Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، دولت سیزدهم کمتر از ۲۰ روز دیگر درحالی کار خود را آغاز می‌کند که با چالش‌های متعددی در زمینه مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مواجه خواهد شد. یکی از اصلی‌ترین این چالش‌ها، ساماندهی نظام آموزش عالی کشور است که سکاندار وزارت علوم باید عزمی جدی در تغییر و تحولات ساختاری در این نظام داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درواقع وزیر علوم در دولت آینده باید از ویژگی‌ها و توانایی‌هایی برخوردار باشد که بتواند بار نظام آموزش عالی کشور را به خوبی بردوش بکشد.

در همین ارتباط، محمدصادق کوشکی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره ویژگی‌های وزیر علوم در دولت سیزدهم اظهارکرد: متاسفانه در ۸ سال گذشته، دانشگاه‌های کشور دست مدیرانی بوده است که عمدتا گرایش افراطی اصلاح طلبانه با گرایش به جبهه مشارکت سابق داشته‌اند به طوری که این افراد، صحنه دانشگاه را به اجرای سند۲۰۳۰ و مباحثی از این دست تبدیل کردند. به همین دلیل، عموم دانشگاه‌های کشور با رکود علمی شدید مواجه شده‌اند.

وی افزود: به عنوان مثال دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه مادر کشور، در رتبه بندی جهانی دانشگاه‌ها با افت شدیدی مواجه شده و تمامی شاخص علمی و پژوهشی کاهش جدی داشته است. درواقع دانشگاه‌ها در ۸ سال گذشته، به مکانی برای یارکشی نیروهای وابسته جبهه منحله مشارکت و تحمیل افراد فاقد صلاحیت به عنوان عضو هیئت علمی تبدیل شدند.

کوشکی ادامه داد: وزیر علوم دولت سیزدهم در وهله اول باید بر ساختار وزارت علوم و دانشگاه‌ها مسلط باشد؛ اینکه فردی از دانشگاه کوچکی در یکی از شهرستان‌های کشور بخواهد سکاندار وزارت علوم شود، به هیچ وجه پذیرفتنی نیست؛ زیرا شناخت این فرد از ساختار وزارت علوم، شاید ۲ الی ۳ سال طول بکشد. به همین دلیل وزیر علوم دولت سیزدهم باید تسلط کافی را بر ساختار وزارت علوم داشته باشد.

دانشگاه‌ها به محل جذب نیرو از جبهه مشارکت تبدیل شده‌اند

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه وزیر علوم آینده باید به طور جدی فردی انقلابی باشد، تصریح کرد: وزیر علوم جدید باید دانشگاه‌های کشور را از وضعیت فعلی نجات ندهد زیرا دانشگاه‌ها به محل جذب نیرو از جبهه مشارکت تبدیل شده‌اند و همراهان و یاران وابسته به بخش افراطی اصلاحات به عنوان اعضای هیئت علمی، بدون هیچگونه صلاحیت و ضابطه‌ای به برخی دانشگاه‌ها تحمیل شده‌اند.

وی گفت: شرایط فعلی برای وضعیت علمی دانشگاه‌های کشور فاجعه بار است و وزیر علوم آینده باید به قدری قاطعیت داشته باشد که با تخلفات گسترده در حوزه جذب هیئت علمی به صورت قاطعانه برخورد کند و افرادی که از دانشگاه‌های خارجی درجه سه و چهار به عنوان هیئت علمی جذب شده‌اند را کنار بزند.  برخی از این افراد از سوی هیئت جذب تایید نشده‌اند اما با فشار بقایای جبهه مشارکت، حکم هیئت علمی برای آن‌ها خورده است.

وزارت علوم نیاز به خانه تکانی دارد

کوشکی با تاکید بر اینکه وزیر علوم جدید باید وزارت علوم را خانه تکانی کند، اضافه کرد: وزیر علوم باید کاری کند تا دانشگاه از محل جذب یاران جبهه مشارکت، به مکانی علمی تبدیل شود. درواقع دانشگاه باید جایی باشد که افراد به جای وابستگی به طیف سیاسی خاص، به دلیل صلاحیت‌های علمی در آن حضور داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران یادآور شد: وزیر علوم جدید باید فرد تحول خواه باشد و بتواند از نیروهای تحول خواه در بدنه وزارت علوم حمایت کند تا دانشگاه‌ها بتوانند پاسخگوی نیازهای کشور باشند. دانشگاه‌ها از محل تولید مدرک، باید به مکانی برای پاسخگویی به نیازهای کشور تبدیل شوند و افرادی که در دانشگاه تربیت می‌شوند به جای فارغ التحصیلان بیکار، باید حلال مشکلات کشور باشند.

وی با بیان اینکه وزیر علوم باید از نیروهای آشنا به وزارت علوم و نظام دانشگاهی استفاده کند، افزود: تجربیات وزیر علوم باید به جای بُعد استانی، بُعد ملی داشته باشد. وزیر علوم دولت دوازدهم عملا مترسک بود و وزارت علوم به طور کامل دست بقایای جبهه مشارکت بود؛ به همین دلیل مسئله علم در این وزارتخانه هیچ اهمیتی نداشت و موجب شد تا در چندسال گذشته، با پسرفت علمی و پژوهشی مواجه شویم.

