Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، متنی که در ادامه می‌خوانید، یادداشتی از حجت الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی عضو هیات علمی گروه اقتصاد اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خطاب به حجت الاسلام رئیسی، رئیس جمهور منتخب ایران است.

امام باقر(ع): اِنَّ النّاسَ یَسْتَغْنُونَ اِذا عُدِلَ بَیْنَهُمْ وَ تُنَزّلُ السَّماءُ رِزْقَهَا وَ تُخْرِجُ الْاَرْضُ بَرَکَتَها بِاِذْنِ اللهِ تعالی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اگر بین مردم به عدالت رفتار شود، آنها بی‌نیاز می‌شوند و آسمان روزی خود را نازل می‌کند و زمین برکت خود را به اذن خدای متعال بیرون می‌ریزد.

حضرت حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید ابراهیم رئیسی دام عزه
رئیس جمهور منتخب ایران
با سلام و دعای خیر و عرض ادب و احترام، با تبریک مجدد، از خداوند متعال دوام توفیقات روزافزون حضرتعالی برای خدمت به اسلام و مسلمین در این مسئولیت جدید و خطیر را خواستارم.
دولت حضرتعالی اولین دولت در قرن جدید و گام دوم انقلاب است. به خواست خدای متعال تشکیل این دولت گام مهمی برای رسیدن به مرحله دولت‌سازی اسلامی در فرایند تمدن بزرگ اسلامی خواهد بود. بر خود لازم دیدم با توجه به شرایط اقتصادی موجود مطالبی را برای جهت‌گیری صحیح اقتصادی به عرض حضرتعالی برسانم:

۱. الگوی نظام جمهوری اسلامی ایران براساس تصریحات و تاکیدات امامین انقلاب، الگوی مردم‌سالاری دینی در عرض الگوی سرمایه‌سالاری و دولت‌سالاری است. ذیل این نظریه در عرصه اقتصادی، الگوی مردم‌سالاری اقتصادی دینی قرار دارد که در عرض الگوی سرمایه‌سالاری نظام اقتصادی و دولت‌سالاری اقتصادی نظام سوسیالیستی است.

۲. مهمترین اصول الگوی مردم‌سالاری اقتصادی دینی عبارتند از:
– آزادی اقتصادی مسئولانه (عموم مردم مالک دارایی، تلاش و محصول نهایی تلاش خود هستند و در برابر بهره‌مندی از این آزادی مواجه با برخی مسئولیت‌ها و تکالیف می‌باشند.)
– توزیع عادلانه ثروت و درآمد جامعه: به گونه‌ای که فقر(اعم از مطلق و نسبی) در جامعه ریشه‌کن شود و زمینه مساوی برای بهره‌مندی از انواع فرصت‌ها – اقتصادی، اطلاعاتی، آموزشی، پژوهشی، سلامت و بهداشت- برای عموم مردم فراهم باشد. به دنبال آن انحصارات و تمرکز ثروت و درآمد در اقتصاد از بین خواهد رفت.

۳. گرچه در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، کمک‌های فراوانی به محرومین جامعه ارایه شده و زیرساخت‌های فراوان از قبیل سدسازی، راه‌سازی و … فراهم گردید، و به‌رغم داشتن الگوی مردم‌سالاری اقتصادی دینی، اما فقر و محرومیت، به‌ویژه در سال‌های اخیر همچنان به صورت شدیدی نمایان است و این امر نقص بزرگی برای نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود. علت اصلی مشکلات اقتصادی ایران آن است که اقتصاد ایران بین دو شرکت سهامی بزرگ سرمایه‌سالاری اقتصادی و دولت‌سالاری اقتصادی تقسیم شده است و زمینه نقش‌آفرینی مردم براساس الگوی مردم‌سالاری اقتصادی دینی در جنگ اقتصادی تمام‌عیار نادیده گرفته شد. حضرتعالی که با شعار تحول در اقتصاد اعتماد مردم را به خود جلب کردید، تحول اقتصادی بدون درک روشن از الگوی تحول، ناممکن است. خوشبختانه الگوی تحول اقتصادی، بلکه انقلاب اقتصادی براساس مبانی اسلامی را رهبری معظم در بهمن ۱۳۹۲ به نام الگوی اقتصاد مقاومتی ارایه فرمودند. اما متاسفانه تیم اقتصادی دولت حاکم براساس تفکر سرمایه‌داری لیبرال آن را با تفسیر غلط به انحراف کشاندند.

