Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روابط عمومی روژین تاک؛ انسان از ابتدای خلقت برای تامین غذا به محیط زیست نیاز مبرم داشته است. انسان ابتدا به شیوه شکار و بعد‌ها با استفاده از زمین و آب به شکل کشاورزی از محیط زیست برای تولید غذا بهره برده است.
امروزه کشاورزی مهمترین بخش در تامین مواد و محصولات غذایی بوده و نقش و اهمیت آن در زندگی انسان‌ها واضح و آشکار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این روست که دست اندرکاران این بخش برای تامین غذای جمعیت امروزه جهان مجبورند با بکار بردن تکنولوژی‌های جدید و استفاده از سموم و کود‌های شیمیایی برای تولید محصولات بیشتر تلاش کنند.   باید توجه داشت که در عرصه کشاورزی سنتی نیز مانند فعالیت‌های صنعتی اثرات تخریبی آلودگی هوا، آلودگی خاک و آب‌های سطحی و زیرزمینی و تغییر خصوصیات خاک وجود دارد. البته این عوامل همگی در کشاورزی قراردادی و مدرن با استفاده از دانش به روز مهندسان کشاورزی و با مهندسی آب، و خاک و ... قابل مدیریت است.   کشت و صنعت‌های بزرگ همواره حفظ محیط زیست و حتی کمک به احیای دوباره آن را بخشی از رسالت خود می‌دانند و بر اهمیت آن واقف هستند. کشت و صنعت «روژین تاک» در کرمانشاه به عنوان یکی از نمونه‌های موفق حفظ محیط زیست و بهره وری مهندسی شده از آب و خاک در کشور و منطقه است.   روژین تاک در طول مدت فعالیت خود با بهره وری از کشاورزی قراردادی توانسته است با مهندسی خاک، استفاده از گلخانه برای کاشت محصول، مدیریت آب‌های زیرزمینی و بازگرداندن آن به چرخه تولیدکارخانه و همچنین استفاده از کود و سموم بازیافتی و کم خطر به تولید محصولی سالم در سایه حفظ محیط زیست کمک کند.   سید مظفر عبدالله مدیرعامل کشت و صنعت «روژین تاک» از مهندسی آب و خاک به عنوان مهم‌ترین مولفه‌های روژین تاک برای حفظ محیط زیست نام می‌برد.
زمین
زمین و حفظ خاک یکی از بحث‌های مهم در محیط زیست و عامل اصلی تولید محصول در کشاورزی است. مظفر عبدالله درباره چگونگی مهندسی زمین و بهره وری به جا از آن در روژین تاک توضیح می‌دهد: امروزه با رشد جمعیت در دنیا، انسان مجبور به استفاده از کود برای تولید محصول بیشتر است، اما نباید زمین قربانی تامین غذای ما شود، از این رو شرکت روژین تاک با راه اندازی کلینیک کشاورزی و آبیاری قطره‌ای میزان تناسب ورود کود به زمین را کنترل می‌کند.   عبدالله با اشاره به آموزش کشاورزان درباره حفظ خاک و استفاده بهینه از آن ادامه می‌دهد: در روژین تاک به دنبال حذف کامل کود و مواد شیمیایی در تولید محصول هستیم، استفاده از حشرات برای دفع آفات به جای کود و سم یکی از برنامه‌های ما در زمینه حفظ خاک و کمتر شدن میزان ورود آلودگی به زمین است.   آب
آب یکی دیگر از مهم‌ترین مسائل در کشاورزی و بحران امروز محیط زیست کشور ما است، کشاورزی و به طور دقیق‌تر نحوه آبیاری، در بحث مدیریت و حفظ آب نقش بسزایی دارد، شیوه‌های سنتی آبیاری و غرقابی کردن زمین‌های کشاورزی یکی از عوامل اصلی هدر رفت آب و آلوده شدن زمین در ایران است.   عبدالله با اشاره به رابطه شیوه کوددهی با میزان آلوده شدن زمین می‌گوید: در روژین تاک کود و سم در آب محلول و با استفاده از روش آبیاری قطره ای، آبیاری انجام می‌شود، در این روش سم و کود، درست و به اندازه از طریق لوله‌ها به پای محصول ریخته می‌شود و به این ترتیب مقدار سم کمتری در زمین نفوذ و آن را آلوده می‌کند.   مدیرعامل روژین تاک با تاکید بر اهمیت حفظ آب‌های زیرزمینی در حفظ محیط زیست می‌گوید: در سال‌های اخیر با کم شدن بارش باران و خشکسالی، بحث مدیریت منابع آب بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است، طبق آمار موجود، کشت وصنعت روژین تاک در حال حاضر ۵ هزار هکتار زمین زیر کشت تحت پوشش خود دارد که به روش قطره‌ای آبیاری می‌شوند، با این روش آبیاری، معادل ۴۹ میلیون مترمکعب آب مصرف می‌شود و این در حالیست که در روش غرقابی علاوه بر مضراتی که دارد، میزان آب مصرفی ۱۱۷ میلیون متر مکعب است؛ بنابراین با استفاده از روش آبیاری قطره‌ای در کشت و صنعت روژین تاک، ۶۸ میلیون متر مکعب آب به نفع محیط زیست ذخیره می‌شود.   تاسیس تصفیه خانه یکی دیگر از کار‌های روژین تاک برای حفظ آب و کمک به حفظ محیط زیست است. به این شیوه که آب‌های استفاده شده در تولید محصول پس از خروج از چرخه تولید در تصفیه خانه مجدد تصفیه شده و به چرخه تولید باز میگردد.

