Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-05@04:45:55 GMT

واکنش خاتمی به اعتراضات درخوزستان

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۷۷۲۸۵

واکنش خاتمی به اعتراضات درخوزستان

رئیس دولت اصلاحات، در پی اعتراضات مردم خوزستان در پیامی تاکید کرد: هیچ دستگاه سیاسی امنیتی نظامی و انتظامی حق ندارد که با اعتراض مردم به بهانه مقابله با آشوب، با خشونت، سلاح و گلوله برخورد کند.‌ ناطقان:  در متن پیام حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی آمده است؛



بسم الله الرحمن الرحیم‌

خوزستان قلب اقتصاد، سیاست، فرهنگ و مدنیت ایران سرفراز و دارای نقش بزرگ در دفاع از تمامیت ارضی میهن و ایستادگی شگفت‌انگیز در برابر تجاوزگران در دوران جنگ تحمیلی و تحمل هزینه سنگین در آن جنگ، امروز با مشکلات بزرگی در زمینه زیست محیطی و دسترسی به امکانات اولیه زندگی روبرو است و در حالی‌که بزرگترین رودخانه‌های پربرکت از درون این استان می‌گذرد تأسف آور و نیز شرم‌آور است که مردم استان (بخصوص بخش‌های محروم‌تر این استان) هنوز برای دسترسی به آب آشامیدنی با مشکل مواجه‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بر این بیفزاییم وضع اسف‌بار زیست محیطی، بخصوص در سال‌های گذشته که از جمله سبب شد ریزگردها نفس مردم شریف را بگیرد و اینک مشکل حاد آب و برق در این تابستان سوزان و خشکسالی آزاردهنده و این مسأله‌ای نیست که به سادگی بتوان از کنار آن گذشت. بی‌تردید همه دولت‌ها در گذشته و حال و همه مسؤولان در همه رده‌ها باید مسؤولیت خود را بپذیرند و با عذرخواهی از مردم بکوشند تا هر چه زودتر این مشکلات حل شود. من نیز به نوبه خود از صمیم قلب از مردم شریف و بزرگوار استان عذرخواهی می کنم. گرچه تا آنجا که می‌دانم تصمیم‌های خوبی در گذشته‌ برای حل کوتاه مدت و میان مدت مسائل حاد خوزستان گرفته شده بود و اقدام‌هایی نیز آغاز شده که متأسفانه آنگونه که شاید و باید بعدها مورد توجه و پی‌گیری قرار نگرفت و اگر عمل می‌شد شاید امروز با این مشکلات روبرو نبودیم.‌

مردم به حق ناراضی هستند و نسبت به آنچه بر آنان می‌گذرد اعتراض دارند و انتقاد و اعتراض مسالمت آمیز حق مسلم شهروندان و مردم است. من از جان‌باختن بعضی عزیزان و آسیب دیدن بعض دیگر بسیار متأسفم. امیدوارم اولا دولت و مسؤولان ذی‌ربط از مردم دلجویی کنند. ثانیا با عامل یا عاملانِ برخورد با مردم، بخصوص تدبیرکنندگان و آمران‌ِ برخورد خشونت‌آمیز با مردم با صراحت و شجاعت و بی‌اغماض برخورد شود. ثالثا با برنامه‌ریزی سنجیده و اولویت دادن به مسائل استان در جهت حل مشکلات فوری و اساسی به‌صورت فوق‌العاده اقدام به عمل آید. و از مردم شریف نیز می‌خواهم در حفظ هوشیاری خود بکوشند. امروز نیاز به وحدت و همدلی و صبوری و همکاری داریم. و مطمئن هستم که بیداری و هوشیاری مردم که مسالمت جویانه خواستار حق مسلم خود هستند سبب خواهد شد که هیچ جریان بدخواهی امکان سوء استفاده از اعتراض مردم و سوق دادن آن به آشوب پیدا نکند، همچنانکه هیچ دستگاه سیاسی امنیتی نظامی و انتظامی حق ندارد که با اعتراض مردم به بهانه مقابله با آشوب، با خشونت، سلاح و گلوله برخورد کند.‌

سیدمحمد خاتمی‌
بیست و هشتم تیرماه ۱۴۰۰


منبع: خبر انلاین برچسب ها: واکنش ، خاتمی ، خوزستان ، آب ، اعتراض ، اصلاحات

منبع: ناطقان

کلیدواژه: واکنش خاتمی خوزستان آب اعتراض اصلاحات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۷۷۲۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سناتور آمریکایی خطاب به دانشجویان حامی غزه: شما در طرف درست تاریخ ایستاده‌اید

برنی سندرز، سناتور آمریکایی حمایتش را از اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه‌های این کشور ابراز و آنها را به ادامه اعتراضاتشان تشویق کرد.

