مطالعه ژنتیکی روی بقایای استخوانی به دست آمده از کاوشهای باستانی
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۳۲۶۸۸
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابطعمومی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری، پرستو عرفان منش مسئول آزمایشگاه فرسودگی زیستی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی با بیان این خبر و با اشاره به تأثیر مطالعات بیولوژیک در بررسیهای باستانشناسی گفت: امروزه زیست فناوری راهگشای بسیاری از مشکلات جوامع بشری در حوزههای مختلف به ویژه پزشکی، کشاورزی، محیط زیست، اقلیمشناسی و باستانشناسی است و توانسته در برخی از کشورها روند توسعه در این حوزههای علمی و پژوهشی را سرعت بخشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او خاطرنشان کرد: اما قدم نخست و شرط اساسی استفاده از آن در فرآیند توسعه، تشخیص و ارزیابی مشکلات و نیازمندیها و به دنبال آن تعیین الویتهای پژوهشی در حوزههای مختلف علمی است.
عرفان منش با اشاره به لزوم حفاظت و صیانت از فرهنگ هر ملت گفت: حفظ ارزشهای فرهنگی به مثابه شناخت هویت تاریخی هر ملت یکی از مسائلی است که در هر کشور میباید مدنظر قرار گیرد و جز الویتهای اصلی نهادهای ذیربط باشد.
لذا با توجه به اینکه استفاده از علوم نوین و کاربردی در سطح جهان در تمامی زمینهها، بسیار کاربردی و پاسخگوی بسیاری از پرسشها است، استفاده از علوم زیستشناسی در مطالعات باستانی میتواند پاسخگوی بسیاری از پرسشها باشد.
این کارشناس افزود: یافتههای حاصل از کاوشهای باستانشناسی پرسشهایی را در ذهن ما ایجاد میکند که شناخت و تجزیه و تحلیل آنها میتواند سمت و سوی پژوهشهای زیستی را در دورههای مختلف تاریخی و در شاخههای متعدد ایجاد کند.
مسئول آزمایشگاه فرسودگی زیستی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی گفت: البته هر کدام از رشتههای زیستی در حوزهای از باستانشناسی میتواند راه گشا باشد، هر چند که ممکن است حوزه در نظر گرفته شده در کوتاه مدت پاسخی در خور پرسشهای کلان باستان شناسان نباشد ولی میتواند در دراز مدت پرسشها و ابهامات زیادی را برای ما حل و فصل کند.
او یکی از این مقولهها را بقایای استخوانی (جانوری یا انسانی) عنوان کرد که در سایتهای تاریخی توسط باستان شناسان به دست میآید و شناسایی و نگهداری از آنها برای تعیین هویت و اصالت بخشی از قومیتهای یک مجموعه بسیار حائز اهمیت است.
این کارشناس با بیان اینکه استفاده از دانشهای مرتبط در این زمینه میتواند بسیار سودمند باشد تصریح کرد: مطالعات آنتروپولوژی، ژنتیک، جانور شناسی، گیاه شناسی و سایر علوم وابسته از علوم مختلفی هستند که در این زمینه بسیار حائز اهمیت اند که از هرکدام از این علوم به عنوان مطالعات انسان باستان شناسی، ژنتیک باستان، جانور باستان شناسی، گیاه باستانشناسی در حوزه باستانی میتوان نام برد.
عرفان منش در ادامه اظهار کرد: بخش فرسودگی زیستی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی –فرهنگی چند سالی است با نظر گرفتن اینکه باید از علوم نوین در حوزه میراث فرهنگی با وجود ظرفیت علمی بالای کشور در رشته زیستشناسی بهره برد در این زمینه مطالعات و تحقیقات بسیاری انجام داده است.
او گفت: همچنین این بخش با برقراری ارتباطهای علمی گسترده با مراکز برجسته در سطح کشور و حضور پررنگ در سطوح علمی داخلی و بینالمللی توانسته نظر بسیاری از علاقهمندان در این حوزه را در مقوله باستانشناسی و زیستشناسی جلب کند.
