Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجلس نمایندگان امریکا با اکثریت قاطع لایحه افزایش صدور روادید برای اتباع افغانستان را تصویب کرد. امریکا همچنین از قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان خواسته با ایجاد اردوگاه‌هایی موقت همکاران افغان امریکا را پناه دهند. این در حالی است که جنگ در افغانستان ادامه دارد و در برخی مناطق نیروهای امریکایی در حمایت از ارتش افغانستان دست به انجام حملاتی علیه طالبان زده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به‌گزارش «بلومبرگ»، رأی مجلس نمایندگان امریکا به لایحه افزایش صدور روادید برای افغان‌ها، بیشتر شامل خانواده کسانی می‌شود که در دو دهه حضور امریکا در افغانستان با ارتش امریکا در نبرد با طالبان همکاری کرده و کشته شده بودند و اکنون خانواده‌های آنان بیم آن را دارند که به همین دلیل مورد حمله طالبان قرار گیرند. در جریان این رأی گیری، جیسون کراو، نماینده دموکرات ایالت کلرادو که متقاضی اصلی این لایحه است، در سخنان خود در حمایت از طرح خود، همکاران افغان امریکا را دوستان این کشور خواند و خواهان صدور 8 هزار روادید برای این دست افراد شد. او گفت: «در این ساختمان عبارت مرگ و زندگی بسیار به کار برده می‌شود. اما این بار لایحه درباره دوستان امریکا است. طالبان به این افراد که در 20 سال گذشته در کنار امریکایی‌ها بودند، حمله خواهد کرد.»
 407 قانونگذار مجلس نمایندگان امریکا در مقابل تنها 16 مخالف به این لایحه رأی مثبت دادند. کاخ سفید پیش از اینکه این لایحه در مجلس نمایندگان امریکا مطرح شود، از آن حمایت کرده بود. در بیانیه‌ای که کاخ سفید اواسط هفته قبل منتشر کرد، تأکید شده بود: «دولت مشتاق همکاری با کنگره در مورد این لایحه است تا به کسانی که با امریکا همکاری می‌کنند، اطمینان دهد که به وعده‌های خود در خصوص امنیت آنها ارج می‌نهد.» ماه پیش آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا خبر داده بود، تعداد متقاضیان احتمالی چنین روادیدهایی به حدود ۱۸ هزار نفر می‌رسد. با این حال مصوبه مجلس نمایندگان امریکا باید در سنای این کشور نیز به تصویب برسد تا تبدیل به قانون شود. اما احتمال می‌رود راه آن در سنا، به همواری مجلس نمایندگان نباشد. بویژه که پاتریک لیهی، رئیس کمیته اعتبارات سنا اعلام کرده که چنین مصوبه‌ای نیازمند بودجه‌ای 100 میلیون دلاری است و باید دید آیا کنگره می‌تواند بسته امنیتی جدیدی را تا قبل از تعطیلات تابستانی کنگره تصویب کند یا خیر.
اردوگاه‌های موقت مهاجران درکشورهای همسایه
با توجه به موانع احتمالی برای خارج کردن هرچه سریع‌تر این افراد از افغانستان، کاخ سفید اعلام کرده که قصد دارد تا پایان جولای (10 مرداد ماه) همکاران افغان امریکا را به طور موقت در سه کشور قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان اسکان دهد تا روند مهاجرت این افراد که ممکن است چند سال به طول انجامد، طی شود. اما «فرانس پرس» خبر داده است که از بین این سه کشور، نماینده ویژه رئیس جمهوری ازبکستان در امور افغانستان، با درخواست امریکا مخالفت و اعلام کرده است: «این موضوع بسیار جدی و حساس است و نمی‌توان بسرعت درباره آن تصمیم گرفت.» اما به گزارش خبرگزاری «رویترز»، تاجیکستان اعلام کرده است که موافق پذیرش این دست از مهاجران افغان است. دولت این کشور دیروز نیز اعلام کرد که در حال آماده‌سازی اردوگاه‌هایی برای پذیرش یکصد هزار مهاجر افغان است. این کشور با این حال نگران رویدادهایی است که در همسایه جنوبی اش در حال رخ دادن است. به همین منظور نیز ارتش تاجیکستان روز پنجشنبه برای اولین بار در تاریخ 30 ساله این کشور اقدام به برپایی مانوری بزرگ کرد. دراین رزمایش 130 هزار نیروی ذخیره ارتش تاجیکستان به همراه 100 هزار نیروی فعال این کشور با هزار وسیله نقلیه نظامی و صدها توپ و خمپاره‌انداز و همچنین جنگنده‌ها و بالگردهای نظامی حضور داشتند.
حملات امریکا به طالبان
دیروز نیز یک روز پس از حمایت مجلس نمایندگان امریکا از افغان‌هایی که با این کشور همکاری کردند، پنتاگون خبر داد، در حمایت از ارتش افغانستان در ولایت قندهار اقدام به حمله به نیروهای طالبان کرده است. به‌گزارش «سی‌ان‌ان» به نقل از یکی از مقامات نظامی امریکا، پنتاگون در یک ماه گذشته تقریباً 6 یا 7 حمله علیه طالبان انجام داده است که عمدتاً با پهپاد انجام شده‌اند. دو حمله از این حملات در روزهای 21 و 22 جولای (چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته) انجام شد که به گفته یک مقام پنتاگون، به درخواست ارتش افغانستان بودند. به گفته این مقام که نخواست نامش فاش شود، یکی از حملات به خودروهای طالبان بود و دیگری مواضع آنان در قندهار را هدف گرفته بود. روز پنجشنبه نیز جان کربی، سخنگوی پنتاگون خبر داده بود در این حملات تلاش شده بود تا تجهیزاتی که طالبان از ارتش افغانستان گرفته بودند، تخریب شود. به گفته ناظران مسائل افغانستان اظهارات جان کربی، تأییدی است بر ادعاهای طالبان که مدعی هستند پیشروی‌های قابل توجهی در مناطق مختلف افغانستان دارند. آنها دیروز هم مدعی شدند 90 درصد مرزهای افغانستان را در کنترل خود گرفته‌اند. ادعایی که دولت افغانستان بلافاصله رد کرد. با این حال پیشروی‌های طالبان به گونه‌ای است که «ویلیام برنز»، رئیس سیا در اولین مصاحبه خود از زمانی که این پست را در دست گرفته، با تأکید بر نگرانی‌ها دراین خصوص به «رادیو ملی امریکا» گفت: «طالبان پیشروی‌های چشمگیری به دست آورده‌اند. طوری که می‌توان گفت آنها احتمالاً در قوی‌ترین موقعیت خود از سال 2001 به این سو هستند.... این روند، نگران کننده است اما این مسأله مهم را هم باید به خاطر داشته باشیم که دولت افغانستان هم از قابلیت‌های قابل توجهی برخوردار است. آنها توانایی مقاومت را دارند اما در کنار آن باید به اراده سیاسی و وحدت رهبری نیز برسند.»
طالبان: آتش بس فقط با دولت جدید
مقصود ویلیام برنز به توانایی‌ها و قابلیت‌های دولت افغانستان، توان این کشور در مذاکرات با طالبان است. اما به نظر می‌رسد طالبان علاقه‌ای به این توان ندارد. آنها که هفته پیش در دوحه سر میز مذاکره با دولت افغانستان نشستند اما نتیجه‌ای از این نشست نصیب هیچ کدام از طرفین نشد، خواهان دولتی جدید در افغانستان شده‌اند. در همین ارتباط دیروز «سهیل شاهین»، یکی از اعضای هیأت طالبان در نشست دوحه به خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گفت: «تا زمانی که دولتی جدید در افغانستان روی کار نیاید و اشرف غنی برکنار نشود، در افغانستان صلح برقرار نخواهد شد.» او مدعی شد: «طالبان همچون همه مردم افغانستان خواهان جنگ داخلی نیست. اما آنها (دولت) صلح نمی‌خواهند. آنها می‌خواهند ما تسلیم شویم. اما ما معتقدیم قبل از هر گونه آتش بسی، باید دولتی که مورد قبول ما و افغان‌ها باشد، روی کار آید.» او در شرح این دولت جدید، ادعاهای اخیر طالبان را تکرار کرد و گفت: «دولت جدید موافق فعالیت‌های زنان است.» این در حالی است که زنان افغانستان بسیار نگران روی کار آمدن طالبان و تکرار حکومت طالبانی دهه 1990 هستند.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: مجلس نمایندگان امریکا دولت افغانستان ارتش افغانستان همکاران افغان اعلام کرده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۰۵۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از راه آهن افغان ترانس در ۲۰۲۷

