Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@18:05:32 GMT

کنگره‌ای برای معرفی مکتب اخلاقی اصفهان

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۱۳۸۸۰

کنگره‌ای برای معرفی مکتب اخلاقی اصفهان

ایسنا/اصفهان مدرسۀ چهارباغ، پنجم مردادماه میزبان برگزاری کنگره‌ای ملی است که قصد دارد، مکتب اخلاقی اصفهان را به همگان معرفی کند.

حجت‌الاسلام رمضان‌علی معتمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، در نشست خبری «کنگره ملی مکتب اخلاقی اصفهان» که امروز (شنبه_دوم مردادماه) در مجتمع فرهنگی هنری فرشچیان برگزار شد، گفت: از قدیم‌الایام حوزه علمیه در شهر اصفهان فعالیت داشته و اندیشمندان و علمای بزرگی در این حوزه پرورش‌یافته‌اند که در کنار کرسی درس‌های فقه و اصول، کرسی درس اخلاق نیز داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: علمایی از قبیل ابن مسکویه، ابن‌سینا و در عصر حاضر، بزرگانی چون آیت‌الله مظاهری و ناصری، ذخایری هستند که در اصفهان می‌زیسته‌اند و مردم، هنوز هم از برکات وجودی آن‌ها بهره‌مندمی شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: هر جامعه‌ای که به اخلاق بپردازد، رشد، پویایی و اعتلای ارزش‌های اسلامی را دارا خواهد بود. جامعه ما و بشریت امروز نیازمند اخلاق الهی است؛ اخلاقی که به ما یاد می‌دهد با انسان‌های دیگر چگونه رفتار کنیم.

معتمدی یادآور شد: خداوند انسان را برای خودش خلق کرده و همۀ عالم را برای انسان. پیامبران الهی نیز راهنمایان بشریت هستند.

وی، با اشاره به اینکه بحث مکتب اخلاقی اصفهان با ماجرای غدیر گره‌خورده، افزود: امروزه دنیای بشریت دچار بحران مدیریت است. طاغوت و استکبار به نحوی دنیا را مدیریت می‌کند که اهداف خود را به ملت‌ها تحمیل کند و ۱۴۰۰ سال قبل، پیامبر اکرم (ص) با انتصاب حضرت علی (ع) به‌عنوان جانشین خود قصد داشت دنیا را به سمتی حرکت بدهد که ارزش‌های دینی و الهی همیشه بر آن حاکم باشد اما متأسفانه مسئله مدیریت به سمت دیگری رفت و به همین خاطر دنیا امروز دچار مشکلات اساسی در محورهای مختلف، ازجمله اخلاق است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه اخلاق محور اساسی زندگی انسان‌هاست، گفت: اخلاق‌مداری موجب ایفای حقوق همگان می‌شود و سازندگی، در جامعه‌ای رقم می‌خورد که بر محور دین و اخلاق حرکت کند.

وی با تشکر از حمایت انجمن مفاخر استان اصفهان، دانشگاه اصفهان، حوزه علمیه، خانه حکمت و شهرداری اصفهان که یاریگر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در برگزاری این کنگره بوده‌اند، اظهار کرد: هدف از اجرای این کنگره تجلیل از علمای اخلاق، معرفی مدرسینی که در این حوزه تلاش کرده‌اند، تعریف الگویی برای جوان و خانواده امروز و همچنین، استمرار مبانی اخلاق در جامعه است و امیدواریم که این کنگره تلنگری به جامعه برای رفتن به سمت شناخت داشته‌های اخلاقی اصفهان باشد.

علی کرباسی زاده، دبیر علمی کنگره ملی مکتب اخلاقی اصفهان نیز در این نشست گفت: در سنت ایرانی قبل از اسلام اندرزنامه‌هایی وجود داشته که به‌واسطه آن، سنت‌های اخلاقی به نسل بعد آموزش داده می‌شده و مرحوم مشکویه یا ابن مسکویه، این اندرزنامه‌ها را در قالب یک کتاب گردآوری کرده است.

وی با اشاره به اینکه اخلاق، نیاز به سیستمی دارد که بتواند رویکردهای مختلف را مطابق سلیقه مخاطب انتقال بدهد، ادامه داد: بعد از بحث‌های بسیاری که تحت عنوان مکتب فلسفی ارائه شد، کم‌کم اساتید حوزه و دانشگاه متوجه شدند که اصفهان، در حوزه اخلاقی نیز پیشکسوت است.

عضو هیأت علمی گروه فلسفه دانشگاه اصفهان، تصریح کرد: در رویکرد اخلاق فلسفی  بزرگ‌ترین شخصیت، ابن مسکویه است که در اصفهان بزرگ‌شده و از دنیا رفته و اثرگذاری کتاب «تهذیب الاخلاق» او به حدی است که حتی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی نیز در آثار خود، مخاطبان را به این کتاب ارجاع می‌دهند.