مسئول آزمایشگاه فرسودگی زیستی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی –فرهنگی افزود: به علاوه آموزشهای تخصصی و اصولی با ایجاد نگرش مساوی در باستانشناسی و زیستشناسی در این سالها با برگزاری کارگاهها و نشستهای تخصصی دنبال شده که تمامی این اقدامات بخشی از فعالیتهای علمی آزمایشگاه فرسودگی زیستی است.
عرفان منش در ادامه با اشاره به برخی از پروژههای صورت گرفته در این حوزه گفت: طرحی در این زمینه با همکاری مرکز ذخیره ژنتیک انسانی بقیه الله تعریف و طی آن در کنار مطالعات علمی گسترده نمونههایی از بقایای استخوانی به دست آمده از کاوشهای باستانی نظیر گوهر تپه، تپه گزوار، سدکوچری، کاوش خیابان مولوی تهران (بانوی هفت هزارساله) و مرد نمکی شماره ۱ صورت گرفت.
او خاطرنشان کرد: در طی این روند نمونه برداریها با شرایط خاص صورت گرفت و به لابراتوار انتقال داده شد تا مطالعات ژنتیکی بر روی آنها انجام گیرد.
این کارشناس با اشاره به انجام مطالعات علمی برروی نمونههای جانوری (جانور باستانی) منطقه وشنوه قم خاطرنشان کرد: اکنون بررسی نمونههای استخوانی جانوری منطقه سیمره در حال انجام است.
کد خبر 5266158 فاطیما کریمیمنبع: مهر
کلیدواژه: باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی تشخیص هویت شورای شهر تهران شهرداری تهران سازمان زندان ها قوه قضاییه وزارت آموزش و پرورش ویروس کرونا جشنواره فرهنگی دانش آموزی خوزستان غلامحسین محسنی اژه ای واکسن کرونا آسیبهای اجتماعی طرح ترافیک ترافیک علیرضا تابش باستان شناسی زیست شناسی عرفان منش پرسش ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۳۲۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
لحظه دوست داشتن و دوست داشته شدن، لحظه واقعی زندگی است
به گزارش خبرنگار مهر، مراسم بزرگداشت حکمت الله ملاصالحی عصر روز سه شنبه چهارم اردیبهشت ماه در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.
یکی از سخنرانان این مراسم اصغر دادبه، استاد فلسفه اسلامی و ادبیات عرفانی دانشگاه علامه طباطبایی بود که به دلیل عدم حضور در جلسه ویدئوی کوتاهی برای این نکوداشت تهیه کرده بود و در بخشی از این مراسم پخش شد.
دادبه گفت: من اندکی فلسفه میدانم، او برای شنیدن پیام مام وطن بسیار آمادهتر از کسانی است که با فلسفه آشنایی ندارند. من با آنکه شیفته شعر هستم اما میگویم بی فلسفه هرگز نمیتوان زیست و در هیچ زمینهای کاری جدید انجام داد.
وی افزود: آشنایی من با ملاصالحی بسیار کهن است و مام میهن ما در بسیاری از دورانها دلش خونین بود و فرزندانش دل خونین او را التیام دادهاند. یکی از این فرزندان حکمتالله ملاصالحی است.
استاد فلسفهٔ اسلامی و ادبیات عرفانی دانشگاه علامه طباطبایی سپس ادامه داد: آن همه کوشش برای توضیح تاریخ ایران برای تبیین این معناست که بگوئیم، فلسفه هنر برای چیست و چگونه به امروزمان مدد میرساند. به نظر من تخت جمشید، خرد مجسم ایرانی است. روح حکمت ایرانی در تخت جمشید حاضر است. پیام مام میهن به نیکی از سوی حکمتالله ملاصالحی شنیده شده است و او به مدد فلسفه باستانشناسی را تبیین میکند.
دیندار آزاده و با کرامت
محمد رضا زعیم حسینی عضو انجمن علمی باستان شناسی که اجرای این مراسم را هم به عهده داشت در بخش پایانی مراسم گفت: بنده نزدیک به سه دهه است که در فضای غیرآکادمیک با آقای ملاصالحی معاشرت دارم. ایشان آن گونه زیسته که میاندیشد و آنگونه میاندیشد که زیسته است. متأسفانه در فضای دانشگاهی ما خیلی از دانشگاهیها به حقیقت متعهد نیستند بلکه به نظریهها و روشهایشان متعهد هستند. آقای ملاصالحی کسی است که به حقیقت متعهد است وکمتر دانشگاهی ای این چنین است. علاوه بر این نگاه جامع ایشان به ایران خیلی مهم است. از این جهت که نگاه ایشان به ایران یک ویژگی هولوگرامیکی دارد به این معنا که ایران منهای یک اپسیلون، ایران نیست.