۴. فهم درست از الگوی اقتصاد مقاومتی براساس تفسیر رهبری معظم انقلاب، تنها راه نجات اقتصاد ایران از مشکلات موجود است. کما اینکه رهبری معظم در بیانیه گام دوم انقلاب پس از بیان مشکلات اقتصادی ایران، تنها راه برون‌رفت از آن را عمل به الگوی اقتصاد مقاومتی بیان فرمودند. متاسفانه در زمان تبلیغات انتخاباتی درک روشنی از اقتصاد مقاومتی در ارایه دیدگاه‌های اقتصادی هیچکدام از کاندیداها مشاهده نشد، کما اینکه این نگرانی وجود دارد که تیم اقتصادیی که حضرتعالی را همراهی می‌کند نیز از این جهت غافل باشد.

۵.لازمه توفیق در حوزه اقتصادی افزون بر آنکه تیم اقتصادی باید انسان‌های خوبی باشند، اما مهمتر از آن رویکرد فکری و الگوی تصمیم‌گیری اقتصادی است. ممکن است اقتصاددانان تصمیم‌گیر انسان‌های وارسته، انقلابی، ولایی و جهادی باشند، اما رویکرد فکری و الگوی تصمیم‌گیری آنها همان سرمایه‌داری لیبرال باشد، ولی با روکش اسلام‌مالی و اسلام‌نمایی. خطر این امر برای جمهوری اسلامی ایران، از خطر رویکرد فکری و الگوی تصمیم‌گیری سرمایه‌داری لیبرال کمتر نیست و خوف آن است که با سازوکارهای جاری به اهداف نرسید.

۶. پیشنهاد می‌کنم لجنه‌ای متشکل از اساتید دانشگاهی و حوزوی معتقد به اقتصاد اسلامی که اولا به الگوی اقتصاد مقاومتی به عنوان تنها الگوی نجات‌بخش اقتصاد ایران اعتقاد داشته باشند، ثانیا فهم و درک روشنی از آن براساس تفسیر رهبری معظم داشته باشند، ثالثا هیچ انگیزه‌ای برای پست و مسئولیت نداشته باشند، با نظر حضرتعالی تشکیل شود تا برای مشکلات اقتصادی کشور براساس الگوی اقتصاد مقاومتی راه‌حل‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت ارایه دهند و همه اعضای اقتصادی کابینه با مشورت با این لجنه تصمیم‌گیری و اقدام نمایند.

۷. پس از ارایه الگوی اقتصاد مقاومتی در سال ۱۳۹۲ مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه به حکم مدیر محترم وقت حوزه‌ تشیکل شد. اعضای شورای سیاستگذاری و همکاران این مرکز از دانش‌آموخته‌های اقتصادی و اقتصاد اسلامی و فقه اقتصادی هستند و با طیف گسترده‌ای از اساتید حوزوی و دانشگاهی معتقد به اقتصاد اسلامی مرتبطند و همکاری نزدیک علمی دارند. به‌یقین همه این اساتید آمادگی کامل دارند تا در خدمت دولت حضرتعالی باشند.

کد خبر 5259583

منبع: مهر

کلیدواژه: گام دوم انقلاب گام دوم انقلاب پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی سیدابراهیم رئیسی تازه های نشر ترجمه تجدید چاپ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کتاب و کتابخوانی مسابقه کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی انتشارات سروش مجمع ناشران انقلاب اسلامی انتشارات سوره مهر معرفی نشریات درگذشت چهره ها پیام تسلیت الگوی اقتصاد مقاومتی اقتصاد اسلامی اسلامی ایران حجت الاسلام رهبری معظم تصمیم گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۴۵۷۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته و فن‌آور است

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور کشورمان در نشست خبری با همتای سریلانکایی خود با بیان اینکه بعد از انقلاب روابط خوبی ایران و سریلانکا برقرار شد، تصریح کرد: این روابط رو به توسعه است و طی گفت‌وگوهایی که با رئیس جمهور و همکاران شان داشتیم قرار شد این همکاری ها در حوزه های گردشگری، کشاورزی، صنعتی، تجاری و اقتصادی فرهنگی و علمی و فناورانه بین دو کشور ادامه یابد. 

وی ضمن ابراز امیدواری برای توسعه روابط ایران و سریلانکا اظهار کرد: امیدواریم روابط ایران و سریلانکا به توسعه همکاری دو کشور و ملت بینجامد ظرفیت های خوبی در دو کشور است و تبادل آنها به نفع هر دو کشور و منطقه خواهد بود.

