Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک شرکت دانش‌بنیان قطعه محیط‌زیستی "کاتالیست" را به جای "دلکو" طراحی و به تولید انبوه رسانده است. این شرکت ظرفیت تولید سالانه ۱.۵ میلیون قطعه در سال را دارد و سال گذشته ۱۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی داشته است و ۳۷۰ نفر نیز در این شرکت اشتغال دارند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ "کاتالیست" ماده‌ای است که سرعت واکنش‌های شیمیایی را از طریق کاهش انرژی فعال‌سازی، افزایش می‌دهد بدون اینکه خود آن در آنها شرکت کند؛ یکی از موارد استفاده کاتالیست‌ها، مبدل‌های کاتالیستی هستند که با هدف کاهش آلودگی هوا بر سر راه خروجی موتورهای بنزینی نصب می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"نوید مولوی‌زاده" قائم‌مقام این شرکت دانش‌بنیان گفت: این شرکت در حوزه تولید کاتالیست‌ها و اگزوز خودروهای سواری و موتورسیکلت‌ها فعالیت می‌کند. این شرکت در سال 1370 با هدف تولید قطعات خودرو تاسیس شد و تولید اولیه شرکت، قطعه دلکو بود و به مجرد تغییر سیستم خودروها از کاربراتوری به انژکتوری، محصول ما نیز از دلکو به کاتالیست‌ انواع خودروها تغییر کرد؛ علت انتخاب این محصول؛ دغدغه محیط زیستی سهامداران و هیئت مدیره شرکت بود و به مجرد تحقیق و توسعه و فعالیت‌های مهندسی که بر روی این محصول انجام دادیم در سال 1394 موفق شدیم عنوان شرکت دانش‌بنیان نوع 1 را از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دریافت کنیم.

وی ادامه داد: ما با تولید انواع کاتالیست‌ها که قطعه‌ای با تکنولوژی بالا محسوب می‌شود؛ توانستیم صنعت کشور را از طراحی، ارتقای استانداردهای زیست‌محیطی و واردات این قطعات بی‌نیاز کنیم؛ خودروسازان همه ساله مجبورند که استاندارد خودروهای خود را به لحاظ آلایندگی محیط زیستی بالاتر ببرند و ما اینجا می‌توانیم با دانشی که در مجموعه خودمان ایجاد کردیم به آنها کمک کنیم تا به اهداف خود دست پیدا کنند.

مولوی‌زاده تصریح کرد:‌ شرکت دانش‌بنیان ما علی‌رغم اشتغال نسبتاً بالایی که ایجاد کرده است توانسته با تولید این قطعات برای بازار قطعات یدکی کمک بسیار بزرگی به هموطنان بکند؛ این قطعه یک قطعه کاملاً محیط زیستی است و ارتباط مستقیمی با آلودگی هوا دارد و هموطنان با نصب قطعات تولیدی شرکت ما با قیمتی بسیار پایین‌تر نسبت به نمونه‌های وارداتی، می‌توانند تاییدیه‌های معاینه فنی را دریافت کنند.

وی ادامه داد:‌ ظرفیت تولید این شرکت، 1.5 میلیون قطعه در سال است و سال گذشته بیش از 10 میلیون دلار صرفه‌جویی داشته‌ایم؛ در موضوع صادرات سال گذشته چیزی بیش از 1.5 میلیون دلار قطعه به کشورهای همسایه و عمدتاً ترکیه، آذربایجان و کشورهای حوزه CIS صادر کردیم.

"علیرضا مجیدنیا" مدیر فروش و بازاریابی این شرکت دانش‌بنیان نیز گفت: این شرکت در صنعت خودرو فعالیت می‌کند و مبدل کاتالیستی انواع خودروها و موتور سیکلت را تولید می‌کنیم؛ مبدل کاتالیستی یک قطعه‌ای است که بر روی موتور نصب است و حدود 90 درصد از گازهای آلاینده خروجی موتور را تبدیل به گازهای مجاز می‌کند. 