گلخانه
شیوه کشت گلخانه‌ای با توجه به شرایط کم آبی و به منظور حفظ محیط زیست می‌تواند راهکاری موثر برای رونق تولید باشد از مزایای این شیوه‌ی کشت، می‌توان به مدیریت مصرف و صرفه جویی آب، تولید محصولات باکیفیت، کاهش ضایعات در بخش کشاورزی، افزایش بهره وری و امکان تولید محصولات مختلف در همه فصول اشاره کرد.     شرکت روژین تاک در حال حاضر یکی از کشت و صنعت‌های پیشرو در بهره وری از گلخانه است، سید مظفر عبدالله، مدیر عامل روژین تاک در این باره توضیح می‌دهد: برای رشد یک دانه از زمان کاشت تا سردرآوردن از زمین به ۲ تا ۳ ماه زمان نیاز است. در این مدت، باید آبیاری، کوددهی و ... نیز به خوبی انجام شود تا دانه رشد کند. اما اگر همین دانه را در گلخانه پرورش دهیم منابع و زمان خیلی کمتری نیاز است.   عبدالله ادامه می‌دهد: گلخانه راه میان بر است، به طور مثال ما در روژین تاک در هر ۱ هکتار گلخانه ۵ میلیون نشاء قرار می‌دهیم، در واقع این میزان نشاء به صورت استاندارد برای ۱۷۰ هکتار زمین کشاورزی کافی است.   به عبارت ساده‌تر بذر در گلخانه در شرایط کنترل شده‌ی آب، خاک و در ۴۵ روز پرورش داده می‌شود. این یعنی صرفه جویی در زمان و بهره وری و بکارگیری کمتر زمین کشاورزی و کاهش میزان آب مصرفی برای آبیاری.   مدیر عامل روژین تاک می‌گوید:، چون در گلخانه محصول در زمان کمتری نسبت به زمین کشاورزی رشد می‌کند، در نتیجه مدت زمان مصرف آب و آبیاری کمتر است و همچنین در گلخانه احتمال آفت زدن محصول صفر است در نتیجه کود و سمی استفاده نمی‌شود و زمین آلوده نمی‌شود.     به طور کلی می‌توان از موارد زیر به عنوان اثرات مثبت احداث گلخانه در روژین تاک و تاثیر مثبت آن بر حفظ محیط زیست نام برد: ۱. کاهش مدت زمان میزان درگیری زمین برای رشد محصول ۲. حفظ مواد معدنی در زمین، چون در این روش دانه در گلخانه پرورش یافته و سپس به زمین کشاورزی آورده می‌شود. ۳. کاهش حداقل دو برابری میزان آب مصرفی برای آبیاری کردن محصول ۴. نبود آفات و در نتیجه استفاده نکردن ازکود و سم که خود از مهم‌ترین مخرب‌ها در محیط زیست است.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: حفظ محیط زیست زمین کشاورزی روژین تاک روژین تاک تولید محصول کشت و صنعت بهره وری کود و سم قطره ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۷۸۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیدا شدن لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان

 به گزارش تابناک، جواد ستوده در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: محیط‌بانان شهرستان فریمان، حین گشت و پایش منطقه تحت مدیریت سازمان، لاشه یک قلاده پلنگ در ارتفاعات منطقه شکار ممنوع کلیلاق شهرستان فریمان را پیدا کردند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست فریمان اظهار کرد: در بررسی‌های مقدماتی محیط‌بانان، نشانه‌ای از تیراندازی روی لاشه پلنگ دیده نشده است.

ستوده عنوان کرد: علت مرگ پلنگ هنوز مشخص نیست و برای بیان دقیق علت مرگ و کالبد شکافی، لاشه به اداره حفاظت محیط‌زیست منتقل و ضمن نمونه‌برداری با همکاری دامپزشکی علت مرگ مشخص و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

منطقه شکار ممنوع کلیلاق به وسعت ۴۱ هزار و ۷۳ هکتار در حوزه سه شهرستان فریمان، زاوه و تربت‌جام قرار دارد.

حضور گونه‌های ارزشمندی همچون قوچ و میش، کل و بز، پلنگ و نیز تراکم پوشش گیاهی از درختان کهنسال اورس، گواهی بر پتانسیل‌های غنی در منطقه است که محلی برای زیست، ذخایر ارزشمند ژنتیکی و تنوع مطلوب زیستی به شمار می‌رود این منطقه در فاصله ۲۵ کیلومتری شهرستان فریمان در استان خراسان رضوی واقع شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
 

دیگر خبرها

  • ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری و مرطوب شده است
  • آخرین وضعیت تالاب بندعلیخان
  • ۲ واحد شن و ماسه متخلف در یزد پلمب شدند
  • پلمب دو واحد شن و ماسه در یزد
  • مجوز زیست محیطی بهره‌برداری از معدن آلبلاغ صادر شد
  • رهاسازی ۵ پرنده در طبیعت تالاب بیشه دالان بروجرد
  • بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی محیط زیست گیلان در روز ملی موزه‌ها
  • علت آلودگی هوا و محیط‌زیست قم چیست؟
  • پیدا شدن لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • آغاز اجرای طرح پاکسازی طبیعت در استان مرکزی