آیت الله رئیسی از اعلام آمادگی کشورمان برای صدور خدمات فنی و مهندسی خبر داد و تاکید کرد: برای صدور خدمات فنی و مهندسی آمادگی داریم؛ حتما در توسعه اقتصادی سریلانکا ایران می تواند با صدور خدمات فنی و مهندسی مشارکت کند. 

رئیس جمهور تصریح کرد: به مردم و مسئولان سریلانکا می گویم که تهدیدها و تحریم ها ملت ایران را متوقف نکرده و حرکت مردم ایران را کند نکرده و پیشرفت ادامه داشته است ایران امروز را می تواند کشوری پیشرفته و فناور نامید.

وی از تشکیل کمیسیون مشترک میان ایران و سریلانکا خبر داد و بیان کرد: مقرر کردیم با پیگیری وزاری خارجه دو کشور کمیسیون مشترک هر چه سریعتر تشکیل شود و سازوکار روابط تجاری و اقتصادی و کشاورزی و علمی فناوری را مورد بررسی قرار دهند و این تصمیمات سریعا اجرایی شود.

 «رانیل ویکرمسینگه» رئیس جمهور سریلانکا در نشست خبری با رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: جناب آقای رئیسی ریاست محترم جمهوری اسلامی و اعضای محترم هیأت دولت ایران! ابتدا از پذیرفتن دعوت اینجانب و سفر شما به سریلانکا تشکر می کنم. امروز پروژه چند جانبه سد افتتاح شد که ۱۲۰ مگاوات برق را تامین می‌کند. از ایران برای مشارکت در ساخت این سد و انتقال دانش و فناری ساخت سد تشکر می کنم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه "توانستیم پروژه مشترکی را میان دو کشور به نحو مطلوبی اجرا و بهره برداری کنیم" بیان کرد: از مردم ایران تشکر می کنم و به آنها به دلیل دستیابی به فناوری برق و انتقال آب و سدسازی تبریک می گویم. انتقال آب و تولید برق از مهمترین مذاکرات نشست های امروز بود.

رئیس جمهور سریلانکا حمایت ایران را موجب ثبات اقتصادی در کشور خود دانست و خاطر نشان کرد: از این تریبون از حمایت های ایران در برابر بحرانی اقتصادی چند سال گذشته کشورمان تشکر می کنم، این حمایت ها منجر به ثبات اقتصادی در کشورمان شد و آیت الله رئیسی گفتند این حمایت ها ادامه می یابد و حتما منجر به رفاه در سریلانکا خواهد شد.

«رانیل ویکرمسینگه» با اشاره به انضای ۵ سند همکاری با ایران گفت: در طول گفتگوهای امروز در نشست های دوجانبه مسائل سیاسی اقتصادی فرهنگی تجاری و .. مطرح شد و دو دولت به امضای ۵ توافق نامه در زمینه های فرهنگی، ورزشی و علمی و فناوری ... پرداختند تا از این طریق به افزایش مناسبات دو جانبه و ارتباط میان مردم دو کشور اقدام کنیم. دو کشور در حوزه همکاری در کارگروه اقیانوس هند و نیز سازمان ملل متحد به تفاهم رسیدند. گفتگوهای بسیار خوبی در خصوص چالش های کنونی جهان داشتیم و در برخی موضوعات توافق کردیم در حوزه امنیت غذایی و توسعه فناوری تفاهم کردیم.

وی گفت: بسیار خوشحالم به اطلاع شما برسانم که ایران و سریلانکا برای ایجاد صلح آرامش و امنیت در اقصی نقاط دنیا از طرق صلح دموکراسی و گفت وگو هم نظر هستند.

رئیس جمهور سریلانکا بیان کرد: امروز در نشست خودمان با ریاست جمهوری درباره سرزمین های اشغالی فلسطین و رفع آلام و دردهای مردم فلسطین گفت وگو کردیم سریلانکا بر این باور است که این موضوع از طریق مذاکره قابل حل و فصل اسات و باید بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ و قطعنامه های سازمان ملل متحد حل و فصل شود. باید تهاجم به غزه بلافاصله متوقف شود. دولت سریلانکا صندوق  حمایت از کودکان غزه تشکیل داده و یک میلیون دلار به صندوق کودکان سازمان ملل برای اعطا به کودکان غزه تخصیص داده شده است. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مبنای انتصابات در دستگاه‌ها شایسته سالاری است
  • مأموریت ویژه جامعه قرآنی ارتقای ظرفیت‌های معنوی کشور است
  • اراده ایران و کشور‌های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است
  • اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است
  • رئیس‌جمهور: اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است
  • مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد
  • مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند
  • پیام سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی
  • رئیس‌جمهور: سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی داشت
  • رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته و فن‌آور است