Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از اتمام یورو 2020 بررسی دستاوردهای تاکتیکی و آماری این تورنومنت را آغاز کرده ایم و با پایان این رقابت ها و تعطیلی لیگ های اروپایی فرصت خوبی برای استخراج نکات موثر از سرگذشت های تاکتیکی این تورنومنت به وجود آمده است... رقابتهای یورو تمام شد اما کلاس درس یورو همچنان دایر است و می توان با بازبینی بازی ها و مطالعه آمارها به نتایج جالب توجه ای رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..

اختصاصی طرفداری / در مرحله حذفی مسابقات یورو برخی مربیان دست به تغییرات تاکتیکی ای زدند که موثر واقع شد و می توانیم از آن ها به عنوان نمونه هایی از انعطاف موثر یک تیم یاد کنیم. در این مطلب ما چهار تغییر موفق در طول این تورنومنت را بررسی می کنیم تا بار دیگر متوجه این قضیه شویم که انعطاف به خرج دادن از سوی یک مربی نشان از ضعف نیست. بازیخوانی و انعطاف یکی از هنرهای بزرگ در عرصه مربیگری است...

مربیان مولف معمولا به آنچه می سازند، وفادار می مانند اما انعطاف موثر در بزنگاه ها و بن بست های تاکتیکی یکی از شاخصه های مربیان مولفِ موفق است، آنها به وقتش منعطف هم می شوند...

تغییر رویکرد اسپانیا هنگام مالکیت توپ

بعد از دو مساوی و از دست دادن تعداد زیادی شانس، لوییز انریکه به رغم این که تیمش موقعیت های زیادی مقابل سوئد و لهستان خلق کرده بود، شرح وظایف بازیکنانش را در قالب همان سبک و سیستم تغییر داد تا به نتیجه ای مطلوب برسد.

رویکرد اولیه این تیم در ابتدای تورنومنت ایجاد ترکیب هایی مثلثی بین مهاجمین کناری، هافبک های میانی و مدافعین کناری  به همراه به عقب آوردن و dropp کردن هافبک میانی تیم بود.

در تصویر بالا شاهد تصویری از نحوه جایگیری بازیکنان اسپانیا قبل از حمله و تشکیل همان مثلث ها هستیم اما در بازی مقابل اسلواکی انریکه تصمیم گرفت کوکه و پدری را به سرجیو بوسکتس نزدیک کند و مدافعین کناری تیمش را عقب نگه دارد.

تصویر بالا به خوبی به ما نشان می دهد مدافعین کناری تیم عقب ایستاده اند و خبری از آن نفوذ های بازی قبلی نیست و کوکه و پدری هم به هافبک دفاعی تیم یعنی سرجیو بوسکتس نزدیک شده اند. حین مسابقات یورو در تحلیل بازی این تیم بعد از بازی سوئد گفته بودیم هافبک های میانی تیم اسپانیا باید همکاری بیشتری در خط حمله داشته باشند و با بازی بدون توپ و ایجاد فضای مناسب برای مهاجمان، موقعیت های بهتری بسازند. با این تغییری که انریکه در رویکرد تیم لحاظ کرد دو هافبک تیم ملی اسپانیا علاوه بر ارتباط خوبی که با سرجیو بوسکتس از لحاظ دریافت پاس داشتند، به راحتی می توانستند خود را وارد فضای بین خطوط کنند و آن جا صاحب توپ شوند. همچنین با این تغییرات تعداد ارسال های بلند تیم اسپانیا کمتر شد و به همین دلیل آلوارو موراتا برای دریافت توپ کمی عقب تر می آمد و به نوعی خودش به همکاری هافبک های تیم پایان می داد. برای درک این قضیه به گلی که لاروخا وارد دروازه ایتالیا می کند توجه کنید که چگونه این تیم با یک همکاری بین هافبک هایش توپ را به زمین حریف می رساند و موراتا کار را تمام می کند.

