Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا اغلب ساعات پایانی شب که شاهد حضور پرتعداد شهروندان در پارک‌ها هستیم تا از گرمای طاقت فرسا به دامان طبیعت ساعاتی را سپری کنند، جولان سگ‌ها سوهان روح آنان شده است.

سگ‌هایی که اغلب فانتزی بوده و صاحبانشان در قامت فرزند به آن‌ها رسیدگی می‌کنند و پارک گردانی را در سبد زندگی این حیوانات قرار داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این وضعیت باعث شده تا پارک‌ها به عنوان محل آرامش خانواده‌ها به مکانی برای گردش سگ‌ها تبدیل شود و مهمتر از آن خطراتی است که شامل حال کودکان و نوجوانان می‌شود.

حیواناتی که بیشتر کوتاه قامت بوده و با هزار و یک قلم تزیین و آرایش ظاهری به قصد خودنمایی صاحبان در بوستان‌ها و تفرجگاه‌های سطح شهر به گردش می‌پردازند و اغلب پارک‌ها به نمایشگاه سگ‌های تزئینی و مینیاتوری تبدیل شده است.

این پدیده هر چند در سال‌های گذشته فقط در میان اقشار مرفه جامعه و در خودروهای لاکچری دیده می‌شد اما اکنون به خانواده‌های متوسط به پایین هم سرایت کرده و در حال فراگیر شدن است.

سگ‌هایی که قیمت آن‌ها به صورت روزانه در حال افزایش است و اکنون بین چهار تا ۲۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و بازار درآمدی خوبی را نیز فراهم ساخته است.

یکی از شهروندان همدانی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: سگ گردانی تهدیدی علیه سلامت روانی و بهداشتی جامعه است چراکه بیماری های مشترک بین انسان و حیوانات بسیار است و امکان انتقال بیماری از طریق سگ به انسان به وفور دیده شده است.

علی شهبازی ادامه داد: از سوی دیگر حضور سگ گردانان در خیابان ها، بوستان ها و اماکن عمومی موجب سلب آسایش مردم می شود و خطرات بسیاری به خصوص برای کودکان دارد.

وی برخورد با سگ گردانان را مطالبه جدی مردم دانست و از مسئولان مرتبط خواست در این روزهای تابستان که تردد به پارک ها بسیار است نظارت بیشتری بر این موضوع شود.

با این حال هیچ گونه قانون مشخصی برای برخورد قاطع با این وضعیت که موجب گلایه مندی خانواده‌ها نیز شده است، وجود ندارد به طوریکه در سال ۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی به فکر قانونگذاری برای همراه داشتن سگ‌ها افتاد که به خاطر اولویت‌های متعدد، ایده این قانونگذاری به جایی نرسید.

در سال ۱۳۹۳ هم ۳۲ تن از نمایندگان مجلس با تقدیم طرحی خواستار تصویب قانونی شدند که همراه داشتن سگ در معابر عمومی مشمول جریمه‌های نقدی سنگین و حتی مجازات حبس شود که آن هم به جایی نرسید.

با وجود گسترش معضل سگ گردانی در شهر همدان، بارها شاهد بوده‌ایم که دستگاه‌های قضایی و انتظامی ممنوعیت هر گونه سگ گردانی را اعلام کرده اند.

دادستانی همدان در سال‌های اخیر بارها نسبت به سگ گردانی در شهر هشدار داده و با استناد به قوانین اعلام داشته که مجازات سگ‌گردانی در قانون مشخص شده و مالک این حیوان به خاطر جریحه‌دارکردن عفت عمومی مجازات می‌شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان روز گذشته در کمیسیون خدمات شهری حمل و نقل و ترافیک و محیط زیست شورا، افزود: امروزه شاهد معضلی به عنوان سگ گردانی در پارک‌ها و بوستانهای شهر هستیم که مورد اعتراض شهروندان قرار گرفته است.

کامران گردان اضافه کرد: با توجه به اینکه ممانعت از سگ گردانی در سطح شهر به طور معمول وظیفه شهرداری نیست اما این امر به معضل اجتماعی تبدیل شده و شورا و شهرداری در بسیاری از معضلات وارد عمل شده و مشکلات را حل کرده است.

وی ادامه داد: از آنجا که مدیریت شهری متولی نگهداری پارک ها و بوستان ها است، باید برنامه‌ریزی مناسب در راستای ممنوع شدن سگ‌گردانی در فضاهای عمومی صورت گیرد.

از آنجا که مدیریت شهری متولی نگهداری پارک ها و بوستان ها است، باید برنامه‌ریزی مناسب در راستای ممنوع شدن سگ‌گردانی در فضاهای عمومی صورت گیرد.

