Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «طرفداری»
2024-04-30@05:23:46 GMT

هر آنچه باید از رشته وزنه برداری بدانید

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۴۵۲۸۷

هر آنچه باید از رشته وزنه برداری بدانید

در این مطلب که بازنشر و به روزرسانی شده است، به تاریخچه رقابت های وزنه برداری در المپیک و رکوردداران این رشته در المپیک و قوانین آن مروری کرده ایم.

از چند روز دیگر رقابت های المپیک 2020 در کشور ژاپن و به میزبانی شهر توکیو آغاز خواهد شد. بر آن شده ایم که مروری بر رشته های ورزشی این تورنمنت عظیم داشته باشیم و در این مطلب به سراغ رشته وزنه بردازی رفته ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

تاریخچه وزنه برداری در المپیک

اولین آثار بوجود آمدن این ورزش زمانی است که در یونان باستان ورزشکاران به وزنه‌پرانی (پرتاب دیسک و وزنه) عادت داشته‌اند و لغت یونانی "هالترس" (پرتاب صفحه یا دیسک هالتر) ریشه وزنه‌برداری امروزی است. وزنه‌برداری جدید در اروپا توسط اروپاییان پایه‌گذاری شد و به نظر می‌رسد که در وهله نخست جوانان روستایی بدین کار دست زدند تا قدرت و برتری خود را نسبت به هم‌سالان خود نشان دهند و با قدرت خود توجه دوشیزگان را جلب نمایند.

کار نمایش جوانان در بلند کردن وزنه کم‌کم آنقدر بالا گرفت که مسابقه‌هایی ترتیب داده می‌شد و در آن زنان و مردان بی‌شماری برای تماشا گرد هم می‌آمدند و این مسابقات، محک قدرت و نیرومندی جوانان بود.

هنگامی که به سبب علاقه جوانان اروپای مرکزی وسایل این رشته ورزشی تکامل پیدا کرد، مقررات ناقصی هم برای آن وضع شد و جوانان سایر نقاط اروپا از جمله کشورهای اسکاندیناوی نیز به تمرین وزنه‌برداری پرداختند و به تدریج این ورزش حتی در مصر و ژاپن هم متداول شد. این ورزش تا زمانی که در بازیهای المپیک جایی نداشت شهرت و معروفیتی کسب نکرده بود و در آمریکا و سایر نقاط جهان جوانان توجه چندانی به آن نمی‌کردند.

در سال 1896 که اولین دوره بازیهای المپیک نوین در شهر آتن برگزار شد، وزنه‌برداری و زورآزمایی با وزنه در شمار برنامه‌های دو و میدانی قرار گرفت. در این دوره فقط دو حرکت در وزنه‌برداری (یکی با دمبل بزرگ و دیگری با هالتر) انجام شد. داوری این مسابقات بر عهده یک شاهزاده یوانانی بود که 2.20 متر قد داشت و خود از پهلوانان مشهور به شمار می‌رفت.

در بازی های المپیک لس‌آنجلس (1932)، مسابقات وزنه‌برداری در پنج حرکت انجام می‌شد که وزنه برداشتن با یک دست هم جزو آن بود. اما در بازیهای المپیک برلین (1936) وزنه‌برداری محدود به سه حرکت دو دستی (پرس، یک ضرب و دو ضرب) شد.

فدراسیون جهانی وزنه برداری

 فکر تشکیل فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری در سال 1913 که ژول روسه جای دبوفه یا دبوف رئیس فدراسیون وزنه‌برداری فرانسه را گرفت بوجود آمد. روسه در سال 1914 فدراسیون وزنه‌برداری فرانسه را پایه‌گذاری کرد. در همین سال کمیته بین‌المللی المپیک کنگره خود را در دانشگاه سوربن فرانسه تشکیل داد تا مقررات و برنامه‌های مربوط به المپیک 1916 برلین را بررسی نماید.
با پیش آمدن جنگ جهانی اول بازیهای سال 1916 انجام نیافت ولی در بازیهای المپیک 1920 آنتورپ چهارده کشور در رشته وزنه‌برداری شرکت نمودند. در سال 1920 همزمان با بازیهای المپیک، فدراسیون جهانی وزنه‌برداری تشکیل گردید و ژول روسه رئیس فدراسیون وزنه‌برداری فرانسه به پاس خدماتش به این ورزش به ریاست فدراسیون جهانی برگزیده شد. وی تا سال 1952 در این سمت باقی ماند و پس از وی دیتریش ورتمن از آمریکا به این سمت برگزیده شد. انواع حرکت در وزنه برداری شامل یک ضرب (Snatch) و دو ضرب (Clean and Jerk) می شود. 