وی ادامه داد:‌ در شرکت ما بیش از 370 نفر به صورت مستقیم و 1000 نفر نیز به صورت غیرمستقیم مشغول به کار هستند. این شرکت یک شرکت پیشرو در زمینه خودرو و تولید مبدل‌های کاتالیستی است. پیشرو بودن به این خاطر است که فرایندها و تغییر و تحولات در صنعت خودرو بسیار زیاد است و در این تغییرات نیاز است که تکنولوژی یا از خارج خریداری شده و یا وارد بشود اما در شرکت دانش‌بنیان ما صفر تا 100 مسئله در همینجا طراحی و تولید می‌شود و در این مسئله هیچ وابستگی به خارج نداریم.

مجیدنیا با اشاره به مزیت و ویژگی‌های محصولات این شرکت دانش‌بنیان تصریح کرد:‌ مزیت بسیار مهم محصولات تولیدی این شرکت دانش‌بنیان، تنوع محصولات است یعنی تقریباً برای تمام خودورهای داخلی و خارجی هم در بازار یدک و هم در صنعت خودروی کشور، کاتالیست طراحی شده است؛ موضوع بعدی قیمت است چراکه کاتالیست‌هایی که در این شرکت تولید می‌شود از نظر قیمتی حداقل 15 تا 20 درصد پایین‌تر از نمونه‌های خارجی است. کیفیت خوب این محصول به خاطر طول عمر مفید این کاتالیست است. کاتالیست‌‌ها نقش عمده‌‌ای در کاهش آلودگی خودروها دارند. گازهای آلاینده‌ای که خودروها تولید می‌کنند توسط کاتالیست‌ها پایش شده و تبدیل به گازهای بی‌اثر و آب می‌شود و برای همین اگر کاتالیست‌ بر روی ماشین‌‌ها نصب نباشد این گازها مستقیم وارد محیط شده و باعث افزایش آلایندگی کلان‌شهرها و شهرهای کشور خواهند شد.

پیچیدگی ساخت کاتالیست به طراحی فرمولاسیون آن بر می‌گردد در حقیقت فرمولاسیون ساخت کاتالیست از 30 جزء تشکیل شده است که شامل نانو مواد و سایر موادی است که دارای تکنولوژی روز دنیا هستند و اینها کمک می‌کنند تا کیفیت لازم برای تولید کاتالیست‌های خودرو را در سطح جهانی حفظ کنیم؛ در ساخت کاتالیست از فلزات گرانبها استفاده می‌شود که شامل "پلاتین، پالادیوم و رودیوم" است که این فلزات اگر به صورت بهینه استفاده نشوند منجر به افزایش قیمت خواهد شد؛ ما سعی می‌کنیم با حفظ کیفیت، قیمت پایین‌تری را برای محصولات خود داشته باشیم تا بتوانیم مواد را به صورت بهینه استفاده کنیم. از افزودنی‌های دیگر در کنار فلزات گران‌بها استفاده کنیم تا بتوانیم مصرف فلزات را کاهش بدهیم؛ استفاده از تکنولوژی جدید در این موضوع، باعث شده است که تا حدود 30 درصد صرفه‌جویی در مصرف فلزات گران‌بها داشته باشیم و در سال‌های گذشته توانستیم کاهش قیمت خوبی داشته باشیم.

این شرکت دانش‌بنیان ظرفیت تولید سالانه 1.5 میلیون قطعه در سال را دارد و آزمایشگاه کاتالیست این شرکت دانش‌بنیان در کنار تیم تحقیق و توسعه آن، توانسته است سبد کاملی از محصولات را به صنعت خودروسازی کشور هدیه بدهد و نقش بسیار پررنگی را در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.

لزوم تحول در نظام علم و فناوری کشور برای رسیدن به افق 400 هزار شرکت دانش‌بنیانایجاد زیست بوم دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به رفع کمبودها کمک می‌کندموفقیت یک شرکت دانش‌بنیان در طراحی "پارکینگ مکانیزه" با تکنیک "پالت‌لس"

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شرکت های دانش بنیان علمی علم و تکنولوژی شرکت های دانش بنیان علمی علم و تکنولوژی شرکت دانش بنیان ظرفیت تولید میلیون قطعه کاتالیست ها صنعت خودرو محیط زیستی یک شرکت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۵۸۹۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش تولید با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان ‌محقق می‌شود

استاندار مازندران گفت: جهش تولید با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بخش کشاورزی محقق می‌شود و باید زمینه رشد دانش بنیان‌ها را فراهم کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، استاندار مازندران با همراهی بابک مؤمنی سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان، مهدی داودی فرماندار گلوگاه، رییس جهاد کشاورزی شهرستان و دیگر مسوولان از مراحل مختلف کشتار و بسته‌بندی گوشت مرغ در مجموعه تولیدی ساوانا شهرستان گلوگاه بازدید کرد.