گردان اضافه کرد: با توجه به اینکه پارک‌ها و بوستان‌ها امن کده محسوب می‌شوند، براین اساس مسئولیت نگهداری، حراست و آرامش شهروندان بر عهده شهرداری است و در این راستا حداقل اقدامی که شهرداری می‌تواند انجام دهد از سگ گردانی در داخل این مکان‌ها جلوگیری به عمل آورد.

روز گذشته نیز کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان نسبت به رواج سگ گردانی واکنش نشان داد و خواستار برخورد جدی و قاطع مسوولان در این ارتباط شد.

رییس کمیسیون خدمات شهری شهرداری همدان برخورد با سگ گردانی در شهر را مطالبه عموم مردم دانست و گفت: با توجه به اینکه ممانعت از سگ گردانی با خلاء قانونی مواجه است اما می‌تواند در راس امور اجرایی مدیریت شهری در راستای حفظ امنیت و آسایش شهروندان قرار گرفته و ممنوعیت در پارک‌ها و فضای بازی کودکان اعمال شود.

گردان افزود: اجرای طرح ممنوعیت سگ گردانی در پارک‌ها، بوستانها و مراکز بازی کودکان در زمینه اجرای مصوبه شهر دوستدار کودک و تامین سلامت شهروندان باید اجرایی شود.

وی اضافه کرد: شهرداری همسو با سایر نهادهای مرتبط می‌توانند نسبت به برخورد با صاحبان سگ‌ها در راستای حفظ آرامش و آسایش مردم اقدام کند.

رییس گروه بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان همدان نیز چندی پیش به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به طور میانگین روزانه ۱۷ تا ۲۰ مورد حیوان گزیدگی در این استان رخ می دهد که بیشترین میزان حیوان‌گزیدگی به ترتیب مربوط به شهرستان های فامنین، رزن و بهار است.

سید جلال بطحایی بیان کرد: در هر شهرستان یک مرکز درمان پیشگیری از بیماری هاری وجود دارد که نیروهای آن از ساعت هشت صبح تا هشت عصر در محل حضور دارند و از ساعت ۲۰ تا هشت صبح آنکال هستند.

وی اضافه کرد: شهروندان در هر ساعت از شبانه روز دچار حیوان گزیدگی شدند ابتدا محل گزش را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با رعایت اصول بهداشتی با استفاده از صابون مایع و آب فراوان شستشو داده همچنین به سرعت باید به مرکز درمانی منتقل شده هر چند در مرکز درمانی نیز فرایند شستشو صورت می گیرد.

رییس گروه بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان همدان با بیان اینکه تمامی خدمات برای درمان سگ گزیدگی رایگان است بیان کرد: هر چند هزینه بالایی برای درمان و واکسیناسیون افراد دچار سگ گزیدگی به حوزه بهداشت و درمان تحمیل می شود اما با توجه به مرگ حتمی مبتلایان به ویروس هاری، این میزان هزینه در برابر حفظ و نجات جان انسان ها بسیار ناچیز است.

وی توضیح داد: طبق قانون مجازات اسلامی پرداخت غرامت برای صاحب سگی که برای نوبت دوم اقدام به گزش افراد می کند پیش بینی شده که در صورت شکایت فرد مصدوم مالک سگ باید پاسخگو باشد.

بطحایی از شهروندان به ویژه کودکان و نوجوانان خواست از نزدیک شدن به حیوانات و تماس آنها خودداری کنند.

برچسب‌ها همدان کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان کامران گردان مراکز جمع آوری سگ های ولگرد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: همدان کامران گردان همدان کامران گردان کمیسیون خدمات شهری پارک ها و بوستان سگ گردانی خانواده ها پارک ها شهر همدان بوستان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۵۴۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز طرح مدیریت مکانیزه پارک حاشیه ای خودرو در اردبیل

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اردبیل؛ با اجرای این طرح، پارک خودرو فقط به مدت نیم ساعت رایگان خواهد بود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • شهرداری همدان در جذب شهروندان به ورزش خلاقانه عمل کند
  • همدان نیازمند کارگر و کارمند در بخش خصوصی
  • ببینید | نمایش تسلیحات غنیمتی روس‌ها در «پارک پیروزی»
  • پارک کردن یک خودرو به شیوه‌ای متفاوت + فیلم
  • آغاز طرح مدیریت مکانیزه پارک حاشیه ای خودرو در اردبیل
  • انفجار در پارک پرواز تبریز
  • کاهش هزینه حفاظت پارک کبودوال از ۱۳۰ به ۳۲ میلیارد تومان
  • سگ گردانی در بوستان‌های کرج ممنوع شود
  • شهروندان مراقب این مدل از کلاهبرداری پر رونق باشند | فیلم
  • سنت بیل گردانی نیم ور محلات