Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@21:08:58 GMT

چهار نشانه رایج کلاهبرداری در معاملات مجازی

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۷۳۸۴۵

چهار نشانه رایج کلاهبرداری در معاملات مجازی

کلاهبرداری از خریدار یا فروشنده یک کالا در فضای مجازی، اتفاقی است که می‌تواند لذت یک خرید آسان و بی‌‏دغدغه را به دردسر تبدیل کند. این اتفاق در رابطه با کالاهایی که از سوی افراد حقیقی در فضای مجازی آگهی می‌‏شوند، بیشتر رخ می‌‏دهد زیرا امکان پیگیری آن تقریبا صفر است.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام وب سایت دیوار، بهتر است هنگام معامله با افراد، چه به عنوان خریدار و چه به عنوان فروشنده، به پنج نشانه‏ رایج در آگهی‌‏هایی که با هدف کلاهبرداری منتشر می‏‌شوند، توجه کنید تا از دردسر و ضرر و زیان دور بمانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مطلب با پنج شیوه رایج که برای کلاهبرداری از «خریداران کالاها» به کار گرفته می‌‏شود، آشنا شوید. 

1) درج  قیمت پایین ‏تر از عرف بازار

 در این شیوه عکس قابل قبولی از یک کالا با قیمتی پایین‏‌تر از عرف بازار آگهی می‏‌شود. اما قیمت پیشنهادی، نشان از یک مشکل دارد: یا کیفیت کالا با آنچه در عکس نمایش داده شده است قابل مقایسه نیست یا اصلا کالایی برای فروش وجود ندارد و هدف دریافت وجه از افراد مشتاق به خرید ارزان است. در این موارد ممکن است به جای عکس واقعی کالا از عکس ژورنالی یا عکس کالا در محیطی موجه استفاده شود که با توجه به قیمت، خریداران را وسوسه می‏‌کند.

2) دریافت هزینه ارسال قبل از هزینه کالا

ممکن است یک فروشنده با خریدار بر سر این موضوع به توافق برسد که کالا را برای او ارسال کند تا بعد از بازدید هزینه‌‏اش را دریافت کند. اما برای انجام این کار از مشتری هزینه ارسال را مطالبه می‏‌کند. در این روش اصلا بعید نیست بعد از پرداخت هزینه ارسال، هیچ‌گاه کالایی به دست خریدار نرسد و تنها هزینه ارسال است که از جیب مشتری می‌‏رود.

  همچنین ممکن است فروشنده‌‏ای به خریدار بگوید کالایی که آگهی کرده در شهر دیگری است و اگر خریدار تمایل دارد، می‌تواند هزینه آن را پرداخت کند تا محصول برایش ارسال شود. شیوه رایج دیگر این است که فروشنده اعلام می‏‌کند هزینه ارسال را خودش پرداخت می‏‌کند اما تمام یا بخشی از هزینه کالا را مطالبه می‏‌کند. در این روش نیز احتمال خسارت دیدن خریدار بسیار بالا است.

3) فرصت‌‏های ویژه ساختگی

به نمایش گذاشتن شرایط بسیار جذاب از دیگر روش‏‌هایی است که افراد را به خرید کالاهایی تشویق می‏‌کند که یا وجود ندارد یا با آنچه شرح داده شده است تفاوت کیفیتی بسیاری دارد. برای مثال فروش ویژه به علت مهاجرت یکی از شگردهای رایج برای کلاهبرداری است. در این شیوه با تاکید بر اینکه خریدار زمان زیادی برای خرید ندارد، فرد کلاهبردار به اهداف خود می‌‏رسد.

4) درخواست بیعانه

در این روش که در موارد گزارش شده از کلاهبرداری‌‏ها بسیار مشاهده می‌‏شود، فروشنده از قرار حضوری خودداری و وانمود می‏‌کند مشتری‌‏های بسیاری پای آگهی نشسته‌‏اند. به این ترتیب فرد کلاهبردار فضا را طوری ترتیب می‌‏‏دهد که خریدار برای از دست ندادن فرصت با پرداخت بیعانه موافقت می‏‌کند. اما در این موارد معمولا بعد از دریافت بیعانه، گوشی شخص فروشنده برای همیشه از دسترس خارج می‌‏شود.