یوسف نوری استاندار مازندران  ضمن تبیین و تقدیر از جایگاه کارگران در عرصه‌های تولیدی اظهار داشت: مجموعه‌های تولیدی به واسطه ایجاد زنجیره تامین، ارزش آفرینی بسیار خوبی داشته‌اند و در مازندران نیاز به گسترش مجموعه‌های ارزش آفرین داریم.

نوری با اشاره به شعار سال و جهش تولید با مشارکت مردم اظهار کرد:  مجموعه تولیدی در گلوگاه 40 هزار تن در سال تولید دارد و امسال با مشارکت مردم نیز 60 هزار تن هدف گذاری تولیدی کردند . 

وی با اشاره به ویژگی‌های شاخص مجموعه‌های تولیدی افزود: با جدیت و پیگیری مدیران و با برنامه‌ریزی، زنجیره تأمین بصورت کامل در گلوگاه ایجاد شده و تا انتهای زنجیره حتی از پساب برای ورود به زنجیره بعدی بهره گیری می‌کنند.
  
استاندار مازندران با بیان اینکه صنعت دام و طیور از اهمیت بالایی در اقتصاد مقاومتی برخوردار است افزود: با توجه به شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم، این مجموعه هم مواد اولیه جوجه یک روزه، خدمات بهداشتی، خوراک دام مورد نیاز و خرید تضمینی را از تولیدکننده اصلی و بخش مردمی تأمین می‌کنند. 

استاندار مازندران با اشاره به موانع پیش روی گفت: قیمت‌های دستوری و صادرات برای مجموعه‌های تولیدی وجود دارد که باید بطور جد پیگیر باشیم تا زمینه صادرات این مجموعه‌ها فراهم شود و استانداردها و معیارهای کنترل کیفیت جهانی را دریافت کند، و زمینه را فراهم نماییم و همچنین در بحث نیازهای ارزی و دریافت ارز برای خرید تجهیزات اقدام سریع داشته باشند.

وی اظهار کرد‌: گسترش مجتمع‌های دام و طیور اهمیت دارد و با مشارکت مجموعه‌ها، تلاش می‌شود تا در صنعت دام و طیور که در حال حاضر استان مازندران رتبه اول و تأمین کننده است، نقش بهتری داشته باشیم.

نوری با برشمردن ظرفیت‌ها و مزیت‌های کشاورزی استان و قابلیت صادرات گسترده محصولات تولیدی مازندران به خارج از کشور، خواستار برنامه‌ریزی دقیق برای تحقق شعار سال همراه با رفع موانع تولید و تسهیل در امر جهش تولید محصولات کشاورزی استان و نیز جهش در صادرات محصولات کشاورزی استان شد.

استاندار مازندران همچنین به ورود شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی استان تاکید کرد و گفت: جهش تولید با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بخش کشاورزی محقق می‌شود و باید زمینه رشد دانش بنیان‌ها را فراهم کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سازمان اوقاف از جهش اقتصادی و مؤسسات دانش‌بنیان حمایت می‌کند
  • بومی سازی کاتالیست‌هایی که در تولید بنزین استفاده می‌شود
  • شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع معدنی گرد هم می‌آیند
  • بومی‌سازی کاتالیست‌هایی کاربردی در تولید بنزین توسط محققان یک شرکت دانش‌بنیان
  • طراحی و ساخت برج‌های تقطیر توسط یک شرکت دانش‌بنیان
  • راهکار ساماندهی وضعیت خودرو از نگاه معاون علمی ریاست جمهوری
  • آدرس غلط در بحث ایمنی خودرو‌ها | تحول در حوزه هوش مصنوعی 
  • جهش تولید با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان ‌محقق می‌شود
  • تولید سالانه بیش از ۱۶ میلیون قطعه مرغ بومی در فارس
  • نقش آفرینی جوانان نخبه در توسعه جهش تولید/جلوی مونتاژ‌ها را بگیرید