وی افزود: کلام آقای ملاصالحی فریاد رسای همه ایران دوستان در برابر حماقتهایی است که میخواهند ایران را از پا در بیاورند. صدای ایشان فریاد رسای انسان ایرانی برای شرافتمندانه زیستن است. حکمت الله ملاصالحی یک دیندار همراه با آزادی، عدالت و کرامت است.
احساس شرم و علو را توأمان دارم
اما آخرین سخنران این مراسم حکمت الله ملاصالحی، استاد تمام دانشگاه تهران و مدرس مدعو دانشگاه آتن بود. وی در سال ۱۳۹۴ چهارمین نشان دکتر عزتالله نگهبان را دریافت کرد.
ملاصالحی در پایان این مراسم ضمن تشکر از حاضرین و سخنرانان گفت: هیچ وقت اندازه الان خجالت نکشیده بودم. من بسیار شرمم شد چون مهترانی در مجلس درباره منِ کهتر سخن گفتند و صفت نیک خودشان را به من نسبت دادند. من حتی در حد یک دانشجوی کوچک هم نیستم. از خانم آموزگار که در محضرشان طلبگی کردم بسیار تشکر میکنم. همچنین از آقای دادبه که از دوران دانش آموزی استاد من بودند تشکر میکنم، از ایشان هم بسیار چیزها آموختم. صدای آقای صدوقی سها را برای اولین بار در رادیو فرهنگ شنیدم و همیشه دوست داشتم ایشان را ببینم و بعد از دیدارمان از ایشان هم بسیار آموختم. همچنین از آقای رحمتی قرآن و عرفان بسیار و از آقای بهشتی که یک ذهن ریاضی و هندسی دارند بسیار آموختم. بنده بارها خواستم که این مراسم برگزار نشود اما آقای زعیم قبول نکردند و زعامت جلسه را به عهده گرفتند.
وی افزود: حس و کششی در لایههای زیرین هستی ما به سوی دوست داشتن و دوست داشته شدن است که هر بار خیزش میکند در درون ما چنان حس سروری ایجاد میشود که فکر میکنیم معنای واقعی زندگی همان لحظه است. بنده زمانی که در یونان درس میخواندم متوجه شدم که در فلسفه و حکمت این حس چقدر وسیع است. بنابراین بنده علیرغم همه خجالتی که کشیدم احساس علّو هم میکنم.
این باستانشناس پیشکسوت در ادامه به موضوع فلسفه هنر و مقوله زیبای شناسی پرداخت و گفت: زیبایی شناسی مقولات زیادی دارد اما زیبایی و جلال دو عنصر اصلی آن هستند. زیبایی یعنی تناسب میان ماده و صورت با معنا و جلال یعنی تقابل میان صورت و معنا. متأسفانه ما نام معماران تخت جمشید را نمیدانیم اما میدانیم که یکی از شاهکارهای معماری ایران است. چون هر دو مقوله زیبایی، جلال را یکجا دارد. این ظرافت در معماری بارگاه امام رضا هم دیده میشود.علاوه بر اینکه، این تقابل و تناسب در موسیقی ایرانی هم وجود دارد.
ملاصالحی بیان کرد: حالا اگر از این منظر به محفلی که امشب برایم برگزار شد نگاه کنیم بهتر میتوانید متوجه احساس شرم، علّو و شعف بنده شوید.
در پایان این مراسم با حضور همسر ملاصالحی و پیشکسوتان حوزه باستان شناسی، جوایز و یادگاریهایی از طرف خانه اندیشمندان علوم انسانی و سایر مراکز و انجمنهای علمی که در برگزاری این مراسم نقش داشتند به حکمت الله ملاصالحی اهدا شد.
کد خبر 6087873 سارا فرجی