به گزارش ایسنا، «برنی سندرز»، سناتور مستقل ایالت ورمونت آمریکا پستی را در صفحه خود در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) منتشر و در آن از خیزش دانشجویی ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا ابراز حمایت کرد.

سندر در این پست با یادآوری سوابق و آثار ناشی از اعتراضات دانشجویی در دهه‌های گذشته و در برهه‌های مختلف علیه موضوعاتی نظیر نژادپرستی و جنگ نوشت: «ما در سال ۱۹۶۲ تحصن‌هایی با هدف پایان دادن به سیاست‌های نژادپرستانه در دانشگاه شیکاگو سازمان‌دهی کردیم. من در سال ۱۹۶۳ به خاطر اعتراض به تفکیک نژادی مدارس دستگیر شدم. اما اعتراضات ما به حق بود.»

او در ادامه این پست خود با تشویق دانشجویان حامی فلسطین به ادامه اعتراضاتشان گفت: «من به اینکه دانشجویان به جنگ در غزه اعتراض می‌کنند افتخار می‌کنم. همواره متمرکز و در صلح باشید. شما در سمت درست تاریخ قرار گرفته‌اید.»

سندرز پیشتر نیز به سابقه اعتراضات دانشجویی در ۶ دهه قبل علیه جنگ ویتنام و مطالبه پایان این جنگ و شرکت خودش در این اعتراضات اشاره کرد.

او با اشاره به اینکه «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا به دلیل حمایت‌هایش از رژیم صهیونیستی خودش را در یک موضع ضعیف از لحاظ سیاسی و اخلاقی قرار داده تاکید کرد:‌ «این ممکن است ویتنام بایدن باشد.»

از ۱۷ آوریل تا امروز دانشجویان در ۴۶ دانشگاه و کالج آمریکا در اعتراض به هم‌دستی واشنگتن و دانشگاه‌های خود با جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، تجمعات اعتراضی برپا کرده‌اند؛ تجمعاتی که با برخورد پلیس مواجه شده و تا کنون بیش از ۲۴۰۰ شرکت‌کننده بازداشت شده‌اند.

به گزارش «آسوشیتدپرس»، بعضی دانشگاه‌ها به دانشجویان خود وعده داده‌اند که در سرمایه‌گذاری‌ و روابط خود با رژیم صهیونیستی تجدید نظر کرده و درخواست دانشجویان برای توقف روابط تجاری با این رژیم را به رسمیت بشناسند. بسیاری از دانشجویان معترض در خواسته‌های خود، روابط دانشگاه‌های آمریکا با ارتش رژیم صهیونیستی را هدف گرفته‌اند.

اوج گرفتن اعتراضات دانشجویی ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا و سرایت آنها به دانشگاه‌های دیگر کشورهای غربی بعد از آن شروع شد که دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک ماه گذشته میلادی از پلیس شهر نیویورک خواست به چادرهای برپا شده توسط این دانشجویان در محوطه این دانشگاه حمله کند که در نتیجه این حمله بیش از ۱۰۰ نفر دستگیر شدند. با این وجود معترضان سریعا یک تحصن دیگر را برپا کردند و مجددا روز سه‌شنبه گذشته در محل تحصن خود و ساختمانی که تسخیر کرده بودند مورد حمله پلیس قرار گرفتند.

دانشجویان معترض به جنایات رژیم صهیونیستی در کشورهای دیگر نظیر کانادا، استرالیا، فرانسه و مصر نیز در همبستگی با فلسطین دست به تظاهرات و برپایی کمپ‌های اعتراضی در دانشگاه‌ها زده‌اند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • سناتور آمریکایی خطاب به دانشجویان حامی غزه: شما در طرف درست تاریخ ایستاده‌اید
  • سندرز خطاب به دانشجویان حامی غزه: شما در طرف درست تاریخ ایستاده‌اید
  • اطلاعیه دانشگاه بوعلی‌سینا در حمایت از دانشجویان حامی فلسطین
  • اعتراض و تجمع حامیان فلسطین در دانشگاه‌های استرالیا
  • آمریکا خود را به دیوانگی زد و برجام را پاره کرد /واکنش ها به اعتراضات دانشجویی در آمریکا از تریبون نماز جمعه
  • واکنش ائمه جمعه به برخورد مقامات غربی با تجمع دانشجویان
  • شمار دانشجویان بازداشتی در آمریکا به 2200 نفر رسید
  • واکنش سردار شریف به برخورد حاکمان آمریکا با دانشجویان معترض
  • واکنش بایدن به اعتراض دانشجویان حامی فلسطین
  • واکنش معین به اعتراضات دانشجویی در آمریکا: دانشگاه و دانشجویان در مقایسه با سیاسیون یا سرمایه‌داران، از اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی بالاتری در جامعه برخوردار هستند/ اعتراض آنها می‌تواند به تغییر سیاست‌های دولتها و حتی تغییر دولتها منجر شود