Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-01@00:04:25 GMT

مرگ سالانه ۴۱ هزار نفر در ایران براثر خودکشی

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۹۵۰۲۰

مرگ سالانه ۴۱ هزار نفر در ایران براثر خودکشی

آفتاب‌‌نیوز :

حبیب‌الله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این سوال که در شهریور ۹۶ اعلام کردید به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، ۵.۵ نفر خودکشی کرده‌اند و ایران رتبه ۱۰۸ جهان را در این موضوع دارد. در سال ۱۴۰۰ هم آمار خودکشی افزایش داشته یا خیر، توضیح داد: آمار خودکشی منجر به فوت را پزشکی قانونی می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته ما هنوز نیز در همان میانگین هستیم. خودکشی در کشور ما جزء رتبه‌های بالا نیست. خاور دور و اروپای شرقی آمار بالایی در این زمینه دارند.

مسعودی فرید در پاسخ بخ این سوال که آیا میزان خودکشی در شرایط پاندمی و وضعیت اقتصادی افزایش نیافته است، گفت: افزایش معناداری در آمار ما وجود ندارد. آمار را باید از پزشکی قانونی گرفت اما فکر می‌کنم میزان مرگ و میر ناشی از خودکشی در کشور ما ۴۱ هزار نفر در سال باشد. عدد ۴۱ هزار نفر در سال ۹۸ یا ۹۹ ثبت شده است.

او گفت: بحث مهمی که در خودکشی وجود دارد، تفاوت میان اقدام به خودکشی و خودکشیِ منجر به فوت است. ممکن است بسیاری به خاطر اقدام یه خودکشی‌ها به بیمارستان بروند. آن‌هایی هم که می‌خواستند اقدام کنند با اورژانس اجتماعی تماس گرفتند یا مثلا اقدام‌کننده‌ها به درمانگاه می‌روند که اصلا ثبت نمی‌شود.

مسعودی فرید اظهار کرد: معمولا اگر تعداد خودکشی‌های منجر به مرگ را ضربدر ۳۰ بکنید، آمار کل اقدام به خودکشی به دست می‌آید. نکته این است که خودکشی مانند هرم است. کف این هرم متعلق به مشکلات اقتصادی، اختلالات روانی و ... است. طبقه بالاتر افکار خودکشی است. طبقه بعدی ارقام آسیب‌زننده است و بالاتر، انجام خودکشی منجر به فوت می‌شود. مهم این است که باید به موضوع سلامت روان و مسائل اقتصادی و اجتماعی پرداخت.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: میزان خودکشی در آمار ما یعنی سازمان بهزیستی تفاوت معناداری نکرده اما در مورد میزان مرگ و میر باید از پزشکی قانونی پرسید. نکته‌ای در مورد مطرح شدن مسائل افزایش خودکشی در سایت‌ها باید بگویم که براساس فکت‌های مبتنی بر شواهد بسیار می‌تواند کمک‌کننده باشد. در بحث بحران‌ها، به خصوص در اوایل آن، نرخ برخی مسائل پایین می‌آید. مثلا فرد به خاطر خانواده‌اش به زندگی ادامه می‌دهد و حتی در زمان حوادثی مانند سیل، آمار خودکشی کاهش پیدا می‌کند. چون فرد هدفی مثل نگهداری از فرزند و خانواده خود را دارد اما پس از چند ماه این آمار به صورت گذشته برمی‌گردد. به همین دلیل است که باید مراقب سلامت روان مردم بود.

به گفته این مسئول، بسیاری از استان‌ها از گفتن نام‌شان در آمار خودکشی خوش‌شان نمی‌آید اما اساسا میزان خودکشی در کلان‌شهرها بیشتر است. مثل تهران، فارس، خراسان رضوی و ... این آسیب‌ها به دلیل جمعیت بالا و نوع فرهنگ‌ها بیشتر است اما احتمال وجود آسیب‌ها در شهرهای کوچک هم وجود دارد. ما این استان‌ها را شناسایی و قطعا ورود خواهیم کرد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: قاعدتا اقداماتی که برای خودکشی در استانی مثل ایلام انجام می‌شود، باید از استان‌های دیگر بالاتر باشد. (چون آمار خودکشی در این استانِکوچک بالاست.)