کوشکی در پایان خاطرنشان کرد: وزیر علوم به طور بالقوه این قدرت را دارد که در برابر نگاه سیاسی و جذب افراد فاقد صلاحیت در دانشگاه‌ها بایستند؛ اما باید ببینیم که وزیر علوم دولت جدید، شجاعت و قاطعیت استفاده از این قدرت را دارد یا خیر. عملکرد بیشتر مسئولان وزارت علوم در طول ۸ سال گذشته خلاف قانون بوده است؛ به همین دلیل وزیر علوم این قدرت را دارد که با تخلفات عدیده این وزارتخانه برخورد داشته باشد.

انتهای پیام/

شایان دنیادیده کد خبر: 1104200 برچسب‌ها وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم دانشگاه های کشور وزیر علوم دولت وزیر علوم جدید دانشگاه تهران عضو هیئت علمی علمی دانشگاه وزیر علوم همین دلیل جبهه مشارکت دولت سیزدهم وزارت علوم دانشگاه ها سال گذشته شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۲۷۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنکور امسال در کمال صحت و امنیت برگزار شد، اما... |‌ کنکور در این منطقه سیل‌زده تکرار می‌شود؟

به گزارش همشهری آنلاین، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بدو ورود به یاسوج در جمع خبرنگاران در خصوص خیزش دانشگاهیان آمریکایی علیه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه گفت: وجدان بیدار دانشجویان و دانشگاهیان دنیا را که از مظلوم دفاع می‌کنند می‌ستایم از همه دانشگاهیان می‌خواهم در مقابل نسل‌کشی و درندگی و کشتن بانوان و کودکان فلسطینی حساسیت نشان دهند.

وی اظهار کرد: وقتی دانشگاهیان دنیا در مقابل این رژیم خونخوار و سفاک بایستند معادله تغییر خواهد کرد و دنیا بیشتر بیدار می‌شود، موضع‌گیری خواهد کرد و سازمان‌های بین‌المللی تصمیم جدی‌تری در این خصوص خواهند گرفت.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم در خصوص جذب نخبگان کارهای مختلفی انجام شده است، با همکاری بنیاد ملی نخبگان آیین نامه جذب نخبگان را بعنوان اعضای هیئت علمی بازنگری کردیم.

جذب نخبگان به صورت مستقیم به عنوان هیات علمی

زلفی‌گل تصریح کرد: از این به بعد نخبگانی که بنیاد ملی نخبگان معرفی می کند نیاز به شرکت در فراخوان های جذب هیئت علمی ندارند و مستقیما بعنوان هیئت علمی دانشگاه ها معرفی می شوند.

وی ادامه داد: با توافقنامه‌ای که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد کردیم در سال گذشته یک هزار ۳۸۰ نفر از رتبه های کنکور بورسیه می شوند بخصوص المپیادی ها و دارای رتبه المپیاد در صورتی که در رشته‌های مرتبط درس بخوانند بعنوان عضو هیئت علمی جذب می شوند.

وزیر علوم عنوان کرد: بورسیه صنعت را برای اولین بار در دولت سیزدهم طراحی کردیم و سال گذشته و امسال در دفترچه کنکور نیز آمده است.

زلفی‌گل تاکید کرد: با اتاق بازرگانی جلساتی داشتیم تلاش کردیم از صنایع مختلف خواستیم برای بورسیه رتبه‌ های برتر و جذب نخبگان اقدام انجام دهند که این قشر نگران آینده خود نباشند و در کشور بمانند.

وی تصریح کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای ائتلافی را تشکیل داده که تکنسین برای واحدهای صنعتی تربیت کند، دانشگاه علمی کاربردی چندین هزار نفر را با تضمین اشتغال براساس نیاز صنایع مختلف آموزش می دهد.

کنکور امسال در کمال صحت و امنیت برگزار شد، اما...

وزیر علوم اظهار کرد: کنکور امسال در کمال صحت و امنیت برگزار شد. براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هر سال دو بار کنکور برگزار می‌شود. الحمدالله روزهای پنجشنبه و جمعه شاهد برگزاری کنکور پنج زیرنظام مختلف بودیم.

زلفی‌گل افزود: در یک منطقه‌ای که به دلیل سیل مشکل پیش آمده بود، کنکور را تکرار خواهیم کرد، نگران نباشند.

وی بیان کرد: چند مورد مشکلات و تخلفاتی در کنکور امسال داشتیم برخورد شد که به هیأت مرتبط خود معرفی می شوند.

کد خبر 847357 منبع: ایسنا برچسب‌ها سيل محمدعلی زلفی‌گل - وزير علوم خبر مهم کنکور وزارت علوم تحقیقات و فناوری سازمان سنجش آموزش کشور آزمون کارشناسی

دیگر خبرها

  • همکاری وزارت علوم و معاونت علمی در حوزه دارایی‌های فکری
  • وزیر علوم : موضوع جوسازی در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
  • وزیر علوم از دلیل اخراج استادان دانشگاه پرده برداشت
  • برنامه‌های وزارت علوم برای ماندن نخبگان/ با تخلفات کنکوری سریع برخورد شد
  • وزیر علوم: کنکور در کمال صحت و امنیت برگزار شد
  • کنکور امسال در کمال صحت و امنیت برگزار شد
  • وزارت علوم برنامه های مطلوبی برای ماندن نخبگان در کشور تدوین کرده است
  • تدوین برنامه های مطلوب وزارت علوم برای ماندن نخبگان در کشور
  • خبر خوش وزیر علوم برای نخبگان
  • کنکور امسال در کمال صحت و امنیت برگزار شد، اما... |‌ کنکور در این منطقه سیل‌زده تکرار می‌شود؟