عملکرد ایران در وزنه برداری المپیک

 ایران در رشته وزنه برداری عملکرد بسیار خوبی در المپیک ها داشته است به طوری که 18 مدال ایران در المپیک برای وزنه برداری است. ایران تنها در 4 شاخه اصلی موفق به کسب مدال شده است که وزنه برداری اولین مدال ایران در المپیک ها بود. جعفر سلماسی در المپیک 1948 لندن مدال برنز کسب کرد.

نگاهی می اندازیم به تمامی وزنه برداران ایران در المپیک که موفق به کسب مدال شدند.

نام ورزشکار مدال وزن المپیک جعفر سلماسی برنز 60 کیلوگرم 1948 لندن محمود نامجو نقره 56 کیلوگرم 1952 هلسینکی علی میرزایی برنز 56 کیلوگرم 1952 هلسینکی محمود نامجو برنز 56 کیلوگرم 1956 ملبورن اسماعیل علم خواه برنز 56 کیلوگرم 1960 رم محمد نصیری طلا 56 کیلوگرم 1968 مکزیکوسیتی پرویز جلایر نقره 67.5 کیلوگرم 1968 مکزیکوسیتی محمد نصیری نقره 56 کیلوگرم 1972 مونیخ محمد نصیری برنز 52 کیلوگرم 1976 مونترال حسین توکلی طلا 105 کیلوگرم 2000 سیدنی حسین رضازاده طلا 105+ کیلوگرم 2000 سیدنی حسین رضازاده طلا 105+ کیلوگرم 2004 آتن کیانوش رستمی برنز 85 کیلوگرم 2012 لندن نواب نصیر شلال نقره 105+ کیلوگرم 2012 لندن بهداد سلیمی طلا 105+ کیلوگرم 2012 لندن سجاد انوشیروانی نقره 105+ کیلوگرم 2012 لندن کیانوش رستمی طلا 85+ کیلوگرم 2016 ریو سهراب مرادی طلا 94 کیلوگرم 2016 ریو وزنه برداری در المپیک 2020

رقابت های وزنه برداری المپیک 2020 از 2 مرداد شروع می شود و تا 13 مرداد ادامه خواهد داشت. این رقابت ها شامل 14 رویداد در دسته های مختلف و بین مردان و زنان انجام می شود. در این بازی ها، 196 ورزشکار از کشورهای مختلف باهم رقابت خواهند کرد. کشورهایی چون استرالیا، اندونزی، کانادا، ژاپن و نیوزلند با 5 وزنه بردار، بیشترین نماینده را در بازی ها خواهند داشت. 

در این دوره رقابت ها هم ایران 3 نماینده خواهد داشت که شامل یک نماینده زن خواهد بود. براین اساس، علی داوودی و علی هاشمی به ترتیب در دسته های 105+ و 109 کیلوگرم و پریسا جهانفکریان در دسته فوق سنگین 87+ برای ایران وزنه خواهند زد. رقابت های وزنه برداری المپیک 2020 در سالن بین المللی توکیو، انجام خواهد شد. 

وزن نوع  رکورددار مردان ملیت مقدار رکورد 56 کیلوگرم یک ضرب حلیل موتلو ترکیه 137 Kg دو ضرب لانگ کینگوان چین 170 Kg مجموع لانگ کینگوان چین 307 Kg 62 کیلوگرم یک ضرب کیم اون گوک کره شمالی 153 Kg دو ضرب اسکار فیگوئرا کلمبیا 177 Kg مجموع کیم اون گوک کره شمالی 327 Kg 69 کیلوگرم یک ضرب گئورکی مارکوف بلغارستان 165 Kg دو ضرب گالابین بوئفسکی بلغارستان 196 Kg مجموع گالابین بوئفسکی بلغارستان 357 Kg 77 کیلوگرم یک ضرب لو ژیا ژون چین 177 Kg دو ضرب نجات رحیموف قزاقستان 214 Kg مجموع لو ژیا ژون چین 379 Kg 85 کیلوگرم یک ضرب جورجی آسانیزده گرجستان 180 Kg دو ضرب تیان تائو چین 217 Kg مجموع کیانوش رستمی ایران 396 Kg 94 کیلوگرم یک ضرب کوروش باقری ایران 187 Kg دو ضرب ایلیا ایلین قزاقستان 233 Kg مجموع ایلیا ایلین قزاقستان 418 Kg 105 کیلوگرم یک ضرب آندری آرامنائو بلاروس 200 Kg دو ضرب روسلان نورودینوف ازبکستان 237 Kg مجموع آندری آرامنائو بلاروس 436 Kg به اضافه 105 کیلوگرم یک ضرب بهداد سلیمی ایران 216 Kg دو ضرب حسین رضازاده ایران 263/5 Kg مجموع لاشا تالاخادزه گرجستان 473 Kg