منبع: خبرآنلاین

منبع: آفتاب

کلیدواژه: خودکشی سازمان بهزیستی آمار خودکشی هزار نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۹۵۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موفقیت بانک ملی ایران در جذب سرمایه اجتماعی با پرداخت تسهیلات خرد

علی نیکزاد ثمرین در گفت‌وگو با روابط عمومی بانک ملی ایران، درخصوص عملکرد بانک ملی ایران گفت: به‌لحاظ اینکه اقتصاد ایران بانک محور است، افرادی که سرمایه‌گذاری می‌کنند، در ابعاد کوچک و بزرگ تسهیلاتی را از بانک‌ها مطالبه می‌کنند. 

وی با تأکید بر اینکه بهتر است بانک‌ها با بنگاهداری، رقیب بخش خصوصی نباشند، افزود: در رأس همه رهبر معظم انقلاب فرمودند بانک‌ها از بنگاهداری خارج شوند که بانک ملی ایران در سال 1402 با 36 همت خروج از بنگاهداری پیشگام شد و کارها را واگذار کرد که جای تقدیر و تشکر دارد. 

 نماینده مردم اردبیل، سرعین و نمین در مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد که بانک ملی در سال 1403 هم در خروج از بنگاهداری پیشگام باشد و گفت: تمام بانک‌ها باید در این مسیر قدم بگذارند و از مسیر خرید و فروش ملک، ساخت و ساز، تشکیل هلدینگ و ... خارج شوند.

نیکزاد ثمرین در ادامه از اقدام رئیس بانک ملی ایران و هیأت مدیره این بانک برای آغاز پر ثمر خروج از بنگاهداری تقدیر و تشکر کرد. 

وی در خصوص اقدامات بانک ملی ایران در پرداخت تسهیلات تکلیفی در سال 1402 افزود: این بانک بیش از تعهدات خود تسهیلات تکلیفی پرداخت کرده است که این اقدام بسیار ارزشمند است؛ چرا که پرداخت این تسهیلات موضوعات جزیی مردم در زمینه درمان، مسکن، ازدواج و ... را کاهش می‌دهد. 

نماینده مجلس شورای اسلامی تسهیلات خرد را در جذب سرمایه اجتماعی و دلبستگی مردم به نظام بانکی مؤثر دانست و گفت: مردم از عملکرد بانک ملی ایران در زمینه تسهیلات تکلیفی بسیار رضایت دارند و بسیار پسندیده است که در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور درخصوص تسهیلات خرد در استان‌ها تصمیم‌گیری‌های مفیدی انجام شود. 

نیکزاد ثمرین پرداخت تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب و رؤسای ادوار و فعلی دولت تأکید داشتند که بانک ملی ایران به سمت خروج از بنگاهداری حرکت کند. همچنین پیشنهاد دارم بانک ملی در مباحث سرمایه‌گذاری طبق برنامه مدنظر پیش برود و از همه مهمتر در پرداخت تسهیلات خرد برای رفع مشکل مردم طبق آیه « انَّ حَوائِجَ النّاسِ اِلَیکُم مِن نِعَمِ اللهِ عَلَیکُم» اقدام کنند تا خدا به رزق و کارشان برکت دهد.

دیگر خبرها

  • خودکشی در ۲۳ کشور دنیا جرم و اجرای کامل سند ملی خودکشی در ایران ضروری است
  • آخرین آمار از میزان بارش‌ها در کشور / ایران از خشکسالی دور شد؟
  • کهگیلویه و بویراحمد از معضل خودکشی رنج می‌برد
  • مهم‌ترین دلایل خودکشی در استان وضعیت فرهنگی، اقتصادی و افسردگی می‌باشد
  • خودکشی پزشکان بهانه بیماران! /تیترخوانی به جای نگاه علمی! /نوبت «وعده صادق» اقتصادی
  • موفقیت بانک ملی ایران در جذب سرمایه اجتماعی با پرداخت تسهیلات خرد
  • ایجاد یک‌هزار شغل با شناسایی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری در مازندران
  • ۸۰۳ میلیون دلار محصولات شیلاتی از مازندران صادر شد
  • آمار اورژانس از مصدومان حوادث ترافیکی سالانه در ایران
  • چرا آمار خودکشی پزشکان بالا رفته؟ / این طبقه مانند گذشته نزد مردم محترم نیست