Web Analytics Made Easy - Statcounter

ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور  در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مصوبه ممنوعیت تغییر رشته‌های نامرتبط از کارشناسی به ارشد اظهار کرد: نمی‌توان به راحتی در خصوص مصوبه ممنوعیت تغییر رشته‌های نامرتبط از کارشناسی به ارشد اظهار نظر کرد.

او افزود: با توجه به تجربه ما در تحصیلات و سیستمی که در آموزش عالی از قبیل هدایت تحصیلی و استعداد یابی داریم، باید گفت که استعداد یابی خاص و عام در این زمینه کمکی زیادی به ما می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای مثال، استعداد یابی خاص در دوره‌های متوسط یعنی دبیرستان تاثیرگذار خواهد بود.

صالحی عمران تصریح کرد: اطلاعات کامل از بازار کار و مشاغل و راهنمایی حرفه‌ای در برنامه ریزی‌های نظام آموزشی مهم هستند، اما این موضوع در نظام‌های سطوح پایه آموزشی به درستی تبیین نشده است، یعنی راهنمایی حرفه‌ای وجود ندارد و استعداد یابی عام و خاص هم به درستی نیست.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: اطلاعات بازار کار کامل برای متقاضیان انتخاب رشته وجود ندارد و نواقص این چنینی در سطوح‌های پایین‌تر نظام آموزشی وجود دارد؛ بنابراین ممکن است که دانش آموزی انتخاب رشته صحیحی در آموزش عالی انجام نداده باشد و در اینصورت باید آموزش و پرورش برنامه‌هایی را در این زمینه تدوین و عملی کند.

صالحی عمران تاکید کرد: سیستم‌های آموزش عالی تا حدودی دارای انعطاف بوده و متناسب با علایق و استعداد‌های جوانان نیستند، اگر این روند بهبود یابد افراد می‌توانند در رشته‌های مختلف ادامه تحصیل دهند.

صالحی عمران ضمن قدردانی از حمایت‌های مسئولین و تلاش‌های دست اندرکاران دانشکده، ضمن توضیحاتی تخصصی در خصوص شاخص‌های موفقیت موسسات آموزشی و دانشگاه‌ها اظهار کرد: دو کلمه‌ی پیامد‌ها و خروجی، سالهاست که سیستم‌های عمده‌ی نظام آموزشی را تحت تاثیر خود قرار داده است. در واقع پیامد‌ها و نتایج، به عنوان آثار نهایی هر سیستم و نظام آموزشی مورد توجه و مرسوم بوده است. اما امروزه کلمه جایگزین این دو مقوله، این است که آموزش چه آثاری را از لحاظ اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در پی داشته است و برای جدی گرفتن این پیامد‌ها اصطلاح نتیجه گرا بودن موسسات بسیار مهم تلقی شده است. در همین راستا کارکرد‌های سیستم‌های آموزشی به ویژه دانشگاه ها، یکی از بحث‌های مهم و کلیدی روز کشور‌های توسعه یافته است چراکه نتایج اقتصادی سیستم‌ها و بحث اشتغال در حال حاضر در دنیا مطرح شده و محور ارزیابی عا قرار میگیرد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای افزود: یکی از مباحث مهم دانشگاه فنی و حرفه‌ای ایجاد مراکز نوآوری و شرکت‌های دانش بنیان می‌باشد که از این مقوله اقتصادی در سیستم‌های آموزشی بهره می‌گیرند. ما معتقدیم اقتصاد آموزشی با دانشگاه فنی و حرفه‌ای ارتباط بسیار نزدیکی پیدا می‌کند چرا که این دانشگاه ویژگی‌هایی دارد که به شدت می‌تواند در پیامد‌های گفته شده، موثر باشد.

آموزش‌های فنی و حرفه ای؛ اقتصادی‌ترین نوع آموزش‌ها هستند

وی با بیان اینکه معتقدم اقتصادی‌ترین نوع آموزش، آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای است، بیان کرد: اکنون در دنیا گرایش به سمت مهارت محوری به وجود آمده است. طبق بررسی‌های انجام شده در آموزش عالی کشور‌های آلمان وسوئیس، ۵۰ درصد دانشگاه‌ها مهارتی می‌باشند و در فنلاند بالای ۶۰ درصد، همچنین حدود ۳۰ تا ۶۰ درصد بسیاری از دانشگاه‌های طراز اول دنیا، وارد مقوله‌های مهارتی شده اند و بسیار جالب است که این دانشگاه‌ها فلسفه‌ای دارند که آموزش‌ها و رشته هایشان را از بازار کار دنیا و مشاغل می‌گیرند و ضرورت دیگری که برای دانشگاه‌های مهارتی ذکر می‌کنند، بحث امنیت می‌باشد چرا که وجود بیکاری، عدم اشتغال و عدم کسب درآمد، منجر به اعتراضات و گرفتاری‌های اجتماعی می‌شود و آموزش‌های مهارتی در سطوح مختلف در داشتن یک کشور امن اهمیت دارد و حتی یک ضرورت است.

