Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد مهدی تندگویان معاون امور جوانان به مناسبت هفته ازدواج با موضوع مشوق‌ها و چالش‌های ازدواج گفت: ازدواج مولفه‌های زیادی دارد که هر کدام از این مولفه‌ها می‌تواند در آمار ثبت ازدواج موثر باشد.

وی ادامه داد: اتفاق خوبی سال گذشته بعد از ۱۷ سال که روند ثبت ازدواج نزولی بود افتاد و ما به یک رشد حدود پنج درصدی در حوزه ثبت ازدواج رسیدیم که اتفاق خوبی است و امیدواریم این روند همچنان ادامه یابد تا شاید جبران سیر نزولی سال‌های گذشته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تندگویان در خصوص دلایل افزایش آمار ازدواج نیز گفت: بخشی از آن به موضوع کرونا برمی گردد یعنی کرونا با همه آسیب‌هایی که داشت، اما موجب حذف جبری مراسم و تشریفات بیهوده که یکی از موانع بزرگ ازدواج جوانان بود شد از طرفی همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها هم روی مدل ازدواج آسان فرهنگ سازی و تبلیغ کردند.

وی ادامه داد: بخش دیگر هم تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بود که از سال ۹۶ هم به طور چشمگیری افزایش داشت و هم به روز شد و دیگر نوبت طولانی وام ازدواج نداریم. در کنار آن دستگاه‌های مختلف فرهنگ سازی کردند و تسهیلاتی ارائه دادند.

معاون امور جوانان به موضوع خیرین ازدواج اشاره کردو توضیح داد: در این دوره برای اولین بار در کشور مجامع ملی و استانی خیرین ازدواج تشکیل شد و الان کمک‌ها و تسهیلات خیرین به جوانان کاملا هدفمند انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: در حوزه فرهنگی و تغییر نگرش‌ها نیز سعی کردیم با توجه ویژه به امر مشاوره و افزایش مراکز مشاوره ازدواج و خانواده قدم‌های اساسی برداریم به طوری که تعداد مراکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده را از ۸۰ مرکز به ۵۰۰ مرکز در سراسر کشور افزایش دادیم که این مراکز تا ۶ جلسه مشاوره رایگان آشنایی با زندگی و مهارت‌های زندگی مشترک به جوانان و زوجین جوان ارائه می‌دهند که البته این مشاوره‌ها می‌تواند در صورت تمایل زوجین ادامه داشته باشد.

تندگویان با بیان این که مشاوره جزو نیاز‌های روزمره مردم است، اظهار داشت: جوانان می‌توانند با ورود به سایت وزارت ورزش و جوانان دفاتر مجاز مشاوره ازدواج و خانواده را انتخاب و کد ملی خود را وارد کنند تا سوبسیدی که دولت می‌دهد برای آن‌ها فعال شود و بتوانند از خدمات مشاوره رایگان بهره‌مند شوند.

معاون امور جوانان گفت: همچنین در استان‌ها و شهرستان‌ها دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی رایگان برگزار می‌کنیم و در این راه از ظرفیت سالن‌های ورزشی برای برگزاری کارگاه آموزشی و مهارتی استفاده می‌کنیم.

وی به موضوع مهارت جوانان تاکید کرد و گفت: یکی از مشکلات ما در کشور عدم مهارت جوانان است که در دوران آموزش و پرورش و حتی آموزش عالی از آن غفلت کردیم برای رفع این معضل حدود چهار سال است که آموزش‌های مهارتی مختلف را از طریق دستگاه‌های مختلف به جوانان ارائه می‌کنیم تا این موضوع مدرک‌گرایی که یک فرهنگ شده، به «جوانان ماهر» تبدیل شود و جوان بتواند توانایی و مهارت زندگی و اشتغال پیدا کند.

معاون امور جوانان همچنین به چالش طلاق اشاره کرد و گفت: در موضوع طلاق متاسفانه همچنان افزایش را شاهد هستیم و حتی در سال ۹۹ که افزایش ازدواج داشتیم، طلاق هم به طور میانگین ۳ درصد افزایش داشته است.

تندگویان تصریح کرد: بر اساس پایش‌های انجام شد، عمده طلاق‌ها زیر یک، دو و پنج سال اول زندگی مشترک است که نشان از عدم شناخت مناسب زوجین از یکدیگر و عدم شناخت درست آن‌ها از زندگی مشترک دارد و نشان می‌دهد آموزش مناسبی از زندگی مشترک به جونان داده نشده است یعنی به جوانان یاد ندادیم در زندگی مشترک چگونه کنترل خشم کنند، چگونه تقسیم دارایی داشته باشند، چگونه به یکدیگر احترام بگذارند و حقوق هم را رعایت کنند همه این موضوعات مهارت است و باید قبل از ورود به زندگی به جوانان آموزش داده شود.

معاون امور جوانان با بیان این که با آموزش دروس کسی صاحب مهارت نمی‌شود، افزود: مهارت‌ها باید در آموزش و پرورش و نهاد‌های مختلف به صورت کنشگر انجام شود تا فرد بتواند از دل آن هویت خود را کشف کند، اگر این اتفاق بیفتد خیلی از مشکلات ما در حوزه ازدواج و خانواده حل خواهد شد. موضوعات اقتصادی هم که به طور طبیعی تاثیر گذار است.