مهاجمانت را نیمکت نشین کن

یکی دیگر از تغییرات مثبت این تورنومنت اگرچه با پیروزی اسپانیایی ها همراه نبود اما در بازی مقابل ایتالیا در نیمه نهایی جام رقم خورد. در این دیدار انریکه بر خلاف دیدارهای گذشته دو مهاجم نوک تخصصی خود را نیمکت نشین کرد و از مثلث اویارزابال، دنی اولمو و فران تورس مقابل ایتالیایی ها استفاده کرد. در این بازی دنی اولمو در مرکز خط حمله قرار داشت اما با توجه به این که اولمو نسبت به موراتا یا جرارد مورنو تحرک بیشتری داشت و عقب تر می آمد، عملا خط هافبک تیم ملی اسپانیا 4 نفره می شد و این تیم مقابل خط هافبک ایتالیا دارای یک برتری 4 در مقابل سه می شد.

در این صحنه شاهد آن برتری 4 در مقابل 3 هستیم

همین طور هم که پیش بینی می شد اسپانیا بازی را در نیمه اول با این ترفند کنترل کرد و با برتری عددی ای هم که ایجاد کرده بود صاحب موقعیت های موثرتری نسبت به تیم ملی ایتالیا شد اما مهم ترین نتیجه این اتفاق، از کار انداختن جورجینیو، رجیستای آتزوری بود. به این نکته در مطلب تحلیل بعد از بازی هم اشاره کردیم و از کار انداختن جورجینیو باعث شد ارتباط خط دفاع و خط هافبک تیم قطع شود و به همین دلیل مدافعین ایتالیا هنگام آغاز بازی سازی مجبور بودند خودشان توپ را جلو ببرند و گاهی اوقات هم مجبور می شدند توپ ها را بلند ارسال کنند و عملا ریسک لو رفتن توپ بالا می رفت.

در نیمه دوم هم که مانچینی به دنبال کنترل این قضیه بود با به عقب آوردن چیرو ایموبیله برای مارک کردن بوسکتس شکل دفاعی اش را تنظیم کرد و در ادامه هم انریکه مورنو و موراتا را وارد زمین کرد. در این شرایط دنی اولمو به سمت چپ متمایل شد و هدف این بود که از بیرون به داخل دفاع ایتالیا بزند و روی گل هم شاهد این اتفاق بودیم.

صحنه گل اسپانیا انعطاف دانمارک

حین تورنومنت در چندین مطلب فنی به انعطاف دانمارک برای سوییچ از سیستم 3 دفاعه به 4 دفاع و بالعکس صحبت کرده بودیم. بازی مقابل ولز در مرحله یک هشتم نهایی مثال بسیار مناسبی برای درک این قضیه است. در این بازی ابتدا دانمارکی ها با سیستم 3-2-5 (روی کاغذ همان 3-4-3 که در فرم دفاعی تبدیل به 3-2-5 می شد) بازی را آغاز کرده و توماس دلینی و پیر امریک هویبرگ دو هافبک دانمارک در این دیدار بودند. حضور تنها دو هافبک باعث شد دانمارکی ها به مشکل بخورند و آرون رمزی با قرار گرفتن در فضای بین این دو هافبک در 15 دقیقه ابتدایی کمی دانمارک را دچار مشکل کرد.

در این صحنه شاهد حضور آرون رمزی در فضای خالی هستیم...

اما کسپر هیوملند سرمربی دانمارکی ها زمانی که چندین صحنه مشابه از حضور رمزی در آن فضا را دید، تصمیم گرفت آندرس کریستینسن، مدافع میانی تیمش را به خط هافبک اضافه کند و سیستم تیم به 3-3-4 تغییر کند. بازی کریستینسن در نقش یک هافبک هولدینگ فضاهای مفید را از بازیکنان تهاجمی ولز گرفت و دانمارک به راحتی 4 بار دروازه ولز را باز کرد..