صالحی عمران در ادامه اضافه کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای ۱۸۱ دانشکده دارد که ۵۳ مرکز ویژه دختران می‌باشد و بیش از ۶۵ درصد فارغ التحصیلان وارد بازار کار می‌شوند. خوشبختانه در این دانشگاه حدود ۶۰ درصد دروس به صورت عملی ارائه می‌شود.

تجاری سازی یک پیامد بسیار جدی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای است

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور تاکید کرد: درواقع ما در دانشگاه فنی و حرفه ای، تجاری سازی را به عنوان یک پیامد بسیار جدی گرفته ایم و از آنجا که دانشجویان این دانشگاه، خروجی‌های هنرستان‌ها هستند، پایه مهارتی بسیار خوبی دارند و با آمادگی‌های زمینه‌ای وارد دانشگاه می‌شوند که همه این‌ها نشان می‌دهد با ورود شرکت‌های دانش بنیان و کسب و کار‌های مهارتی، استارتاپ‌ها و مراکز نوآوری، می‌توان به موفقیت‌های چشمگیری در مسیر اقتصاد آموزشی رسید.

بیشتر بخوانید

دانشگاه فنی و حرفه‌ای به دنبال تاسیس مراکز نوآوری و شکوفایی است صالحی عمران: دخالت افراد غیرعلمی عامل اصلی عقب ماندگی است/ پورعابدی: اتفاق نظری در زمینه توسعه یافتگی بین مسئولان وجود ندارد رسالت دانشگاه فنی و حرفه‌ای جذب دانشجویان فارغ التحصیل به بازار کار است ترم جدید در دانشگاه فنی و حرفه‌ای مجازی خواهد بود اختراع مچ‌بند کاهنده تب توسط دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانشگاه فنی و حرفه ای انتخاب رشته رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استعداد یابی صالحی عمران نظام آموزشی آموزش عالی دانشگاه ها بازار کار آموزش ها سیستم ها پیامد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۷۱۲۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

43 دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان برگزار شد

به‌گزارش جام جم آنلاین از گرگان ، مریم حاجی‌ابراهیمی روز پنجشنبه ۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ با اعلام این خبر گفت: در سال گذشته ۴۳ دوره و کارگاه آموزشی صنایع‌دستی در قالب آموزش شاغلان و دوره‌های آموزشی ترویجی کوتاه‌مدت برای ۸۳۹ نفر اجرایی شد. معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان گلستان افزود: از این تعداد دوره آموزشی، ۲۸ دوره در حوزه آموزش شاغلان صنایع‌دستی برای ۶۱۰ هنرمند ازجمله رنگرزی سنتی، رودوزی‌های سنتی، زنجیره ارزش خرد، توانمندسازی فعالان صنایع‌دستی، آسیب‌شناسی صنایع‌دستی، بازاریابی دیجیتال، بازرگانی و صادرات، استانداردسازی، طراحی ظروف موزه‌ای رشته سفال و فلز، جایگاه سفالینه‌های منقوش جرجان در دوران معاصر، طراحی محصول سوزن‌دوزی ترکمن و… برگزار شد. او خاطرنشان کرد: همچنین ۱۵ دوره آموزشی عمومی صنایع‌دستی هم برای ۲۲۹ علاقه‌مند به صنایع‌دستی در رشته‌های رودوزی‌های سنتی، سفال و سرامیک، نساجی سنتی، چرم و تولیدات چرمی دست‌دوز، خراطی چوب، ابریشم‌بافی، نساجی سنتی در رده‌های مقدماتی و پیشرفته اجرایی شد. حاجی‌ابراهیمی گفت: در سال ۱۴۰۲ هنرمندان شاخص و توانمند استان در راستای توسعه و ترویج این هنر صنعت به آموزش صنایع‌دستی به‌صورت مجازی هم پرداختند. او افزود: در سال جاری اجرای دوره‌های آموزشی در رشته‌های اولویت‌دار و سایر رشته‌های صنایع‌دستی استان بر اساس ظرفیت‌سنجی به ترتیب اولویت در شهرها و روستاهای استان، خصوصاً شهر و روستاهای ملی به‌منظور برندسازی جغرافیایی و مکانی موردتوجه قرار می‌گیرد.

       

دیگر خبرها

  • بودجه مناسب برای بروزرسانی تجهیزات فنی‌و‌حرفه‌ای مهاباد در نظر گرفته می‌شود
  • بازدید سرزده فرماندار مهاباد از کارگاههای فنی و حرفه‌ای
  • تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است
  • آموزش مهارت روستائیان باعث تقویت و پایداری توسعه روستا است
  • برگزاری آزمون سمپاد مهارتی در ۱۱ استان کشور
  • مهارت آموزی ۱۵۰۰ بانوی بیرجندی در رشته‌های فنی و حرفه‌ای
  • چرا آموزش مهارت به کارگران ضرورت دارد؟
  • تلاش سازمان سنجش برای تحقق عدالت آموزشی در کشور
  • 43 دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان برگزار شد
  • رییس سازمان سنجش آموزش کشور: نمرات سال گذشته کنکوری‌ها همچنان معتبر است/ انتشار کارنامه اولیه در مرداد