کرباسی زاده افزود: با توجه به اینکه کتاب ابن مسکویه الگوی کتاب‌های بعدی خود بوده، می‌توان گفت خاستگاه آنچه تحت عنوان اخلاق فلسفی مطرح می‌شود، مدرسه علمیه اصفهان است.

وی با اشاره به دیگر شخصیت‌های بزرگی که در حوزه اخلاق عرفانی، اخلاق حدیثی و اخلاق تلفیقی اثری را تألیف کرده‌اند و هر یک به‌نوعی با اصفهان در ارتباط بوده‌اند، گفت: ظرفیت مدرسه علمیه اصفهان نشان می‌دهد که سایر مکتب‌های اخلاقی تحت تأثیر آنچه در این شهر مطرح‌شده شکل‌گرفته‌اند.

دبیر علمی کنگره ملی مکتب اخلاقی اصفهان، مکتب را مجموعه‌ای از سلایق، شیوه‌ها، عملکردها، رفتارها و دیدگاه‌هایی دانست که در عین نقاط اشتراک، تفاوت‌هایی نیز با هم دارند و توضیح داد: وجه اشتراک مکتب‌های اخلاقی، اخلاق اسلامی است و وجه تمایزشان نیز تمرکز آن‌ها بر قواعد فلسفی، عرفان، روایت و یا ترکیبی از این موارد است.

کرباسی زاده از اصحاب رسانه درخواست کرد تا با اطلاع‌رسانی درست درباره کنگره ملی مکتب اخلاقی اصفهان، هنرمندان را به تولید محتوای مناسب از دستاوردهای این کنگره، ترغیب کنند.

وی یادآور شد: مراسم اختتامیه این کنگره سه‌شنبه پنجم مردادماه، رأس ساعت ۱۷:۳۰ در مدرسه چهارباغ برگزار می‌شود و در آن، شاهد رونمایی  از چهار جلد کتاب در حوزه مکتب اخلاقی اصفهان، قرائت پیام مرجع عالی‌قدر، آیت‌الله شیخ حسین مظاهری و همچنین سخنرانی آیت‌الله شیخ رضا استادی خواهیم بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری اخلاق مکتب اسلام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی كنگره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۱۳۸۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی برترین‌های مسابقات مینی گلف کشور در اصفهان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ در پایان مسابقات مینی گلف قهرمانی کشور که به مدت ۳ روز به میزبانی سایت استاندارد مینی گلف اصفهان برگزار شد تیم‌های تهران و قم به ترتیب در بخش آقایان و بانوان بر سکوی قهرمانی ایستادند.

نایب رئیس انجمن مینی گلف کشور با بیان اینکه این مسابقات در دو بخش آقایان و بانوان برگزار شد گفت: بیش از ۱۷۰ ورزشکار از ۲۴ استان کشور در این مسابقات حضور داشتند.

خانم جهانی افزود: این هفتمین دوره مسابقات کشوری مینی گلف بود که با حضور برترین‌های ایران برگزار شد سطح بسیار بالایی داشت.

وی گفت: این رقابت‌ها در کنار سنجش میزبان آمادگی ورزشکاران مینی گلف کشور فرصتی هم برای کشف استعداد‌های جدید بود تا از آنها در اردو‌های تیم ملی برای رویداد‌های بین المللی دعوت شود.

جهانی افزود: مینی گلف یکی از رشته‌های جذاب و پرهیجان ورزشی است که سن و سال در آن مطرح نیست و‌در حوزه قهرمانی می‌توان از سنین پایین تا سنین بالای ۶۰ الی ۷۰ در این ورزش فعالیت کرد.

نایب رئیس انجمن مینی گلف کشور با اشاره به جایگاه خوب ایران در آسیا گفت: ایران در سال‌های اخیر همواره جزو ۳ تیم برتر آسیا در مینی گلف بوده است و تلاش این است که در جهان هم بتوانیم جزو ۱۰ کشور برتر باشیم.

خانم جهانی افزود: با پایان این مسابقات قرار است برترین‌ها با حضور در تیم ملی به زودی راهی رقابت‌های بین المللی شوند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • آیت‌الله رمضانی: دشمنان می‌خواهند شریعت اسلام را تعطیل کنند
  • برگزیدگان ششمین دوره کنگره ملی شعر خلیج فارس معرفی شدند
  • فرش، سفیر فرهنگی ایرانیان در دنیا/ هنرمندانی که رج به رج عشق می‌بافند
  • معرفی برترین‌های مسابقات مینی گلف کشور در اصفهان
  • صندوق نوآوری حامی زیست‌بوم پیشگیری و درمان سرطان
  • جغرافیای اصفهان از منظر علم فلسفه جایگاه بی‌نظیری دارد
  • صندوق نوآوری و شکوفایی حامی پیشگیری از سرطان شد
  • صندوق نوآوری حامی پیشگیری از سرطان شد
  • متخصص حوزه انفورماتیک سلامت بیان کرد؛ نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها
  • در جلسه رادان با اعضای جامعه مدرسین چه گذشت؟