اخبار داغ 

فیلم منشوری سارا و نیکا با پسر فامیل! / باز هم حاشیه + عکس ها رکورد علی دایی می شکند؟ / نتایج تیم منتخب قرن (15) مهدی قائدی: ترسیدیم آذری جهرمی اینترنت ها را قطع کند، زود استوری گذاشتیم! ورزشکارانی که باید عملکردشان را در المپیک توکیو دنبال کنید (قسمت اول) کریستیانو رونالدو در یوونتوس ماندنی می شود جنجال های رئیس رئال مادرید تمامی ندارد | پرز: فیگو یک حرام زاده لعنتی است

منبع: طرفداری

کلیدواژه: کیلوگرم 2012 لندن بازیهای المپیک کیلوگرم یک ضرب وزنه برداری رشته وزنه 56 کیلوگرم المپیک 2020 رقابت ها Kg دو ضرب Kg مجموع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۴۵۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کامران تا لحظه آخر ناامید نمی شود!(عکس)

به گزارش "ورزش سه"، با وجود انتشار اطلاعیه فدراسیون کشتی در خصوص نحوه انتخاب و اعزام کشتی گیر وزن 86 کیلوگرم به المپیک پاریس و دادن فرصت به حسن یزدانی در تورنمنت مجارستان برای خودنمایی، اما برخی اعتقاد دارند کامران قاسم‌پور تا آخرین روزها هم شانس دارد تا به المپیک اعزام شود.

حسن یزدانی که اخیرا با علیرضا دبیر در نشستی شرکت کرد، قرار است از اردوی بعدی به تیم ملی ملحق شود و در صورت قهرمانی در تورنمنت مجارستان و به وجود نیامدن مشکلی از بابت مصدومیت کتفش می تواند در المپیک 2024 پاریس شرکت کند.

از سوی دیگر اما در بند دوم اطلاعیه فدراسیون آمده که اگر شرایط آمادگی یزدانی در تورنمنت مجارستان مناسب ارزیابی نشود، تصمیمات دیگری از سوی کادرفنی گرفته خواهد شد.

با توجه به حفظ کامران قاسم‌پور در اردوی تیم ملی و تمرینات با انگیزه او برای رسیدن به 86 کیلوگرم، به نظر می رسد این موضوع به این کشتی گیر جویباری و رفیق و همشهری حسن یزدانی اطلاع داده شده که تا روزهای آخر هم خودش را آماده نگه دارد و امیدوار به حضور در المپیک باشد.

باید دید در یک ماه آینده چه اتفاقاتی برای دو کشتی‌گیر وزن 86 کیلوگرم ایران رقم خواهد خورد.

دیگر خبرها

  • آنچه که باید در مورد ویژگی‌های جدید واتس‌اپ بدانید
  • تالاخادزه ایران کجاست؟
  • گلایه‌های مربی سقزی از کمبود امکانات وزنه‌برداری
  • کامران تا لحظه آخر ناامید نمی شود!(عکس)
  • شرط اعزام حسن یزدانی به المپیک پاریس اعلام شد
  • تعیین تکلیف حسن یزدانی برای المپیک پاریس
  • رسمی؛ حسن یزدانی بدون مسابقه به المپیک پاریس می رود
  • همدان میزبان مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی کشور است
  • غیبت وزنه‌برداری ایران در قهرمانی نوجوانان جهان
  • زنگ خطر برای کشتی ایران؛ آزادکاران نفس کم آوردند