پیش بسته بندی را مورد آزمون کمیت قرار داده است که بر این اساس ۱۲۸ درصد تحقق برنامه داشته است.

او افزود: این آزمون‌ها شامل بررسی و پایش کمیت (جرمی و حجمی) محصولات و فرآورده‌های بسته‌بندی شده موجود در مراکز تولید و عرضه بوده است.

دستورانی اظهار کرد: طرح کنترل و پایش وزنی فرآورده‌های بسته بندی شده بر اساس استاندارد ملی ایران به شماره ۱۶۳۸۱ با عنوان کمیت فرآورده در بسته‌بندی‌ها و استاندارد ملی شماره ۲۱۷۵۹ با عنوان الزامات برچسب‌گذاری پیش بسته‌بندی‌ها انجام شده است که در صورت وجود مغایرت وزنی یا حجمی محصولات بسته بندی شده با کمیت درج شده بر روی بسته بندی محصول، اقدامات قانونی لازم انجام و پرونده واحد تولیدی به مراجع ذیربط ارجاع داده می‌شود.

مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی از هم استانی‌ها خواست برای اطلاع از اصالت و اعتبار محصولات دارای نشان استاندارد، کد ۱۰ رقمی ذیل علامت استاندارد روی محصول را به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ ارسال کنند تا از اصالت کالا اطمینان حاصل کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی تولید پنج میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در استان
  • روند رو به رشد تولیدات کشاورزی لرستان
  • توصیه‌های هواشناسی کشاورزی
  • رشد تولید محصولات کشاورزی در لرستان
  • تولید ۵ میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی
  • واحد‌های بزرگ پرورش مرغ گوشتی در قم احداث می‌شود
  • تحقق ۱۲۸ درصدی آزمون کمیت محصولات پیش بسته بندی
  • افزایش ۱۰ درصدی تولیدات گلخانه‌ای در تایباد
  • پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی 
  • کشت علوفه دیم در۴۰۰ هکتاراز زمینهای کشاورزی ارومیه