چند توصیه مهم!

 با توجه به این پنج شیوه رایج در کلاهبرداری، بهتر است اگر قصد دارید کالایی را با قیمت مناسب از نیازمندی‌‏های آنلاین تهیه کنید، حتما کالای آگهی شده را به صورت حضوری ببیند و بعد اقدام به پرداخت پول کنید. همچنین هیچ‌گاه واتس‏اپ یا تلگرام را برای مکالمه یا دریافت لینک پرداخت، جایگزین فضای چت در اپلیکیشن‌‏ها و سایت‌‏های آنلاین خرید و فروش، نکنید.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: معاملات مجازی فضای مجازی وبسایت دیوار هزینه ارسال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۷۳۸۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشدید روند کاهشی نرخ‌ها در بازار/ دلار بدون خریدار؛ سکه به ۴۰ میلیون تومان رسید

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در معاملات امروز (یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403) بازار آزاد ارز تهران، نرخ دلار آمریکا به عبور از مرز 60 هزار تومان به دامنه پنجاه هزار تومان کاهش یافته است. روندی که به گفته کارشناسان ارزی و فعالان بازار تحت تاثیر عوامل مختلفی نظیر تخلیه هیجانات و ریسک های سیاسی و منطقه ای، اخباری مبنی بر احتمالاتی مبنی بر شروع مذاکرات هسته‌ای و همچنین آمار خوب صادرات نفتی شکل گرفته است و پیش بینی ها از تداوم آن طی روزهای آتی حکایت دارد.

از سوی دیگر؛ نرخ اسکناس دلار آمریکا در معاملات مرکز مبادله ارز و طلای ایران به عنوان نرخ مورد تایید سیاست گذار ارزی به رقم 44359 تومان رسیده است و نرخ حواله دلار این مرکز این 41418 تومان شده است. همچنین قیمت اسکناس یورو در مرکز مبادله 47454 و نرخ حواله یورو نیز 44308 تومان تعیین شده است.

کاهش قیمت دلار در بازار آزاد ارز در حالی است که خبرها از این بازارها نشان می دهد که خریداری در بازار حضور ندارد و بسیاری نیز به دنبال فروش دلارهای خانگی هستند. 

سکه به ۴۰ میلیون نزدیک شد

اتحادیه طلا و جواهر تهران اعلام کرده است تا ساعت 18 و 30 دقیقه امروز، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افت یک میلیون و 700 هزار تومانی به رقم 40 میلیون تومان رسیده است که این نرخ نسبت به قله 46 هزار تومانی هفته های اخیر، کاهش معناداری دارد. هرچند علاوه بر افت نرخ ارز، عامل دیگری نیز در ریزش بهای سکه نقش دارد و آن کاهش بهای جهانی طلاست.

همچنین هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به رقم 37 میلیون تومان کاهش داشته است و هر نیم سکه نیز 23 میلیون و 500 هزار تومان ارزش گذاری شده است. هر ربع سکه نیز در بازار تهران 14 میلیون و 300 هزار تومان قیمت گذاری شده است.

 

 

دیگر خبرها

  • تشدید روند کاهشی نرخ‌ها در بازار/ دلار بدون خریدار؛ سکه به ۴۰ میلیون تومان رسید
  • سیمان، سنگ آهن و فولاد در صدر معاملات در بورس کالا
  • واکنش تاکسیرانی به فیلم حمل بار عجیب توسط یک تاکسی: راننده متخلف شناسایی و پروند به هیات انضباطی ارسال شد
  • فروش اقساطی خودرو کارکرده؛ رونمایی از تب جدید معاملات خودرویی
  • کدام دهک بیشترین تورم را تجربه کرد؟
  • لوسمی رایج‌ترین سرطان کودکان/ ۶۵ تا ۷۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان در ایران درمان می‌شوند
  • ◄ کرایه رانندگان کامیون در جیب انبارداران/ نقش انبارها در فقر کامیونداران
  • بررسی معاملات بورس کالا
  • کلاهبرداری از مالباخته در فضای مجازی
  • سیگنال رایگان ارز دیجیتال فیوچرز یا سیگنال فارکس؟