Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – سید مهدی موسوی*: کرمان دومین استان کشور از نظر سرعت شیوع کرونای دلتا در کشور است طبق آخرین آمار روز گذشته ۱۸۶ نفر و امروز ۱۹۹ نفر در بیمارستان‌های کرمان بستری شده‌اند و ۹۵ نفر طی ۱۰ روز گذشته فوت کرده‌اند، اکثر شهرستان‌های کرمان قرمز هستند و وضعیت در شرق و جنوب کرمان هر روز بدتر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما وقتی گزارش‌ها و مصوبات ستاد مقابله با کرونا را با وضعیت فعلی شهر کرمان مقایسه می‌کنید نه تنها همخوانی وجود ندارد بلکه باعث تعجب می‌شود. هر چند روز اول شیوع کرونای هندی در کرمان، استاندار کرمان صراحتاً گفت که جان بر نان مقدم است اما بعد از چند روز همه چیز برعکس شد.

اصناف سطح اول و دوم طبق مجوزی که دارند می‌توانند تا ساعت ۲۰ فعالیت کنند که این مجوز در هیچ شهر قرمزی صادر نشده است از سوی دیگر در صنوف چه از سوی مردم و چه کسبه پروتکل‌ها رعایت نمی‌شود و مغازه‌ها و مراکز تجاری اکثراً تا ساعات انتهایی شب فعال هستند.

باشگاه‌های ورزشی، سالن‌های تفریحی، آرایشگاه‌ها و اغذیه فروشی‌ها و رستوران‌ها باز هستند و همه چیز طبق روال عادی در حال انجام است!

شهر مملو از مسافران دو استان درگیر با کرونا یعنی سیستان و بلوچستان و هرمزگان است، مناطق گردشگری و خوش آب و هوا نیز مملو از خوش نشین های این دو استان است و مسئولان استان در جلسات چنان از رعایت پروتکل‌ها سخن می‌گویند که گویی ویروس در استان کرمان کنترل شده است.

موج پنجم کرونا در کرمان هیچ شباهتی به موج‌های قبل ندارد و مسئولان هم اراده‌ای برای کنترل و اجرای دقیق پروتکل‌ها ندارند و نتیجه این مساله هم سیر صعودی شیوع کرونا در استان است.

۱۹۹، ۱۸۶، ۱۷۴، ۱۳۹، ۱۴۵، ۱۴۷، ۱۷۷ و ۱۴۸ آمار ابتلای کرونا طی ۸ روز گذشته است، همین الگو از دو هفته قبل تا کنون ادامه دارد، این در حالی است که تمام ظرفیت‌های درمانی کرمان برای ایجاد تخت‌های کرونایی اختصاص یافته اما به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در جنوب کرمان با وجود اختصاص ۹۰ درصدی ظرفیت‌های درمانی به بیماران کرونایی ۳۲۸ تخت اشغال است که طی یک سال اخیر بی سابقه بوده است و دیگر ظرفیت ایجاد تخت‌های کرونایی در این منطقه وجود ندارد.

شمال استان کرمان نیز وضعیت بهتری ندارد و در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم نیز وضعیت بحرانی است و در منطقه سیرجان وضعیت بهتر از سایر نقاط نیست.

در این شرایط مشخص نیست چرا اجرای پروتکل‌ها اینگونه رها شده و به سادگی در اکثر سالن‌های ورزشی و بدنسازی کرمان صدها نفر در اوج شیوع بیماری در حال ورزش کردن هستند، چرا بازارهای شلوغ کرمان با تراکم جمعیتی بالا باز هستند و به کار خود ادامه می‌دهند. چرا در بازار قدیم و پاساژهای کرمان از اجرای پروتکل‌ها فقط نصب چند تابلو عملی شده است.

نکته تأمل بر انگیز تر اینکه خروجی جلسات و گزارش‌هایی که داده می‌شود به گونه‌ای است که از مدیریت ارشد تا مدیران سطوح دیگر اجرایی تمام هم و غم خود را بر کنترل ویروسی گذاشته‌اند اما در عمل پروتکل‌ها فقط تا حدودی در ادارات دولتی انجام می‌شود.