جسوربیک چوریف، معاون وزارت حمل‌ونقل ازبکستان اظهارداشت انتظار می‌رود پروژه راه‌آهن «افغان ترانس» تا پایان سال ۲۰۲۷ تکمیل شود.

چوریف در جریان سومین نشست سرمایه گذاری بین المللی تاشکند، گفت: «این پروژه به اتصال سه کشور ازبکستان، افغانستان و پاکستان کمک خواهد کرد. راه‌آهن نقش مهمی در ایجاد دهلیز ترانسپورتی اوراسیا ایفا خواهد کرد. در نتیجه کشورهای آسیای مرکزی به یک بندر اقیانوس هند دسترسی خواهند داشت.»

وی تصریح کرد: این راه‌آهن زمان انتقال کالا را از ۳۵ روز به ۵ روز و هزینه انتقال کالاها را حداقل ۴۰ درصد کاهش می‌دهد.

این درحالیست که امروز هیأت تجاری و اقتصادی ترکمنستان با هدف بررسی شرایط افزایش تجارت میان ترکمنستان و افغانستان وارد هرات شد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • دیپلمات‌های طالبان در تهران میزبان تیم ملی فوتسال افغانستان
  • (ویدئو) زن افغان فعال حقوق بشر زلمی خلیلزاد را غافلگیر کرد
  • حمله گازانبری طالبان به تعهدات آبی با ایران
  • حمله گازانبری امارت طالبان به تعهدات آبی با ایران
  • ادامه چالش‌های مواد مخدر برای افغانستان
  • دولت رئیسی می‌خواهد کارگران را از مشارکت در تعیین دستمزدشان کنار بگذارد
  • روش‌های عجیب برخی کاندیداها برای رأی آوردن
  • بازگشت بیش از ۱ و نیم میلیون پناهجوی افغانستانی‌
  • بهره برداری از راه آهن افغان ترانس در ۲۰۲۷
  • یوناما خواستار حمایت از خبرنگاران افغانستان شد