در این تصویر شاهد فعالیت تیم ها در منطقه 14 تیم رقیب هستیم. در مورد اهمیت این منطقه در فوتبال بارها صحبت کرده ایم. همان طور که می بینید فعالیت دانمارکی ها در منطقه 14 حریف بیشتر از ولز است و این قضیه به دلیل این است که کریستینسن به خوبی این منطقه را برای دانمارک حفظ کرد و مانع صاحب توپ شدن بازیکنانی مثل رمزی در این منطقه می شد اگر در تصویر هم مشاهده کنید ولز هر بار که در منطقه 14 حریف صاحب توپ شده مجبور به برگرداندن توپ شده است حضور کریستینسن در خط هافبک... تغییراتی که ایتالیا را به جام برگرداند

در نیمه اول بازی فینال تیم ملی انگلیس به خوبی از گل خود دفاع کرد و با بستن کانال های طولی مهم زمین مانع خلق موقعیت با کیفیت برای ایتالیایی ها شد. در این بین تحرکات کم چیرو ایموبیله نیز به این اتفاق کمک کرد تا ایتالیا در نیمه اول حرفی برای گفتن نداشته باشد.

در این صحنه می بینید چیرو ایموبیله می توانست به راحتی با حرکت بین فیلیپس و رایس صاجب فضای مناسبی شود اما این اتفاق رخ نمی دهد

در نیمه دوم اما مانچینی با بیرون کشیدن ایموبیله و به بازی آوردن براردی، اینسینیه را متمایل به مرکز کرد تا این بازیکن نقش لینک پلیر را بازی کند و بتواند با تحرکات بالایی که دارد، خط دفاعی انگلیس را دچار دردسر کند.

در این صحنه مشاهده می کنید که اینسینیه، فیلیپس را از پستش خارج می کند و باعث ایجاد فضای خالی در خط میانی سه شیر ها می شود

 در ادامه هم یکی دیگر از تغییرات بسیار مثبت ایتالیایی ها جلو آوردن کیلینی بود. این قضیه با برتری عددی ای که به ایتالیا داد باعث شد تا وراتی آزاد شود و کنترل بازی را به دست بگیرد.

در این تصویر شاهد بالا آمدن کیلینی و صاحب توپ شدن وراتی هستیم

 

بیشتر بخوانید: 

تمام اعداد و ارقام استخراج شده از یورو 2020؛ با این آمارها، فوتبال را دقیق تر تحلیل کنید

اخبار داغ 

استوری عاشقانه مهدی قائدی و همسرش بعد از بازی با پرسپولیس + فیلم علی دایی مقابل دوربین طرفداری: بکن باوئر از حضور ایرانیان در کیف تعجب کرد؛ پرسید اینها دوستانت هستند؟ برترین های قرن با منوچهر زندی: من را وارد بازی خطرناکی کردید؛ امیدوارم بزرگان فوتبال را دیدم، خجالت نکشم! آزمون آماده ترک روسیه شد/ سردار منتظر پیشنهاد خوب اروپایی ماتئوس: کروس دیگر در کلاس جهانی نیست ظاهر جدید ایسکو برای فصل جدید / عکس

منبع: طرفداری

کلیدواژه: دانمارکی ها دو هافبک صاحب توپ خط هافبک تیم ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۷۳۲۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلاصه بازی یوونتوس 0-0 میلان (سری آ ایتالیا - 2023/24)

دیداری که انتظار می‌رفت جذاب‌تر دنبال شود، بدون گل به پایان رسید و دو تیم میلان و یوونتوس به ۱ امتیاز رضایت دادند.

دانلود (56.4MB)

دیگر خبرها

  • اسپالتی: باجو، توتی و دل پیرو را به اردوی تیم ملی ایتالیا می‌آورم
  • زنگ معلم سپاس در مدارس هرمزگان نواخته شد
  • نایب قهرمانی ایتالیا در یورو 2000 به روایت کارتون / فیلم
  • منتظر محمد مصدوم شد
  • شاه‌کلید نکونام برای بازکردن قفل قهرمانی در تبریز!
  • چه بر سر ستارگان عجیب‌ترین قهرمان لیگ برتر آمد
  • خلاصه بازی یوونتوس 0-0 میلان (سری آ ایتالیا - 2023/24)
  • پیغام هافبک پرسپولیس با شادی گل دردناک
  • تاثیر اسباب بازی در نبوغ و رشد کودکان
  • رضا اسدی به بازی با پرسپولیس هم نمی‌رسد