معاون امور جوانان ادامه داد: در دهه ۶۰ با رشد جمعیت جوان و یک ثروت ملی روبرو شدیم و کشور در پنجره طلایی جمعیت قرار گرفت که متاسفانه به دلایل مختلف مثل جنگ تحمیلی، تحریم‌های ظالمانه و ... برای آن پیش‌بینی و برنامه ریزی مناسبی نشد و امروز تمام نهاد‌ها بدهکار این دهه و نسل هستند و وقتی کاری هم برای این نسل و جوانان انجام می‌شود در حقیقت بخشی از بدهی‌های گذشته است پس ممکن است هیچ نمودی برای جوانان و مردم نداشته باشد.

وی تصریح کرد: وقتی کار‌های ما برای جوانان نمود پیدا می‌کند که هیچ بدهی به جوانان نداشته باشیم و برای تحقق این امر و جبران بدهی‌های گذشته، تمام قوا باید سه و حتی چهار برابر کار و اقدامات انجام دهند مشروط به اینکه هم همراه و همگام باشند و هم تخلفاتی صورت نگیرد که اگر این اتفاق بیفتد شاید این مطالبات انباشته جوانان برطرف شود.

تندگویان در پایان با مخاطب قرار دادن جوانان کشور گفت: با همه این مشکلات هر سال بیش از یک میلیون نفر ازدواج می‌کنند، آیا همه این یک میلیون نفر مرفه هستند؟ مسکن دارند؟ شغل دارند؟ پاسخ منفی است این جوانان تصمیم گرفتند، همت کردند، به یکدیگر متعهد شدند و به خدا توکل کردند. در حقیقت یک زوج که برای هم آرامش را به ارمغان می‌آورند می‌توانند مشکلات دیگر را هم رفع کنند. امیدواریم در کنار جوانان و با فعالیت و اقدامات نهاد‌ها در کنار هم، وارد عزمی جدی برای رفع مشکلات ازدواج و بحران جمعیت شویم.

بیشتر بخوانید

کدام استان‌ها بیشترین آمار ازدواج و طلاق را در سال ۹۸ داشتند؟

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: هفته ازدواج جوانان مرکز مشاوره معاون امور جوانان ازدواج و خانواده زندگی مشترک نهاد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۷۷۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزینه ۱۰۰۰ میلیارد ریال برای تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری

مدیرکل آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری، گفت: در دو سال گذشته بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان تجهیزات در راستای مجهز شدن مدارس خریداری شد و به مدارس مناطق مختلف استان ارسال شد. - اخبار استانها -

افشین امیریان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید مرتضی مطهری و تبریک ایام بزرگداشت مقام معلم، اظهار داشت: مسئله رتبه بندی که یکی از مطالبات فرهنگیان عزیز بود، پس از چندین دولت در دولت سیزدهم اجرایی شد.

وی با اشاره به اینکه در کل استان 197 مشاور در سطح استان وجود دارد، عنوان کرد: پس از چندین سال، آزمون استخدامی مربی امور تربیتی و مشاوره برگزار خواهد شد که در این آزمون در رشته‌های مختلف، افراد جذب خواهند شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: به اینکه 110 حوزه امتحانی استان مجهز به دوربین مداربسته شدند، در برنامه کاری هست که مدارس نیز بطور کامل مجهز شوند.

امیریان با اشاره به اینکه در سال جاری یک هزار و 558 نفر جذب آموزش و پرورش استان خواهند شد، گفت: در دو سال گذشته بیش از 4 هزار نفر جذب آموزش و پرورش شدند که عدد بسیار بالا و خوبی است.

وی با اشاره به اینکه 449 نفر از طریق آزمون آموزگاری و دبیری وارد آموزش و پرورش خواهند شد، بیان کرد: همچنین 329 نفر از طریق آزمون مربی امور تربیتی و مشاور و 290 نفر نیز خدمتگذار جذب خواهند شد.

امیریان با اشاره به اینکه در دو سال گذشته بیش از 100 میلیارد تومان تجهیزات در راستای مجهز شدن مدارس خریداری شد و به مدارس مناطق مختلف استان ارسال شد، خاطرنشان کرد: بیش از 2 هزار آموزشگاه قطعا نیاز به تجهیزات بیشتری دارد

انتهای پیام/7540/

دیگر خبرها

  • افتتاح مرکز مشاورزه ازدواج و تحکیم خانواده شهرستان اسکو
  • سبک زندگی ایرانی اسلامی باید ترویج شود/لزوم معرفی دختران موفق کرد
  • استاندار اردبیل: سند بنیادین آموزش و پرورش را متحول کرد
  • هزینه ۱۰۰۰ میلیارد ریال برای تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری
  • تعالی آموزش و پرورش بالندگی ایران اسلامی را به همراه دارد
  • آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مقدمه‌ای برای ایجاد اشتغال جوانان است
  • تدارک بیش از ۲۰ برنامه مختلف به مناسبت هفت معلم
  • «روانشناسی خودمانی» در بوستان «بهشت مادران» برگزار می‌شود
  • رئیس جمهور: آموزش و پرورش نه مسئله با اولویت، بلکه مسئله اول کشور است
  • دوره آموزشی مدیران دبیرستان‌های شبانه‌روزی غرب کشور در سنندج