در این میان باز هم باید به وظیفه شهروندی و رعایت پروتکل‌ها از سوی تک تک اعضا جامعه باز گشت و تاکید کرد که موج پنجم کرونا در استان کرمان تنها در صورتی کنترل می‌شود که همه ارکان جامعه در اجرای پروتکل‌ها کوشا باشند. استفاده از ماسک فاصله گذاری اجتماعی، در خانه ماندن، عدم حضور در مراسم‌های پر جمعیت تنها راه مقابله با کروناست.

باید منتظر بود و دید مسئولان در قبال بلند تر شدن موج‌های بستری‌های روزانه کرونا در کرمان همچنان مماشات می‌کنند یا در اجرای قوانین راهکارهای سختگیرانه را پیش خواهند گرفت.

فعال رسانه‌ای

کد خبر 5258057

منبع: مهر

کلیدواژه: ویروس کرونا شیوع کرونا آمار کرونا ویروس کرونا بوشهر آمار کرونا واکسن کرونا کرمانشاه گرگان اردبیل شیوع کرونا ایلام حجاب و عفاف اراک عکس استانها سیستان و بلوچستان مجلس شورای اسلامی پروتکل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۲۳۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندپندنت، واکسن کوویدشیلد توسط شرکت انگلیسی-سوئدی آسترازنکا با همکاری دانشگاه آکسفورد توسعه یافته و توسط انستیتو سرم هند تولید شد. این واکسن به طور گسترده در 150 کشور جهان از جمله انگلیس و هند توزیع شد.

برخی مطالعات طی دوران همه گیری کرونا نشان داد این واکسن 60 تا 80 درصد در حفاظت از افراد در برابر ویروس کرونا تاثیرگذار است اما از آن زمان تاکنون تحقیقات بیشتر حاکی از آن بوده که کووید شیلد ممکن است به ایجاد لخته خون در بدن برخی افراد منجر شود که ممکن است مرگبار باشد.

در همین راستا یک شکایت دسته جمعی از سوی حدود 50 قربانی در انگلیس ثبت و در آن ادعا شد واکسن به مرگ و جراحت شدید افراد منجر شده و شاکیان خواستار 100 میلیون پوند غرامت شدند.

یکی از شاکیان مدعی شده بود پس از دریافت واکسن و ایجاد لخته خونی به جراحت مغزی دائمی مبتلا شده و وی نمی تواند کار کند.

هرچند آسترازنکا در مقابل این ادعا از خود دفاع کرد اما برای نخستین بار در یکی از اسناد دادگاه اعتراف کرد این واکسن در مواردی بسیار نادر به TTS یا ترومبوز همراه با سندرم ترومبوسیتوپنی منجر می شود که مشخصه آن ایجاد لخته خون و کاهش تعداد پلاکت های خون در افراد است.

این اعتراف آسترازنکا با تاکید شرکت در 2023 میلادی مبنی بر این است که قبول نمی کندTTS به طور عمومی در نتیجه تزریق واکسن ایجاد شود، تضاد دارد. از سوی دیگر سازمان جهانی بهداشت نیز تایید کرده بود کووید شیلد ممکن است عوارض جانبی مرگبار داشته باشد.

کد خبر 6093330

دیگر خبرها

  • وضعیت عمومی حجاب در شهر کرمان نسبتاً مطلوب است
  • بیماری و بیکاری سهم ۷ میلیون ایرانی از دریای خزر | یک مسئول محیط زیست: برای شنا هم حاضر نیستم به خزر بروم
  • سرلشکر باقری: وضعیت منطقه قبل و بعد از «وعده صادق» تغییر کرده است
  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • تشدید اختلاف نظر میان مقامات کابینه نتانیاهو/ ادعاهای نظامی تل‌آویو درهم شکست
  • تشدید اختلاف نظر میان مقامات کابینه نتانیاهو/ ادعاهای نظامی تلاویو درهم شکست
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • حکم اعدام بابک زنجانی نقض شد/ تشکیل پرونده برای چهره‌هایی که اهمیت عملیات وعده صادق را به مخاطره انداخته بودند/ تشریح آخرین وضعیت پرونده باغ ازگل/ کشف جرم جدید در پرونده چای دبش
  • ممبینی خبر داد: افزایش پاداش تیم‌های ملی با یکسری پروتکل‌ها
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت